Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Fabiz, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:15

« forrige - neste »

Rasmus.B

Sitat fra: Sele på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:49
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:37
Er dette en Taxiholdeplass eller er det en tilfeldig ladestolpe som noen har "laget en prosess" rundt og produsert ett skilt som ingen andre en prosess deltakerne har hørt om?
Det er jo mildt sagt merkelig at ingen i bymiljøetaten vet hva dette dreier seg om.
Leste en artikkel i Aftenposten i dag der det blir referert til ett ladepunkt på Bryn som er dedikert til drosjer. Er det dette ladepunkter?
Hvis det ikke er på en Taxiholdeplass og det ikke er ett offentlig skilt så synes jeg det er ganske drøyt å legge beslag på denne ladeplassen. Men Carl Anton Stenling vet vel noe om dette og vil sikkert komme med informasjon, ikke sant?

Dette er en ladeplass forbeholdt taxi og det forstår du helt sikkert hvis du legger godviljen til. Så kan du selvsagt være uenig i det men da får du rette en velformulert klage til kommunen.
Jeg spør ikke for å være vanskelig. Jeg spør fordi jeg ikke vet om dette er en Taxiholdplass eller om det er ett ladepunkt som noen har bestemt at skal være kun for Taxi. Er det en Taxiholdeplass skal det jo ikke være andre biler enn taxi parkert der.
Jeg ønsker også en elektrifisering av taxiparken i Norge, men ting må gjøres riktig. Hvis dette er ett offentlig ladepunkt, så er det deg og meg som har betalt for det. At ett privat firma kan legge beslag på det er betenkelig.
Har taxi sentralene i Oslo betalt for det, er det en annen sak.
Jeg mener at han som parkerte der gjorde en grundig vurdering og ringte til bymiljøetaten for å finne ut hva dette er.
Vi kan nok alle lese skiltet, men bare for at det er skiltet slik betyr ikke at det nødvendigvis skal være slik.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 15:54
Jeg spør ikke for å være vanskelig. Jeg spør fordi jeg ikke vet om dette er en Taxiholdplass eller om det er ett ladepunkt som noen har bestemt at skal være kun for Taxi. Er det en Taxiholdeplass skal det jo ikke være andre biler enn taxi parkert der.

Taxiholdeplasser har et blått skilt hvor det står TAXI. Tror alle har sett hvordan det ser ut, men om du er i tvil:

Plassen som diskuteres derimot er:

BLÅ P - LADBAR TAXI - TIDSBEGRENSNING

Dvs. nøyaktig samme opplegg som du ser for
BLÅ P - LADBAR MOTORVOGN - TIDSBEGRENSNING

Jeg opplever skiltet som meget enkelt å forstå. Jeg er heller ikke uenig i at fire av noen tusen ladeuttak kan være reservert for elektrifisering av taxinæringen. Det er i osloborgeres interesse at eksosdrosjer byttes ut med elektriske :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Litt info om prosessen rundt eltaxier: Oslo kommune har lenge ønsket en omlegging til mindre forurensende taxier. I et samarbeid mellom taxinæringen, kommunen og ulike organisasjoner har man sett på hvilke hindre som må ryddes av veien for å få flere eltaxier.
Mulighet for lading er ett av hindrene. Siden taxinæringen har et annet kjøremønster enn øvrige elbileiere så er det viktig med høy ladeeffekt og plassering av ladepunkt nær områder hvor taxiene ferdes i løpet av dagen.

Overgang til eltaxier vil være et viktig bidrag til lavere utslipp i Oslos biltrafikk. Samtidig vil eltaxier være smart fordi taxibrukerne da får erfaring med elbiler når de tar en taxitur. På mange måter er dette gratis reklame for elbiler.

Det omtalte skiltet er altså satt opp av Oslo kommune som også er skiltmyndighet. Imidlertid er det godt mulig at det formelle rundt skiltvedtaket er mangelfullt. I så fall er det jo det man må ta tak i.

Mange elbileiere kunne sikkert ønsket seg denne ladeplassen til privat bruk - enten til lading eller parkering. Imidlertid er denne plassen satt opp for taxibruk og ville aldri kommet opp hvis man ikke så muligheten for å redusere utslippene fra taxi.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rasmus.B

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. februar 2016, klokken 16:00

Taxiholdeplasser har et blått skilt hvor det står TAXI. Tror alle har sett hvordan det ser ut, men om du er i tvil:

Plassen som diskuteres derimot er:

BLÅ P - LADBAR TAXI - TIDSBEGRENSNING

Dvs. nøyaktig samme opplegg som du ser for
BLÅ P - LADBAR MOTORVOGN - TIDSBEGRENSNING

Jeg opplever skiltet som meget enkelt å forstå. Jeg er heller ikke uenig i at fire av noen tusen ladeuttak kan være reservert for elektrifisering av taxinæringen. Det er i osloborgeres interesse at eksosdrosjer byttes ut med elektriske :)
Øvind.
Du kan godt komme deg av din høye hest.
Jeg vet godt hvordan en Taxiholdeplass ser ut. Det er ingen grunn til å bli uforskammet.
Det jeg spurte om var om nevnte ladepunkt står på en slik plass.
Det gjør den altså ikke.
Det som diskuteres er lovligheten rundt skiltingen og "prosessen" samt det at bymiljøetaten ikke vet hva dette er.
Lørenskog

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 17:02
... at bymiljøetaten ikke vet hva dette er.

Bymiljøetaten har opprettet ladeplassen. Sannsynligvis er utfordringen at ikke alle i Bymiljøetaten har oversikt over dette siden det er kort tid siden ladeplassen ble opprettet.
Det kan også være en formell mangel rundt skiltvedtak uten at jeg sitter på informasjon som kan bekrefte eller avkrefte det.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Sitat fra: Sele på torsdag 18. februar 2016, klokken 12:49
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:37
Er dette en Taxiholdeplass eller er det en tilfeldig ladestolpe som noen har "laget en prosess" rundt og produsert ett skilt som ingen andre en prosess deltakerne har hørt om?
Det er jo mildt sagt merkelig at ingen i bymiljøetaten vet hva dette dreier seg om.
Leste en artikkel i Aftenposten i dag der det blir referert til ett ladepunkt på Bryn som er dedikert til drosjer. Er det dette ladepunkter?
Hvis det ikke er på en Taxiholdeplass og det ikke er ett offentlig skilt så synes jeg det er ganske drøyt å legge beslag på denne ladeplassen. Men Carl Anton Stenling vet vel noe om dette og vil sikkert komme med informasjon, ikke sant?

Dette er en ladeplass forbeholdt taxi og det forstår du helt sikkert hvis du legger godviljen til. Så kan du selvsagt være uenig i det men da får du rette en velformulert klage til kommunen.
Jeg ønsker også en elektrifisering av taxiparken i Norge, men ting må gjøres riktig. Hvis dette er ett offentlig ladepunkt, så er det deg og meg som har betalt for det. At ett privat firma kan legge beslag på det er betenkelig.
Jeg mener at han som parkerte der gjorde en grundig vurdering og ringte til bymiljøetaten for å finne ut hva dette er.
Vi kan nok alle lese skiltet, men bare for at det er skiltet slik betyr ikke at det nødvendigvis skal være slik.

Du må uansett forholde deg til skiltet. Det eneste som hadde gitt deg adgang til ladeplassene var om  bymiljøetaten hadde dekket til skiltene. Disse plassene er forbeholdt taxi enten vi liker det eller ikke. En formel klage til etaten er eneste lovlige fremgangsmåte.

Rasmus.B

Bare så det ikke er noe tvil her. Jeg applauderer elbilforeningens arbeid, og støtter selvfølgelig opp om elektrifisering av drosjenæringen, men ting må gjøres riktig. I dette tilfellet ble det sådd tvil om riktigheten til skiltingen, og bymiljøetaten ble oppringt. ( jeg kan sikkert også lage ett skilt som reserverer en ladeplass eller to til min bedrift)
Beskjeden fra etaten var at dette var feilskilting.
At noen her vil idiotærklære andre for å stille spørsmål ved skiltingen er bare å beklage.
Lørenskog

Hansi

Dette høres ut som et godt tiltak for å få elektrifisert taxier i Oslo. Man bør kanskje sette opp noen ladestolper/hurtigladere forbeholdt taxi på de godt trafikkerte taxiholdeplassene (Aker/Filipstad Brygge f.eks)?
http://www.abb.se/cawp/seitp202/4204be2f07e1500dc1257d780032b4c0.aspx

Og prioritere miljøvennlige taxier og la de komme først i køen
http://www.akershus.no/ansvarsomrader/samferdsel/?article_id=200569
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Øyvind.h

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 17:02Øvind.
Du kan godt komme deg av din høye hest.
Jeg vet godt hvordan en Taxiholdeplass ser ut. Det er ingen grunn til å bli uforskammet.
Det jeg spurte om var om nevnte ladepunkt står på en slik plass.
Det gjør den altså ikke.
Det som diskuteres er lovligheten rundt skiltingen og "prosessen" samt det at bymiljøetaten ikke vet hva dette er.
Beklager. Jeg burde formulert meg noe annerledes. Jeg var faktisk ikke sikker på om du visste hvordan holdeplass-skilt ser ut ettersom du lurte på om dette var en holdeplass selv om blått taxi-skilt manglet.

Det som diskuteres er hvorvidt det er OK å parkere i strid med skilting og intensjon fordi man har funnet et smutthull. At ikke alle i etaten har kontroll på eventualiteter knyttet til hvert enkelt av tusenvis av uttak er ikke uventet.

Og nå har vi altså fått klarhet i at plassene er for taxier og det har vært en prossess rundt dette. Den avbildede bilen har altså fått feil informasjon. Selv om vedkommende muligens kan snike seg unna juridisk ved å vise til saksbehandlingsfeil eller noe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pkhamre

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. februar 2016, klokken 21:08
Og nå har vi altså fått klarhet i at plassene er for taxier og det har vært en prossess rundt dette. Den avbildede bilen har altså fått feil informasjon. Selv om vedkommende muligens kan snike seg unna juridisk ved å vise til saksbehandlingsfeil eller noe.

Veldig bra at Carl Anton har skrevet litt om prosessen her, det var utfyllende og god informasjon.

Når det gjelder det enkelte tilfellet det er snakk om i denne tråden, så er det ikke noe vits å henge ut hverken den ene eller andre siden. Jeg er helt sikker på at intensjonen til han som parkerte var god, han ønsket nok ikke å ødelegge for drosjenæringen. Han skrev i et tidligere innlegg at han hadde lite strøm, og at han fikk godkjenning av etaten å stå der. Jeg er også helt sikker på at intensjonen med skiltet er godt, men vi er i en tidlig fase når det gjelder en elektrisk bilpark så det blir mye ny informasjon. Vi må tilpasse oss dette sammen som et samfunn. Private elbilister, drosjenæringen, etaten(e), private selskaper, og andre parter.

Nå setter vi et punktum for denne tråden så kan heller alle bidra med et bedre elektrisk transportsamfunn for alle :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Beckern

Sitat fra: Sele på torsdag 18. februar 2016, klokken 17:15

Du må uansett forholde deg til skiltet. Det eneste som hadde gitt deg adgang til ladeplassene var om  bymiljøetaten hadde dekket til skiltene. Disse plassene er forbeholdt taxi enten vi liker det eller ikke. En formel klage til etaten er eneste lovlige fremgangsmåte.

Nei Sele. Det er ikke opp til deg å tolke loven (ikke denne gangen heller) og når fyren har ringt bymiljøetaten og sjekket så kan han være rimelig trygg på at det han gjør er lov og han behøver ikke forholde seg til skiltingen. Jeg er helt overbevist om at det er feil, men det er en annen sak. Forutsetter vi at det mangler formelle juridiske vedtak så er det han gjør lovlig. Det er forøvrig ikke uvanlig at skilt er ugyldige pga formaliteter. Det er f.eks ganske vanlig ifm midlertidig fartgrenser enten skiltene er feil satt opp eller tillatelser mangler.
Plassene er ment å forbeholdes taxi, så langt er vi enige men så lenge det er formaliteter som manger så er de altså ikke det i praksis. Hva bymiljøetaten bør og skal gjøre for være deres sak.
Jeg er enig i at man ikke bør parkere der, det er tross alt ganske så lovlig å være drittsekk i svært mange sammenhenger, det er ikke det samme som at man må være det.

3irikur

Sånn jeg forstår det er det altså lovlig å parkere på plassen, selv om intensjonen var at den skulle brukes for taxier.

Jeg synes dog at vi kollektivt bør være flinke til å respektere intensjonen med ladeplasser som settes opp. Dette er en plass som er ment for taxi, da bør vi la den være forbeholdt taxi. Akkurat som at vi bør la være å parkere på elbilplasser når vi ikke har behov for lading. Det er lov, men ødeleggende for andre.

Om vi oppfører oss skikkelig så kanskje folk begynner å like elbiler i større grad!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

AppleKnocker

Sitat fra: 3irikur på fredag 19. februar 2016, klokken 16:47

Om vi oppfører oss skikkelig så kanskje folk begynner å like elbiler i større grad!

Det toget har gått. Elbileiere har 900 000 i gjennomsnittlig inntekt, kjører i kollektivfelt (inntil nylig) og parkerer gratis. Om de ikke utgjør the 1% community, så er de i hvert fall the 5% community.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

KjellG

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 18. februar 2016, klokken 16:49
.... Oslo kommune har lenge ønsket en omlegging til mindre forurensende taxier.
Overgang til eltaxier vil være et viktig bidrag til lavere utslipp i Oslos biltrafikk.

Viktig, eller bare symbolpolitikk?

En fersk avisartikkel (Aftenposten?) antyder at drosjenæringen bidrar med ca 3% til luftforurensningen i Oslo. Dersom 50% drosjene går over til elektro-taxi, vil forurensningen synke med 1-1,5%.

Hadde gjerne sett at skattepengene var brukt mer effektivt enn til noe som monner så lite. El-sykler, forbud mot vedfyring som to eksempler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA