Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prioritering av reservasjoner

Startet av SellEVcables, lørdag 02. april 2016, klokken 13:18

« forrige - neste »

SellEVcables

Innlegget er svindel og dermed slettet.

Lars
Forum admin

Muffinman

Selger du lange type2 kabler passende Tesla? Tenker da på 7,5m eller lengre.

SellEVcables

#2
Innlegget er svindel og dermed slettet.

Lars
Forum admin

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:37
Disse ladekablene på bildene over;
Er det ikke et krav til en eller annen kontrollenhet maksimalt 30cm fra kontakten for at de skal være lovlige?

Jo, ihvertfall for Type 2 utgaven. Jeg skjønner ikke helt bildene heller, de viser vanlige Dostar-kontakter. Jeg har åpnet flere av disse, og tviler sterkt på at det er plass til noe særlig elektronikk inne i de. Det er trangt nok der fra før...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cableguy

#4
innlegget er svindel. Slettet

Lars
Forum admin

Homecast

#5
Produktnormen for type 2 mode 2 lading.
Disse er ikke lov å selge.

Kommer lignende til type 1 i 2017 også om jeg ikke husker helt feil?

Og i tillegg når selger skriver at uten kladden eliminerer man faren for varmegang så er han enten totalt kunnskapsløs på hvordan dette fungerer eller så vet han bedre med "svindler" kundene til å tro at det ikke er noen fare.

Alt lagt til sammen så vil jeg sterkt fraråde å handle ifra denne selgeren.

Cableguy, elektrikere anbefaller kladd på kabelen (egentlig mode 3 lading) men når man har mode 2 så skal man i tillegg lage oppheng til kladden så den ikke henger i stikkontakten
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

ohowl

Sitat fra: Homecast på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:53
Produktnormen for type 2 mode 2 lading.
Disse er ikke lov å selge.

Kommer lignende til type 1 i 2017 også om jeg ikke husker helt feil?

Og i tillegg når selger skriver at uten kladden eliminerer man faren for varmegang så er han enten totalt kunnskapsløs på hvordan dette fungerer eller så vet han bedre med "svindler" kundene til å tro at det ikke er noen fare.

Alt lagt til sammen så vil jeg sterkt fraråde å handle ifra denne selgeren.

Cableguy, elektrikere anbefaller kladd på kabelen (egentlig mode 3 lading) men når man har mode 2 så skal man i tillegg lage oppheng til kladden så den ikke henger i stikkontakten

Hvor har du det fra? Jeg finner ikke noe om at det er et krav å ha kladden 30cm fra stikket noen steder.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Griffel

#7
Sitat fra: ohowl på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:15
Hvor har du det fra? Jeg finner ikke noe om at det er et krav å ha kladden 30cm fra stikket noen steder.
I et hvert fall finner du det i EN 61851-1 2012 om denne normen ikke er erstattet av en en nyere. I kapittel 6.2 under definisjon av lademodus 2.
Generelt maksimalt 30 cm fra stikkontaktpluggen, med et unntak for tyskland hvor lokal forskrift sier maksimalt 2 m. Kontrollenheten skal innholde pilotfunksjon og jordfeilbryter.

Lademodus 2: Tilkobling av elbilen til et strømnett, ikke over 32 A og 250 V, enfaset, eller 480 V, tre-fase, ved hjelp av standardiserte stikkontakter og bruk av kontrollenhet.

Lademodus 3: Tilkobling av elbilen til et strømnett via en fastmontert kontrollenhet (ladestasjon).

Lademodus 4: Ekstern lader (DC).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cableguy

#8
Innlegget er svindel og dermed slettet.

Lars
Forum admin

jkirkebo

Sitat fra: Cableguy på lørdag 20. februar 2016, klokken 21:45
Er så lei av de mange forståsegpåere her. Viser til en 4 år gammel EN standard, som mest sannsynlig er utdatert. Det er vel en kjent sak at flere og flere kabler kommer uten denne kladden.

Standarden er ikke utdatert, det er den som gjelder nå. Sjekk standard.no om du ikke tror meg (jeg har en kopi av den selv). Hvilke ladekabler med Type 2 plugg kommer uten kladd sa du?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. februar 2016, klokken 22:00
Hvilke ladekabler med Type 2 plugg kommer uten kladd sa du?
Den i første innlegg i tråden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#11
Den Schuko til type 2 som er avbildet er ikke en mode 2 kabel!
Dette ser ut som en mode 1 kabel, for ombygde klasikere og egenproduserte elbiler med type 2 kontakt.

Kan ikke benyttes på noen biler som kommer med type 2 orginalt fra fabrikk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cableguy


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. februar 2016, klokken 22:15
Den Schuko til type 2 som er avbildet er ikke en mode 2 kabel!
Dette ser ut som en mode 1 kabel, for ombygde klasikere og egenproduserte elbiler med type 2 kontakt
Jeg er i utgangspunktet enig med deg at det ser sånn ut, men det er jo ikke det han hevdet i teksten.  I så fall er det jo ren svindel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA