Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prioritering av reservasjoner

Startet av SellEVcables, lørdag 02. april 2016, klokken 13:18

« forrige - neste »

Homecast

Det står ingen steder hva slags mode kablene er.
Hvilket er villedende markedsføring spør du meg og ulovlig det også?
Siden han skriver at det er til alle med type 2 kontakt orginalt er ikke mode 1 lovlig å benytte i det hele tatt.

Cableguy, sett deg gjerne litt inn i det om du ønsker å kalle andre uvitende (ja vet du skrev forståsegpåere) men her faller alt igjennom av det du selv skriver.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Elmo

Sitat fra: Homecast på søndag 21. februar 2016, klokken 13:59
Det står ingen steder hva slags mode kablene er.
Hvilket er villedende markedsføring spør du meg og ulovlig det også?

Vel . .  det står
Sitat fra: SellEVcables på søndag 14. februar 2016, klokken 11:28
Her kan du justere amper med knapp på støpsel.(på 16 amp kabel, kan du justere mellom 6 - 16 amp) elektronikken ligger i kontakten som passer til bilen

Mode1 kabler har ingen elektronikk, så implisitt står det at kabelene er mode2 (siden de har schuko i ene enden og type1/type2 i andre enden.
Og videre så er det svært få av de bilmerkene som er ramset opp som noen gang har produsert elbiler med mode1 lading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cableguy

#17
Svindel-innlegg slettet.

Ikke kjøp noe fra Lars Laugen, eller noen av hans mange brukernavn.


Forum admin

Griffel

#18
Som et apropos til kladd: Charge Amps lanserer snart sin RAY cable for Type 2.
Her skriver de:

"Following the directives for EV charging, the control box is now placed 15 cm from the wall to ensure that the cable will not be powered once the car is fully charged."

og i en artikkelen kan finne på samme side:
"Especially for type 2 the standard is higher safety. It requires forward a control box placed maximum 15 cm from the wall. With Ray, they have solved such demands, they claim."

Minner også om at kladden skal ha jorfeilbryting som minst tilsvarer jordfeilbryter type A. (Dette kravet vil trolig bli skjerpet i neste revisjon)

http://www.mynewsdesk.com/charge-amps/pressreleases/world-premierie-of-ray-ev-charging-cable-1187352?utm_campaign=send_list&utm_medium=email&utm_source=sendgrid
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cableguy

#19
Svindel-innlegg slettet.

Ikke kjøp noe fra Lars Laugen, eller noen av hans mange brukernavn.


Forum admin

Griffel

Sitat fra: Sven-E på mandag 22. februar 2016, klokken 16:04
Kan du da sjekke om denne er CE-merket / CE-godkjent?
Det er vel også et krav til slikt ferdig montert ladeutstyr.
Hvis det mangler, så er vel det ulovlig også.
Dersom CE merke mangler er produktet ulovlig å selge.

CE godkjenning er egentlig et feil begrep. Produsenten setter på et CE merke som en bekreftelse på at det er produsert i samsvar med de aktuelle direktiver. Om det viser seg å være feil kan det vanke bøter om det oppdages.

Det er altså ikke en ekstern organisasjon som gir en godkjenning eller kvalitetsstempel.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cableguy

#21
Svindel-innlegg slettet.

Ikke kjøp noe fra Lars Laugen, eller noen av hans mange brukernavn.


Forum admin

Elmo

Sitat fra: Sven-E på mandag 22. februar 2016, klokken 16:04
Kan du da sjekke om denne er CE-merket / CE-godkjent?
Husk også på at CE ikke nødvendigvis er CE

Til venstre på bildet under ser du det originale CE-merket «Communauté Européenne». Til høyre et svært likt merke med det egentlige navnet «China Export».
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Ser ut som EVSelect kablene vi solgte noen av i 2014. Meget god pris om du fikk den for 3500 kr.

Vi tjente dessverre ingenting på disse grunnet reklamasjoner og dårlig oppfølging fra EVSelect, så tok de ut av sortimentet. Veldig greie når de virker, altså bra for forbruker, bad for butikken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#24
Som nevnt er CE merket noe leverandør setter på og som skal garanter at produktet tilfredsstiller relevante EU normer. Det gjør jo opplagt ikke denne, noe som ikke er et problem for forbruker men kan bli for produsent og importør.

Når det er sagt er det jo imponerende at de i en så liten kontakt i tillegg til pilotelektronikk får plass til 2polet rele for frakobling og jordfeilmekanisme minst tilsvarende type A jordfeilbryter, som jo er de viktige komponentene i en kladd.

Nå er det jo ikke lett for forbruker å sjekke dette så her er det spørsmål om å stole på importør/produsent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. februar 2016, klokken 19:00
Når det er sagt er det jo imponerende at de i en så liten kontakt i tillegg til pilotelektronikk får plass til 2polet rele for frakobling og jordfeilmekanisme minst tilsvarende type A jordfeilbryter, som jo er de viktige komponentene i en kladd.

Og ikke minst at den funker på Zoe, som alle tilsynelatende må ha en kladd på mange kilo ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på torsdag 25. februar 2016, klokken 23:06
Og ikke minst at den funker på Zoe, som alle tilsynelatende må ha en kladd på mange kilo ?
Sitat fra: Cableguy på mandag 22. februar 2016, klokken 21:49
Jeg har TN nett på jobben, så da skal den funke der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Er det direkte sammenheng mellom at strømmen fra vegguttaket gikk gjennom denne kladde til bilen i stedet for gjennom en "godkjent" kladd kan det bli spørsmål om garantien.

Da blir det det nok videre diskusjon om skaden ville vært forhindret om strømmen i stedet gikk gjennom "original" kabelen.

En tanke er å bruke "original" kabelen fra stikk, så via en forenklet modus overgang til schuko, og så via denne kabelen til bilen. Vil da garantien ryke? Da er jo originalkabelen involvert? :o

Ellers ble også jeg overrasket av at Zoe lader med denne kabelen, men Tesla gjør det ikke. Den krever nemlig +/- 12V PWM signal, mens denne sannsynligvis kun leverer +12V. Veldig greit å lade Zoe med 16A da det går dobbelt så raskt som ved 10A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#28
Sitat fra: Sven-E på fredag 26. februar 2016, klokken 01:04
Hva hvis noe skjer?
Ingen garanti på bilen, fordi man har brukt ladeutstyr som ikke er godkjent?
Forsikringsselskap avviser erstatningsansvar p.g.a. det samme?
For deg som forbruker er det greit, du risikerer bare ulempene som følger av evt. problemer. Siden den er CE merket er den lovlig å bruke.

De som kan få erstatningsansvar i slike tilfeller er forhandler, importør og produsent gjennom sin ansvarsforsikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. februar 2016, klokken 23:56
Sitat fra: Elmo på torsdag 25. februar 2016, klokken 23:06
Og ikke minst at den funker på Zoe, som alle tilsynelatende må ha en kladd på mange kilo ?
Sitat fra: Cableguy på mandag 22. februar 2016, klokken 21:49
Jeg har TN nett på jobben, så da skal den funke der.
Har hørt om flere som har problemer med Zoe på TN-nett også - bla i Telenor bygget på Fornebu.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA