Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av kensivert, mandag 04. april 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

kensivert

Jeg venter på å få overlevert en ny PHEV, Instyle +.

Skal på "langtur" fra Stavanger til Kristiansand I mai og lurer på hva som blir det beste kjøremønsteret da?
Kjøre på sstrøm så langt batteriet varer for å så gå over til bensin eller trykke "save" og spare på strømmen til jeg kommer frem?

kalea

Vel, du kommer kanskje til Ålgård, så er det tomt.
Vi har samme modell som du venter på, fikk den levert for 10 uker siden.
Vi hadde hatt bilen i ett par uker før vi tok den på tur til Tyskland, gjennom Danmark.
Ingen vinning ved å bruke "Save"-knappen og styr i hvert fall unna "Charge"-knappen.
Vi hadde et snitt på 0,7 l/mil på vår tur. Kjører du på Cruise klarer du kanskje å få den ned til 0,65, men da må du ha fokus.
Klemmer du inn Charge så vil forbruket ligge på 1,2 l/mil
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

ghabbe

Sitat fra: kensivert på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:32
Jeg venter på å få overlevert en ny PHEV, Instyle +.

Skal på "langtur" fra Stavanger til Kristiansand I mai og lurer på hva som blir det beste kjøremønsteret da?
Kjøre på sstrøm så langt batteriet varer for å så gå over til bensin eller trykke "save" og spare på strømmen til jeg kommer frem?

Min erfaring etter to år med bilen og 40 000 km, er å la den styre alt selv. Lad når du har mulighet (ikke hurtiglading), og tenk mer på din egen kjørestil. :)

Charge- og Saveknappen har ikke jeg funnet de helt åpenbare bruksområdene for i hvert fall, men kanskje andre har annen erfaring. Eco-mode har jeg heller ikke helt skjønt vitsen med, hvis du ikke er en som tråkker hardt på gassen. :)

kensivert

Så da er det bare til å lade bilen 100%, pakke og legge på tur hvor jeg lar bilen ta kontroll samt bruke regenereringen så ofte som mulig?

aaa3

Enig med ghabbe, la bilen styre dette selv.
Ikke bruk hurtiglading (hvis du må betale), det lønner seg ikke.
Jeg bruker Charge og Save kun når jeg skal på hytta på fjellet. Den siste etappen, 4 km fra dalen og opp, er svært bratt. Uten strøm på batteriet blir det svært høye turtall, det trives jeg ikke med. Lader derfor til ca 1/3 - 1/2 fullt batteri før jeg kommer til bunn av bakken, og kjører på strøm eller hybrid mode med Save opp bakkene. Mye mer behagelig.

bob64

Det er også kjekt å bruke charge før du kommer til en plass du ikke har lading, slik at du kan bruke 30min forvarming når du skal avgårde igjen. ca 8km for 30min forvarming etter mitt kjøremønster.
2014 Outlander PHEV Instyle+

Niff123



Regenereringen stiller du også inn straks du begynner å kjøre og så lar den stå på B3 eller B4 hele veien. Husk at tar du en rast, går den automatisk tilbake til 0 og må settes på igjen.

MikaelØ

Så regenerering(pads/b) kan brukes under vanlig kjøring også? Trodde det ble brukt i nedoverbakker, slik som på vanlige biler med automat.
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

Goofey

Dette lurer jeg også på. Kan regeneringen stå på hele tiden uten at dette påvirker fremdriften?

rkiljet

Når du slipper gassen kan regenereringen sammenliknes som motorbrems. Avhengig av graden av regenerering, jo kraftigere bremsing. (B1-B5)

På landeveiskjøring går det litt sport i å bruke dette for å regulere farten.

Jeg synes faktisk at i B0 (ingen regenerering ) så triller bilen lettere enn om den står i D, men mulig det bare er noe jeg innbiller meg.

Med B5 er det som å kaste ut dreggen.


aaa3

Jeg setter alltid regen på B5, med forsiktig bruk av gass/slippe gassen kan bremseeffekten reguleres veldig fint. Alt fra fullt gasspådrag via fri rulling til B5 bremseeffekt. Øving gjør mester.

MikaelØ

Samme som på Tesla da? Syntes det var noe drit der, men det var på vinteren, glatt og piggfritt.  Fikk meg en "aha" opplevelse der! Men det blir fort en vanesak vill jeg tro.

Men slik som her på vestlandet kan det "lønne" seg, mye "jojo" kjøring som jeg kaller det her.
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

Niff123

Jeg bruker B3. Da får du myk kjøring. Idet du slipper opp gasspedalen "bremser" bilen forsiktig inn. Det virker på samme måte som om du bremser på gearet på en bil uten automat. Samtidig vil du på skjermen se at pila viser at batteriet lades. Den bremser ikke når du bruker gasspedalen, så la den stå på hele tiden. Husk at den nulles hver gang du parkerer bilen og derfor må settes på igjen for hver tur. Som du ser av kommentarene, er det også noen som bruker B-hendlene mer aktivt dvs. at de øker B i stedet for å bruke bremsepedalen og reduserer B når de f.eks. skal finne riktig rullefart i utforbakke. For vanlig bruk: sett på B3 og la den stå der. Kona foretrekker B4 for da føler hun at hun har mer markert kontroll over bilen.

MikaelØ

Takk for nyttige tips!  ;D
Dette må testes når jeg får bilen.  ;D ;D
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

Rico

Sitat fra: aaa3 på onsdag 17. februar 2016, klokken 10:19
Jeg bruker Charge og Save kun når jeg skal på hytta på fjellet. Den siste etappen, 4 km fra dalen og opp, er svært bratt. Uten strøm på batteriet blir det svært høye turtall, det trives jeg ikke med. Lader derfor til ca 1/3 - 1/2 fullt batteri før jeg kommer til bunn av bakken, og kjører på strøm eller hybrid mode med Save opp bakkene. Mye mer behagelig.

Men bilen har alltid strømreserve slik at du alltid få 4-hjulstrekk? Dette gjør du for å slippe høyt turtall opp bakker?  På hvilken måte vil det da hjelpe at du har Save inne da?

Ser at jeg må ha litt teskje-modus på enkelte ting her  :D

mvh
Rico

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA