Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Taktrekk på modeller uten soltak

Startet av El rayo, onsdag 18. august 2010, klokken 13:14

« forrige - neste »

El rayo

I dag kom laderne som jeg skal lage ekstralader til Th!nk, levert med "personlig kurér" med toget fra Bergen. 3 stk skal kobles i serie på utgangen og parallell på inngangen. Hver enhet er merket output: 54,4V/8,8A og fungerer både på 115V (93 – 132 V AC) og 240V (187 – 264 V AC) inn. "P" indikerer at de har en krets som sørger for at strøm og spenning på inngangen er i fase. Godkjent, Arne-Magnus?

De har ikke kjølevifte og trenger derfor plass over og under til naturlig luftsirkulasjon. De er litt tyngre enn Elmo sine Carlo Gavazzi med 2,5 kg hver. Edit: har veid laderen på to forskjellige vekter og får 2,9 kg.

Datablad: http://www.tracopower.com/fileadmin/medien/dokumente/pdf/datasheets/tsl.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Bestillingen min hos Elfa gikk ikke til Sverige av en eller annen grunn så jeg får ikke sperredioden denne uka  :(  Da blir det ikke testing før neste uke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#2
Første test i dag, ladet med kun Traco fra 16% til 22% energi. Ladestrømmen var over det som dataene oppgir; målte opp til 9,6A med tangampèremeter. Da så det ut til at strømmen stabiliserte seg sannsynligvis når laderen ble driftsvarm.

Nikometeret viste at batteristrømmen begynte litt forsiktig på 7,5A og steg til 8,2A. Forskjellen på 1,4A er det som DC/DC-omformeren trekker til å drive vannpumpa og BMS.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Startet lading fra ca 15% energi med kun Traco for en time siden. Effektiviteten ligger på 85,8% og det blir interessant å se hva den er på slutten av ladingen.

Litt overraskende er det å se at to av enhetene gir full spenning ut, 55,2V  mens den siste bare bidrar med 11V og oppover. Den siste er selvfølgelig stigende etterhvert som batterispenningen stiger. Jeg hadde ventet at spenningen skulle fordele seg omtrent likt mellom de tre enhetene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. juli 2010, klokken 22:27
Startet lading fra ca 15% energi med kun Traco for en time siden. Effektiviteten ligger på 85,8% og det blir interessant å se hva den er på slutten av ladingen.
Med nesten fulladet batteri var effektiviteten 84,7%, så den gikk altså litt ned mot slutten av ladingen når nettstrømmen var størst. Men vi kan vel si at det ligger innenfor toleransen av det som er oppgitt (88%).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Nå oppdaget jeg pot.metere på Traco laderne. Har justert ned spenningen til 151V totalt/7,95V pr blokk, det er ved den spenningen originalladeren vanligvis (temperaturkompensert) visstnok går over til fase 2 lading (5A). Innbiller meg at tidspunktet for å slå av ekstraladeren med koblingsur blir mindre kritisk da. Skal bli interessant å logge ladeforløp med nikometeret.

Kanskje jeg bør vente til sola har gått ned, det er veldig varmt i garasjen nå og begge laderne er luftkjølte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Justert slik burde systemet ditt kunne kjøre helt automatisk. I alle fall om ekstraladerene forblir av etter at de er stoppet av tidsuret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Fikk bruk for ekstraladeren i dag, hadde regnet feil da jeg stilte koblingsuret. Greit å få 10% ekstra pr time.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#8
Sitat fra: El rayo på tirsdag 15. februar 2011, klokken 22:41
Fikk bruk for ekstraladeren i dag, hadde regnet feil da jeg stilte koblingsuret. Greit å få 10% ekstra pr time.
"Like" som det heter et annet sted på nettet.

Kjekt med det noen av oss kaller hurtiglader.

Viktig å få med seg at du mener 10% SOC ekstra pr time, ikke 10% høyere ladestrøm ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. februar 2011, klokken 15:27
Viktig å få med seg at du mener 10% SOC ekstra pr time, ikke 10% høyere ladestrøm ;)
Ja, jeg syntes det var klart som blekk da jeg skrev det, energimeteret viser prosent.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA