Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det lengste du har kjørt på én ladning i strekk?

Startet av JLH, søndag 03. april 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

JLH

Hei. Noen som vet hvor mye det sakter ned ladetiden hvis du hører på radio eller har på varme i bilen når du er på en hurtigladere stasjon?

Råde

Sitat fra: JLH på mandag 15. februar 2016, klokken 12:50
Hei. Noen som vet hvor mye det sakter ned ladetiden hvis du hører på radio eller har på varme i bilen når du er på en hurtigladere stasjon?
Radio: Null. Samme går for setevarme, vindusheiser og alt annet som går på bilens 12V anlegg.
Varme: avhengig av utetemperatur selvfølgelig. Varmeren drar 1-4kW og du lader med 30-40kW, så voldsomt mye tidstap er det ikke.
e-Golf | X75D

JLH


Homecast

nja, all effekt som tappes av 12V batteriet må fylles på fra 400V batteriet. så det stemmer ikke helt det du sier.

MEn skremmende mye effekt er det vel ikke, kanskje rundt 1 kw med alt av varmetråder på (korriger meg gjerne hvis jeg bommer med effekten her)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

David Skov Hansen

Så det I siger er, at varme og drivkraft er 400 volt batteriet mens alt andet er 12 volt? Og dermed kan det i visse situationer betale sig at sænke varmetemp og istedet tænde sædevarme?

Homecast

Sitat fra: David Skov Hansen på tirsdag 16. februar 2016, klokken 09:14
Så det I siger er, at varme og drivkraft er 400 volt batteriet mens alt andet er 12 volt? Og dermed kan det i visse situationer betale sig at sænke varmetemp og istedet tænde sædevarme?

Ja, det stemmer, varmer lokalt på kroppen istedefor å varme opp hele kupeen er en metode som er godt brukt av mange!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

eivhelle

Sitat fra: Homecast på tirsdag 16. februar 2016, klokken 08:37
nja, all effekt som tappes av 12V batteriet må fylles på fra 400V batteriet. så det stemmer ikke helt det du sier.

MEn skremmende mye effekt er det vel ikke, kanskje rundt 1 kw med alt av varmetråder på (korriger meg gjerne hvis jeg bommer med effekten her)
Vi snakker nok om under 100W totalt på setevarme, varmetråder og radio. Sammenlignet med 40KW ladeeffekt er det snakk om 2,5 promille. Når det gjelder varme som går på høyspenning er jeg usikker på om denne kan trekkes direkte fra laderen. Laderen kan tross alt levere 50KW og det er bilen som bestiller mengden effekt som skal leveres, så i teorien skulle man tro at det gikk an.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA