Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100.000 biler bestilt første dag. Hvor lang tid tar det å produsere disse.

Startet av ElRune, mandag 04. april 2016, klokken 11:00

« forrige - neste »

Gizmo

Har ikke lyst til å være pessimistisk, men tallet 250 km er offentliggjort av Hyundai. 45kWh er kun nevnt av en norsk forhandler, ikke sant? Det finnes ikke noe annen håndfast informasjon om det?

Siden Hyundai skal ha sagt at de har lengre rekkevidde enn "en viss konkurrent på N.." så er de svært måteholdne hvis det faktisk skulle være et så stort batteri. Ut fra sitatene som hevdes å være fra Hyundai så finner jeg ingenting som tyder på at vi ikke snakker om et batteri og en rekkevidde som marginalt slår nåværende Leaf. Og det virker også mest logisk, siden ingen andre ser ut til å komme med noe nytt steg innen rekkevidde i år.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

moby666

Er desverre enig at det ser ut som ioniq får nøyaktig det samme batteriet som Soul ev. Samme vp også, som er veldig bra. Ser ut som ioniq får 28 kwh netto og 30.5 kwh brutto, dvs at de tar ut en 1 kwt mer enn soul ev. Med lavere luftmotstand klarer den sikkert 2-5 mil lengre enn soul avhengig av fart. Litt skuffende, men vil tro denne bilen tar mange kjøpere i starten da ingen vil ha en bedre totalpakke før 2017
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

asgeirn

Sitat fra intervju med Woong-chul Yang, Vice Chairman i Hyunday Motor Group, fra Bil 4/2016 papirutgaven:

SitatHyundais utviklingsmål er en rekkevidde på rundt 250 kilometer. (...)
Rekkevidder på elektriske biler er et kompromiss. For å øke rekkevidden må man legge til batterier, og batterier er tunge. (...) Akkurat nå er 200-250 kilometer et fornuftig kompromiss. Men en dag vil vi se tre-fire ganger så effektive batteri, og da snakker vi.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

timingbeltkiller

Sitat fra: ElRune på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:10
Hva tror dere, blir Ioniq en flopp med en rekkevidde på 250 km, uavhengig av NDEC eller EPA?
Med NDEC rekkevidde på 250 km (170-190 reelle) blir bilen sannsynligvis en flopp.
Med EPA/reell rekkevidde 250 km (155 miles) kan den klare seg bra dersom den prises lavt nok.
Her hjelper det den har mye utstyr inkludert som er ekstra hos andre.

Vi får vente og se størrelsen på batteripakka før vi feller dommen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

model3citizen

Sitat fra: moby666 på lørdag 20. februar 2016, klokken 11:22
Er desverre enig at det ser ut som ioniq får nøyaktig det samme batteriet som Soul ev. Samme vp også, som er veldig bra. Ser ut som ioniq får 28 kwh netto og 30.5 kwh brutto, dvs at de tar ut en 1 kwt mer enn soul ev. Med lavere luftmotstand klarer den sikkert 2-5 mil lengre enn soul avhengig av fart. Litt skuffende, men vil tro denne bilen tar mange kjøpere i starten da ingen vil ha en bedre totalpakke før 2017

I følge Bilnorge har Woong-Chui Tang (Vice President, Hyundai Corp.) uttalt at:

Rekkevidden skal være bedre enn konkurrentene, og mye bedre enn Kia Soul Ev.

Han nevner også at han mener at Bolt, med sitt 60kWh store batteri, har veldig høy batterivekt ifht. bilens størrelse (Ioniq er større).
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen


Gizmo

insideevs.com er vel en av de mest troverdige ryktesprederne innen elbil. Og de oppgir ofte ikke kilde fordi de ofte blir tipset fra innsiden.

Jeg håper virkelig de tar feil. Men nå skriver Korea Herald at forsalget til Ioniq BEV snart er i gang og at bilen skal klare 169 km (sannsynligvis koreansk standard som skal ligne på EPA).
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20160221000344

Alt er rykter, men det hadde vært en enorm nyhet som burde blitt lekket nå (i Hyundais interesse) hvis bilen faktisk skulle hatt noe vesentlig høyere rekkevidde/større batteri enn ca 30kWh.

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

moby666

Artikkelen/testen i på bilnorge.no antydet 190 hk, mens det nå ser ut som det blir 120 hk...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Gizmo

Geneve starter vel 8. mars? Om alle Ioniq-variantene skal vises fram med specs eller bare hybriden tror jeg ikke er 100 % avklart.

Men 18. mars starter (den internasjonale) elbil-expoen i Korea. Det er i forbindelse med den at Hyundai skulle starte noe forsalg, senest i løpet av den expoen kommer det jo håndfast info fra Hyundai:
http://www.ievexpo.org/english/index.php?cid=32

Men det er altså en måned til...det blir en lang måned.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

model3citizen

Sitat fra: Gizmo på mandag 22. februar 2016, klokken 10:32
insideevs.com er vel en av de mest troverdige ryktesprederne innen elbil. Og de oppgir ofte ikke kilde fordi de ofte blir tipset fra innsiden.

Høres ikke ut som om det er insideinformasjon de videreformidler:

Unfortunately, these numbers are direct from Hyundai on the launch of the car in South Korea (complete with comparisons to other EVs – such as the Samsung/Renault product that has been doing decently well there)

There is even some talk/boasting about the limited room Hyundai had to work with just putting the batteries under the back seat, as the trunk was not usable.


EDIT: Mulig det er insideinfo. likevel, hva vet jeg?
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Gnilre

Bilen blir vel ikke en direkte flopp, mange vil vel bli mer fornøyd med en Hyundal Ioniq enn en Leaf 2016, Soul EV eller en e-Golf. Rekkevidden er litt bedre og bilen ser noe mer sportslig ut. Men jeg antar at veldig mange nå venter på Ampera-e, Leaf 2017 og Model 3.

Jeg hopper ihvertfall over Ioniq og bytter ut Soulen med en en Ampera eller Leaf i 2017, hvis prisen er riktig.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Brorson

Rav,4 EV med 41 kV gir jo 250-270 faktisk kjørelengde,på en så stor og tung bil.
Så da med et større batteri så bør en jo komme lenger!

Gnilre

Sitat fra: Brorson på mandag 22. februar 2016, klokken 21:27
Rav,4 EV med 41 kV gir jo 250-270 faktisk kjørelengde,på en så stor og tung bil.
Så da med et større batteri så bør en jo komme lenger!
Ioniq får et 30 kWh batteri tuder alt på nå, og ikke noe større enn 41 kWh som du antyder. At den går så langt som 250 km skyldes veldig god aeorodynamikk.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

rullemann

Veldig synd at den ikke får større batteri. Da er den plutselig ikke så interessant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA