Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe EL-Bil, Soul eller Zoe?

Startet av torkil, lørdag 02. april 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

Ole Irgens

Sitat fra: torkil på søndag 14. februar 2016, klokken 20:48
Hei!

Prøver å finne en god løsning for lading i borettslaget. Det er snakk om garasjerekke, hvor hver bil har sin "egen garasje", ikke fellesgarasje. Garasjene ligger på rekke. Det er 8 totalt, og det kan være greit å installere mulighet til å lade i 4 av disse i første omgang, men fint med et system som lett kan utvides. Tenker også at det er kjekt med lastbalansering, og også mulighet til å overvåke forbruk.

Ser jo at noen snakker varmt om Zaptec, men de er jo fortsatt ikke i salg, dessuten er det dyrt med 15000 per ladestasjon.

Jeg synes det virker som om Charge Amps Halo har det jeg er ute etter - og til en mer overkommelig pris, 7000,- per stk. Da går det an å betale de ned på rimelig tid hvis brukere betaler en engangsavgift + f.eks. 200+kr / mnd for bruk. Men finnes det noen rimeligere alternativ? Og vil Charge Amps Halo være et fullgodt alternativ for det skisserte scenariet?

Takk for innspill!

Fin veileder her:

http://www.elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/8-brosjyrer-og-nyhetsbrev/27-elbil-veileder-web

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Ole Irgens

Sitat fra: fredag på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:52

Ingen bør anbefale schuko for elbil-lading lengre.


Jeg er enig i at et opplegg med ladestasjoner er å foretrekke. Men da må man kanskje betale 10.000-20.000 kroner per ladestasjon, pluss installasjon. Schuko på 10A kurs går helt fint, og det er det du får dersom du ber en elektriker sette opp en kontakt for lading av elbil. Skal du ha 16A må du ha CEE-plugg, det har jeg, og det fungerer også bra.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

torkil

Takk for mange hode innspill! Skal ta de med videre i arbeidet! Ser absolutt argumentene, både for CEE kontakter, og dedikerte ladestasjoner...

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

fredag

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:35
Selvsagt. Men jeg tenker at man bør finne minste felles multiplum, som er en 10A Schuko-kontakt. Den kan _alle_ elbiler (av nyere modell) bruke, muligens med unntak av Zoe-eiere. I tillegg er det billig, og ikke minst tilstrekkelig for de aller fleste. Som sagt: Gjør det enkelt.

Elbiler fra før de nye rådene om schuko kom i 2012 trekker stort sett mer enn 10A.

Feks min i-Miev fra 2011 som kom med en 16A ladekladd, og bilen trekker rett over 13A.

Disse elbilene kan ikke lade på 10A schuko uten at eier investerer i ny ladekabel til 5-6000kr som kan begrense strømmen til 10A. (Da bør heller schuko-kontakten på veggen oppgraderes til en mode3 type2 ladekontakt til omtrent samme ekstrakostnad, tenker jeg.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA