Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Head up display?

Startet av JLH, søndag 03. april 2016, klokken 18:26

« forrige - neste »

JLH

Hei.

Jeg har ikke mulighet til å lade bilen min under tak eller inne. Jeg har en E-golf 2016 modell. Hvor mye tåler ladekabelen? Kan jeg la den stå på lading i regn og drittvær? Bor i bergen forresten..

stefse

Den tåler det ja. Selv i Bergen.
Prøver å unngå å lade når det regner og er meldt minusgrader pga speik. Antagelig går selv det bra, litt værre når det har speiket og ladeluka er igjen, da kan det noen ganger bli vanskelig å åpne den.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

JLH

Ok, så jeg kan trygt lade når det pøser ned ute?  ;D

Torodd Stangeland

Dekk til kladden, det kan ihvertfall ikke skade  :)
Bmw I3 2015

Electrix

Kladden skal tåle regn, i hvert fall alle jeg har vært borti, men de fleste tåler ikke å ligge i vann, så hvis den må ligge på bakken når det er fare for regnvær så legg noe under den slik at den kommer litt opp og ikke blir liggende i en vannpytt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Homecast

Det er som ellers, strøm og vann går dårlig sammen, men en vanlig norsk sommer skal utstyret tåle.

kladden burde uansett ha avlastning slik at den ikke henger i stikkontakten, da er problemet med at den ligger på bakken borte. Om man i tillegg prøver å beskytte ladeinntaket på bilen noe slik at ikke alt fosser inn skal nok mye være gjort.

Bilen er jo designet for å stå ute uansett vært (sågodt som ihvertfall) men noen små ting kan være lurt for å slippe eventuelle problemer med å feks la kladden ligge i vanndammer ol.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Mazzbot

Jeg lader ute på jobben , har stripset laderen så det er lettere å henge den opp på kroken . Ennå ikke hatt problemer .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

RaBalder

Det at kladden er vanntett, betyr ikke at man må legge den nedi en vanndam når den brukes.
Det at kladden tåler vann, betyr ikke at man må henge den ute i regnet.

Hvorfor ikke være litt forsiktig og pakke kladden inn i plast. Eller legge den inni en liten plastboks. Og henge det opp slik at det ikke samler seg vann inni.

Jeg er sikker på at en tørr kladd også fungerer  ;D

stefse

Dekke den til med plastposer og greier er ikke noe jeg gidder iallefall. En ting som er under garanti skal brukes til det den er ment for. Hadde det vært en gammel og sliten kladd hadde man hatt grunn til å fare pen med den. Det er det samme med mye annet også.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

zyp

Å pakke ting inn i plast har ofte motsatt effekt av hva du ønsker å oppnå. I stedet for å sperre ute vann så ender du gjerne opp med at vann som kondenserer på innsiden ikke slipper ut igjen.

Mange skjøteledninger har blitt ødelagt fordi folk har forsøkt å holde skjøten tørr ved å teipe en plastpose rundt.

Elektrisk materiell som er designet for utendørs montasje er ofte ikke vanntett, bare designet sånn at vannet ikke vil samle seg opp inni men renner ut før det blir skadelige mengder av det.

RaBalder

Nei, har man tid til å dra innom leverandør å klage 1 gang hver uke fordi ladekladden ikke fungerer, så heng den for all del ute i regn. Eller trykk den ned under vann dersom den skal tåle det.


Jeg har ikke tid til å klage så ofte, så jeg er litt mer forsiktig.

Torodd Stangeland

Henger kladden ute i regnet, blir det temmelig sikkert fukt inni den etterhvert. Men dessverre er den tett nok til at den fukten aldri kommer ut igjen. Med litt uflaks ryker den da rett etter garantien er utgått  ;)
Bmw I3 2015

Trekkoppbil

Det viktige er nok å holde strømkontaktene i bilen tørre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA