Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Side 3 tester 30 kWh - med et urealistisk utgangspunkt

Startet av PokerFjes, onsdag 30. mars 2016, klokken 22:50

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:45
Sitat fra: Beckern på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:09
Nåja, ladestasjoner og Ampra-e er anonsert så med mindre Tesla lager den adapteren så vil nok GM ha et utmerket nett med eller uten de få SC laderene og langt mer å velge mellom.
Innen den er på markedet bør det vel finnes omtrent 300 combi ladere.
Enten tesla kan benytte dem eller ikke betyr det at GM har et godt nett som også er mye tettere enn SC nettet noen gang blir. Å bygge eget ladenett nå ville vært galskap.

Jeg sa da ikke noe om at GM ikke ville ha noe godt nett - debatten om hvor godt/tett/bredt osv. CCS nettverket vil være blir en litt annen debatt etter mitt syn. Det jeg reagerte på var kun dette med at GM ville kunne dra full nytte av både CCS nettverket og Teslas superchargere og derved ha bedre/bredere ladenettverk enn Tesla. Som jeg var inne på så er det vel så sannsynlig at Tesla ville kunne dra nytte av begge nettverk før GM. Og for den sak skyld er vel heller ikke CCS adaptert nødvendig så lenge alt som settes opp er kombiladere, iom. at de alt har ett ChaDemo adapter.

Har på ingen måte tatt til ordet for at GM skulle bygge ett privat GM-lade-nettverk.

Jeg ser det nå, det er bare det at du tok over for en som mente GM gjør en stor tabben ved å ikke bygge eget nett.
Dermed antok jeg feilaktig at du delte hans syn.
Tror nok både Tesla og de andre får gode lade nett som muligens også vil kunne kryss brukes.
Det mest  spennende blir egenlig om ENOVA og leverandører er raske nok til å sette inn nye kraftigere ladere.



Amoss

Sitat fra: Beckern på søndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Jeg ser det nå, det er bare det at du tok over for en som mente GM gjør en stor tabben ved å ikke bygge eget nett.
Dermed antok jeg feilaktig at du delte hans syn.

Ser den, men da er i det minste det oppklart :)

Men jo, mener at alle (større) elbilprodusenter også bør investere i ladeinfrastruktur, men i dag er det tull å skulle basere dette på noe annet enn vedtatte standardløsninger. Problemet de da ser er jo at de også bygger ut infrastruktur for konkurrentene, og det sitter tydeligvis langt inne å gjøre :p

Sitat fra: Beckern på søndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Det mest  spennende blir egenlig om ENOVA og leverandører er raske nok til å sette inn nye kraftigere ladere.

Hmmm... Var det ikke en sak i media for en tid tilbake med en ladeleverandør som ville posisjonere seg for neste runde med utbygging, og sa at om de fikk tilslaget så ville de bygge modul-baserte ladestasjoner (tilsvarende Teslas superchargere) som kunne leveres som - eller enkelt oppgraderes til - 100kW ladestasjoner?

Husker i farten ikke hvem dette var, men de hadde da satt opp en slik stasjon alt, og demonstrerte det med en Kia som skulle kunne lade på 70kW om jeg ikke husker helt feil?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Sitat fra: Amoss på mandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Hmmm... Var det ikke en sak i media for en tid tilbake med en ladeleverandør som ville posisjonere seg for neste runde med utbygging, og sa at om de fikk tilslaget så ville de bygge modul-baserte ladestasjoner (tilsvarende Teslas superchargere) som kunne leveres som - eller enkelt oppgraderes til - 100kW ladestasjoner?

Husker i farten ikke hvem dette var, men de hadde da satt opp en slik stasjon alt, og demonstrerte det med en Kia som skulle kunne lade på 70kW om jeg ikke husker helt feil?

Arctic Roads. Men de søkte aldri på Enova-utbyggingen, og de har en prismodell som sannsynligvis er i strid med EUs elbilhurtiglader-direktiv, og som derfor ikke kvalifiserer dem for fremtidig offentlig støtte.

http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035

Foreløpig er det bare Kia som støtter chademo-hurtiglading opp mot 100kW.

Clever har annonsert at de i løpet av 2017 skal oppgradere (noen av) sine hurtigladere i Danmark, Sverige og Tyskland til 150kW. Jeg tipper at Clever også aktivt søker på noen av Enova-korridorene for å komme inn på det norske markedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på mandag 22. februar 2016, klokken 15:28
Arctic Roads. Men de søkte aldri på Enova-utbyggingen, og de har en prismodell som sannsynligvis er i strid med EUs elbilhurtiglader-direktiv, og som derfor ikke kvalifiserer dem for fremtidig offentlig støtte.

http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035

Jepp, det var den artikkelen jeg hadde i tankene ja - takk for at du fant den frem :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

Sitat fra: Amoss på mandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Sitat fra: Beckern på søndag 21. februar 2016, klokken 22:55
Jeg ser det nå, det er bare det at du tok over for en som mente GM gjør en stor tabben ved å ikke bygge eget nett.
Dermed antok jeg feilaktig at du delte hans syn.

Ser den, men da er i det minste det oppklart :)

Men jo, mener at alle (større) elbilprodusenter også bør investere i ladeinfrastruktur, men i dag er det tull å skulle basere dette på noe annet enn vedtatte standardløsninger. Problemet de da ser er jo at de også bygger ut infrastruktur for konkurrentene, og det sitter tydeligvis langt inne å gjøre :p

Det er jo de som har inngått avtaler med med hurtiglader selskapene så kjøpere får gratis lading noen år.
Andre bidrar enda mer aktivt med direkte støtte. Er det nissan som bidrar på Kiwi butikkene?


Amoss

Sitat fra: Beckern på mandag 22. februar 2016, klokken 22:53
Det er jo de som har inngått avtaler med med hurtiglader selskapene så kjøpere får gratis lading noen år.
Andre bidrar enda mer aktivt med direkte støtte. Er det nissan som bidrar på Kiwi butikkene?

Begge deler er positive bidrag, men bare å inkludere gratis lading noen år ser jeg på som litt slapp satsing.

Kiwi-laderne er ett mer positivt bidrag ja, og jo er bla. Nissan som bidrar der:
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3441-kiwi-hurtigladere-pa-lopende-band
SitatLadestasjonene bygges uten offentlig støtte i et spleiselag mellom Kiwi og Nissan, med bidrag fra andre bilmerker som Renault og Volkswagen for å sikre multistandard.

Men føler at også Kiwi satsingen hovedsaklig treffer kortrekkeviddebilene som kjører rundt i lokalområdet. Ikke først og fremst som infrastruktur til å gjøre det mulig å dra på langturer, slik de bebudede lade-korridorene ENOVA har lagt opp til. Men ja, betydelig bedre enn ingen satsing overhode, og disse produsentene det er snakk om har jo pr. i dag først og fremst kortrekkeviddebiler, så forståelig at de så langt har prioritert dette. Men GM med den oppkommene Bolt/Ampera-e burde satse/støtte lade-korridorer eller noe tilsvarende for langturer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

#51
Kommer inn i denne tråden fordi jeg forventer informasjon om det som står i tittelen. Men de siste 16 innleggene går på lading og ladeinfrastruktur. Vi har da andre tråder for dette og jeg liker det dere skriver, men kan dere som er interessert vurdere å flytte dere inn i de rette tema slik at vi som vil lese nyheter om bilen ikke dras inne her i utrengsmål? Med en slik slakk moderering som vist her og andre steder på forumet så undergraves forumet sakte men sikkert.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Amoss

Sitat fra: bno på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:04
Kommer inn i denne tråden fordi jeg forventer informasjon om det som står i tittelen.

I tillegg til ren informasjon om det som står i tittelen burde du forvente debatt om det som står i tittelen. Bolt/Ampera-e kommer også med lading, og med ett større batteri enn noen andre enn Tesla har, og derfor med noe andre ladebehov og utfordringer ifm med dette enn de fleste andre elbiler. Debatt om ladeinfrastruktur for denne bilen er derfor helt on-topic etter mitt skjønn.

At den debatten, i likhet med så å si alle andre debatter, kan komme litt på siden av topic må kunne forventes, men hele den delen av debatten har i alle fall fra min side blitt tatt med Bolt/Ampera-E som utgangspunkt. Men klart, om det er ett ønske om å lese om en elbil uten ett blikk lade-problematikken tilknyttet denne har jeg ingen innsigelse om moderator flytter alle lade-innlegg til "Opel Ampera-E annonsert - lading" eller noe slikt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

IKKE GLEM:
En god latter forlenger livet.
En god avsporing forlenger debatten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på mandag 22. februar 2016, klokken 13:02
Men jo, mener at alle (større) elbilprodusenter også bør investere i ladeinfrastruktur. Problemet de da ser er jo at de også bygger ut infrastruktur for konkurrentene, og det sitter tydeligvis langt inne å gjøre
De kan innstallere ladere hos sine merkeforhandlere og utelukke andre bilmerker fra å bruke de.
Eksempelvis med merkespesifikke adgangskort, nøkler eller koder.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 15:11
De kan innstallere ladere hos sine merkeforhandlere og utelukke andre bilmerker fra å bruke de.
Eksempelvis med merkespesifikke adgangskort, nøkler eller koder.

De kan gjøre det ja, men da får de pent forte seg før EU-direktivet "kommer og tar dem" ;)  Sånn bortsett fra det så ser jeg ikke for meg at å lete opp Opel-forhandlere for å lade på tur som stort bedre enn å lete etter Kiwi-butikker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

De får vel fort samme problemet som Tesla hvis de prøver å låse ned. En bedre modell er vel å bidra til å sette opp ladere, mot at bilene de selger får f.eks ett års gratis tilgang til hurtiglader hos gitt ladeoperatør.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. februar 2016, klokken 15:19
så ser jeg ikke for meg at å lete opp Opel-forhandlere for å lade på tur som stort bedre enn å lete etter Kiwi-butikker.
Ikke enig i det.
Bilforhandlerne ligger ofte strategisk plassert langs utfartsveiene.
Kiwi uten noe slags system.
Dessuten bør Opel, VW m.fl. tilby sine kunder Teslamodellen med forhåndsbetalt "evig" lading.

Alle kan du forøvrig søke opp og plotte inn på gps før du drar.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gnilre

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 17:00
Dessuten bør Opel, VW m.fl. tilby sine kunder Teslamodellen med forhåndsbetalt "evig" lading.

Ikke enig i det. Jeg vil ikke at noen skal ha forhåndsbet lading, og i hvert fall ikke evig. Når jeg kommer til et en hurtiglader vil det være en stor fordel om den har minuttprising, slik at folk forlater den når de er ferdige. Størst sjanse for at den er ledig, eller snart blir ledig med den prismodellen. Med evig hurtiglading gidder ikke folk lade hjemme. Nettbelastningen blir også større med evig gratislading og strømuttak om natten vil bli mindre. Er i det hele tatt flere samfunnsøkonomiske grunner til at Tesla-modellen ikke er gunstig.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA