Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av kensivert, mandag 04. april 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

aaa3

Sitat fra: Rico på torsdag 18. februar 2016, klokken 08:49
Sitat fra: aaa3 på onsdag 17. februar 2016, klokken 10:19
Jeg bruker Charge og Save kun når jeg skal på hytta på fjellet. Den siste etappen, 4 km fra dalen og opp, er svært bratt. Uten strøm på batteriet blir det svært høye turtall, det trives jeg ikke med. Lader derfor til ca 1/3 - 1/2 fullt batteri før jeg kommer til bunn av bakken, og kjører på strøm eller hybrid mode med Save opp bakkene. Mye mer behagelig.

Men bilen har alltid strømreserve slik at du alltid få 4-hjulstrekk? Dette gjør du for å slippe høyt turtall opp bakker?  På hvilken måte vil det da hjelpe at du har Save inne da?

Ser at jeg må ha litt teskje-modus på enkelte ting her  :D

mvh
Rico
Ja, i utgangspunktet vil det være litt strøm igjen, slik at 4WD funker.
Jeg bruker Save før batteriet er helt tomt, slik unngår jeg at turtallet går i været. Dette gjør jeg kun når jeg vet at det kommer en lang motbakke (som f.eks. opp til hytta).

MikaelØ

Batteriet lades altså ikke vist bilen står i SAVE, og jeg kjører ned en bakke i B4. Bare som eksempel.
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

aaa3

Joda, i nedoverbakke vil det lade ved bruk av regenerativ bremsing, uavhengig om du bruker Save eller ikke.

Rico

Sitat fra: aaa3 på torsdag 18. februar 2016, klokken 10:14

Jeg bruker Save før batteriet er helt tomt, slik unngår jeg at turtallet går i været. Dette gjør jeg kun når jeg vet at det kommer en lang motbakke (som f.eks. opp til hytta).

Da forstår jeg mer. Tolket forrige innlegget dithen at du kjørte opp bakken med save på. Da faller jo noe av poenget bort tenkte jeg.

mvh
Rico

aaa3

Det er riktig, jeg kjører også opp bakken med Save på, dersom jeg ikke har nok strøm til å kjøre helelektrisk. Da bruker jeg ikke opp resten av batteriet først, for så å kjøre på høyt turtall resten av bakken.

kensivert

Mulig jeg ikke forstår helt. Er det slik at "Save" lagrer strømmen og bilen kjøres på bensin? Hva gjør du da når du nærmer deg oppoverbakken? Setter bilen i normal?

aaa3

Sitat fra: aaa3 på onsdag 17. februar 2016, klokken 10:19
Jeg bruker Charge og Save kun når jeg skal på hytta på fjellet. Den siste etappen, 4 km fra dalen og opp, er svært bratt. Uten strøm på batteriet blir det svært høye turtall, det trives jeg ikke med. Lader derfor til ca 1/3 - 1/2 fullt batteri før jeg kommer til bunn av bakken, og kjører på strøm eller hybrid mode med Save opp bakkene. Mye mer behagelig.
Jeg kjører altså oppover bakkene på strøm, den strømmen jeg har ladet opp med Charge . Dersom batterinivået blir for lavt (nærmer seg tomt) slår jeg på Save.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA