Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde

Startet av Truls Paulsen, mandag 04. april 2016, klokken 13:43

« forrige - neste »

Truls Paulsen

Sikkert tøysete spørsmål, men:
Dersom jeg ikke har mulighet til å lade en PHEV med strøm, er det da ikke noe poeng å gå til innkjøp av en slik bil?
(om man kun ser på forbruk - bilen er jo helt super).
Stort sett småkjøring 4-30km pr dag, en helgetur i ny og ne.

Zett


Da drar du med deg ett batteri som du aldri utnytter, så det blir ekstra vekt uten besparelsen ladingen gir deg.

Kan du ikke lade, vil en hybrid uten "plug in" være bedre på grunn av mindre batteri.


aaa3

#2
Enig, uten lademulighet er ikke dette bilen for deg.

turfsurf

Merkelig nok er plug in hybrider de bilene som krever mest tilgang på lademulighet skal man utnytte de optimalt. Dette p.g.a de små batteriene. En Tesla f.eks kan mange greie seg med å lade en gang i uken, noe som kan gjøres f.eks på SC eller ett kjøpesenter. Forutsetter selvfølgelig at man ønsker å kjøre miljøvennlig og økonomisk, og ikke bare spare engangsavgift.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Truls Paulsen

Er det ikke slik at batteriet lades ved kjøring?
Eller bruker da bilen så mye bensin at det ikke lønner seg?

Er tenkt som familiebil.
Finner egentlig ikke bedre biler som er billigere.
Ser på brukt, 2014 Instyle+, de ligger fra kr 350000,-.
Forslag?

turfsurf

All lading innebærer tap. Da er det bedre å bruke bensin til fremdrift. Enste fordelen man får fra batteriet er regenerering i nedoverbakker, hvis man ikke kan lade. Når det er sagt, så begynner det jo å bli mange lademuligheter rundt om kring. Jeg ville nok kjøpt PHEV skulle jeg hatt den type bil. Må bare være ivrig på å plugge inn overalt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Fiffik78

Sitat fra: Truls Paulsen på tirsdag 16. februar 2016, klokken 19:20
Sikkert tøysete spørsmål, men:
Dersom jeg ikke har mulighet til å lade en PHEV med strøm, er det da ikke noe poeng å gå til innkjøp av en slik bil?
(om man kun ser på forbruk - bilen er jo helt super).
Stort sett småkjøring 4-30km pr dag, en helgetur i ny og ne.

Altså, et eller annet sted finner du jo en stikkontakt hvor du får ladet? Bare et fullt batteri på en langtur gjør underverker for forbruket. Men, kjøp heller RAV4 hybrid dersom du overhodet ikke er i nærheten av elektrisitet.
Outlander PHEV 2014

kalea

Sitat fra: aaa3 på tirsdag 16. februar 2016, klokken 21:14
Enig, uten lademulighet er ikke dette bilen for deg. Hva med en ELbil?

Denne må du forklare; hvorfor er elbil bedre alternativ enn PHEV om han ikke får lade???
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

aaa3

Sitat fra: kalea på tirsdag 16. februar 2016, klokken 23:49
Sitat fra: aaa3 på tirsdag 16. februar 2016, klokken 21:14
Enig, uten lademulighet er ikke dette bilen for deg. Hva med en ELbil?

Denne må du forklare; hvorfor er elbil bedre alternativ enn PHEV om han ikke får lade???
He, he, bra du er våken, det var tydeligvis ikke jeg.  :o
Nei, jeg sliter med å komme opp med en god forklaring her.  ;)
Innlegget er rettet opp.

rkiljet

Uten lademulighet er man tvunget til å bruke bilens Charge-funksjon for å fylle batteriet nogenlunde, det vil gi uforholdsmessig høyt forbruk, og du vil absolutt miste mye av gevinsten med en slik bil.

Dersom du har lademulighet er jo kjøremønsteret på 4-30km per dag midt i blinken for denne bilen. Forutsatt forvarming på vinteren.

PhevVest

Uten lademulighet forsvinner jo vitsen med å kunne kjøre el på mindre strekninger.
Likevel - selv uten lademulighet har bilen sine fordeler.
Med elmotorer er den veldig jevn, stille og behagelig å kjøre.
Du kan velge å lade batteriet med motoren nok til at du har strøm til å forvarme bilen.
Du kan lade med motoren før du kommer til f.eks. ferjekø etc. - så har du strøm til varme/ventilasjon uten at motoren må gå.
Altså flere fordeler enn en vanlig ikke ladbar hybrid.
Ville nok vurdert denne bilen selv uten lademulighet.
Kjørte mange mil senest i dag uten å ha ladet batteriet med full last, 4 personer og full skiboks på taket.
MMC (kjørecomputeren) viste da er forbruk på 0,74l/mil.
Absolutt ikke avskrekkende.

Ansjosfilet

Som nevnt tidligere; Toyota rav4 Hybrid er et mye bedre alternativ om du ikke kan lade fra stikk uansett. Den bilen er beregnet på deg, for å si det sånn.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA