Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbedringer av Model 3, hva burde vært gjort og hva kan gjøres?

Startet av satheesh.net, søndag 03. april 2016, klokken 00:49

« forrige - neste »

TpGn

Sitat fra: F_P på fredag 19. august 2016, klokken 11:01
Undertegnede har nå unnagjort en installasjon i Model X. Skal forsøke å lage en guide slik at andre kan få det til også. Selv om jeg helst vil at dere kommer til meg med bilen for å gjøre jobben ;)

Guiden vil bli lastet opp i den norske Model X gruppen på facebook, og her om jeg ikke glemmer det :)

Interessant. Tre kjappe spørsmål:

1. Hva tar du for jobben?
2. Hvor lang tid tar det?
3. Legger du strøm- og videokabel til bak-kamera gjennom "frontrutekanalen" eller ved siden av og benytter du kabelgjennomføringskanalen til bakruten?
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

satheesh.net


TpGn

Glimrende innsats og supre bilder @satheesh!
Har kjøpt samme bundle som deg (F750), men det ser ikke ut til at hardwire kit kabelen er lang nok. Skjøtet du den?

Det fremgikk ikke av bildene hvor du faktisk valgte å hente konstantstrøm, tenningsstrøm og jord. Noen tips?
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

satheesh.net

Sitat fra: TpGn på fredag 19. august 2016, klokken 19:43
Glimrende innsats og supre bilder @satheesh!
Har kjøpt samme bundle som deg (F750), men det ser ikke ut til at hardwire kit kabelen er lang nok. Skjøtet du den?

Det fremgikk ikke av bildene hvor du faktisk valgte å hente konstantstrøm, tenningsstrøm og jord. Noen tips?

Tusen takk! :)

Jeg brukte aldri det kit'et, men jeg tror faktisk jeg må endre litt på akkurat det. For kamera går ikke i parkeringsmodus uten den kabelen virker det som. Den skal kobles slik at den også skal kobles til noe som kutter strømmen, så leser elektronikken i kamera dette og aktiverer parkeringsmodus. Nå står den altså og tar opp hele tiden. :P

Hentet strøm fra ODB-II koblingen under til venstre ved pedalene. ;)

petersv

Sitat fra: pwb på onsdag 17. august 2016, klokken 19:21
Ser at det er mange som bruker en del penger på slike kamera på sin Tesla, men noen som vet om det finnes dashcam med høy nok bitrate så man kan lese skiltnr på møtende biler selv i høy fart? Hverken F750 eller 770 har jo høy nok bitrate til at det blir bra nok video/bilder i annet enn byfart til å kunne se skiltnr.

Det finnes ja, men man må gjøre litt research. I veldig høy hastighet går det nok ikke, men da er det heller ikke så nyttig iom. at et sammenstøt neppe er noe som går ubemerket hen.

Jeg har et nano q nå (mini 0903). Med siste fw tar det opp med 20Mbps, og med den gode sensoren og så lenge linsa er i fokus så blir bildene meget bra. Liker størrelsen. Det har noen svakheter, spesielt gps-mottak, men jeg bruker ikke gps uansett. Det er rimelig også, så man kan ha et foran og et annet bak, så slipper man kablingen gjennom hele bilen og oppnår litt mer redundans.

https://dashcamtalk.com/mini-0903-nano-q/#Latest_Firmware

F_P

Sitat fra: TpGn på fredag 19. august 2016, klokken 17:59
Sitat fra: F_P på fredag 19. august 2016, klokken 11:01
Undertegnede har nå unnagjort en installasjon i Model X. Skal forsøke å lage en guide slik at andre kan få det til også. Selv om jeg helst vil at dere kommer til meg med bilen for å gjøre jobben ;)

Guiden vil bli lastet opp i den norske Model X gruppen på facebook, og her om jeg ikke glemmer det :)

Interessant. Tre kjappe spørsmål:

1. Hva tar du for jobben?
2. Hvor lang tid tar det?
3. Legger du strøm- og videokabel til bak-kamera gjennom "frontrutekanalen" eller ved siden av og benytter du kabelgjennomføringskanalen til bakruten?

1. Kr. 1500,- inkl.mva
2. Maks 2t nå som jeg har fått øvd på en bil
3. Det går ikke å legge den i den eksisterende. Du kan enten kjøpe en ekstra kanal hos Tesla, denne må bestilles på VIN har jeg forstått. Alternativt kommer vi med en kanal utviklet av First Impression i USA. Du kan se den her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/were-now-offering-dual-dash-cam-installation.70960/

Flott produkt, og jeg forsøker å få på plass den holderen til kameraet også. "Ulempen" her er at kanalen har en retailpris i USA på $ 175. Noe jeg synes er stivt for en kabelkanal så til kunder som skal ha dette installert blir nok prisen på dette nesten selvkost = Maks. 1500,-. Mulig bruk av en slik kanal medfører tidsbesparelse slik at totalen på installasjonen kan presses ned noe :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv

Det er en amerikaner i CA som installerer BV og bruker eksisterende kanal. Da setter han på nytt lim fra 3M etterpå.

satheesh.net

Sitat fra: petersv på mandag 22. august 2016, klokken 14:44
Det er en amerikaner i CA som installerer BV og bruker eksisterende kanal. Da setter han på nytt lim fra 3M etterpå.

Det er fullt mulig. Den eneste grunnen til at jeg valgte å ikke gjøre dette er fordi hvis Tesla må "fikse" et eller annen ifm service, etc. Så er de ikke pliktet til å sette på plass dashcam kablene i kanalen. Like greit å ha en separat.

Ellers kan jeg meddele om at limet som er brukt er klissete som fy!!!! Lykke til den som prøver seg på det der... :-X

TpGn

Sitat fra: satheesh.net på mandag 22. august 2016, klokken 15:43

Det er fullt mulig. Den eneste grunnen til at jeg valgte å ikke gjøre dette er fordi hvis Tesla må "fikse" et eller annen ifm service, etc. Så er de ikke pliktet til å sette på plass dashcam kablene i kanalen. Like greit å ha en separat.

Hvis det er plass til kablene i eksisterende kanal kunne det kanskje være mulig å benytte en tynn trekkfjær, eller er det noe jeg overser?
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

petersv

Tviler, å ta av limet og sette på nytt er nok det enkleste. Pass på å ha riktige kjemikalier for å fjerne limet.

F_P

Mulig de går i kanalen. Jeg vurderte det til ikke å være plass + argumentet til Satheesh så er ikke det ikke noe jeg vil gjøre om ikke kunden insisterer. Det er i hvert fall ikke plass til å trekke noe gjennom kanalen uten å først klippe kablene som skal tres igjennom, og om man skal betale f.eks meg for det så blir det dyrere enn alle andre løsninger ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

satheesh.net

Trekkefjær er helt uaktuelt å bruke. Dessuten er kanalen FOR liten og som nevnt gjør limet det nærmest umulig å "dra" noe gjennom. :-\

Som nevnt tidligere; lykke til de som vurderer å ta av eksisterende kanal, rengjøre ruta, fikse ny tape, trekke dashcam kabel (eller kabler)  og få den satt på plass igjen. :-X

En siste ting folkens. Husk at mulighetene for ettermontering av oppgradert AP er med stor sannsynlighet en realitet. Bedre å la Tesla ha sin originale kanal der da. Flere kabler enn en coax kabel til er det ikke rom for. Så dashcam kabelen (kablene) må man finne en annen løsning for uansett. ;)

spettmeis

Hadde det vært mulig å bare montere et kamera helt øverst/bakerst på ruta istedenfor fremme ved speilet? Evt litt på siden for speilet? Eller blir utsikten alt for dårlig der? En fordel er kanskje bedre utsikt til sidene hvis eneste mål med kameraet er å dokumentere hendelser.


F_P

Fullt mulig å sette det der om du heller vil :)

Sitat fra: spettmeis på tirsdag 23. august 2016, klokken 13:02
Hadde det vært mulig å bare montere et kamera helt øverst/bakerst på ruta istedenfor fremme ved speilet? Evt litt på siden for speilet? Eller blir utsikten alt for dårlig der? En fordel er kanskje bedre utsikt til sidene hvis eneste mål med kameraet er å dokumentere hendelser.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

satheesh.net

Har forresten oppdatert artikkelen min med to videoklipp som jeg glemte i farta. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA