Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Fabiz, tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:15

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. februar 2016, klokken 17:05
Det toget har gått. Elbileiere har 900 000 i gjennomsnittlig inntekt, kjører i kollektivfelt (inntil nylig) og parkerer gratis. Om de ikke utgjør the 1% community, så er de i hvert fall the 5% community.

Jepp, vi kan like greit bare gi opp. Ingen vits i å prøve å snu resten av befolkningen nå som the 5% har kjøpt seg elbil.

[/ironi]
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Sele

Sitat fra: Beckern på fredag 19. februar 2016, klokken 13:52
Sitat fra: Sele på torsdag 18. februar 2016, klokken 17:15
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 18. februar 2016, klokken 15:54
Jeg spør ikke for å være vanskelig. Jeg spør fordi jeg ikke vet om dette er en Taxiholdplass eller om det er ett ladepunkt som noen har bestemt at skal være kun for Taxi. Er det en Taxiholdeplass skal det jo ikke være andre biler enn taxi parkert der.
Jeg ønsker også en elektrifisering av taxiparken i Norge, men ting må gjøres riktig. Hvis dette er ett offentlig ladepunkt, så er det deg og meg som har betalt for det. At ett privat firma kan legge beslag på det er betenkelig.
Har taxi sentralene i Oslo betalt for det, er det en annen sak.
Jeg mener at han som parkerte der gjorde en grundig vurdering og ringte til bymiljøetaten for å finne ut hva dette er.
Vi kan nok alle lese skiltet, men bare for at det er skiltet slik betyr ikke at det nødvendigvis skal være slik.

Du må uansett forholde deg til skiltet. Det eneste som hadde gitt deg adgang til ladeplassene var om  bymiljøetaten hadde dekket til skiltene. Disse plassene er forbeholdt taxi enten vi liker det eller ikke. En formel klage til etaten er eneste lovlige fremgangsmåte.

Nei Sele. Det er ikke opp til deg å tolke loven (ikke denne gangen heller) og når fyren har ringt bymiljøetaten og sjekket så kan han være rimelig trygg på at det han gjør er lov og han behøver ikke forholde seg til skiltingen. Jeg er helt overbevist om at det er feil, men det er en annen sak. Forutsetter vi at det mangler formelle juridiske vedtak så er det han gjør lovlig. Det er forøvrig ikke uvanlig at skilt er ugyldige pga formaliteter. Det er f.eks ganske vanlig ifm midlertidig fartgrenser enten skiltene er feil satt opp eller tillatelser mangler.
Plassene er ment å forbeholdes taxi, så langt er vi enige men så lenge det er formaliteter som manger så er de altså ikke det i praksis. Hva bymiljøetaten bør og skal gjøre for være deres sak.
Jeg er enig i at man ikke bør parkere der, det er tross alt ganske så lovlig å være drittsekk i svært mange sammenhenger, det er ikke det samme som at man må være det.

Totalt feil! Fordi man kan ikke bare ringe inn og få en tillatelse for å omgå skiltingen. Hvis skiltingen er feil så skal de dekkes til slik at ikke bare trådstarter skal ha info om at skiltene er feil også alle andre. Det vil si at de ikke er gjeldene.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: KjellG på fredag 19. februar 2016, klokken 18:06
Dersom 50% drosjene går over til elektro-taxi, vil forurensningen synke med 1-1,5%.

Vår ambisjon er at 100 % av personbiltaxiene skal over på el :-)

Hvis du regner på en andel av problemet så vil du alltid få lave tall. F.eks. en landsby i Kina utgjør sikkert mindre enn en promille av CO2-utslippene i verden - ergo kan de fortsette å brenne kull.

Poenget er at vi må gjøre noe med drosjene, privatbilene, tungtransporten, vedfyringen, båtene på havna osv. Å si at hver kilde er for liten blir bare et retorisk grep for å unngå å gjøre noe som helst. Enkelte økonomer ser ut til å tro at miljøarbeid handler om å finne kun ett effektivt tiltak som skal erstatte alle andre ...

Taxinæringen har den ekstraeffekten at de er et mulig utstillingsvindu for elbilteknologi. Hver taxi kan fort føre til at 10-100 passasjerer vurderer å bytte til mindre forurensende teknologi for sin egen bil.

Man skal også merke seg at utslippene fra taxiene er ekstra høye på noen sentrale punkter, f.eks. rundt Oslo S. Der er dieseltaxier på tomgang et betydelig problem.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AppleKnocker

Sitat fra: 3irikur på fredag 19. februar 2016, klokken 18:10
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. februar 2016, klokken 17:05
Det toget har gått. Elbileiere har 900 000 i gjennomsnittlig inntekt, kjører i kollektivfelt (inntil nylig) og parkerer gratis. Om de ikke utgjør the 1% community, så er de i hvert fall the 5% community.

Jepp, vi kan like greit bare gi opp. Ingen vits i å prøve å snu resten av befolkningen nå som the 5% har kjøpt seg elbil.

[/ironi]

Naivitet kan være ganske søtt. Men dette var bare naivt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beckern

Sitat fra: Sele på fredag 19. februar 2016, klokken 19:14

Totalt feil! Fordi man kan ikke bare ringe inn og få en tillatelse for å omgå skiltingen. Hvis skiltingen er feil så skal de dekkes til slik at ikke bare trådstarter skal ha info om at skiltene er feil også alle andre. Det vil si at de ikke er gjeldene.

Dette er ganske revolusjonerende påstander som rokker ved rettsstaten så da regner jeg med at du har noe mer enn påstanden selv å fare med.
Hvilken lovpraksis er det du forholder det ved den påstanden?
Kan du vise til praksis? Altså fellende dommer?

3irikur

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. februar 2016, klokken 19:51
Naivitet kan være ganske søtt. Men dette var bare naivt.

Selvfølgelig tror jeg ikke at vi kan få hele befolkningen til å forstå fordelene med elbil, men det er jo dit vi må sikte.

At det per nå ser ut til at det er den rikeste delen av befolkningen som kjører elbil er ikke noe argument mot at vi skal oppføre oss skikkelig. Vi kan ikke forvente at folk tar hensyn til oss hvis ikke vi tar hensyn til andre. Hvis vi tar ladeplasser som ikke er ment for oss, hvorfor skal ikke fossilbiler ta ladeplassene som er ment for oss?
Vi må jobbe langsiktig for å være trygge på at utviklingen går dit vi ønsker.

Jeg merker meg forøvrig at du bruker hersketeknikker i stedet for å diskutere.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Sele

Du nekter og forholde deg til skiltet forklar meg hvorfor? Hvordan kan du i så fall vite at skiltet ikke er juridisk lovlig?

Ellers så har dine spørsmål Beckern ingenting med denne saken og gjøre. Den handler om og respektere et skilt eller ikke.

Beckern

Sitat fra: Sele på fredag 19. februar 2016, klokken 20:32
Du nekter og forholde deg til skiltet forklar meg hvorfor? Hvordan kan du i så fall vite at skiltet ikke er juridisk lovlig?

Ellers så har dine spørsmål Beckern ingenting med denne saken og gjøre. Den handler om og respektere et skilt eller ikke.

JEG velger å respektere skiltet, ikke fordi jeg tror jeg må, men fordi jeg synes det er fornuftig.
Men det er veldig langt fra hva du påstår.
Tråden handler til enhver tid om de påstander som legges frem og frem til nå diskuterte vi to dine spesielle påstander. Og selvsagt er det relevant for tråden om det den avbildede teslaen sto lovlig og ladet eller ikke.
Så, jo jeg vil nok mene spørsmålene er relevante selv om vi begge nok vet svarene.

Øyvind.h

Her er et utvalg skilter for andre ladeplasser. Disse skiltene virker det som om alle forstår og er enige med intensjonen til :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sele

Sitat fra: Sven-E på lørdag 20. februar 2016, klokken 00:58
Dette er jo bare et skilt "552 Parkering", som betyr offentlig parkering er tillatt for alle uten tidsbegrensning.
Med underskilt "808 Tekst Ladbar Taxi"
Og supplerende underskilt "831 Parkeringsskive Maks 1 time".

Altså parkering for alle, (ikke ladekrav, og ikke tidsbegrensning,) med underskilt som fremhever at LadbarTaxi kun får stå 1 time og skal bruke parkeringsskive.
(For å forhindre at private yrkesbiler blir stående der og lade i timesvis.)

Men hvis noen gir meg korrekt adresse for skiltet, så skal jeg se om jeg får sjekket i NVDB (NasjonalVegDataBank) om hva som skal stå der.

Kreativiteten er stor ser jeg.

Underskilt brukes bare sammen med et hovedskilt, og gir nærmere klargjøring, utviding, utfylling eller begrensning av hovedskiltets betydning eller gyldighetsområde.

http://www.tbgparkering.no/klage/parkeringsgebyr/parkering-med-underskilt/

elbil-1

Den ene skiltet i eksempelet ovenfor var morsomt:

Ladbar motorvogn.
---
Ladbar hybrid
Under lading
---

Dvs at elbiler kan stå parkert uten å lade, mens hybridbiler får bot om de ikke lader.

Hva er så ladende bil?  At man har puttet i ledningen eller at bilen faktisk lader?

Må man ut og flytte bilen når den er ferdig ladet??
(Selv om ledningen står i)

Flere steder er fortum sine ladeplasser på områder som er skiltet med offentlig P-skilt og det kan elbiler stå og lade mens hybridbiler må løse parkeringsbilett for å stå på hurtigladeren....

Det er en jungel...

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 20. februar 2016, klokken 13:54
Den ene skiltet i eksempelet ovenfor var morsomt:

Ladbar motorvogn.
---
Ladbar hybrid
Under lading
---

Dvs at elbiler kan stå parkert uten å lade, mens hybridbiler får bot om de ikke lader.

Hva er så ladende bil?  At man har puttet i ledningen eller at bilen faktisk lader?

Må man ut og flytte bilen når den er ferdig ladet??
(Selv om ledningen står i)

Det holder at den står koblet til. Grunnen er at om en ladbar hybrid ikke er koblet til er det ikke lett for parkeringsvaktene å se om det er en ladbar hybrid eller ikke. Elbiler har derimot egne skilt.

Personlig mener jeg dog at det burde være krav om tilkoblet ladekabel for alle ladbare biler.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elbil-1

Da er det nok med underskilt : ladende motorvogn.

Meeen: da kan jeg parkere dieselpurka og koble inn ladekabelen til motorvarmeren , som også lader batteriet...

Må dog løse p-bilett da...

Kavorka

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. februar 2016, klokken 08:44
Her er et utvalg skilter for andre ladeplasser. Disse skiltene virker det som om alle forstår og er enige med intensjonen til :)
Det siste bildet er også brukt av NRK, med billedtekst:
Skiltforslagene ble så vanskelige å forstå at Oslo kommune har bestemt seg for å ikke kreve betaling fra hybrid-bilistene på ladeplasser i Oslo.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/skiltkroll-gir-gratis-parkering-1.8325039.

Håper du sakset bildet fra en annen artikkel.

Øyvind.h

Søkte bare på Google :)

Men ja - ser at tre underskilt kan være mer utfordrende enn to. Uten at jeg opplever noe som helst problem med å forstå skilt av typen denne tråden tar utgangspunkt i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA