Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teite ting med Leaf...

Startet av Vollis47, tirsdag 05. april 2016, klokken 10:28

« forrige - neste »

Vollis47

I vårt sameie i Kristiansand, ny boligblokk, har vi 400 V 3-fase. Agder Energi tillater kun 16A til lading av elbiler, og elektroinstallatøren sier der er kapasitet til 5-6 elbiler. Kan vi med dette få ut nok til min Nissan med 6,6 kw lader? Foreløpig er der kun denne pluss en trilling, men andre kommer nok etterhvert. Skal jeg foreslå ladebokser med type 2 kontakt eller hva er en brukbar minimumsløsning for gradvis utbygging?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Trekkoppbil

Nissan og andre biler med J1772-kontakt har likeretter som går på kun en fase. Kontakta er konstruert for kun en fase. Skal du utnytte likeretteren fullt ut med 6,6kW, trenger du 32A på en fase.
Med 16A kan du lade med ca 3kw.
Skal du utnytte alle 3 fasene og 16A. så trenger du en ekstern likeretter, som kan mate DC-porten på bilen. Da trenger du nok dyrt og ukurant utstyr som jeg aldri har sett til salgs her i landet.

Kan e-verket virkelig nekte deg å lade med 32A?
Har ikke e-verkene leveringsplikt?

kodalse

Når jeg ser slike tråder lurer jeg ofte på hvilket behov dere faktisk har.
Nå har jeg kjørt elbil noen år, først en Saxo og deretter Leaf. Kun i særdeles få tilfeller har jeg behov for å lade på mer enn 16A.
Så hva er egentlig greia med høy ladehastighet hjemme?

En nabo "oppi gata" installerte 32A lader til Teslaen sin. Det var det eneste kjøpet han angret på. Penger ut av vinduet mente han.
Når jeg plugger i bilen lader den default på 6A. Alltid fulladet bilen dagen etter, men jeg trenger ikke lade hver dag.
Er jeg usikker på hvor mye kjøring det blir utover kvelden står den på 16A.

I de få tilfellene jeg har behov for raskere lading er 15 - 30 minutter på hurtigladeren i nærmiljøet mye mer effektivt.
Den koster rundt regnet 50 kroner for 15 minutter - la oss ta i og si 100 for en halvtime.
La oss si en hjemmelader på 32A koster 10000 ferdig installert, og mye tregere enn en hurtiglader.
Det blir 100 halvtimes ladinger på hurtiglader, eller etter mitt forbruk ca 10 år med hurtiglading...
Bortsett fra en ting, jeg hurtiglader når behovet er der på tur, ikke unødig hjemme, da klarer jo til og med 6A seg lenge.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nofuelno

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 17. februar 2016, klokken 18:14
I vårt sameie i Kristiansand, ny boligblokk, har vi 400 V 3-fase. Agder Energi tillater kun 16A til lading av elbiler, og elektroinstallatøren sier der er kapasitet til 5-6 elbiler. Kan vi med dette få ut nok til min Nissan med 6,6 kw lader? Foreløpig er der kun denne pluss en trilling, men andre kommer nok etterhvert. Skal jeg foreslå ladebokser med type 2 kontakt eller hva er en brukbar minimumsløsning for gradvis utbygging?
Foreslå ladebokser med type 2 uttak da alle nyere elbiler kan benytte seg av dette.
Tenk fremover og invester i 3. generasjons ladebokser som kan kommunisere med hverandre
slik at det blir mulig med lastbalansering når tilgjengelig kapasitet skal fordeles på flere elbiler.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Enig med Nofuelno i ladebokser som kommuniserer seg i mellom for optimal fordeling av tilgjengelig effekt.

For eksempel er denne:  http://www.nofuel.no/stasjonaer-elbillader/zaptec genial da den ikke bare lastfordeler, men også fasefordeler slik at belastningen på strømnettet forblir jevn.

Selv om jeg også er helt enig med kodalse i at en neppe trenger så rask lading hjemme, er det en fordel å kunne utnytte eksisterende kapasitet optimalt, og med ved å installere Zapcharger Smart, kan en montere opp langt flere enn 5-6 ladepunkt, da tilgjengelig strøm blir fordelt på en unik måte, og en kan til og med utnytte ledig kapasitet mens f.eks varmekabler og kjeler er i hvilemodus. ;)   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

#5
Svært mange klarer seg med liten ladehastighet hjemme, hvis man skal lade over natta, og man har lite batteri. Og det kan gjelde de aller fleste. Jeg kjenner en som er fornøyd med 10A hjemme.

Skal man ha flere kjøreturer i løpet av dagen, og man skal hjemmom innimellom, så kan 3kW bli for lite.
Jeg har hørt enkelte Tesla-bilister som kjører mye, fortelle at det ikke holder med 3kW: Døgnet har ikke nok timer til at man får lada opp batteriet.

Folk har ulike behov, og det kan være lurt å erfare hva man trenger, før man gjør investeringer.

Enkelte mener at det er ugunstig for batteriet at det lades opp for sakte. På en annen tråd på forumet her, var det en som mente at optimal hastighet er batterikapasiteten delt på 2 timer. Dvs at rundt 10kW burde være bra, og 6kW er det nærmeste man kommer i praktisk bruk. Men det er mye synsing og rykter om hva slags lading som er best.

Er det knapphet om ressursene, kan man i enkelte tilfeller lade 3 ganger så mange biler, om man setter opp en-fasekontakter: På en 16A 3-fasekurs kan man sette opp ett 3-faseuttak som brukes av kun en bil, som sannsynligvis kun bruker en av fasene, eller man kan sette opp 3 stk enfase-kontakter hvor 3 biler kan lade 16A hver samtidig, for å komme med et eksempel.
I garasje synes jeg det er greiest å ha en J1772-kabel hengende på veggen, så den er klart til å plugges i bilen når man kommer, og man slipper å ta kabelen ut og inn av bilen for hver lading. Er det personlige p-plasser med egne EVSEr på veggen, kan man jo velge om man vil ha J1772, eller type 2.

I framtida kan det hende at 1*16A er for lite, og at mange vil foretrekke 3*16A. Det kan også bli DC-løsninger der man forhandler med E-verket og lagrer opp for det, så man lader fra overskuddskapasitet om natta og gir kraft til nettet om dagen. Det jeg trur, er at i framtida vil det komme løsninger og behov som ingen forstiller seg i dag.

AppleKnocker

Jeg tror ikke man kan gi noe generelt svar på hva som er riktig.

Type 2 er det mest fremtidsrettede, men det koster også en del mer budsjettalternativene.
Hvis man har 400V kan man få en rimelig rød industrikontakt med 16Ax3 som gir 11 kw. For Tesla er det etter min syn det beste kompromisset og det jeg har valgt selv fremfor en type 2 løsning.
For de øvrige ladeplassene mine har jeg 16A schuko. Nå er visst blitt en begrensning på maks 10A på slike hvis de skal brukes til elbil. Jeg hadde nok bestilt CEE kontakter i stedet hvis jeg skulle satt opp disse nå.

Raskere lading hjemme er kanskje ikke noe poeng for alle, men det har en del positive konsekvenser:
-Elbilen(e) brukes mer
-Behovet for å lade til 100% reduseres
-Mulighetene for å kvitte seg med alt av kreftkjerrer blir større
-Fleksibiliteten øker og behovet for å planlegge blir mindre

Når modellene med lenger rekkevidde og større batteri gjør sin inntog fremover, vil 10A og 16A lading hjemme fort bli litt snaut.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Homecast

Har du kjøpt riktig bil med den bruken du forespeilet?

Dette er jo noe man må velge når man kjøper bil, og jeg mener dette går foran utseende på bilen (jeg har jo leaf) :)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rav4_EV

Det spørs hva man mener med budsjettalternativer. Industristikk og Schuko 10A må beregnes med en samvittighetsfaktor 1. Monterer du type 2 ladepunkt kan disse stilles slik at man unngår en dyr oppgradering av tilførsel. Ladepunktene kan stilles slik at man utnytter kapasiteten fullt. For eksempel kan det gi 10 ladepunkt a 8A dersom enfas 80A er tilgjengelig. Alternativet med schuko hadde vært 8 punkt, eller 5 blåstikk.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA