Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

www.model3tracker.info

Startet av Lyse Tanker, lørdag 02. april 2016, klokken 10:49

« forrige - neste »

Gnilre

Siden Bolt får et dobbelt så stort batteri som Leaf 30kWh med 250 km  rekkevidde får vel bilen dobbelt så lang rekkevidde også ? Men mer klumpete design senker vel NEDC rekkevidden til "bare" en del over 400 km på Bolt. Det betyr realistisk sommerrekkevidde på 300 - 400 km avhengig om det er mye 90-100 soner eller om det er 60-80 soner.

Med vestavind og tørre veier kan Bolt (eller Ampera-e) gå Bergen-Oslo på tørre veier i 60 km/t. Det må vel være noen Teslaer som også har gjort det ?

Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Olemann

#31
Jo større batteri, desto mer energi medbragt og lengre rekkevidde pga. mer energi.

MEN; jo større batteri, desto mer vekt å slepe på, og kortere rekkevidde pga mer vekt  OG lengre ladetid til full oppladet, og pga vekten færre km lades pr. tidsenhet (gitt samme lade/batteri teknologi)

(Derfor det ble BMW i3 og ikke eGolf, ettersom Golfen sleper rundt på 300 kilo mer jern)

Sitat fra: Gnilre på lørdag 09. april 2016, klokken 13:23
Siden Bolt får et dobbelt så stort batteri som Leaf 30kWh med 250 km  rekkevidde får vel bilen dobbelt så lang rekkevidde også ? Men mer klumpete design senker vel NEDC rekkevidden til "bare" en del over 400 km på Bolt. Det betyr realistisk sommerrekkevidde på 300 - 400 km avhengig om det er mye 90-100 soner eller om det er 60-80 soner.

Med vestavind og tørre veier kan Bolt (eller Ampera-e) gå Bergen-Oslo på tørre veier i 60 km/t. Det må vel være noen Teslaer som også har gjort det ?

Øyvind.h

Sitat fra: Gnilre på lørdag 09. april 2016, klokken 13:23
Siden Bolt får et dobbelt så stort batteri som Leaf 30kWh med 250 km  rekkevidde får vel bilen dobbelt så lang rekkevidde også ? Men mer klumpete design senker vel NEDC rekkevidden til "bare" en del over 400 km på Bolt. Det betyr realistisk sommerrekkevidde på 300 - 400 km avhengig om det er mye 90-100 soner eller om det er 60-80 soner.

Med vestavind og tørre veier kan Bolt (eller Ampera-e) gå Bergen-Oslo på tørre veier i 60 km/t. Det må vel være noen Teslaer som også har gjort det ?
Det går nok, men ingen gidder da ladehastigheten er god, pause tas uansett og det er ekstremt usympatisk overfor andre trafikanter å kjøre langt under fartsgrensen. Kjedelig å bli bøtelagt bare for å slippe en kort pause.

Ellers enig i anslagene. Godt over 400km NEDC rekkevidde for bolt. Sommer-rekkevidde lett 3-400km. Kapasitet nok til at man "aldri" stresser med lading i hverdagen, og tiden bilen er parkert utnytter tilgangen til strøm bra. Langt færre sykluser på batteriet også ved lik kjørelengde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Noen som vet hva denne bilen vil utstyres med i forhold til lading? Regner med CCS. Ellers bør den jo også minst kunne lades med 11 kW, helst 22 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Hansi

32A 1-fas i USA, blir spennende å se hva det blir i Europa. Det har vel vært rykter om at 2017 BMW i3 kommer med 11kW-lader, da følger forhåpentligvis flere etter..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Gnilre

CCS og 32A enfase har jeg forstått for Bolt. Blir vel det samme for Ampera-e. Det er i hvert fall det jeg ville valgt.
11kW skjønner jeg ikke vitsen med her i Norge med mye 230V. 22kW hadde hjulpet, men det fordyrer vel bilen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på torsdag 14. april 2016, klokken 17:22
CCS og 32A enfase har jeg forstått for Bolt. Blir vel det samme for Ampera-e. Det er i hvert fall det jeg ville valgt.
11kW skjønner jeg ikke vitsen med her i Norge med mye 230V. 22kW hadde hjulpet, men det fordyrer vel bilen.

Produsentene tar neppe mye hensyn til vårt IT-nett her på berget, 11kW ville vært å foretrekke i resten av Europa. Dessuten er det ikke noe problem å lage en 11kW lader som også fikser 32A 1-fase, Tesla sin gjør jo det. Da får man det beste fra alle verdener og kan bruke samme lader overalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

For min del holder det lenge med 6kW for daglig bruk på butikker osv.

Det er viktigere for meg å vite hvor raskt den kan hurtiglade. Kan den lade på 120kW?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Zero-talent

Jeg er spent på størrelsen. Har to unger og svær barnevogn (barnevogna blir nok borte før bilen er leveringsklar, så det er nok ikke noe problem). Ut i fra videoer jeg har sett på Youtube ser det ut som bagasjeplassen blir minimal, og mindre enn i Leaf. Noen som har tanker rundt dette? Får ikke kona med på helelektrisk bilpark hvis vi ikke får pakket bilen til Danmarksferien.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

milander

Søsterbilen Chevrolet bolt får bagasjerom på 16,9 cubic feet= 480liter. Noe som er større enn hva Leaf har.

Speeder

Sitat fra: milander på mandag 18. april 2016, klokken 15:34
Søsterbilen Chevrolet bolt får bagasjerom på 16,9 cubic feet= 480liter. Noe som er større enn hva Leaf har.
OBS: bagasjevolum måles annerledes i USA (helt til taket?). Leaf har 23,6 cu.ft.
Zoe 43kW

milander

Ja, fant ut at det var relativt stort avvik. Link for å sammenligne elbiler: http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=113     Det som er rart i den oversikten er oppgitt bagasjerom til golf og leaf mot MB-B el. MB har merkbart større enn leaf og vesentlig større enn golf, likevel er de oppgitt til nesten samme. Uansett så ser det ut til at Bolt og da sannsynligvis Ampera-e får minimale bagasjerom. Noe som er veldig synd.

Zero-talent

Det er mitt inntrykk også, og det er i så fall synd. Får aldri med kona på å kjøpe en bil som ikke har plass til bagasje.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

timingbeltkiller

Bolt/A-e er vel en småbil som passer best for 1-3 personer.
Med 1-2 personer legger du ned hele baksetet til bagasjebruk.
Med 3 personer legger du ned breidelen av 60/40 baksetet.
Med regelmessig behov for mer enn 3 personer  kjøper du ikke denne bilen.

BTW
Det første du bør gjøre med ny stasjonsvogn/hatchback,
er å fjerne permanent trekket som skjuler nedre halvdel av bagasjerommet.
Det ødelegger utrolig mye for den praktiske bruken av bilen.

Ønsker du å hindre innsyn, kan du heller bestille farga sidevinduer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gnilre

Ser ut som bilen har takrails, så det blir enkelt å plassere en takboks der. For en ferietur kan jo endel plasseres der. Bagasjeplassen bak er ikke all verden så jeg tviler likevel på at Ampera-e blir benyttet når hele vår familie på 4 skal på ferietur dersom det blir en Ampera-e på meg neste år.

Jeg var innom Opel og så på en Astra stasjonsvogn. Tenk om Boltdrivlinjen heller hadde blitt plassert i en sånn bil. Da hadde familien heller byttet ut dieselbilen neste år og blitt helektrisk.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA