Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøper du S nå eller venter på model 3?

Startet av Fabiz, mandag 04. april 2016, klokken 09:44

« forrige - neste »

Fabiz

Hei,

Som både bilist, motorsyklist og elbilist har jeg observert trafikken fra "alle" hold gjennom flere år.

Etter noen år med elbilister på veiene undres jeg daglig over en ting: Hva feiler det noen elbilister?

Daglig pendler jeg 150km på veier med rundkjøringer, kollektivfelt, motorvei, landevei og lyskryss, og jeg vil tørre å påstå at 90% av de som begår førerfeil - både med og uten overlegg - er elbilister.

La oss begynne med kollektivfelt. For mange elbilister virker det som om disse feltene er forbikjøringsfelt med fri fartsgrense. La oss ta et eksempel som jeg ser daglig. Fra Skytta til Gjelleråsen er det et strekk med kollektivfelt som begynner i en 50-sone og løper ut i en 60-sone. Her har jeg flere ganger blitt passert av elbiler som holder 80-90km/t. Ja, til dere som kjører Leaf - speedometeret deres er synlig fra utsiden. La meg bare minne dere på at i 50-sonen mister man sertifikatet i 76km/t. En annen ting er at hvis trafikken flyter i den ordinære kjørebanen, så kan man bli tatt for forbikjøring på høyre side hvis man passerer trafikken i kollektivfeltet. Bøtesatsen for dette er 5200kr. Tro det eller ei - fartsgrensa gjelder også i kollektivfeltet. :)

Videre kan vi ta bruk av blinklys. (Tesla og Leaf-eiere, vet dere hvor hendelen er?) Her ser jeg daglig elbiler som ikke bruker blinklys, hverken ved filbytte, avkjørsel, rundkjøringer eller veikryss. Tror dere virkelig folk kan lukte hvor dere skal? Blinklyset bruker ikke så mye av kapasiteten...

Motorvei. Her er det tydelig mange som sliter - både med og uten elmotor under panseret. Ved firefelts motorvei er venstre felt forbikjøringsfelt. Her har jeg blendet mang en Leaf-eier med fjernlys opp Skulleruddumpa. Når noen tar deg igjen i venstre felt på motorveien må man faktisk legge seg inn eller finne gasspedalen. Beklager, men her er det ingen unnskyldning for å bli liggende i venstre felt.

Lysbruk. Mange Leaf-eiere kjører rundt med kombinasjonen nærlys og tåkelys. Dette er ulovlig, og ikke minst forstyrrende for møtende trafikk.

Til slutt vil jeg bare nevne kollektivfelt inn mot kryss/rundkjøring. Nedover Tr. Heimsveien mot Sinsenkrysset er det mange elbiler som benytter seg av kollektivfeltet. Det som fascinerer meg er at mange kjører rett forbi åpne luker, og heller velger å presse seg inn der hvor kollektivfeltet slutter. Er det virkelig verdt å spare de to-tre bilene, fremfor å gli smidig inn i en luke som allerede er der?

Dere lurer kanskje på hvorfor jeg nevner noen biltyper? Det er helt og holdent basert på dashcamet jeg har i bilen.

Jeg mener at elbilister må skjerpe seg, før de blir sett på som den nye syklisten.

Og det var dagens brannfakkel. :)

Fabian
(Elbileier og provokatør)


Ferry

Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:00
En annen ting er at hvis trafikken flyter i den ordinære kjørebanen, så kan man bli tatt for forbikjøring på høyre side hvis man passerer trafikken i kollektivfeltet.

Er det virkelig riktig? Høres merkelig ut. Hvilke kjøretøy gjelder det i så fall? Ikke buss og taxi? Motorsykkel, elbil m.m?

Forøvrig; blinklys og tresekundersregelen er for pedanter og regelryttere. Spredere gir bedre sikt, blender ingen og ser bedre ut. Fart er en privatsak. Fri fart for frie borgere!

Fabiz

Sitat fra: Ferry på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:18
Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:00
En annen ting er at hvis trafikken flyter i den ordinære kjørebanen, så kan man bli tatt for forbikjøring på høyre side hvis man passerer trafikken i kollektivfeltet.

Er det virkelig riktig? Høres merkelig ut. Hvilke kjøretøy gjelder det i så fall? Ikke buss og taxi? Motorsykkel, elbil m.m?

Forøvrig; blinklys og tresekundersregelen er for pedanter og regelryttere. Spredere gir bedre sikt, blender ingen og ser bedre ut. Fart er en privatsak. Fri fart for frie borgere!

Regner med at du har skrevet dette innlegget med baksiden av flaggstanga til ironiflagget. :)

Hvis ikke:
SitatDet er nemlig ikke tillatt å kjøre både med nærlys og tåkelys, og i motsetning til det enkelte tror gir kombinasjonen av de to lysene dårligere sikt.

Hele artikkelen kan du lese her:
http://www.dinside.no/906069/derfor-skal-du-ikke-bruke-taakelys-og-naerlys

Og når det gjelder forbikjøring i høyre felt:
Sitat§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Så lenge trafikken trafikken ikke flyter i det ordinære kjørefeltet og man ikke bryter fartsgrensen kan man kjøre forbi i kollektivfelt.

Fabian

jkirkebo

Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:00
La oss begynne med kollektivfelt. For mange elbilister virker det som om disse feltene er forbikjøringsfelt med fri fartsgrense. La oss ta et eksempel som jeg ser daglig. Fra Skytta til Gjelleråsen er det et strekk med kollektivfelt som begynner i en 50-sone og løper ut i en 60-sone. Her har jeg flere ganger blitt passert av elbiler som holder 80-90km/t. Ja, til dere som kjører Leaf - speedometeret deres er synlig fra utsiden. La meg bare minne dere på at i 50-sonen mister man sertifikatet i 76km/t.

Husk å trekke fra 8-10% feilvisning på speedometeret i Leaf da ;) Når min går i 70 viser speedometeret 76km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zyp

Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:32
Og når det gjelder forbikjøring i høyre felt:
Sitat§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Så lenge trafikken trafikken ikke flyter i det ordinære kjørefeltet og man ikke bryter fartsgrensen kan man kjøre forbi i kollektivfelt.

Som elbilist i kollektivfelt kommer du også inn under punkt d, som vil si at du har lov til å kjøre forbi uansett.

Fabiz

Sitat fra: zyp på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:09
Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:32
Og når det gjelder forbikjøring i høyre felt:
Sitat§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)   Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Så lenge trafikken trafikken ikke flyter i det ordinære kjørefeltet og man ikke bryter fartsgrensen kan man kjøre forbi i kollektivfelt.

Som elbilist i kollektivfelt kommer du også inn under punkt d, som vil si at du har lov til å kjøre forbi uansett.

Feil. Fartsgrensen gjelder fortsatt for oss med lommelykt på fire hjul. :)

Fabian

zyp

Sitat fra: Fabiz på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:19
Sitat fra: zyp på tirsdag 16. februar 2016, klokken 15:09
Som elbilist i kollektivfelt kommer du også inn under punkt d, som vil si at du har lov til å kjøre forbi uansett.

Feil. Fartsgrensen gjelder fortsatt for oss med lommelykt på fire hjul. :)

Fabian

Uansett hvordan trafikken flyter, mente jeg. Fartsgrensen har ikke noe med forbikjøring å gjøre og gjelder i alle tilfeller, uansett om du kjører forbi til høyre eller venstre.

cra

Jeg kan i alle fall garantere deg at manglende bruk av blinklys er et generelt problem, og på ingen måte knyttet til noen spesiell type biler, hverken elektriske eller andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Beckern

Du tar feil mtp kollektivfeltet og forbikjøring. Det er tillatt, alltid. Kjører man over fartsgrensen er det en helt annen sak.

Men jeg kjenner igjen noen punkter. Presse seg frem i enden av kollektivfelt, lurke i venstre felt for å spare et par meter rekkevidde. Men mange av punktene er da vitterlig vanlig hos alle førere. Blinklys og tåpelys er en generell sak, og det er ofte et større problem at elbilistene igjen skal spare noen cm og kjører med for lite lys.

Mr.Zero

Kollektivfelt - kjør helt frem.
Påkjøringsfelt - kjør helt frem.
Flettefelt - kjør helt frem.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Trekkoppbil

Å skape glatt fletting ved at man skifter felt der det er ledige luker, betyr svært mye for flyt i trafikken. Skaper du sommel på 5 sekunder, og det kommer 5 000 trafikanter bak det i rushkøen, så har du gjort noe vesentlig den dagen. Trafikkflyt bør man alltid konsentrere seg om i rushtida.

Jeg synes det er fascinerende å se ulike kjørestiler som perger ulike bilmerker og biltyper, og man kan se svært klare mønsteret.  Men jeg har aldri lagt merke til samme mønstere som trådstarter forteller om. Men jeg kjører heller ikke på de samme veiene.
Manglende blinklys er noe jeg også ergrer meg over. Som gammel syklist i oslotrafikken har jeg overlevd ved å lære meg å lese trafikken og forutse hva ulike bilister gjør.
Bilister som ikke gir tegn, holder seg til 2 bilmerker fra et tysk konsern. De samme bilistene snyter også svinger ved å skjære over i sykkelfeltet uten å bry seg om at det er syklister der. Det er svært konsekvent. Når jeg så bilister på lang avstand av spesielle modeller, så klarte jeg med stor trefikksikkerhet å forutse hva de om kom til å gjøre, og derfor var det trygt at de kjørte samme typer biler, så de gav signal på den måten.
Nå har dette konsernet begynnt å produsere el-biler, og jeg ser lignende kjøremønster bladt disse bilene.

Når det gjelder rundkjøringer, så er problemet at trafikanter har hver sine regler de kjører etter. Mange har tommelfingerregler som de har lært av kjørelærere eller andre, og man kommer med sine egne tolkninger av tommelfingerreglene og bruker dem i helt andre sammenhenger en man skulle, og sirkuset er i gang. Jeg har møtt på bilister som trur at vanlige vikepliktsregler ikke gjelder i rundkjøringer. Særegne vikepliktsregler for rundkjøringer finnes ikke på papiret. I rundkjøringene gjelder vanlige enkle regler som:
-Følge vikeplikstskilt
-Vike ved skifte av felt, eller plassering i sideretning.
-Vike for syklister og gående når man svinger i ett kryss.

Folk har ulike oppfatninger om regler, og det er vanskelig å vite hva trådstarter sikter til, når han ikke er konkret.
At det er lov å kjøre forbi, når man kjører i spesialfelt som kollevfelt, er vi vel alle enige om?

Når det gjelder bruk av hjelpelys, så finnes det mange bastante formeninger, og folk blir krigerske når man diskuterer tåkelys.
Hovedreglen er, fra §15:
5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

På Leaf med amerikansk typegodkjenning er det kun mulig å bruke ekstralyset samtidig med nærlys. Man må derfor gå ut i fra at det er det det er bestemt for.  Du kan ikke bruke det sammen med parklys, fjernlys eller aleine, da det er fysiske sperrer. Har bilen amerikansk typegodkjenning, er det amerikanske regler som gjelder, og man har ikke lov å bygge om en §1.15-bil her i landet.  Videre heter det i trafikkregelen at "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys." Så er spørsmålet når et hjelpelys skal defineres som Kurve-/tåkelys, og når man skal kalle det noe helt annet.  Ekstralyset på usa-modellene er forskjellig fra ekstralysene på bilene med europeisk typegodkjenning.  Er det på europeiske eller amerikanske biler det er noe problem, og finnes det praktiske problemer med at hjelpelys blir brukt sammen med nærlys? Jeg har kjørt bil noen få tiår, og jeg har aldri vært plaga av andre bilisters hjelpelys. Enkelte hjelpelys virker mot sin hensikt i kombinasjon med feil lys, men det går helst utover sjåføren.

I mange sammenhenger synes jeg vi bør leve med at andre har forskjellig kjørestil fra oss sjølve.

Elbil fundamentalist

Tror ikke elbilister er noe verre enn andre bilister, men det er en del elbilhatere der ute, og de har selvsagt tendens til å se bare feilene, og aldri den mengden leafer og andre elbiler som slett ikke bruker kollektivfeltet og som kjører forsiktig og hensynsfullt.

Når det nærmer seg 100.000 elbilister, har vi nok arvet noen trafikkbøller over fra fossilverden også.

Oppfordrer alle til å kjøre hensynsfullt og utvise smidighet uasett om man kjører elbil eller fossilbil.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

hgs

Trådstarter viser iallfall tydelig at et observasjonspunkt mangler, og det er syklistens. Er det noe byområder virkelig trenger er det flere syklister og elbilister - fortrinnsvis syklister. Å sette disse to gruppene opp mot 'den fornuftige majoriteten' som kjører på fossilt drivstoff virker fullstendig meningsløst. Har trådstarter noen dokumentasjon på at syklister og elbilister oppfører seg dårligere i trafikken enn andre?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

KjellG

Ad "regler" i rundkjøringer: i Lillestrøm merkes sykkelfelt slik at det gjelder forskjellige vikepliktregler bil/sykkel avhengig av hvilken arm en bil svinger ut. Enkelt? Trafikksikkert?

Beckern

Sitat fra: hgs på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:09
Trådstarter viser iallfall tydelig at et observasjonspunkt mangler, og det er syklistens. Er det noe byområder virkelig trenger er det flere syklister og elbilister - fortrinnsvis syklister. Å sette disse to gruppene opp mot 'den fornuftige majoriteten' som kjører på fossilt drivstoff virker fullstendig meningsløst. Har trådstarter noen dokumentasjon på at syklister og elbilister oppfører seg dårligere i trafikken enn andre?

Jeg oppfattet vel ikke trådstarter som veldig urimelig her. Det ER ikke tvil om at mange syklister driter i trafikkreglene, jeg burde vite som sentrums-syklist i mange år. Det er heller ikke tvil om at syklistene pga dette har fått et visst ry og forstår jeg trådstarter rett er det dette han sikter til. Fortjent eller ikke så har syklistene et dårlig ry.

Jeg har heller ingen problem å se poenget hans når man hører om andre el-bilister som bruker dobbel buss-_holdeplass_ som "kollektivfelt" der de presser seg forbi 3-4 biler eller til og med bussen selv skal de forbi.
Vi blir lagt merke til som gruppe og oppfører vi oss ikke mye penere enn trafikken generelt blir vi uglesett, dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA