Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hatch-back eller?

Startet av mr.rs4, tirsdag 05. april 2016, klokken 09:31

« forrige - neste »

mr.rs4

Skal til Tjørhom om ca 2uker.
Er det noen lade muligheter der oppe?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

afitch80

Er lite lademuligheter på Tjørhom. Men det er ingen problem å kjøre tur-retur. Gjort det mange ganger i vinter. Er hurtigladere på Byrkjedalstunet og i Oltedal om det skulle knipe.
Før amerikansk, nå tysk.

Siggen

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 17. februar 2016, klokken 15:56
Skal til Tjørhom om ca 2uker.
Er det noen lade muligheter der oppe?

Det verste forbruket vi har hatt er rundt 40%(Til Solheimsdalen) opp og 29% ned, mener jeg. Da gikk det i 3-4 mil i  20-30 km/t oppover. Skikkelig, skikkelig "slush" på bakken som frøs til, motvind og tett vått snøvær.

Laderen på Byrkjedalstunet er vel kun Chademo(?)

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

afitch80

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 17. februar 2016, klokken 19:44
Er det lademuligheter rundt Ålsheia skitrekk?

Mulig det finnes stikkontakter av noe slag der man kan få låne om man spør, men det er ingenting offisielt i Sirdalen i det hele tatt. Men dagstur til Sirdalen er ikke noe problem. Hadde en tur opp i nyttårshelgen der vi kjørte litt frem og tilbake der oppe. Til og fra Tananger med stopp et par steder på Forus for å handle på vei tilbake. Vel hjemme hadde jeg fortsatt 80 km på batteriet. Burde ikke være noe problem med en overnatting eller to hvis du bare skal til Tjørhomfjellet eller Ålsheia. Spesielt hvis du tar litt lading på Byrkjedalstunet på vei.
Før amerikansk, nå tysk.

mr.rs4

Ok.
Skal på en hytte helg (kanskje litt mer), kjøre frem og tilbake til Ålsheia skitrekk, og hjem til Stavanger.
Det kan være mulig for 10amp lading på hytta, men veldig usikker.

Har ikke Chademo lader. Kanskje skaffe det da?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Norx

Tjørhomfjellet har tidligere vært i avisen og tilbudt stikkkontakt - ladetilkobling. (10A) for dagsturister.

http://www.aftenbladet.no/energi/Na-kan-du-kjore-elbil-til-Sirdal_-til-og-med-pa-dagstur-3209745.html

Er vel noen år side; så kanskje lurest å avtale med dem på forhånd. Ellers så får GP'en (joker butikk) - full av teslaer i løpet av helgene som ikke lader mens de er oppe i dalen.. Så med mindre du skal kjøre rundt overalt så er det som andre sier lite problematisk.

Vi har kjørt opp med E-up flere ganger fra Sandnes i løpet av året uten problemer.  Den må derimot lades på hytta før hjemturen...

afitch80

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:04
Ok.
Skal på en hytte helg (kanskje litt mer), kjøre frem og tilbake til Ålsheia skitrekk, og hjem til Stavanger.
Det kan være mulig for 10amp lading på hytta, men veldig usikker.

Har ikke Chademo lader. Kanskje skaffe det da?
Hvis du skal kjøre en del frem og tilbake, og det ikke er mulighet å lade på hytte, så kan et chademo adapter være greit for å lade opp på Byrkjedalstunet på vei opp og kanskje en skvett på vei ned. Men har hørt at de er ganske dyre for tiden, så kanskje ikke verdt det hvis det bare er for den turen. Da kan et lånes av det TeslaBjørn har liggende i Stavanger. Husker ikke helt hvem som hadde. Men tror det var på Sola en plass.
Men får du 10A på hytten, er det ikke vits med chademo. Da får du ladet opp det du bruker til og fra skianlegget i løpet av kveld/natt.
Før amerikansk, nå tysk.

Siggen

Sitat fra: afitch80 på torsdag 18. februar 2016, klokken 13:44
Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:04
Ok.
Skal på en hytte helg (kanskje litt mer), kjøre frem og tilbake til Ålsheia skitrekk, og hjem til Stavanger.
Det kan være mulig for 10amp lading på hytta, men veldig usikker.

Har ikke Chademo lader. Kanskje skaffe det da?
Hvis du skal kjøre en del frem og tilbake, og det ikke er mulighet å lade på hytte, så kan et chademo adapter være greit for å lade opp på Byrkjedalstunet på vei opp og kanskje en skvett på vei ned. Men har hørt at de er ganske dyre for tiden, så kanskje ikke verdt det hvis det bare er for den turen. Da kan et lånes av det TeslaBjørn har liggende i Stavanger. Husker ikke helt hvem som hadde. Men tror det var på Sola en plass.
Men får du 10A på hytten, er det ikke vits med chademo. Da får du ladet opp det du bruker til og fra skianlegget i løpet av kveld/natt.

http://www.tocn.no/chademoutlan/

Eivind Aarre har adapteret på Sola :)

jallis

Etter å ha kjørt Stavanger-Ålsheia i snøstorm i går har vår 70D nå 195km igjen på batteriet til å bruke på de ca 100 km med nedoverbakke på veien hjem i morgen. Har god margin selv uten lading...

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Jejl

#11
Har akkurat kjørt Stavanger - Ålsheia t/r. Brukte 38% opp og 28% ned. Var der da i ca 1,5 døgn uten å lade. Temperaturen var ca -5 i Ålsheia og rundt +4 i Stavanger og rundt 2 cm snø i veien ca fra Hunnedalen til Ålsheia. Forbruket ble 207wh/km totalt. Bare drit i ladingen på fjellet, det er helt unødvendig å tenke på.

mr.rs4

Sitat fra: Jejl på søndag 21. februar 2016, klokken 01:25
Har akkurat kjørt Stavanger - Ålsheia t/r. Brukte 38% opp og 28% ned. Var der da i ca 1,5 døgn uten å lade. Temperaturen var ca -5 i Ålsheia og rundt +4 i Stavanger og rundt 2 cm snø i veien ca fra Hunnedalen til Ålsheia. Forbruket ble 207wh/km totalt. Bare drit i ladingen på fjellet, det er helt unødvendig å tenke på.
Mitt forbruk på bykjøring (Stavanger / Sandnes) kan ligge på 260-300kwh.
Da bruker jeg varme apparat på 5, og temp på 25. Kan være jeg har på stol varme på 2 av setene (trinn 1 eller 2).
Dette er bykjøring, men vis jeg bruker dette i Stavanger med det været som er her, så bruker jeg mer i "fjellet" trodde jeg.
Har blitt en frostnakke derfor så mye varme på i bilen.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Jejl

Du vil normalt bruke mye mer strøm på småkjøring enn langkjøring på vinteren. Det eneste du må sjekke er om de har meldt så mye vind at Hunnedalsveien kan bli stengt.

Det skjedde da vi var der i fjor at veien var stengt når vi skulle opp, og ble stengt igjen da vi skulle ned igjen.
Vi fikk da lade med 9A på en 10A kurs på campingplassen i ca 12 timer.(Måtte bruke skjøteledning). Kom hjem med ca 4%.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA