Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info

Startet av Adrian Stachnik, fredag 01. april 2016, klokken 02:24

« forrige - neste »

Adrian Stachnik

Vurderte lenge å ringe elektriker og få installert en ladeboks hjemme.
Her er det 230volt IT-nett, men dit vi skal flytte om ikke så alt for lenge er det 400volt TN-nett,
så ble usikker på hva som ville bli beste løsning.

Etter veldig mye undersøkelser klarte jeg endelig å finne
den desidert beste løsningen med type2-kontakt.

Løsningen ble denne ladeboksen jeg kjøpte hos Torgersen Bil.
http://www.torgersenbil.no/produkt/hurtigladere-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid/portable-hurtiglader-til-el-bil-plugg-in-hybrid

Ladeboksen kan brukes på både IT-nett og TN-nett.
Den kan også brukes både på både 230volt og 400volt.
Ladestrømmen kan justeres på boksen basert på hva slags kontakt/kurs man kobler til.
På 230volt 1-fas kan strømmen justeres fra 6 til 32amp eller 1,4kW til 7,4kW om du vil.
på 400volt 3-fas kan strømmen justeres fra 6 til 32amp eller 4,1kW til 22kW om du vil.

Hjemme har jeg bare tilgang på 230volt.
Den er foreløpig koblet til standard 16a schuko-kontakt.
Lader her med en hastighet på 10a siden schuko helst
ikke skal belastes med mer enn dette over tid.
Og det fungerer greit hjemme, men kommer til å få installert
en blå industri CEE-stikk her senere sånn at jeg kan kjøre på med høyere amp.
Og de stikkene er mye mer kraftige, og tåler mer slik bruk.

Det geniale med denne laderen er jo at den er portabel,
så trenger ikke bruke penger på en ladestasjon hjemme i tillegg til denne,
da den dekker de fleste behov.
Noe annet som er genialt med denne, er at man kan få elektrikeren til å
sette opp en industri-stikk i garasjen. Da slipper man å måtte søke nettselskapet
om å sette opp semi-hurtig ladestasjon og at de begynner å pipe om begrenset
kapasitet på nettet. Vi betaler tross alt nettleie fra før av.

Bruker denne ladeboksen på Mercedes B-electric som lader maks 11kW på 400volt,
men har testet den på Tesla også, og da får man utnyttet denne boksen maks.
Altså, en boks som ikke nødvendigvis trenger å følge bilen, men eieren isteden.
Passer til de fleste biler med type2.

Den er så allsidig og kan kobles til scuko(vanlig stikk),
16a blå CEE, 32a blå CEE, 16a rød CEE, og 32a rød CEE.
Og har man en vanlig Type2 til Type2-kabel i tillegg har man jo
mulighet til å koble til de semi-hurtige stolpene til Fortum og andre.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

als77


Adrian Stachnik

Sitat fra: als77 på fredag 12. februar 2016, klokken 15:31
Antar dette er snakk om AC-hurtiglading og ikke DC? :(

Ja, det stemmer.
Dette er AC-lading.

Men det har også kommet noen DC-ladere på banen, men til en langt høyere pris.
Men de også sinnsykt mye større i størrelse og vekt.

To produkter jeg fant i Norge.
http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3
http://www.nofuel.no/Produkt/chademo-32a-lader#product

Finnes også andre DC-ladere,
men det er stort sett utrolig dyrt i forehånd til den AC-laderen jeg benytter til 8.000.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Adrian Stachnik

Sitat fra: Powerflux på fredag 12. februar 2016, klokken 17:34
Fulgte de 4 overgangskablene med i dette settet?

Ja, det gjør de :)

Eneste man må tenke på når man bruker overgangene
er at man ikke kjører på med høyere ampere enn hva
overgangene og kontaktene de kobles til er beregnet for.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

jkirkebo

Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 16:40
Men det har også kommet noen DC-ladere på banen, men til en langt høyere pris.
Men de også sinnsykt mye større i størrelse og vekt.

To produkter jeg fant i Norge.
http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3
http://www.nofuel.no/Produkt/chademo-32a-lader#product

Finnes også andre DC-ladere,
men det er stort sett utrolig dyrt i forehånd til den AC-laderen jeg benytter til 8.000.

Disse 22kW hurtigladerne er ganske dyre i forhold til 43kW dobbelstandard-hurtigladere også, du kan få de til ca. samme prisen.

Jeg tipper man får slike 22kW hurtigladere til 40-50k om et par år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Adrian Stachnik

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2016, klokken 17:41
Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 16:40
Men det har også kommet noen DC-ladere på banen, men til en langt høyere pris.
Men de også sinnsykt mye større i størrelse og vekt.

To produkter jeg fant i Norge.
http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3
http://www.nofuel.no/Produkt/chademo-32a-lader#product

Finnes også andre DC-ladere,
men det er stort sett utrolig dyrt i forehånd til den AC-laderen jeg benytter til 8.000.

Disse 22kW hurtigladerne er ganske dyre i forhold til 43kW dobbelstandard-hurtigladere også, du kan få de til ca. samme prisen.

Jeg tipper man får slike 22kW hurtigladere til 40-50k om et par år.

Det er synd det er så enorm forskjell i pris for DC og AC-lading.
Men heldigvis begynner CHAdeMO og CCS-hurtigladestasjoner å bli mer vanlig langs veiene.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

nofuelno

Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 17:52
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. februar 2016, klokken 17:41
Sitat fra: Adrian Stachnik på fredag 12. februar 2016, klokken 16:40
Men det har også kommet noen DC-ladere på banen, men til en langt høyere pris.
Men de også sinnsykt mye større i størrelse og vekt.

To produkter jeg fant i Norge.
http://www.nofuel.no/Produkt/ccs-hurtiglader-for-bmw-i3
http://www.nofuel.no/Produkt/chademo-32a-lader#product

Finnes også andre DC-ladere,
men det er stort sett utrolig dyrt i forehånd til den AC-laderen jeg benytter til 8.000.

Disse 22kW hurtigladerne er ganske dyre i forhold til 43kW dobbelstandard-hurtigladere også, du kan få de til ca. samme prisen.

Jeg tipper man får slike 22kW hurtigladere til 40-50k om et par år.

Det er synd det er så enorm forskjell i pris for DC og AC-lading.
Men heldigvis begynner CHAdeMO og CCS-hurtigladestasjoner å bli mer vanlig langs veiene.

Vi er i kontakt med en utenlandsk produsent for å få til en gunstig priset 11 kW DC-lader for hjemmebruk.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Hansi

nofuelno: Med både CCS og CHAdeMO? Veldig interessert i så fall :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA