Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i3 fra Oslo til Göteborg

Startet av KjetilGolf, onsdag 06. april 2016, klokken 13:41

« forrige - neste »

KjetilGolf


Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap) vil hindre at elbiler okkuperer parkeringsplasser i sentrum hele dagen, og vil fjerne gratis parkering for elbil fra nyttår av.

Les mer: http://www.nrk.no/trondelag/1.12810126

Bjølseth1

Dette kommer med den nye forskriften... Det er opp til kommunene selv å innføre avgift på offentlige gate / grunn for elbiler.
Det positive i den nye forskriften er at kommunene blir pålagt å sette opp ladeplasser for elbil.
Jo hei å det går

acenta

kodalse

Hvor står dette om at kommunen skal sette opp ladeplasser?
Det eneste jeg finner er:
"Lokale myndigheter skal gis retten til å bestemme om elbiler skal slippe å betale parkeringsavgift og om de skal tilbys gratis lading."
http://www.aftenbladet.no/nyheter/politikk/Elbilene-kan-miste-flere-fordeler-etter-2017-3691238.html

Det betyr vel at kommunen står fritt til å bestemme om lading skal tilbys gratis eller om den skal ha en pris.

I likhet med Oslo driver nå Trondheim og tuller med insentivene for at folk skal kjøre avgiftsfritt.
Dette vil føre til at utviklingen mot et grønnere samfunn vil bli sterkt redusert.
I dag er ulempene med elbiler så store at det kun er reduserte utgifter som holder liv i de.
Selv ikke en ihuga entusiast kan velge å kjøre elbilen til hytta uten å få hele familien mot seg.

Som barna sier, "Pappa vi gidder ikke dra til hytta hvis vi skal bruke to timer ekstra på elbilen. Den kan du ta når du kjører alene!"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Bjølseth1

Det finnes ikke noe skriv enda, men så fort forskriften er offentlig så kommer det... Ettersom jeg er i bransjen vet jeg relativt mye om hva som kommer. Hvis du leser helt nederst i artikkelen som jeg linker til så er det så nære jeg kommer en bekreftelse http://www.ba.no/nyheter/bergen-far-fem-nye-ladestasjoner-men-gratis-a-lade-blir-det-ikke/s/1-41-7619323
Jo hei å det går

acenta

kodalse

Interessant lesning, som kun understøtter det jeg nevnte tidligere.

Dette innbilte behovet for lading i sentrum tror jeg i stor grad kommer fra "synsere" som selv ikke kjører elbil.
Jeg har aldri hatt behov for dette. Jeg har en kortrekkeviddebil som jeg lader enten en gang om dagen eller annenhver dag hjemme eller på jobben.
En veldig sjelden gang bruker jeg hurtiglading om jeg må kjøre mye frem og tilbake. Saktelading er da veldig sjelden aktuelt.
Så litt "synsing" fra eget hold, dette tror jeg er situasjonen for de fleste andre elbilførere også.

Fordelene i dag er:

- Rimelig kostnad ved daglig kjøring, 1-2 kr pr mil.
- Ingen avgifter ved kjøp
- Gratis parkering (noe som gjør at jeg nå av og til handler i sentrum istedet for kjøpesenter)
- Gratis bomveier

Ulemper

- Uegnet til annet enn kortdistansekjøring
- Krever fortsatt at vi har en dieselbil for transport over lengre distanser og til å trekke henger
- Skal man kjøre lengre distanser kreves stor grad av planlegging og mye ekstra tid.
- Lading tar laaaang tid, selv på hurtiglading og det er ikke sikkert den er ledig.
- på en time klarer jeg å lade ca 2mil kjøring på sommertid, 1 mil på vintertid ved saktelading.

For å si det slik er ulempene så ufattelig store. Hver enkelt av de pumktene listet under ulemper har potensialet til å vri valget over til en annen type bil.
For eksempel hybrid, som i praksis kun er å lure folk til å tro de er miljøvennlige.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Helge

Her bør vi kanskje skille på 2 ting:

1. Betaling for parkering med elbil kommer før eller senere! ...enten det er i 2017, 2018 eller 2020 (eller enda senere). Nå ser det ut som det heller blir før enn senere. Man kan selvsagt jobbe iherdig for at det skal bli senere

2. Hvordan skal betingelsene blir for elbil når betaling innføres. Her er det vel viktig å fortsette å overbevise om at det miljømessig er så viktig med elbiler (uten eksosrør i byene) at det må være vesentlig billigere å parkere med elbil enn eksosrørbil. Det bør vel i hvert fall ikke være mer enn halv pris (dobbel pris for å spy ut eksos - også i bomringen når betaling innføres der). Det bør være maks halv pris i forhold til eksosrørbiler i alle parkeringshusene også - det bidrar til å frigjøre plass ved gateparkering. Dette må til så lenge elbilene fortsatt har en del ulemper (primært rekkevidde og "fylle-"/ladetid).

...så er det jo litt synd da at en del elbilister gjør slik som de gjør og blir tatt med buksa nede og blir filmet mens de jukser i parkeringslommen de ikke vil forlate. Slike filmklipp på nyhetene... DET er dårlig reklame for elbilister det og er bidragsytende til at det enda raskere innstrammes. Bæsje på leggen, skite i eget reir osv osv
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på fredag 19. februar 2016, klokken 00:50
Interessant lesning, som kun understøtter det jeg nevnte tidligere.

Dette innbilte behovet for lading i sentrum tror jeg i stor grad kommer fra "synsere" som selv ikke kjører elbil.
Jeg har aldri hatt behov for dette. Jeg har en kortrekkeviddebil som jeg lader enten en gang om dagen eller annenhver dag hjemme eller på jobben.

Ikke glem de ladbare hybridene nå da, de bør lades så ofte som mulig for å kjøre utslippsfritt i sentrum. Nettopp derfor bør lading være inkludert i parkeringsprisen etter min mening. De 2,50 som strømmen koster pr. time er som regel ganske lite i forhold til det det koster å parkere uansett. Sett opp prisen med 1,- pr. time for alle så dekker det strøm til de som har behov for det uten ekstra betalingssystemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

"Mange el-bileiere møtes midt på dagen for å bytte parkeringsplasser slik at de kan omgå regelverket om parkering i kun tre timer."

Med andre ord har kreativ regelomgåelse av superegoistiske elbilister ødelagt for alle.

Kanhende består elbilistene i likhet med fossilistene av alle mulige mennesketyper.
Eksempelvis med samme prosentdel (super)egoister.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cra

Fossilbilistene har heller ikke lov til å stå der mer enn X timer når det er begrensning, så de må også være "superegoistiske" og flytteom på bilene.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: kodalse på fredag 19. februar 2016, klokken 00:50
Dette innbilte behovet for lading i sentrum tror jeg i stor grad kommer fra "synsere" som selv ikke kjører elbil.
Jeg har aldri hatt behov for dette. Jeg har en kortrekkeviddebil som jeg lader enten en gang om dagen eller annenhver dag hjemme eller på jobben.

I dag har jeg enda ikke en elbil, rett og slett fordi behovet tilsier at jeg må ha en lang-rekkevidde bil, og Model S/X er over smertegrensen. Dersom jeg kunne være trygg på å ha tilgang på lading på alle mine relevante destinasjoner ville jeg kunnet seriøst vurdere en kort-rekkevidde elbil, eller i det minste den nye 30kWt utgaven av Leaf (som *nesten* når opp i mot mellomrekkevidde).

Så ja, du kan sikkert ha ett poeng i at dagens eiere av kortrekkeviddebilene vil ha kun begrenset nytte av dette, men slike ladere vil vel først og fremst ha sin nytte i at flere som i dag fortsatt ikke har sett at de har kunnet bytte ut fossilbilen vil kunne se muligheten.

... så får det bli en annen debatt om de er mange nok og/eller korrekt plasserte. Det siste er det neppe for meg, da jeg bor svært langt i fra Trondheim ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Bra at de vil kutte gratis parkering, det er vanskelig å finne parkering i Trondheim er mitt inntrykk, og elbiler okkuperer svært mange plasser. Flere parkeringshus tilbyr halv pris for elbiler ved kjøp av månedskort så parkeringsfordel har man uansett, håper flere parkeringshus blir med på den ordninga og får flere biler bort fra gata så de som faktisk skal handle på butikker eller innom musem kan stå like ved en time eller 2 og heller betale en 50-lapp :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA