Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeutstyr - veggbokser

Startet av KjetilK, onsdag 06. april 2016, klokken 06:55

« forrige - neste »

KjetilK

Heisan!

Jeg har tatt rollen som veileder for venner som skal kjøpe elbil i det siste, og har mått tenke litt på hvordan jeg forklarer ladefart, og har funnet det nyttig å forklare det ved å referere til hvor langt/lenge man kan kjøre. Det blir veldig røfft, men å snakke kW, kWh, "normal", "semihurtig", "hurtig", osv., gir ikke folk så mye. Så, røffli, en elbil bruker 20 kWh/100km, og hvis man kjører i 100 km/t, så går det 20 kWh ut på en time. Det er selvfølgelig mye som påvirker dette regnestykket (Zoe-en min hadde gjennomsnitt på 15.4 kWh/100km i sommer, 24.9 kWh/100km på det kaldeste i vinter), men poenget er bare å gi folk en røff følelse for hva ladingen gir dem i kjøretid.

Slik blir 22 kW semihurtig 1:1, altså for hver time du lader kan du kjøre en time. For å kjøre en time med normallader, må du lade 6 timer. Vi kan altså sette








Dagens uttrykkEffekt (kW)Forhold (kjøretid/ladetid)
Normallading3,61:6
Rask normallading7,21:3
Semihurtig lading221:1
Hurtiglading503:1
Superlading1206:1

Så kan man diskutere om hurtiglading bør benevnes 3:1 eller 2:1, osv. Og vi bør ha en benevnelse på 11 kW. Så litt detaljer trenges.

Jeg tror at å snakke på denne måten, å rette og slett si "hurtiglader tre til en", vil hjelpe mange til å forstå hva disse laderne gjør. Det bør også stå på laderne, innarbeides som en del av "logoen" til laderne, sånn at det blir en benevnelse, ikke en klar lovnad om at det er så mye tid man får, men den bør være basert på praktisk erfaring. I formelle spesifikasjoner bruker man selvfølgelig fortsatt effekttallet.

Dette tror jeg vil være nyttig, hva tror dere andre?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Electrix

Hva med å gjøre som mange Tesla-eiere og oppgi ladefart i km rekkevidde pr time? Lader man med 20 kW effektivt og har et forbruk på 20 kWt per 100 km så lader man med 100km/t. Oppnår du 40kW snitt på Chademo så blir det 200km/t.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjetilK

Sitat fra: Electrix på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:57
Hva med å gjøre som mange Tesla-eiere og oppgi ladefart i km rekkevidde pr time? Lader man med 20 kW effektivt og har et forbruk på 20 kWt per 100 km så lader man med 100km/t. Oppnår du 40kW snitt på Chademo så blir det 200km/t.

Ja, det er omtrent det samme, men jeg tror at for den generelle befolkningen blir det forvirrende: De er vant til å snakke om hvor fort bilen går i de enheter (skjønt, mange sier jo bare 60 km om fart). Å skulle omtale ladefart på samme måte tror jeg blir forvirrende, det må forenkles mer, tror jeg, og da er et forholdstall bedre.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Amoss

Sitat fra: KjetilK på torsdag 18. februar 2016, klokken 13:09
Ja, det er omtrent det samme, men jeg tror at for den generelle befolkningen blir det forvirrende: De er vant til å snakke om hvor fort bilen går i de enheter (skjønt, mange sier jo bare 60 km om fart). Å skulle omtale ladefart på samme måte tror jeg blir forvirrende, det må forenkles mer, tror jeg, og da er et forholdstall bedre.

Vel, kan se argumentet for at forholdtall er bedre, men hvilken hastighet skal forholdstallet i så fall stå i forhold til? 110km/t på motorvei?  80km/t på landevei?  60km/t som en mer typisk snittfart på landevei/småveier? Ved å bruke ett velkjent begrep som km/t om ladehastigheten, så kan de aller fleste enkelt omregne dette til egen typisk snittfart for det veinettet man kjører på. Lader man med 100km/t forstår nok folket at det gir i underkant av en times motorveikjøring pr time lading, og i underkant av 2 timers kjøring i 50/60km/t osv. Og at man må legge på litt for topografi (lading skjer på flatmark ;) ) og føre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Antall km/t på ladefart er slik jeg ser det den "vanligste og enkleste" (om ikke den mest korrekte) måten å oppgi ladefart på. De fleste skjønner hva du mener når du sier at du lader opp f.eks. "10 km i timen".

I tillegg er det ganske greit å regne at man får ca 1km rekkevidde pr Ampere pr time. (Altså lader man 10km rekkevide på en 10A kurs, men 16km pr time på en 16A kurs.) Tallene stemmer ikke 100%, men det er en grei indikasjon på hvor lenge man må lade for å få X km rekkevidde, spesielt for de som har justerbar ladekabel/justering i bilens system.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

Akkurat som bensinbilister og melkedrikkere lærer seg hva en liter er for noe, så bør el-bilister lære seg hva en kw-time og en kw er for noe.

Å bruke tommelfingerregler i trafikken fører til mye forvirring, men det kan være fint å sette opp en tabell som er gjort her, til sitt bruk. Man kan også oppgi ladehastighet i km/t.

Ferry

Flere timer realfag i skolen kunne jo være en start.. Jeg pleier å oppgi mil pr. kvarter. i3-en kan lades 10 mil på ett kvarter under veldig gunstige forhold. Det kan jo lett omregnes til 400 km/t, men som før påpekt så brukes den enheten allerede for fart. Og det forvirrer mange. Men mil har de fleste et avstandsforhold til ;) Og ved å bruke kvarter, ti minutt eller halvtime så slipper en unna pr. time-forvirringen. Å hurtiglade en hel time gir sjelden mening.

cra

Jeg har tilgode å møte noen som klarer å blande sammen bevegelseshastighet (km/t) med ladehastighet (km/t). Alle jeg har forklart det for skjønner intuitivt at når jeg sier at jeg lader med 16km/t så betyr det at det tar en time å fylle på nok strøm til å kjøre 16km. Riktignok har alle disse vært i elbil-pratemodus; det er mulig folk ikke skjønner hva jeg mener hvis jeg plutselig begynner å snakke om ladehastigheter i km/t ut av det blå.

Det eneste som er dumt med ladehastighet i km/t er at den vil være individuell, og kan sånn sett sammenlignes med at man oppgir diselmengde i antall mil i stedet for antall liter. For generelle diskusjoner om elbillading, og spesielt for folk som aldri har prøvd en men kanskje er i ferd med å vurdere det, er det helt ypperlig. De klarer med en gang å regne seg fram til om de klarer å lade batteriet nok til å komme seg på jobb ved å lade over natta, om de rekker å fylle nok til å kjøre ungene på trening om ettermiddagen osv.

Hurtiglading er en annen diskusjon. Der varierer jo ladehastigheta en god del underveis, så km/t blir ikke like "nyttig". Der bruker jeg å forklare i form av tid; hvor lang tid man typisk må vente før man kan kjøre videre. For det er det folk legentlig lurer på når de spør hvor lang tid det tar å lade batteriet (på hurtiglader).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjetilK

Sitat fra: Ferry på torsdag 18. februar 2016, klokken 21:21
Flere timer realfag i skolen kunne jo være en start..

Å, gjerne! Men det var vel en humorserie engang som snakket om at det ikke var folket som ønsket seg en annen hersker, men herskeren som ønsket seg et annet folk.  8) Vi har nå de folka vi har...

Sitat fra: cra på fredag 19. februar 2016, klokken 09:25
Jeg har tilgode å møte noen som klarer å blande sammen bevegelseshastighet (km/t) med ladehastighet (km/t). Alle jeg har forklart det for skjønner intuitivt at når jeg sier at jeg lader med 16km/t så betyr det at det tar en time å fylle på nok strøm til å kjøre 16km. Riktignok har alle disse vært i elbil-pratemodus; det er mulig folk ikke skjønner hva jeg mener hvis jeg plutselig begynner å snakke om ladehastigheter i km/t ut av det blå.

Det eneste som er dumt med ladehastighet i km/t er at den vil være individuell, og kan sånn sett sammenlignes med at man oppgir diselmengde i antall mil i stedet for antall liter.

Ja, men jeg tror nok det er litt flere forhold her. For det første, folkene man snakker med nå er som du sier i elbil-modus. De er stort sett interesserte, i det minste for å krangle, og de har et minimum av teknisk innsikt. Men det vi må tenke på er når elbilparken ikke er noen få prosent av totalen, men når fossilbilparken består av noen få klenodier av noen veteranbiler -- og om veien for å komme dit. Da må vi ha med oss resten av gjengen.

Det andre er at km/t som ladefart faktisk bør være et ganske presist tall. Det kan helt sikkert være nyttig, men det er mange ting som spiller inn på realiteten bak det tallet. Jeg mener at det ikke bør være et presist tall, men noe som kan forstås som en røff tilnærming, ikke i alle tilfeller veldig korrekt, men som gir en grei følelse for hva det er snakk om.

Å snakke i km/t ladefart kan kanskje være nyttig, men da må den være presis og tilpasses etter forholdene. Det egner seg ikke i en logo på ladepunkter, eller som noe det mest uinteresserte delene av befolkningen skal få kastet i fanget, synes jeg.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Ingeniøren

#9
Elbilen er forsatt i beta status for å bruke et data uttrykk  :)

Kapasiteten er liten på batteriet. Det er flere lade standarder som ikke er kompatible.  Ladestasjoner har ikke standariserte brukergrensesnitt og ymse betalings løsninger. Ikke rart vi blir forvirra. Selv som ingeniør som har mye med tekniske løsninger daglig og kjøpte elbil fordi jeg liker å pusle med teknikk, føler jeg ikke jeg har helt tanket på alt enda, etter snart et halvt år med bilen....

Blir nok bedre om noen år når elbilen har like lang kapasitet som en tank bensin, en standard for lading hjemme og en annen for hurtig lading fra lade punktet ved siden av bensinpumpa. Inntil da er vi i beta stadiet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rossifan46

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:56
Elbilen er forsatt i beta status for å bruke et data uttrykk  :)

........Det er flere lade standarder som ikke er kompatible.  Ladestasjoner har ikke standariserte brukergrensesnitt og ymse betalings løsninger.........

At ladning av elbiler er i beta status fortsatt er jeg helt ening i. Ser for meg kona skal lade Tesla'n med Chademo-adapter på en  Ishavsveien ladestasjon. Hun kommer til å møte mange hindre i løypa før ladingen starter :-D
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Øyvind.h

Lading hos andre aktører enn Tesla er alltid spennende og lærerikt :) Testet Fortum to ganger i dag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA