Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 drivlinje, batteri, chassis

Startet av Sveinall, søndag 03. april 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

Sveinall

Hei.
Har lest litt på forumet deres og ser at det er her jeg kan få hjelp.
Jeg har tenkt å bytte ut min gamle ford focus med en Nissan Leaf. Jeg har ca 180 000 som jeg kan bruke på dette.
Ut fra det jeg leser bør jeg ikke kjøpe us-modell, den kan godt være europeisk, garanti på 5 år er viktig osv osv.

Hva bør jeg se etter ved valg av bil? Bør den være norsk? Hvor kan jeg gjøre det beste kjøpet?
mvh
Sveinall.

kodalse

Personlig ville jeg gått for en norsksolgt 2012 modell billig hvis ikke alternativet er en ny 30kWh modell.

2012 modellen får du for rundt kr. 120.000,- hvis den har rundet 100k kilometer.
Rundt kr 140.000,- hvis den kun har gått 40k - 60k ser det ut for.
Forskjellen i rekkevidde for 2013/15 modellen er for liten til at det er interessant å legge i mye mer her
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

Hva prioriterer du; maksimal trygghet eller valuta for pengene?

Norsksolgt bil med full historikk er det tryggeste mht garanti osv. De tidligste bilene begynner å nærmere seg at garantien løper ut.
Mest valuta for pengene er en nesten ny europaimportert bil generasjon 1.5 for 160-170''. Da får du i utgangspunktet 2 år kortere garanti, men enkelte forhandlere gir deg fulle fem år.

Det er endel forskjeller på gen 1 og gen 1.5. De viktigste er varmepumpe som gir lenger rekkevidde i temp mellom -10 og +10, samt en del små, praktiske forbedringer som gjør bilen bedre. Det virker også som batteriet holder seg bedre på gen 1.5. Jeg synes også det er en merkbar forskjell å kjøre de to generasjonene, men det er nok smak og behag.

Her er et eksempel på en bil som jeg mener er et greit kjøp (fargen er kanskje ikke helt innertier)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=70717919&searchclickthrough=true

Jeg har for øvrig ingenting med denne bilen eller firmaet og gjøre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Sveinall

Hei og takk for svar.
Jeg har sett på en bil fra den selgeren. De har en som er helt lik men som har varme i setet og rattet. Den koster da 10 000 mer. (179'). Det er samme farge. Er ikke helt fan av den fargen men den blir bedre for hver gang jeg ser på den..
Er det nødvendig med setevarme når man har varmeapparat i bilen?

kodalse

Setevarme er et must, og etter min mening er rattvarme det også :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

THE

Det jeg savner mest av alt i min Zoe på kalde dager er rattvarme, og setevarme er absolutt nødvendig spør du meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sveinall

Ok, jeg hører på dere. Da blir det Leaf i løpet av de nærmeste dagene.

AppleKnocker

Selvsagt en fordel med rompe- og rattvarme, men hvor mye det er verdt kommer an på hvordan du bruker bilen.

Hvis du planlegger å tyne rekkevidden vinterstid er det et must. I kombinasjon med skinnseter øker behovet for setevarme. Hvis du kan forvarme bilen og har grei margin på rekkevidde er det kun kjekt å ha.

Jeg kjører 80km til/fra jobb totalt, forvarmer om morgenen. Mitt reelle behov for setevarme er de to dagene det er kaldere enn minus 20 og jeg må justere ned varmen. Ellers synes jeg det er mer komfortabelt at hele bilen er varm.

Det viktigste argumentet er nok at bilen er lettere å selge senere om man har varme i seter og ratt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Sitat fra: THE på tirsdag 16. februar 2016, klokken 12:37
Det jeg savner mest av alt i min Zoe på kalde dager er rattvarme, og setevarme er absolutt nødvendig spør du meg.

Etter at kona fikk teste rattvarme i Leafen var det ingen tvil om at vinterpakken var et krav i neste Tesla. Jeg er hjertens enig :)
Setevarmen står nesten permanent på gjennom vinteren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:04
Sitat fra: THE på tirsdag 16. februar 2016, klokken 12:37
Det jeg savner mest av alt i min Zoe på kalde dager er rattvarme, og setevarme er absolutt nødvendig spør du meg.

Etter at kona fikk teste rattvarme i Leafen var det ingen tvil om at vinterpakken var et krav i neste Tesla. Jeg er hjertens enig :)
Setevarmen står nesten permanent på gjennom vinteren.

Smak og behag ;) Vi har setevarme i både Teslaen og Leafen, den brukes ekstremt sjelden i noen av bilene. Ingen av oss synes det er særlig komfortabelt med setevarme. Kona bruker rattvarmen i Leafen, jeg liker den ikke og slår den av (rattet i Leaf er ikke passe varmt, det veksler mellom alt for kaldt og alt for varmt med et par minutters mellomrom).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Hadde jeg ikke hatt sitteputevarme i Zero'n (varme i rygg er luksus), hadde jeg daua vinterstid når kupé-tempen er godt under frysepunktet... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#11
Sitat fra: kodalse på tirsdag 16. februar 2016, klokken 10:11
Personlig ville jeg gått for en norsksolgt 2012 modell billig hvis ikke alternativet er en ny 30kWh modell.
Støtter kodalse 100% her!

Bortsett fra
- Hvis det skal dagpendles mellom 2x40 og 2x45 km uten lademulighet ville jeg minst kjøpt 2.gen Leaf med varmepumpe, helst 30 kWh modell
- Hvis man skal på enda en slik kjøretur igjen på kvelden etter bare 3 timer, er 6,6 kW lademulighet lurt å ha!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Setevarmer kan man vel kjøpe på Ebay.
Dersom bilen ikke har setevarmer, går jeg ut i fra at den ikke ha rattvarme eller batterivarmer heller.

Dersom bilen skal lades i under -20, så er batterivarmer et poeng.

Ellers er jeg skeptisk til biler som er til salgs, hvor det ikke er tatt gode bilder av displayet i bilen. Er bilen slått av under fotografering, så ser du ikke hva som er til salgs.
Når det er fotografert en uregistrert bil med tomt batteri, så rygger jeg unna: Man veit aldri hvor lenge den har stått med tomt batteri, og det vitner om at bilen har fått dårlig behandling fra noen som ikke bryr seg. Noen selgere må man holde seg unna.  Batteriene tåler ikke å stå tomme. Er batteriet tomt, er det normalt å lade opp så snart som mulig, og jeg fortrekker å bruke hurtiglader til å lade opp noen prosent.
Jeg hørte om en som kjøpte en Tesla fra Tyskland som kom med tomt batteri. Det måtte byttes, og sånn skjødesløs behandling blei ikke dekt av garantien.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA