Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe EL-Bil, Soul eller Zoe?

Startet av torkil, lørdag 02. april 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

torkil

Hei!

Prøver å finne en god løsning for lading i borettslaget. Det er snakk om garasjerekke, hvor hver bil har sin "egen garasje", ikke fellesgarasje. Garasjene ligger på rekke. Det er 8 totalt, og det kan være greit å installere mulighet til å lade i 4 av disse i første omgang, men fint med et system som lett kan utvides. Tenker også at det er kjekt med lastbalansering, og også mulighet til å overvåke forbruk.

Ser jo at noen snakker varmt om Zaptec, men de er jo fortsatt ikke i salg, dessuten er det dyrt med 15000 per ladestasjon.

Jeg synes det virker som om Charge Amps Halo har det jeg er ute etter - og til en mer overkommelig pris, 7000,- per stk. Da går det an å betale de ned på rimelig tid hvis brukere betaler en engangsavgift + f.eks. 200+kr / mnd for bruk. Men finnes det noen rimeligere alternativ? Og vil Charge Amps Halo være et fullgodt alternativ for det skisserte scenariet?

Takk for innspill!

TB

Det som kan vere ein utfordring med total kapasiteten om mange kobler til samtidig på ettmiddag / kveld.

Der kan produkt som har støtte for lastbalansering hjelpe til med å styre last mellom bilar. Zaptec skal og fordele mellom fasar, etter der eg har forstått.

Om CA Halo har støtte for lastbalansering er eg usikker på. Om du manuelt må justere opp /ned kan det vera upraktisk.

Sjå kva kapasitet du har inn, og kva det vil koste og utvide. Om dette er mindre enn kostnader til lastbalansering er valg enkelt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

#2
villle ha snakket med zaptec jeg dem må vel på et eller annen tidspunkt være intrisert i og få testet produktet sitt.
hvis ikke er detnoe som heter KEba som den ehr http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-16a-type-2#product som støtter det her alt,kan da kjøpe 4 slike bokser og hvis det etterhvert skal ha flere mener jeg 2 og 2 kan snakke sammen og justere seg opp/ned slik att du setter opp 4 stk 16a nå og så setter du opp 4 til som "deler" 16a,i praksis betyr det 1 får 16a når nr2 kommer blir det 8a når han er ferdig går den opp igjen til 16a. så kun last fordeling mellom 2 bokser. kan kjøpe en sentral som styrer lasten av alle men dem er rimlig mye dyrere mener jeg.
mulig da må koble om noe i sikringsskapet får att det her skal fungere,så zaptec er jo bedre på papiret....men skal du ha det nå er det jo litt være.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ole Irgens

Sitat fra: torkil på søndag 14. februar 2016, klokken 20:48
Hei!

Prøver å finne en god løsning for lading i borettslaget. Det er snakk om garasjerekke, hvor hver bil har sin "egen garasje", ikke fellesgarasje. Garasjene ligger på rekke. Det er 8 totalt, og det kan være greit å installere mulighet til å lade i 4 av disse i første omgang, men fint med et system som lett kan utvides. Tenker også at det er kjekt med lastbalansering, og også mulighet til å overvåke forbruk.

Ser jo at noen snakker varmt om Zaptec, men de er jo fortsatt ikke i salg, dessuten er det dyrt med 15000 per ladestasjon.

Jeg synes det virker som om Charge Amps Halo har det jeg er ute etter - og til en mer overkommelig pris, 7000,- per stk. Da går det an å betale de ned på rimelig tid hvis brukere betaler en engangsavgift + f.eks. 200+kr / mnd for bruk. Men finnes det noen rimeligere alternativ? Og vil Charge Amps Halo være et fullgodt alternativ for det skisserte scenariet?

Takk for innspill!

Gjør det enkelt, sett opp 10A ladekontakter med minusmålere til dem som har bruk for det etter "først til mølla"-prinsippet. Når kapasiteten er brukt opp, bestiller man mer strøm inn i hovedskapet i garasjen og setter opp mer. Dette prinsippet følges i sameiet der jeg bor, og fungerer helt fint så langt.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

TB

#4
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 15. februar 2016, klokken 13:48
Gjør det enkelt, sett opp 10A ladekontakter med minusmålere til dem som har bruk for det etter "først til mølla"-prinsippet. Når kapasiteten er brukt opp, bestiller man mer strøm inn i hovedskapet i garasjen og setter opp mer. Dette prinsippet følges i sameiet der jeg bor, og fungerer helt fint så langt.
mvh
Ole Irgens

Det er her snakk om 4 - 8 plasser.
10A * 230V = 2300 Watt pr. plass * 4 = 9200 Watt, for 8 plassar 18 200 Watt

Dette krev ikkje så stort inntak, 3 x 63 A 230 V IT gir 24 kW og skal vere god margin til 8 plassar.
Det kan dermed fungere bra om brukere er fornøgd med maks 10A pr. plass.

Fordelen med lastbalansering er at det er mulig å utnytte den kapasiteten som er "ledig". Spesielt på større anlegg, med mange plassar - samt der det kan komme store anleggsbidrag for å auke inntak kan det vere mykje å hente.

Med 4-8 plassar er det mulig for få plassar til at det vil lønne seg. Men, som nevnt bør trådstarter sjekke kva kapasitet som finnes idag, kva vil det koste for auke og sammenlikne med kostnader til lastbalansering.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

fredag

Sitat fra: torkil på søndag 14. februar 2016, klokken 20:48
Jeg synes det virker som om Charge Amps Halo har det jeg er ute etter - og til en mer overkommelig pris, 7000,- per stk. Da går det an å betale de ned på rimelig tid hvis brukere betaler en engangsavgift + f.eks. 200+kr / mnd for bruk. Men finnes det noen rimeligere alternativ? Og vil Charge Amps Halo være et fullgodt alternativ for det skisserte scenariet?

Dere bør ikke sette opp ladebokser med integrerte kabler, fordi noen elbiler har type2-kontakt i bilen og noen elbiler har type1-kontakt i bilen.

Setter du opp med kun ladebokser med kun type1 integrert kabel, vil elbiler med type2-kontakt i bilen ikke kunne bruke, og vice versa. Setter dere opp halvparten av hver får dere likevel mye mindre fleksibel elbil-ladeparkering.

Det mest fleksible er ladebokser med type2-kontakt, slik at hver enkelt elbilist selv kobler til med sin type2-kabel som passer til ladekontakten i sin bil.

Rolec Wallpod type2-ladebokser kjøpt fra England er billigere. 3600kr inkl frakt, eks mva. (Husk at du ikke skal betale britisk mva til avsender, kun norsk mva når du mottar varen.)

http://evonestop.co.uk/shop/audi/audi-r8-e-tron/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TB

Sitat fra: fredag på mandag 15. februar 2016, klokken 21:30
Dere bør ikke sette opp ladebokser med integrerte kabler, fordi noen elbiler har type2-kontakt i bilen og noen elbiler har type1-kontakt i bilen.

Setter du opp med kun ladebokser med kun type1 integrert kabel, vil elbiler med type2-kontakt i bilen ikke kunne bruke, og vice versa. Setter dere opp halvparten av hver får dere likevel mye mindre fleksibel elbil-ladeparkering.

Det mest fleksible er ladebokser med type2-kontakt, slik at hver enkelt elbilist selv kobler til med sin type2-kabel som passer til ladekontakten i sin bil.

Rolec Wallpod type2-ladebokser kjøpt fra England er billigere. 3600kr inkl frakt, eks mva. (Husk at du ikke skal betale britisk mva til avsender, kun norsk mva når du mottar varen.)
Enig i at ladeboks med kabel er lite fleksibelt. Det kan bli løyst med type 2 ladeboks, eller at ladeboksen er eigd av den enkelte bileigar.

Når det gjeld kjøp av utstyr frå utlandet - pass på at elektriker vil montere utstyret.
Og, om det er 230 V IT anlegg - sjekk at utstyr som blir kjøpt frå utlandet fungerer med IT nett, som er det mest vanlige i Norge. Utstyr som berre delvis eller ikkje fungerer blir ikkje godt kjøp.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

siforko

Får vell neppe noen Norsk insallatør til å montere disse boksene kjøpt billig fra England.
Det er han som står med ansvaret viss han vil montere dem for deg.
Kjører E-Golf FL300

jkirkebo

Sitat fra: siforko på mandag 15. februar 2016, klokken 21:40
Får vell neppe noen Norsk insallatør til å montere disse boksene kjøpt billig fra England.
Det er han som står med ansvaret viss han vil montere dem for deg.

Er de CE-merket og oppgitt å fungere med IT-nett bør det ikke være noen flere motforestillinger mot å montere disse i forhold til en type videresolgt av norsk importør. Men mange elektrikere vil ikke installere utstyr de ikke har solgt selv, uansett hvor det kommer fra. Ikke så merkverdig, når man vet at det er utstyrssalg de tjener mest på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. februar 2016, klokken 09:22
Sitat fra: siforko på mandag 15. februar 2016, klokken 21:40
Får vell neppe noen Norsk insallatør til å montere disse boksene kjøpt billig fra England.
Det er han som står med ansvaret viss han vil montere dem for deg.

Er de CE-merket og oppgitt å fungere med IT-nett bør det ikke være noen flere motforestillinger mot å montere disse i forhold til en type videresolgt av norsk importør. Men mange elektrikere vil ikke installere utstyr de ikke har solgt selv, uansett hvor det kommer fra. Ikke så merkverdig, når man vet at det er utstyrssalg de tjener mest på.

masse som fungerer på it nett, men enpolet brudd er jo blandt klassikerene på utstyr som er designet for bruk utenfor norge, (er ikke alltid krav om allpolig brudd) men det er jo flere ganger det faktisk er det, som eksempelvis elbil lading (kjedelig å ha 130V mellom Nøytral og jord uten brudd)
vet ikke om det er tilfellet på akkurat denne men det er altså eksempel på hvorfor elektrikere velger å ikke installere slikt utstyr uten all dokuentasjon.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ole Irgens

Sitat fra: TB på mandag 15. februar 2016, klokken 21:29
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 15. februar 2016, klokken 13:48
Gjør det enkelt, sett opp 10A ladekontakter med minusmålere til dem som har bruk for det etter "først til mølla"-prinsippet. Når kapasiteten er brukt opp, bestiller man mer strøm inn i hovedskapet i garasjen og setter opp mer. Dette prinsippet følges i sameiet der jeg bor, og fungerer helt fint så langt.
mvh
Ole Irgens

Det er her snakk om 4 - 8 plasser.
10A * 230V = 2300 Watt pr. plass * 4 = 9200 Watt, for 8 plassar 18 200 Watt

Dette krev ikkje så stort inntak, 3 x 63 A 230 V IT gir 24 kW og skal vere god margin til 8 plassar.
Det kan dermed fungere bra om brukere er fornøgd med maks 10A pr. plass.

Fordelen med lastbalansering er at det er mulig å utnytte den kapasiteten som er "ledig". Spesielt på større anlegg, med mange plassar - samt der det kan komme store anleggsbidrag for å auke inntak kan det vere mykje å hente.

Med 4-8 plassar er det mulig for få plassar til at det vil lønne seg. Men, som nevnt bør trådstarter sjekke kva kapasitet som finnes idag, kva vil det koste for auke og sammenlikne med kostnader til lastbalansering.

Selvsagt. Men jeg tenker at man bør finne minste felles multiplum, som er en 10A Schuko-kontakt. Den kan _alle_ elbiler (av nyere modell) bruke, muligens med unntak av Zoe-eiere. I tillegg er det billig, og ikke minst tilstrekkelig for de aller fleste. Som sagt: Gjør det enkelt.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

fredag

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. februar 2016, klokken 09:22
Sitat fra: siforko på mandag 15. februar 2016, klokken 21:40
Får vell neppe noen Norsk insallatør til å montere disse boksene kjøpt billig fra England.
Det er han som står med ansvaret viss han vil montere dem for deg.

Er de CE-merket og oppgitt å fungere med IT-nett bør det ikke være noen flere motforestillinger mot å montere disse i forhold til en type videresolgt av norsk importør. Men mange elektrikere vil ikke installere utstyr de ikke har solgt selv, uansett hvor det kommer fra. Ikke så merkverdig, når man vet at det er utstyrssalg de tjener mest på.

Ladebokser trenger å komme ned i pris.

Konkurranse virker, når markedet får informasjon om at det finnes mye rimeligere alternativer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:35
Selvsagt. Men jeg tenker at man bør finne minste felles multiplum, som er en 10A Schuko-kontakt. Den kan _alle_ elbiler (av nyere modell) bruke, muligens med unntak av Zoe-eiere. I tillegg er det billig, og ikke minst tilstrekkelig for de aller fleste. Som sagt: Gjør det enkelt.

Ingen bør anbefale schuko for elbil-lading lengre.

"Har du fast parkering med lademulighet, for eksempel hjemme eller på arbeid, bør du installere et dedikert ladeuttak for elbil (Mode 3). Dette er utstyr hvor en kontrollboks er fastmontert, og som gjerne har fast tilkoblet ladekabel. Utstyret er dimensjonert for høyere kontinuerlige strømstyrker enn vanlige kontakter og skjøteledninger. Dette kan forkorte ladetiden og reduserer dessuten risikoen for overbelastning, varmgang og brann."
"Mode 2 lading bør begrenses til "nødlading" eller lading ved egnede ladepunkter."
- Statens vegvesen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Norsk Elbilforening

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/Elbil/Fast+biloppstillingsplass

http://www.vegvesen.no/_attachment/356107/binary/910418?fast_title=Til+deg+som+eier+en+elbil.pdf
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:40
Ladebokser trenger å komme ned i pris.

Konkurranse virker, når markedet får informasjon om at det finnes mye rimeligere alternativer.

Det er jeg enig i, det er lite tilbud i den nedre delen av markedet. Jeg har en ny produktlinje på gang selv, ferdigbygde ladebokser med Type 2 uttak fra min leverandør i England. Håper på å kunne selge de for omtrent denne prisen, dvs. 4500,- inkl. porto. Men da for opp til 32A, ikke bare 16A. Vet mer om et par-tre uker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Håper det går i orden jkirkebo, jeg ønsker meg i hvert fall 1 i så fall :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA