Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fått meg Tesla - kjapt spørsmål om lading/tilkobling når bilen har mye igjen

Startet av Fabiz, mandag 04. april 2016, klokken 09:56

« forrige - neste »

Fabiz

.. har denne Tesla-eieren totalt mangel på. :)


Fabian

(info om reg. nr slettet. Bilde for å illustrere en sak er greit. Uthenging er derimot toalt mangel på....
Lars
Forum admin)

Trond.Strom

Det fort gjort å ikke lese/se underskiltet.
Jeg fikk tauet bort min leaf i 2012 da jeg parkerte på det som antageligvis er Norges eneste lade plass  for bevegelseshemmede i Nils Juels gate. Det jeg gjorde var ikke lov ei heller hensynsfullt, men jeg la rett og slett ikke merke til skiltet da det var en lade stolpe der. Når jeg kom tilbake og bilen var borte skjønte jeg jo fort hvorfor...

https://www.google.no/maps/@59.9191516,10.7186088,3a,75y,216.18h,80.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1smmzIyFlmgmWv2OazOLmuDw!2e0!7i13312!8i6656?hl=no

Amoss

Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:15
Respekt for skilt og yrkessjåfører.
.. har denne Tesla-eieren totalt mangel på. :)

... og trådstarter ser ut til å ha en total mangel på respekt for personvernlovgivningen her til lands :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pkhamre

Bildet er tatt i det offentlige og har ikke en enkelt person i fokus, det er fullt lovlig for OP å publisere bildet offentlig.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Amoss

Sitat fra: pkhamre på onsdag 17. februar 2016, klokken 09:42
Bildet er tatt i det offentlige og har ikke en enkelt person i fokus, det er fullt lovlig for OP å publisere bildet offentlig.

Sant. Men dersom du leser kommentaren fra "Forum Admin" i det redigerte innlegget til trådstarter så ser du at innlegget inneholdt "noe" mer enn det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Man skal respektere skilting, og vanligvis er det klart hva man har lov til fordi det er strenge krav til utforming. Det skiltet som skaper mest misforståelser er også det skiltet hvor kommune har frihet til å formulere seg, nemlig underskiltet. Spesielt når det er kombinasjon av krav.

Dette skiltet kan forstås som at parkering gjelder for taxi ubegrenset, og for andre max en time. Pga formuleringsfrihet i underskilt er det umulig å vite hva som er korrekt tolkning, med mindre man får info fra kommunen.

Jeg kunne fint parkert på samme sted i god tro, og sannsynligvis helt lovlig.

Håper elbilforumet ikke skal bli en gapestokk i fremtiden, og oppfordrer trådstarter/admin om å sladde regnr.

Sum Thing Wong

Hei

Litt forklaring her....

Dette er min bil og ja jeg har respekt for yrkessjåfører og skilting.

Før jeg parkerte her ringte jeg Bymiljøetaten for å forhøre meg om denne plassen. Ringte inn og snakket med vaktsentralen. Forklarte hvor jeg sto og hva som sto på skiltet. De kunne ikke finne vedtak som tilsier at det var kun tillat for lading av Taxi. De ber meg om å legge igjen en lapp der jeg forklarer situasjonen og legger igjen mitt telefonnr. Hvis det skulle være noen utfordringer. I dag parkerer jeg der igjen for å lade. Jeg tar igjen kontakt med Bymiljøetaten for å høre om der fått noe mer informasjon om denne plassen og ber meg sende inn bilder av skiltet. Jeg sender dette inn til de pr e-post der jeg forklarer situasjonen og forklarer sitasjonen på nytt. Jeg får beskjed igjen om at jeg bare kan parkere der da de er i tvil om hvem som har satt opp skiltene da de fortsatt ikke har noen vedtak på dette.
Idag ble jeg også konfrontert av to taxi sjåfører som forteller på en truende måte at jeg må komme meg vekk der i fra. Jeg opplyser de ar jeg har vært i kontakt med Bymiljøetaten og forklarer sitasjonen på nytt. Jeg blir mer eller mindre jaget bort der i fra men tar igjen kontakt med Bymiljøetaten som igje tviholder på sin forklaring og sier at ikke har et vedtak og derfor må dette regnes som en offentlig ladeplass for alle elbiler.

Så før du henger ut noen på dette forumet bør du sjekke ut litt mer som for eksempel sjekke frontruta.

Jeg føler at jeg alt på det rene her og vil igjen i morgen sette bilen der for lading etter at jeg har sjekket med Bymiljøetaten.



Øyvind.h

#7
Hvorfor? Fordi du med loven i hånd kan bruke plassen som er satt opp til Taxier? Fordi du juridisk klarer å slippe unna?

Med din forklaring kunne du spart deg påstanden om at du respekterer yrkessjåfører og skilting.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Powerflux

Men hvorfor skal taxier få legge permanent beslag på 4 stk ladeplasser?
Å lade gratis på lik linje med alle andre er helt greit men å kreve særbehandling som dette er totalt på trynet ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

automat

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:28
Hvorfor? Fordi du med loven i hånd kan bruke plassen som er satt opp til Taxier? Fordi du juridisk klarer å slippe unna?


Hvem har bestemt at disse plassene er for taxi? Uten et gyldig skiltvedtak er skiltene faktisk ulovlig satt opp. De burde fjernes.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: automat på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:28
Hvorfor? Fordi du med loven i hånd kan bruke plassen som er satt opp til Taxier? Fordi du juridisk klarer å slippe unna?


Hvem har bestemt at disse plassene er for taxi? Uten et gyldig skiltvedtak er skiltene faktisk ulovlig satt opp. De burde fjernes.

Ja det har åpenbart bileieren funnet ut. Prosessen er ikke juridisk korrekt gjennomført. Ergo kan laderne brukes i strid med intensjonen. Så da er det bare å fjerne skiltene og sette pose over stasjonen frem til det juridiske er på plass.

Oslo har tonnevis med ladestasjoner åpne for alle. Å henge seg opp i at noen lusne plasser er dedikert for taxier blir litt smålig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sum Thing Wong

#11
Hei

Det at jeg valgte å sjekke det juridiske rundt skilt og oppmerking betyr ikke at jeg ikke har respekt for skilt. Tvert i mot, jeg respekterte skiltene og derfor valgte jeg å ringe for å verifisere / sjekke at dette var korrekt.

Jeg har aldri sett det skiltet tidligere og lurte på om det var lov å stå der i 1 time eller om det var reservert 100% for taxi.

Da jeg fant ut at det ikke er vedtak for plasseringen av skiltene så valgte jeg på grunn av lite strøm på batteri å stå der i dag også.  Etter at jeg igjen sjekket med Bymiljøetaten!

Carl Anton Stenling

Som elbileiere gjør vi smart i å respektere intensjonen med skiltet. Gjør vi oss vrange så vil vi bli møtt med samme mynt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Enig med Carl Anton Stenling her man må respektere intensjonen med skiltet.

Kavorka

Intensjonen kan fint være at vanlige elbiler kan stå en time, og taxier lenger. Interessant at folk vet hva bymiljøetatens intensjon er, når etaten ikke kan gi et svar selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA