Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?

Startet av Cox, torsdag 31. mars 2016, klokken 15:53

« forrige - neste »

Cox

Leser at mange er svært opptatt av eks å starte med varme batterier for å få maks regen effekt, men hvor mye vil dette bety i praksis?

Den beste måten å bevare potensiell energi (høyde) vil ALLTID være rulle uten generatorbrems hvis mulig.  På eks E-Golf er det mulig å benytte generatorbremsen langt mer aktivt, ved at girspaken har 4 ulike posisjoner for ulike nivåer av brems, eller rekupering som det heter på folkevognsk.  I praksis kan man da rulle eks fram mot gatekryss, og deretter "dra på" med generatorbrems.

I mine øyne er dette en bedre måte enn å måtte holde regen på et menystyrt fast nivå.
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Muffinman

Man regulerer jo regen 100% trinnløst med pedalen.

hemi

Tesla regen overaskende lite, golfen min klarte jo 100KW liksom, og tesla har hva 50 og noe i displayet på det meste. Litt overasket.


Som tidligere e-golf eiere og e-up kjører må jeg si at VW sitt system er mye smartere/bedre.

overlay

Sitat fra: hemi på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:38
Tesla regen overaskende lite, golfen min klarte jo 100KW liksom, og tesla har hva 50 og noe i displayet på det meste. Litt overasket.


Som tidligere e-golf eiere og e-up kjører må jeg si at VW sitt system er mye smartere/bedre.

Så den hadde mer effekt på regen enn fremdrift....?

Salvesen

Med varme batterier trenger en jo ikke åbruke energi for å varme opp batteriet også, så det er nok her en "sparer" mest tap av tilgjengelig energi.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

hemi

Sitat fra: overlay på torsdag 11. februar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: hemi på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:38
Tesla regen overaskende lite, golfen min klarte jo 100KW liksom, og tesla har hva 50 og noe i displayet på det meste. Litt overasket.


Som tidligere e-golf eiere og e-up kjører må jeg si at VW sitt system er mye smartere/bedre.

Så den hadde mer effekt på regen enn fremdrift....?

er vel rata 85KW konstant, dvs vesentlig høyere på korttid.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på torsdag 11. februar 2016, klokken 23:52
Sitat fra: overlay på torsdag 11. februar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: hemi på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:38
Tesla regen overaskende lite, golfen min klarte jo 100KW liksom, og tesla har hva 50 og noe i displayet på det meste. Litt overasket.


Som tidligere e-golf eiere og e-up kjører må jeg si at VW sitt system er mye smartere/bedre.

Så den hadde mer effekt på regen enn fremdrift....?

er vel rata 85KW konstant, dvs vesentlig høyere på korttid.

Aldri i verden om en eGolf klarer 85kW regen, da hadde man hengt i sikkerhetsbeltet. Leaf klarer 30kW, og eGolf lader vel med maks ca. 48kW på hurtiglader. Rart da om de skulle tillate nesten det dobbelte på regen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AreLib

Sitat fra: Cox på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:24
Leser at mange er svært opptatt av eks å starte med varme batterier for å få maks regen effekt, men hvor mye vil dette bety i praksis?

Den beste måten å bevare potensiell energi (høyde) vil ALLTID være rulle uten generatorbrems hvis mulig.  På eks E-Golf er det mulig å benytte generatorbremsen langt mer aktivt, ved at girspaken har 4 ulike posisjoner for ulike nivåer av brems, eller rekupering som det heter på folkevognsk.  I praksis kan man da rulle eks fram mot gatekryss, og deretter "dra på" med generatorbrems.

I mine øyne er dette en bedre måte enn å måtte holde regen på et menystyrt fast nivå.
tenke du trille med tesla er det bare å vippe spaken i N...Selv synes jeg vw og mb sine løsninger er noe møkk...har de alltid på max regen og styrer med foten selv de gangene jeg kjører dem, men det er smak og behag noen liker vippe på pinner og brytere selv foretrekker jeg bruke hendene til ratt kaffi røyk når jeg kjøre og beina tar seg av farten
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

jensjacob

Sitat

Aldri i verden om en eGolf klarer 85kW regen, da hadde man hengt i sikkerhetsbeltet. Leaf klarer 30kW, og eGolf lader vel med maks ca. 48kW på hurtiglader. Rart da om de skulle tillate nesten det dobbelte på regen.

Det er jeg nu ikke helt enig i. Hvis en passager havde siddet i et bagudvendt sæde med sele på og man accelererer fremad med en effekt på 85 kW så vil vedkommende ikke hænge særlig meget i selen. Enhver normal bil (som fx Golf klassen) kan bremse meget hårdere end den kan accelerere.

Se fx på bremselængden. Fra 100 km/t til 0 på tør vej er typisk bremselængde vel ca. 50 meter. (http://www.trafitec.dk/sites/default/files/publications/bremselaengde%20-%20friktion%20og%20adfaerd%20-%20final%20maj%202007.pdf)

e-Golfen kan accelerere fra 0 til 100 på 10 sek. I det tidsrum har den kørt 135 meter hvis accelerationen er jævn - og det er den selvfølgelig ikke. Uanset hvad, så tror jeg man har kørt mere end 50 meter når man endelig når 100 kmt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

o.b.lix

Sitat fra: jensjacob på fredag 12. februar 2016, klokken 00:52
Enhver normal bil (som fx Golf klassen) kan bremse meget hårdere end den kan accelerere.


Uten å bruke bremser? Da må hjullager være seriøst dårlige...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sigurdi

Ser ikke helt det store problemet med at regen er på max 50-60kW og på D bilene fordeler den på fremre og bakre motor.

Jeg tror også passasjerer er svært glad for at vi ikke har 200kW regen siden kjørestilen da fort hadde blitt ganske hakkete.

Vi tilpasser oss svært raskt og de fleste som kjører Tesla her kan nok si at de kan kjøre det aller meste av normal kjøring uten å bruke bremsene i det hele tatt, man starter bare å slakke av litt før.
Så svært myk og behagelig kjøring.

Kjører med null regen er helt pyton når man er vant med å ha det på pedallen.

Er enig at det enkle er ofte det beste så en pedal til å gi gass og slakke av og har man det travelt så bruker man bremsen som bør brukes av og til.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jensjacob

#11
Sitat fra: o.b.lix på fredag 12. februar 2016, klokken 08:48
Sitat fra: jensjacob på fredag 12. februar 2016, klokken 00:52
Enhver normal bil (som fx Golf klassen) kan bremse meget hårdere end den kan accelerere.


Uten å bruke bremser? Da må hjullager være seriøst dårlige...

Jeg snakker ikke om 'uden at bruge bremser'. Jeg konstaterer blot at biler generelt (altså også ice) kan bremse hårdere (gud ske lov) end de kan accelerere. For at opnå maksimal bremseeffekt skal klodserne selvfølgelig bruges. Hvis de da virker...
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

tho

#12
e-Golf har ikke sjangs til å ta imot 100kW regen. Nå vet vi jo ikke spesifikt hva maks regen på e-Golf er. Men etter litt testing for noen måneder siden jeg kan si at den går ned i fart omtrent like fort som tesla med maks regen, e-golfen veier mindre så jeg vil tippe at maks regen på e-golf er 30-40kW.

Tilbake til topic. Jeg jeg tror faktisk det har rimelig mye å si, uten at jeg har noen god dokumentasjon på dette. Hvis du har mulighet for maks regen (60kW) trenger du å bruke bremesene mye mye mindre. Du regulerer jo regenereing trinnløst med wattpedalen så jeg ser ikke helt at flere "trinn" skulle ha noen betydning. Du kan jo holde wattpedalen så bilen i praksis ruller fritt.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

weld77

Nå som det har vært kaldt har jeg ved et par anledninger startet med kald bil, type glemt å sette på forvarmingen og lading ikke underveis. Det er veldig, veldig rart å kjøre uten regen i det hele synest jeg. Forskjellen på ingen og bare litt regen oppleves overraskende stor.

I sommer kjørte jeg fra Oslo til Trondheim gjennom Østerdalen med TMS, da mener jeg ganske bestemt at jeg brukte bremsepedalen 3 ganger totalt før jeg kjørte inn på E6 der det var en del kø/veiarbeid og ligende som krevde litt bremsing (adaptiv cruise tok det aller meste, men av gammel vane ble det også noe bremsepedal). De tre gangene jeg bremset var 2x stopp på superlader og en gang jeg skulle pisse oppe på fjellet.

Nå om vinteren pleier jeg å stille ladingen slik at bilen fortsatt lader om morgenen slik at jeg i alle fall har litt regen, ikke for å spare energi, men kun for at jeg synest kjøreopplevelsen er mye bedre slik.

hemi

ref e-golf, B modus gir vel 30-40kwish om jeg ikke husker feil

Når du trykker bremsen, tar den alt den klarer på regen, og bremser resten, og ja, du henger godt i stroppen for å få 100. Forskjellen på tesla er at bremsepedalen som sagt også øker regen, utover det du klarer  på "wattpedalen" imho ett smart design!

dvs de gangene du bommer litt på kjøringen og trenger kraftigere regen enn liftoff, så gjenvinner den fortsatt strøm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA