Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Side 3 tester 30 kWh - med et urealistisk utgangspunkt

Startet av PokerFjes, onsdag 30. mars 2016, klokken 22:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Ingen, utenom Tesla-ansatte, har sett model 3.

Korrekt nok, men innen Bolt/Ampera-e er til salgs så stemmer ikke det lengre. Og ja, faktorer for og imot kan endres etter som man får vite mer i perioden frem mot lanseringene.


Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Og du vet strengt tatt ikke om prisen i Norge blir lavere enn en Ampera-e, heller ingen ting om rekkevidde eller hurtiglading. Det du skriver om dette er antagelser.

Korrekt nok igjen, men fortsatt sannheter med modifikasjoner. Det vi vet er at prisene i USD - bilene produseres høyst sannsynlig i USA, så de USD prisene vil antagelig være styrende for prisene her også - er, så vidt, høyere for Bolt enn hva som er annonsert for Model 3. Innen lansering/salg kan begge priser vise seg å ha blitt justert, og hvilke "vekslingskurser" de vil komme til å bruke er også ukjent. Men pr. i dag må man basere seg på hva man vet pr. idag, og heller revurdere ting når man vet mere.


Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 22:53
Og jeg antar også at grunnversjonen av model 3 hverken har inkludert superlading eller særlig mye større batteri enn 60 kWh noe som kan tilsi at rekkevidden bilene i mellom ikke blir veldig forskjellig.

Fullt lov å anta og tro, men er like lov å tro noe annet. Som sagt "pr. i dag må man basere seg på hva man vet pr. idag, og heller revurdere ting når man vet mere". Selv om Model 3 skulle komme uten superlading i basisversjonen, og den vil koste like mye som den kostet med Model S 60, så vil basisversjonen (USD 35000) med tillegget for superlading (USD 2000) bli billigere enn basisversjonen av Bolt (USD 37500).

Det er høyst sannsynlig at begge bilene vil komme med 60kWt batteri i grunnversjonen. Har ikke hørt noe om at Bolt vil komme med flere batterialternativer?  Men om man følger tradisjonen til Tesla fra Model S/X er det sannsynlig at Model 3 også kommer med ett større batteri enn det i basisversjonen. Forskjeller i vekt, aerodynamikk og evnt. effektgraden på motorer/invertere kan fortsatt gi en nevneverdig rekkeviddeforskjell. Greit her å huske på at Bolt er mer som en SUV å regne mens Model 3 skal være en "sedan".

Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
GM holdt vel på å gå konk for få år siden ...

GM holdt ikke på å gå konkurs. De gikk konkurs. GM i dag er ett nystartet selskap (med utgangspunkt i vrakrestene av gamle GM). Myndighetene i USA gikk tungt inn for å redde disse restene. Tesla er vel i dag ett av de eldste bilprodusentene i USA med unntak av Ford, dersom man tar utgangspunkt i oppstartdato etter (siste) konkurs. I hvilken grad de tyske myndighetene var inne for å redde Opel-delen av GM er jeg mer usikker på, men slett ikke utenkelig at de også var inne der.


Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
Tesla-aksjen har falt betydelig siden årsskiftet. Presentasjonen av Chevrolet Bolt er antatt å være hovedårsaken til det. Virker på meg som noe av det viktigste Tesla har gjort ved å annonsere model 3 er å få andre til å starte utviklingen av langtrekkende elbiler. 2017 blir et bra elbil-år !

Første gang jeg hører denne forklaringen på aksjekursen? Men skal ikke utelukke at det har hatt noe innvirking, men tviler på at det er noe i nærheten av noen hovedårsak.  Men ja, er neppe noen tvil om at forhåndsannonseringene av Model 3 har vært en viktig katalysator for andre produsenter, og at 2017 blir ett viktig og positivt elbil-år :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

#31
Det er vel også sagt at 60Amper;) kommer uten hurtiglading, dvs CCS er ekstra. Vi vet lite om begge bilene kom som skrapa utgave og en må legge på mye for å få en normalt utstyrt bil eller om de har det viktigste!

Vi ser jo at Bolt er lansert uten mye slik info så det tipper jeg M3 også blir og dermed sitter vi tilbake og har null peiling på hvilken pris bilene egentlig vil ha, men, men...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

F_P

Tror man må tenke litt mer som for "vanlige" biler. Satt litt på spissen. Audi RS3 selger selv om Golf 1,2TSI er bygd på samme plattform.

For Ampera-e, nye Leaf (eller hva den nå skal hete), Ionic fra Hyundai o.l. så ser jeg for meg at vi snakker samme type bil i forhold til prestanda og image. Sånn passe bra, mens Model 3 i det minste sannsynligvis kommer som en "sporty" utgave med RS3 lignende prestanda. Om avgiftene er hyggelige rundt leveringstidspunkt er det derfor jeg bestiller en Model 3, ikke fordi rekkevidden er noenlunde lik på en Ampera-e ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

THE

Opel i Norge har hatt en utvikling de siste årene der bilene i grunnversjon er godt utstyrte til prisen, og jeg tror nok Opel Norge vil fortsette den trenden med Ampera-e.

Jeg heller nok mer mot bestilling av Model3, fordi jeg tror Amperea-e blir en for liten bil til å erstatte familiebilen vår. Ampera-e er et kjempealternaiv til Zoe, Leaf, eGolf osv., mens dieselstasjonsvogna ser jeg for meg kan erstattes av Model3. Jeg håper at Model3 kommer med større batteri som tilvalg, da jeg helst vil ha minst 500km rekkevidde. En Model3 90kWh med SC tilgang og tilhengerfeste er nok drømmen, men sannsynligvis blir det ikke noe mer enn en drøm... Jeg tror nok ikke Model3 kommer med tilhengerfeste, og da blir nok sannsynligvis ikke Model3 aktuell for meg heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

MrBacardi

Sitat fra: Klykken på søndag 14. februar 2016, klokken 13:32
Må den hete e-ettellerannet, da? Bolt, som den deler det meste med, er et like greit  navn.

Mitt forslag er rett og slett Opel Ampere. Ampere betyr jo faktisk strømstyrke, unødvendig å overkomplisere  med ampera-e. Men men...
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

timingbeltkiller

Med en M3 med forhåndsbetalt SC kan du være bortimot 100%
sikker på å få ladet bilen på langtur.
Med Bolt/Ampera-e er den sikkerheten alt annet enn sikker.
GM har jo utrykkelig uttalt ladenett kommer de ikke til å befatte seg med.
Du er da i Norge (og sannsynligvis i hele Europa)  avhengig av hurtigladere
som du aldri kan være sikker på er oppe og går når du trenger de.

Neppe klokt av GM. Alle elbilprodusenter bør lage sitt eget SC nett.
Eksempelvis hos utvalgte forhandlerne som ofte er gunstig
lokalisert ved innfartsveier utenfor sentrum.
I alle fall dersom de mener alvor og tenker elbil som massefabrikasjon.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Klykken

Alle bør ikke lage sitt eget ladenett, nei. Det blir bare rot og unødvendig kostbart..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

edyrli

Jeg er helt i mot at alle skal ha sitt eget hurtiglade nettverk. Jeg er prinsipielt imot Tesla SC nett også. Men pr. i dag er Tesla SC nett overlegent men på sikt så vil alle være tjent med en åpen standard hvor alle kan lade overalt. Jeg antar at om få år har så godt som alle besinstasjoner også hurtigladere. Da vil dette være en utrolig mye bedre løsning enn om man må lete etter GM lader, Tesla SC lader, WV lader osv...
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Electrix

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 17. februar 2016, klokken 19:38
Med en M3 med forhåndsbetalt SC kan du være bortimot 100%
sikker på å få ladet bilen på langtur.
Med Bolt/Ampera-e er den sikkerheten alt annet enn sikker.
GM har jo utrykkelig uttalt ladenett kommer de ikke til å befatte seg med.
Du er da i Norge (og sannsynligvis i hele Europa)  avhengig av hurtigladere
som du aldri kan være sikker på er oppe og går når du trenger de.

Neppe klokt av GM. Alle elbilprodusenter bør lage sitt eget SC nett.
Eksempelvis hos utvalgte forhandlerne som ofte er gunstig
lokalisert ved innfartsveier utenfor sentrum.
I alle fall dersom de mener alvor og tenker elbil som massefabrikasjon.
Dersom du skal fra f.eks Kristiansand til Stavanger i et møte så kan du få problemer med en Tesla hvis du bare skal bruke SC. Turen er 480 km, noe som kan være problematisk for en Model S uten lading underveis, i hvert fall på denne tiden av året. Problemet er at SC ligger i Lyngdal, kun 75 km etter Kristiansand så da har du lav SOC og treg lading, og du må ha så mye som mulig for å klare de 330 km tur retur til SC med varme på. Og så lade ennå en gang. En slik tur er mye lettere dersom du kan lade et par timer på 22kW eller ta en stopp på en av  de mange Chademo-laderne på strekket mens du spiser middag.

SC var et strategisk bra valg fordi de ikke kunne vente på at alle slags kommisjoner og utvalg skulle bli enige om noe bilprodusentene ville unngå, og de har bevist at dette er mulig å gjennomføre. Men for alle slags situasjoner er også de andre ladepunktene gunstig å kunne bruke. Skal man f.eks. bruke en Model S eller X som taxi så vil det i dag være mer viktig med chademo-tilgang enn SC-tilgang fordi chademo er plassert i og rundt byene mens SC er stort sett plassert på lengre strekk for å gjøre det mulig å rekke mellom byene.

Bolt er en bil med mindre batteri og rekkevidde og vil derfor være mer avhengig av andre ladere enn Model S, enkelte steder vil du nok ikke nå fram til SC engang.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 17. februar 2016, klokken 19:38
Med en M3 med forhåndsbetalt SC kan du være bortimot 100%
sikker på å få ladet bilen på langtur.
Med Bolt/Ampera-e er den sikkerheten alt annet enn sikker.
GM har jo utrykkelig uttalt ladenett kommer de ikke til å befatte seg med.
Du er da i Norge (og sannsynligvis i hele Europa)  avhengig av hurtigladere
som du aldri kan være sikker på er oppe og går når du trenger de.

Neppe klokt av GM. Alle elbilprodusenter bør lage sitt eget SC nett.
Eksempelvis hos utvalgte forhandlerne som ofte er gunstig
lokalisert ved innfartsveier utenfor sentrum.
I alle fall dersom de mener alvor og tenker elbil som massefabrikasjon.
Jeg er den første til å være enig i at stabiliteten og brukervennligheten ikke er god nok i dag. Men at den er så forferdelig mye dårligere enn Teslas SC er jeg ikke med på. Dessuten skjer ting fort og i går åpnet ABB for gratis lading når nett er borte. Standardiseringskrav kan medføre at Tesla tvinges til å sette opp Combi kontakter på sine SC og det kommer 150 nye DC stasjoner i år.  I sum gjør det at GM vil ha et langt bredere ladenett enn Tesla har. En utfordring vi snart står ovenfor er at de fleste DC ladere leverer max 50kW men jeg tipper Enova endrer krav ganske snart.

At hver produsent skulle hatt hvert sitt SC nett er, unnskyld uttrykket, idioti.

Amoss

Sitat fra: Beckern på torsdag 18. februar 2016, klokken 11:18
Standardiseringskrav kan medføre at Tesla tvinges til å sette opp Combi kontakter på sine SC og det kommer 150 nye DC stasjoner i år.  I sum gjør det at GM vil ha et langt bredere ladenett enn Tesla har.

Nja og tja. Verd å merke seg at standardiserings-kravene kun gjelder nyoppførte/oppgraderte stolper. Så ikke forvent at Tesla flyr rundt å monterer CCS plugger på alle eksisterende stolper/ladestasjoner med det første (og gjør de det så er det i så fall Tesla politikk, ikke standardiserings-krav). Så nei, tror det tar laaang tid før GM vil ha noe ladenett som er sammenlignbart med Teslas. Og ettersom utbygging av CCS ladere tar av, så vil jo Tesla - ihht hva Elon sa da han var i Oslo 1/2 2014 - lage CCS adaptere, slik at Tesla eiere også kan benytte de laderne. Så GM-eiere vil nok aldri ha noe bedre/bredere ladenettverk tilgjengelig enn Tesla-eiere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

#41
Nåja, ladestasjoner og Ampra-e er anonsert så med mindre Tesla lager den adapteren så vil nok GM ha et utmerket nett med eller uten de få SC laderene og langt mer å velge mellom.
Innen den er på markedet bør det vel finnes omtrent 300 combi ladere.
Enten tesla kan benytte dem eller ikke betyr det at GM har et godt nett som også er mye tettere enn SC nettet noen gang blir. Å bygge eget ladenett nå ville vært galskap.

Amoss

Sitat fra: Beckern på torsdag 18. februar 2016, klokken 14:09
Nåja, ladestasjoner og Ampra-e er anonsert så med mindre Tesla lager den adapteren så vil nok GM ha et utmerket nett med eller uten de få SC laderene og langt mer å velge mellom.
Innen den er på markedet bør det vel finnes omtrent 300 combi ladere.
Enten tesla kan benytte dem eller ikke betyr det at GM har et godt nett som også er mye tettere enn SC nettet noen gang blir. Å bygge eget ladenett nå ville vært galskap.

Jeg sa da ikke noe om at GM ikke ville ha noe godt nett - debatten om hvor godt/tett/bredt osv. CCS nettverket vil være blir en litt annen debatt etter mitt syn. Det jeg reagerte på var kun dette med at GM ville kunne dra full nytte av både CCS nettverket og Teslas superchargere og derved ha bedre/bredere ladenettverk enn Tesla. Som jeg var inne på så er det vel så sannsynlig at Tesla ville kunne dra nytte av begge nettverk før GM. Og for den sak skyld er vel heller ikke CCS adaptert nødvendig så lenge alt som settes opp er kombiladere, iom. at de alt har ett ChaDemo adapter.

Har på ingen måte tatt til ordet for at GM skulle bygge ett privat GM-lade-nettverk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fredag

Clever varsler at de kommer til å oppgradere (noen av) sine hurtigladere til 150kW i 2017. Og de klargjør i samme slengen for 300kW.

Jeg håper Bolt kommer til å støtte 100-150kW CCS hurtiglading? I så fall kan Bolt-eierne kanskje suse gjennom Sverige og Danmark tesla-supercharger-style neste år.

https://clever.dk/om-clever/presse/#/pressreleases/skandinavia-s-leading-electric-mobility-operator-is-ready-to-accelerate-in-2016-1316960
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

lfc4ever

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA