Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilder av Model 3

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 05. april 2016, klokken 10:45

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Finnes det tips om hvilke fossilvarmer som kan passe til vannbåren Leaf?

Jeg synes det blir dyrt med nytt, så jeg lurer på om det er brukte som er greie?


nr1rayner

Brukt vedovn blir det billigste, garantert. Men når jeg tenker meg om er kanskje ikke treverk fossilt...  :P

Sparer du egentlig noe på å kjøpe noe slikt brukt?
Jeg har mine timer med bilskruing, og ordner "det meste", men å montere brenner holder jeg meg langt unna, det får fagfolk ordne med.. Vet ikke om du kan noe med det?
Kjøper man noe brukt, så trenger man gjerne litt nips og naps, noe blir feil og til slutt går vinninga opp i spinninga.
Såh, det var min negative holdning for dagen  ;)

Skulle gjerne hatt varmer jeg også, men klarer meg uten  :) Blir det ca 25-30.000 for nytt, ferdig montert?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Personlig foretrekker jeg D3WZ fordi den er så enkel og grei. Den kan tilpasses det meste og man slipper tull med CAN-bus o.lign. Relativt rimelig i innkjøp i forhold til andre, og lett å reparere. Elempen er at glødepluggen har en tendens til å gå i stykker oftere enn med andre.

Skal du bare har varme når du kjører kan du slippe unna med 5-6 tusen.
Da trenger du bare D3WZ, fuel pump og vannpumpe. Og slanger, kabler og knapp osv, men det kan kjøpes på biltema for noen hundrelapper.
Også må du selvsagt ha en tank.

Du får kjøpt brukte D3WZ, men de er som regel defekte. Og da er det som regel glødepluggen som er gåen.... 

Nye D3WZ må kjøpes som reservedel til f.eks VW T4. F.eks her: http://www.ebay.de/itm/EBERSPACHER-ZUHEIZER-D3WZ-252121050000-ODER-7D0815071-FUR-VW-T4-TDI-NEU-/291355855800?hash=item43d6298bb8:g:lQwAAOSwDNdVwcS1 Til 300 euro. Pumper får du kjøpt for 100 euro stk.



Er du litt over gjennomsnittet handy kan du sikkert få gravd frem noe gammalt brukt fra bilopphuggere. Bytte av glødeplugg er temmelig enkelt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Trekkoppbil

#4
Tusen takk for tips.

Enkel løsning høres bra ut, og jeg ser for meg at det ikke er så ofte man trenger det, så det ville ikke være verdt penga å betale 24000kr.
Fjernkontroll og løsninger for forvarming seg jeg ikke poenget med. Man vil vel ikke starte opp en brenner i garasjen.

Det er vel på langtur man må spare på batteriet under kjøring.

Det hadde vært stilig om noen ville legge ut komplett materialliste på Elbilwiki. Jeg er helt grønn på allt her, og skal man få noen til å gjøre jobben, så er det greit å ha kjøpt inn allt som trengs.

Jejl

Sikkert et dumt spørsmål, men er det noe i veien for å bruke gass?

TorC

Sitat fra: Jejl på fredag 19. februar 2016, klokken 18:38
Sikkert et dumt spørsmål, men er det noe i veien for å bruke gass?

Sikkert ikke, men finnes det i med såpass lav effekt som under 5kw? Utenom de som er åpne selvsagt... Men de er kanskje ikke helt greit å ha stående og gå mens man kjører...

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:35

Det hadde vært stilig om noen ville legge ut komplett materialliste på Elbilwiki. Jeg er helt grønn på allt her.


Er du helt grønn på strøm/mekanikk/varmere bør du la andre gjøre jobben...  Det er mye du kan gjøre galt....

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:35
Man forvarmer vel for å ikke behøve å bruke så mye batterikraft til å varme kupeen under kjøring.
Jeg forvarmer mest for å slippe runden med å skrape is, lette kosting av eventuell snø, for så å slippe å sette meg inn i ei bil som er så kald at man blåser frostrøyk ;)
Nå skal det sies at min sjelden står på lading hjemme, så forvarming går som regel av batteri uansett.
Vet sannelig ikke hvor mye man sparer på å forvarme med lading jeg, har (u)heldigvis ikke stabil nok arbeidsvei til å sjekke heller. De få gangene jeg har gjort et halvhjertet forsøk på å sjekke ble jeg ikke akkurat overbevist om at forvarmet bil hjelper på videre forbruk.

Frister ikke å prøve på noe særlig langtur på denne årstiden, men blir nok noe helt annet med fossilvarmer :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. februar 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:35
Man forvarmer vel for å ikke behøve å bruke så mye batterikraft til å varme kupeen under kjøring.
Jeg forvarmer mest for å slippe runden med å skrape is, lette kosting av eventuell snø, for så å slippe å sette meg inn i ei bil som er så kald at man blåser frostrøyk ;)
Nå skal det sies at min sjelden står på lading hjemme, så forvarming går som regel av batteri uansett.
Vet sannelig ikke hvor mye man sparer på å forvarme med lading jeg, har (u)heldigvis ikke stabil nok arbeidsvei til å sjekke heller. De få gangene jeg har gjort et halvhjertet forsøk på å sjekke ble jeg ikke akkurat overbevist om at forvarmet bil hjelper på videre forbruk.

Frister ikke å prøve på noe særlig langtur på denne årstiden, men blir nok noe helt annet med fossilvarmer :)
Har ikke studert i detalj det med forvarming, men fulgt med litt når jeg har gjort det.
Først, hvilken ladeeffekt man har betyr mye. Om det er 32A (6,6kW) så kan man varme bilen uten å bruke noe av batteriet. 16A gir maks 3,3 kW, og i oppstarten trekker varme 5kW. Og på 10A er det nesten så en trekker fra batteri hele forvarmeperioden.
Men, det blir vell rent frem så enkelt å se på det som at den energi en har tappet fra nettet, er det man sparer fra batteriet.
Forvarming i 15 minutter skulle da spare 0,5 kWt 10A, 0,825 kWt på 16A og er det grisekaldt så har 32A spart 1,25kWt.
SÅ vet vi at når det er kaldt så har batteriet økt indre motstand så en sparer det tapet. Det er så og si opp mot 20% av energien som går "tapt" på et kaldt batteri.
Så, da blir det vell på 15 minutter forvarming, 0,6kWt, 1kWt eller 1,5kWt(32A).
Økt kjørelengde da på vinter med 2kWt/mil blir 3km, 5km eller 7,5km.

Og så skal en ikke undervurdere det å starte i en varm god bil.




Så bør en vell se bort fra komfort effekten, men det er fordel å sette seg i en arm bil
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Forvarming i 15 minutter? Jeg forvarmer i 2-3 timer  8) Stiller inn på appen så bilen begynner å fyre kl 0500. Da holder den på til 0700 når jeg står opp. Så sende jeg avgårde en ny beskjed om å starte forvarming som holder det gående til jeg kjører rundt kl 0800. Da kan man grille kylling og bilen trekker minimalt med strøm til oppvarming de første 15-20 minuttene med kjøring.

Jeg mener også at bilen ikke trekker strøm fra batteriet ved forvarming når SOC er 100%. Det gjelder enten man bruker 10A eller 16A. På lavere SOC tappes batteriet hvis det er svinekaldt ute. Slik er det i hvert fall på min bil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. februar 2016, klokken 23:43
Forvarming i 15 minutter? Jeg forvarmer i 2-3 timer  8) Stiller inn på appen så bilen begynner å fyre kl 0500. Da holder den på til 0700 når jeg står opp. Så sende jeg avgårde en ny beskjed om å starte forvarming som holder det gående til jeg kjører rundt kl 0800. Da kan man grille kylling og bilen trekker minimalt med strøm til oppvarming de første 15-20 minuttene med kjøring.

Jeg mener også at bilen ikke trekker strøm fra batteriet ved forvarming når SOC er 100%. Det gjelder enten man bruker 10A eller 16A. På lavere SOC tappes batteriet hvis det er svinekaldt ute. Slik er det i hvert fall på min bil.
Om den trekker null i 15 minutter og alternativet var snitt 4 kW til varme, blir det 1 kWt spart.
5% av en frisk batteripakke, eller omlag 5 km på vinterføre.
Og om neste timen med kjøring er slik at det trekker 1 kWt mindre til vare på det gjevne, har man ytterligere 5km ekstra. Dvs, 1 mil ekstra fra fullt til tomt batteri.
Leaf 2012/Aug 160.000 km


TorC

Hvilke deler du kan bruke avhenger helt av hvilken varmer du velger å gå for. Noen har Can-bus andre ikke.

Vannpumpen du har funnet ser helt fin ut, bare pass på dette med CAN. Tilsvarende finner du ofte på tysk ebay en del billigere enn fra Butler.

Fuel-pumpen er avhengig av hva slags varmer du velger. Noen er bare en ren pumpe som opprettholder et visst trykk, mens andre er "doseringspumper". Det er altså pumpen som justerer mengde fuel.

Når det gjelder tanker, så har du funnet både ekspansjonstanker og fueltank. Det kan være lurt å bruke ekspansjonstank siden vannkretsen faktisk er i minste laget for selv en 3kw varmer. Varmeren har godt av å gå jevnt istedenfor av og på. Men siden denne kretsen er i samme krets som elkjelen er konsekvensen at du må bruke strøm på å varme opp mer vann når du bare bruker strøm. Følgelig tar det lengre tid å få bilen varm. Fordelelen er jo selvsagt at du ved forvarming har magasinert noe mer varme.

Hvis du vil bruke D3WZ kan jeg sikkert gi deg litt hjelp, men hvis du som du tidligere har skrevet er "grønn" på dette bør du overlate prosjektet ditt til noen som har greie på strøm.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

#13
Foreløpig handleliste ser sånn ut:

Brenner: D3WZ
Doseringspumpe: 22451501
Vannpumpe: U4847
Dieseltank: Jeg finner ikke noe annet enn tanken fra Russland, http://www.ebay.com/itm/Plastic-fuel-tank-7-liters-for-Webasto-heaters-l-n-r-airtronic-and-other-heater/141909906654
Bortsett fra 10-literstanken man ser mange steder på Ebay, og som jeg går ut i fra at ikke passer i Leafen, ut fra annonsen din på Finn, men jeg veit heller ikke om russertanken kan passse.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA