Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fått meg Tesla - kjapt spørsmål om lading/tilkobling når bilen har mye igjen

Startet av Fabiz, mandag 04. april 2016, klokken 09:56

« forrige - neste »

Kavorka

Hehe! Google er en two faced bitch..

Jeg er nok ikke så oppvakt. Spesielt dette underskiltet i post 1 kunne forvirret meg. Det er ikke et ønske om å "ta meg til rette", eller å utnytte system fordi det er juridisk gap i matrisen ;)

Øyvind.h

Ja Ladbar Taxi kan bety så mangt. Sikkert derfor eksosbiler parkerer på plasser hvor det står Ladbar motorvogn :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Regner med denne plassen blir flittig brukt av evnt Ubersjåfører med elbil. Reinspikka pirattaxi er vel også greit så lenge kjører noe ladbart. Hvis ikke blir det som at Statoil skal påta seg rollen som Politi og nekte mistenkte pirattaxier å fylle diesel
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Sele

Nå har det seg sånn at Uber ikke er noe taxiselskap.

Uber ble grunnlagt under navnet «UberCab» av Travis Kalanick og Garrett Camp i 2009 og mobilappen ble lansert i juni dette året. Initiativtakerne fjernet «Cab» i navnet for å distansere seg fra ulike lovers definisjoner av taxi.

AppleKnocker

Ordet taxi finnes ikke i norsk lovgivning. Det heter drosje.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Sele

Men betyr det samme,kreativiteten din er stor men det blir ikke mer lovlig for det.

AppleKnocker

Ansvaret for å stoppe kreative tolkninger ligger hos de som setter opp skiltet. I dette tilfellet har de ikke gjort en særlig imponerende jobb.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

Sele

I skiltforskriften omtales lovteksten som drosje og skilt som brukes taxi. Utøvende myndighet har ikke tatt høyde for at landets innbyggere ikke skjønner at når drosje og taxi brukes sammen i loven så betyr det det samme.

als77

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. februar 2016, klokken 08:44
Her er et utvalg skilter for andre ladeplasser. Disse skiltene virker det som om alle forstår og er enige med intensjonen til :)

Siden tråden har utviklet seg til personangrep så er det kanskje på tide å slette den, men for å ta den litt of topic så begynte jeg å lure på hva de nederste bildene betyr; "ladbar hybrid under lading"? I tillegg til elbiler, eller kun for hybrider? Jeg er ikke prinsipielt imot at hybrider kan få enerett enkelte plasser, men begrenset til 16 timer? :o Hvilken hybrid har behov for å lade i 16 timer? Og hva med det nederste skiltet nr to; er det smør på flesk her, eller er det en presisering at ladbare hybrider må betale (mens elbiler ikke må det)?

Klykken

Hybrider må betale, sikkert en redusert avgift, og kan stå på plasser for ladbare motorvogner såfremt de lader. Og de, likt alle andre, kan stå parkert maks 16 timer, ja.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elbil-1

Såfremt det ikke står ettertrykkelig at hybrider er fritatt p-avgift, så må de betale avgift for å lade ja..

og det er bare på skilt nummer 1 at det faktisk settes krav til å skulle lade (og da bare hybrider) alle andre kan løse p-bilett og parkere.

Elbiler kan parkere gratis, uten å lade også.

Dette viser det komplette skiltkaoset som råder rundt om i landet.

Eneste korrekte skilt hadde vært:
Ladende, ladbar
motorvogn og
fritatt P-Avgift.

(mener at ladbar motorvogn er definert som El-Bil og Ladbar hybrid i vegtrafikkloven)

Men det kan hende at også en el-motorsykkel, bil med motorvarmer/batterilader etc. også hadde kommet inn under retningslinjene)

pwb

Hvorfor skal en Tesla bruke en ladeplass som bare har 1 time dag etter dag? Alle ladeplassene i Oslo burde vært forbeholdt små elbiler.

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: pwb på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:22
Hvorfor skal en Tesla bruke en ladeplass som bare har 1 time dag etter dag? Alle ladeplassene i Oslo burde vært forbeholdt små elbiler.

Så jeg som ofte skal rett på hytta etter jobb (som f.eks til fredag) er henvist til å stoppe for CHAdeMO-lading?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klykken

Man kan selvsagt ikke differensiere på biltype innenfor en gruppe (ladbare biler). ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA