Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prioritering av reservasjoner

Startet av SellEVcables, lørdag 02. april 2016, klokken 13:18

« forrige - neste »

SellEVcables

#30
Svindel-innlegg slettet.

Ikke kjøp noe fra Lars Laugen, eller noen av hans mange brukernavn.


Forum admin

Øyvind.h

Lite tips: Ikke bruk illustrasjonsbilder av utstyr som henger uavlastet fra et gammetl schuko stikk. Ikke bra :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: SellEVcables på fredag 26. februar 2016, klokken 11:28
Hei Cableguy. Godt og høre at du er fornøyd, du merket nok forskjellen på ladehastigheten vil jeg tro. Deilig og slippe "bøtta" i tillegg?
Bøtta må en nok ha om en stikkontakten er i et IT nett.
Sitat fra: SellEVcables på fredag 26. februar 2016, klokken 11:28
Ser det er noen spørsmål vedr Tesla lader og kladd. Ja, det er riktig. Her kommer vi ikke unna kladd, da elektronikken krever litt plass. Dette gjelder Tesla og Mercedes. Men kladden er ikke så stor, kun 10X10X5 cm.
Hvorfor skulle en 16A Tesla/MB kreve mer eletronikk enn andre 16A type2 ?

Ellers begynner vel mistanken om at Cableguy=SellEVcables å feste seg?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 26. februar 2016, klokken 15:29
Hvorfor skulle en 16A Tesla/MB kreve mer eletronikk enn andre 16A type2 ?

Tesla krever +/- 12V PWM signal, mens denne kun leverer +12V.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

#34
At den er CE merket betyr jo at selger/produsent lyver/ikke kan det de holder på med.

Denne følger absolutt ikke standarden (siden den ikke har brudd før i selve håndtaket) og kan dermed ikke godkjennes som en mode 2 regulator.


BTW lykke til, inrushet på en Zoe er målt til over 500A i noen mS. det kan bil interresant å se hvordan det skal holde over lang tid med elektronikken som er plassert i håndtaket på den der! (ja et snev av sarkasme der, sorry om du blir støtt)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på fredag 26. februar 2016, klokken 21:08
BTW lykke til, inrushet på en Zoe er målt til over 500A i noen mS.

Og det er en meget dårlig konstruksjon. F.eks en Tesla har ikke inrush i det hele tatt, den ramper pent og forsiktig opp ladestrømmen over en periode på mange sekunder.

Er det såpass galt på Zoe at man kan risikere at B-karakteristikk sikringer løser ut?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatEr det såpass galt på Zoe at man kan risikere at B-karakteristikk sikringer løser ut?
Ikke noe som er galt, men en metode for å måle om jordforbindelsen i TN-nett er god nok.

Om sikringen skulle løse ut ville jo testen være bortkastet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Homecast

Sikringene tåler det fint, det er verre med de som bruker små releer til å bryte strømmene, de knekker pga dette.
Åpne en pod point så skjønner dere hva jeg mener, og de har mye større releer enn hva du får plass til i type 2 håndtaket her.

Du må ha skikkelige kontaktorer for å tåle dette er min erfaring.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rav4_EV

SitatEllers begynner vel mistanken om at Cableguy=SellEVcables å feste seg?

Cableguy har en Zoe med reg.nr som slutter på 007 ifølge egne bilder.

SellEVcables har en epostadresse som indikerer at han heter Lars Laugen.

Lars Laugen eier en hvit Zoe som slutter på 007.

Lurer ikke meg heller, Griffel. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

moderator 2

I tillegg er en og samme person kastet ut av forumet mange ganger tidligere, men registrerer seg stadig med nye brukernavn.


Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

jkirkebo

#40
Sitat fra: Sven-E på onsdag 02. mars 2016, klokken 15:11
Jeg ser vedkommende annonserer disse kablene på finn.no også.

Burde ikke noen varsle finn.no om dette?
Kablene er jo ikke lovlige, og potensielt farlige så vidt jeg forstår.
Og etter hans egne utsagn er de CE-merket enda de ikke er lovlige.
Altså forfalsking og bedrageri.

Såvidt jeg kunne se av bildene er CE-merkingen den merkingen som selve Dostar-støpslene er utstyrt med fra fabrikk og gjelder dermed ikke kabelen som et ferdig produkt.

Lurer man på noe ang. CE-merking så er det bare å ta kontakt med selger og spørre etter samsvarserklæringen. Selger man CE-merkede produkter plikter man å ha denne og vise den til de som ønsker å se den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Sven-E på onsdag 02. mars 2016, klokken 15:11
Jeg ser vedkommende annonserer disse kablene på finn.no også.

Burde ikke noen varsle finn.no om dette?
Kablene er jo ikke lovlige, og potensielt farlige så vidt jeg forstår.
Og etter hans egne utsagn er de CE-merket enda de ikke er lovlige.
Altså forfalsking og bedrageri.
Det er vel mer naturlig om de som er mest opprørt over dette sender en bekymringsmelding til DSB, Skjema ligger klart på DSBs hjemmeside.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Da er det vel standarden i seg sjølv som jeg ville sende bekymringsmelding om:

Mye av problemene med lading av el-bil som man leser om, bunner vel i at bilistene drar med seg tunge og stive kabler, og det værste er at det er montert et digert lodd på kabelen.
Mange stikkontakter rundtomkring er ikke konstruert for denne typen fysisk bruk. Dermed dukker det opp underlige diskusjoner om at kontakter som er typegodkjennt for 16A, skal brukes kun til 8A eller 10A når man lader el-bil. Jeg forstår ikke helt logikken her, da de fysiske belastningene blir vel ikke noe mindre da?

Hele irritasjonsmomentet er vel standarden som sier at kladden skal være så nærme støpselet. Etter min mening er det uforsvarlig. Ved tilfeldig lading rundt omkring, finner man vegguttak og stolper hvor det ikke er opplegg for vektavlastning. Det opplever man både på ladeplasser i offentlige garasjer etc, og ved utekontakter til generell bruk.

Etter erfaring som elbilist, vil jeg si at kladden bør være 2 meter fra støpsel. Jeg har en gammel evse som har det, og jeg er sjeleglad for den, og den fungerer bra i mange situasjoner. Jeg har ingen annen forklaring enn at stadarden er utvikla av kontorbyråkrater som umulig kan ha erfaring med lading av kjøretøy.

Når det gjelder argumentet med at kabelen ikke skal være spenningsførende, når bilen er ferdig opplada, så synes jeg det er av mindre betydning. At endekontakten ikke er spenningsførende når den er dratt ut av bilen, kan være en barnesikring, men at resten av kabelen ikke kan være spenningsførende mer enn 20-30cm er jo helt søkt.
Ellers i samfunnet omgåes vi av apparatkabler og skjøteledninger mm, som er spenningsførende, og jeg har aldri hørt noen diskusjon ellers om at man må ha signalisering og mekanismer som kutter spenninga når apparatene ikke er i bruk.

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 13. mars 2016, klokken 08:02
Etter erfaring som elbilist, vil jeg si at kladden bør være 2 meter fra støpsel. Jeg har en gammel evse som har det, og jeg er sjeleglad for den, og den fungerer bra i mange situasjoner. Jeg har ingen annen forklaring enn at stadarden er utvikla av kontorbyråkrater som umulig kan ha erfaring med lading av kjøretøy.
Dette er da en international forskrift som det ikke er lett å gjøre noe med. Tyskland har forøverig et avik som tillater 2m kabel mellom støpsel og kladd.

Charge Amps lanserer snart sin justerbare RAY cable for Type 2 kontakt.
Her skriver de:
"Following the directives for EV charging, the control box is now placed 15 cm from the wall to ensure that the cable will not be powered once the car is fully charged."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

opelgt

Hva med en link til annonsen på Finn slik at ingen blir svindlet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA