Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladebokser i butikk??

Startet av Avh, tirsdag 05. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

Avh

Kjerringa lurte plutselig: Hva heter pedalen til høyre for bremsen i en EL-bil? Da ble gubben svar skyldig gitt .... ::)
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Lokführer

Wattpedal, momentpedal, pedalen, fartspedal, speeden..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kvark

For oss vanlige mennesker er det akseptabelt å si gasspedal.
S85D

Spinner


fonberg

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Chlangum

Er vel egentlig ett potentiometer  :)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

o.b.lix

Gasspedal er det eneste rette.

Med alle de forslagene dere har her, måtte det jo hete dieselpedal, drivstoffpedal, bensinpedal eller noe slikt på fossilbiler.

Dessuten - uttrykket "gi gass" betyr å øke farten, "full gass" betyr å gi maks fart. Også i sammenhenger utenfor bilverdenen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Spinner

Sitat fra: Chlangum på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:43
Er vel egentlig ett potentiometer  :)
Correct me if I'm wrong, men en 3-fase motor har vel fast spenning og regulerer turtallet med frekvensen på spenningen :)

jazzwheel

Høyrepedalen! Eventuelt Pedalen med stor P :)

jkirkebo

Sitat fra: Sbr på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:58
Sitat fra: Chlangum på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:43
Er vel egentlig ett potentiometer  :)
Correct me if I'm wrong, men en 3-fase motor har vel fast spenning og regulerer turtallet med frekvensen på spenningen :)

En BLDC-motor har fast spenning (vanligvis) mens en induksjonsmotor typisk får regulert både spenning og frekvens.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Salvesen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. februar 2016, klokken 00:50
Sitat fra: Sbr på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:58
Sitat fra: Chlangum på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:43
Er vel egentlig ett potentiometer  :)
Correct me if I'm wrong, men en 3-fase motor har vel fast spenning og regulerer turtallet med frekvensen på spenningen :)

En BLDC-motor har fast spenning (vanligvis) mens en induksjonsmotor typisk får regulert både spenning og frekvens.

Nå er vell pedalen kun styresignalet, så ett potmeter kan det jo fint være. Om det er denne målemetoden som brukes vet jeg dog ikke.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

amund

Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Trond.Strom

Spenningspedalen skal jeg begynne å bruke :)

Einstein

Det engelske order "Accelerator" er jo dekkende for alle typer fremdrift. På norsk høres "akselerator" kanskje litt kjedelig ut, men....
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

mr_Utopia

Den brukes også til decelerasjon. Og den gir også moment kraft uten å akselerere. Så jeg heller mot moment pedal. Som kan omdefineres til kraftpedal.

Gasspedal kommer fra da man faktisk regulerte gassmengen inn til motoren. Gi gass. Det heter ikke gi gass på skip.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA