Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilder av Model 3

Startet av Knesaren, lørdag 02. april 2016, klokken 11:21

« forrige - neste »

Knesaren

Jeg har bestilt en Peugeot iOn. Den skal brukes på en strekning på ca. 4 mil.

Hva bruker minst batteri: motorveien eller "gamleveien" som har en fartsgrense på 40-60 km/t? Strekningen er Sandnes - Stavanger

als77

På generelt basis så spiser hastighet strøm - grov tommelfingerregel er at det virkelig begynner å dra på fra 70km/t (med eksponensielt forbruk), og at 40km/t er det ideelle.

For mer spesielle tilfeller så er denne kjekk å bruke www.jurassictest.ch/GR/
Den gir en ganske god pekepinn

elektrolux

Sandnes-Stavanger kjøres "nærmest uten forbruk" via Hinna. Har gjort det når batteriet er tomt på Sandnes og må hjem.

Bruk seilemodus ved enhver anledning. På I-on (som så mange biler) er dessverre dette ikke automatisk, så du må aktivt legge bilen i neutral så snart du har mulighet for å renne. F.eks hele veien fra Hinna dyr lege via rundkjøringen og karusellen ved stadion og helt ned til Hinnasvingene begynner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jejl

Kjører Kangoo med takbøyler stiger og utstyr på taket.
Ca 120-130 wh/km er forbruket på R44 og 200-250wh/km på E39.

Knesaren


Knesaren

Er det bedre å bruke seilmodus enn å prøve å få den til å lade noen meter i nedoverbakke? Tenker da mer på Hinna-svingene enn på ned Rennfast.

elektrolux

Ja. Regenerer du går kun rundt 60% av bevegelsesenergien din tilbake til batteriet. Resten mister du i varme i dekk, drivledd, gir, motor, inverter og batteri.

Seiler du er tapene betydelig mindre, men sterkt avhengig av hastighet. Derfor vil du f.eks i Rennfast ha best utbytte av regenerering nesten til bunns, men seil siste biten for å bygge opp fart for sletten nede på bunnen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

#7
Kjøremønstret ditt bør følge trafikken mest mulig i tillegg at du prøver å kjøre mest mulig økonomisk, som Electrolux anbefaler.

Usikker på hvordan iOn sin "wattpedal" (gasspedal) fungerer, men hvis denne har et "nøytralpunkt" mellom pådrag og regen, så tar det ikke lange tiden å venne seg til hvor denne ligger vil jeg tro. Opplevde det slik på vår i3 i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Med Think Classic løses alt dette ufattelig enkelt ved å slippe fartspedalen. Da vi bilen autoseile, men entre regen om farten skulle øke.

På VW er det nesten like enkelt, men her må en aktivt bruke Cruice kontrollen for å entre regen.

På Zoe er girspaken lett tilgjengelig og vippes lett mellom D og N

På Berlingo som jeg har er det et mareritt. Vribryter på dashbordet er ikke akkurat enkelt når en forsøker å seile >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Magster

Er det testet og dokumentert at så lite som 60% havner tilbake igjen på batteriet?

Jejl

Sitat fra: Magster på mandag 22. februar 2016, klokken 14:20
Er det testet og dokumentert at så lite som 60% havner tilbake igjen på batteriet?
Vet ikke.
Trodde det var ca 75-80%. I overkant av 10% tap ved (den unødvendige) fartsøkningen, og 10% ved regenereringen.

Å regenerere kan spare mye energi i nedoverbakker. I rennfast-tunellene har de av og til hatt redusert fart til 50km/t, og da er forbruket på Teslaen rundt 160wh/km totalt (inkl varme)i tunellene selv om det er 7-8% stigning. Går det i 80km/t nedover regenerer du ikke så mye og forbruket blir høyere. Seiler du nedover i 130km/t regenereres ingenting, men du har en liten fordel energimessig i slutten av nedoverbakken med at du får med deg energien i den høye farten i starten av oppoverbakken.

Kristian O

Om farten i nedoverbakke øker betydelig som følge av seiling vil man også tape energi i form av økt luftmotstand. Denne øker raskt med økt hastighet.
Opplever sjøl at forbruket på TMS er likt starten og i begynnelsen av undersjøiske tuneller (Ålesund) ved regen.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kavorka

Sitat fra: Jejl på mandag 22. februar 2016, klokken 17:22
Vet ikke.
Trodde det var ca 75-80%. I overkant av 10% tap ved (den unødvendige) fartsøkningen, og 10% ved regenereringen.

Å regenerere kan spare mye energi i nedoverbakker. I rennfast-tunellene har de av og til hatt redusert fart til 50km/t, og da er forbruket på Teslaen rundt 160wh/km totalt (inkl varme)i tunellene selv om det er 7-8% stigning. Går det i 80km/t nedover regenerer du ikke så mye og forbruket blir høyere. Seiler du nedover i 130km/t regenereres ingenting, men du har en liten fordel energimessig i slutten av nedoverbakken med at du får med deg energien i den høye farten i starten av oppoverbakken.
Det er tap begge veier, både ved regen og nytt forbruk. Med en virkningsgrad på 80% fra batteri til hjul, og motsatt, gjenvinner man bare 64% av energien. 64% er mye bedre enn 0% ved bremsing, men det er likevel et tap.

Såvidt jeg har sett ligger virkningsgrad rundt 80%, men om noen kan vise til mer eksakt effekt vs virkningsgrad for hele drivlinjen er det flott :)

e-curious

GreenRace opererer med Recovered power på 0.400 på e-Golf, Tesla m.fl.

Kavorka

Det var konservativt.. Det tilsvarer en virkningsgrad på drivlinje på bare 63%  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA