Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Side 3 tester 30 kWh - med et urealistisk utgangspunkt

Startet av PokerFjes, onsdag 30. mars 2016, klokken 22:50

« forrige - neste »

Electrix

De var vel overbevist da også, men trodde de kunne hindre utviklingen. Enkelte tror jo det ennå, men GM har insett at Tesla har sluppet katta ut av sekken og nå er det bare å kjøre på for å ta mest mulig av markedet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

#16
Sitat fra: Gnilre på fredag 12. februar 2016, klokken 21:08
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. februar 2016, klokken 17:29
Du må være mye GM/Opel fan for å velge den og velge bort M3.
Du må være mye Tesla fan for å velge M3 og velge bort Opel Ampera-e.
Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil-entusiast

eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Gnilre

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:52
Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA
Ingen, utenom Tesla-ansatte, har sett model 3. Det er det viktigste objektive kriteriet mot den bilen. Og du vet strengt tatt ikke om prisen i Norge blir lavere enn en Ampera-e, heller ingen ting om rekkevidde eller hurtiglading. Det du skriver om dette er antagelser.

Jeg vil anta at Ampera-e i Norge vil være en billigere bil enn Tesla model 3 den dagen begge er til salgs i Norge ikke minst fordi jeg antar at model 3 blir en betydelig større bil. Og jeg antar også at grunnversjonen av model 3 hverken har inkludert superlading eller særlig mye større batteri enn 60 kWh noe som kan tilsi at rekkevidden bilene i mellom ikke blir veldig forskjellig.

I den grad man kan stole på spek'en på Ampera-e overgår den ytelsene for nesten alt som har vært presentert av elbiler som skal selges i Norge. Kun Model S overgår den, men det er jo en helt annen prisklasse. Personlig er jeg mye mer spent på Hyundai Ioniq og Leaf 2017/2018 enn model 3.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

automat

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:52

Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA

Trygghet ved å kjøpe fra en etablert produsent taler for Opel.

Tesla har tross alt historikk på en god del sære feil på model S. Og nå kommer de med en mildt sagt spennende dørdesign på model X. Som kan bli en potensiell utgiftsbombe mht til garantireparasjoner for Tesla. Kan godt hende de har finansielle muskler til å takle en slik eventuell krise, men vil de overleve hvis model 3 flopper?

Selv om Tesla har vært den ledende produsenten for utvikling av elbil de siste årene, så tåler nok selskapet mye mindre motbakke enn en etablert produsent før de går konk.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gnilre

GM holdt vel på å gå konk for få år siden og Tyskland måtte vel inn og redde Opel, så kanskje et dårlig eksempel ?

Tesla-aksjen har falt betydelig siden årsskiftet. Presentasjonen av Chevrolet Bolt er antatt å være hovedårsaken til det. Virker på meg som noe av det viktigste Tesla har gjort ved å annonsere model 3 er å få andre til å starte utviklingen av langtrekkende elbiler. 2017 blir et bra elbil-år !
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

automat

Sitat fra: Gnilre på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:27
GM holdt vel på å gå konk for få år siden og Tyskland måtte vel inn og redde Opel, så kanskje et dårlig eksempel ?


Vil US-myndigheter gjøre det samme for Tesla? GM er så store at de samfunnsmessige konsekvensene av en konkurs kan bli større enn myndighetene er villig til å sitte å se på.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

timingbeltkiller

Hva føderale USA vil gjøre for Tesla, avhenger av kommende valgresultat.

Med GOP i det politiske førersetet vil de neppe røre en finger for Tesla.
Med demokratene er situasjonen helt motsatt.
Og mer så med Sanders enn Clinton som president.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: automat på lørdag 13. februar 2016, klokken 23:06
Tesla har tross alt historikk på en god del sære feil på model S. Og nå kommer de med en mildt sagt spennende dørdesign på model X. Som kan bli en potensiell utgiftsbombe mht til garantireparasjoner for Tesla. Kan godt hende de har finansielle muskler til å takle en slik eventuell krise, men vil de overleve hvis model 3 flopper?

Selv om Tesla har vært den ledende produsenten for utvikling av elbil de siste årene, så tåler nok selskapet mye mindre motbakke enn en etablert produsent før de går konk.
Den forhåndsfrelste menigheten som kjøper S og X har i praksis vist de tåler utrolig mye.
Tror ikke vi kan se bort fra det samme vil gjelde Model 3.

I litt mindre utstrekning gjelder dette flertallet av alle elbilkjøpere.
Det er nok å vise til den manglende driftsikkerheten til fjernkommunikasjonen med bilen
både eGolf og Leaf utviser. En flop Tesla ikke har!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. februar 2016, klokken 17:29
Stusset litt på navnet, Ampera-e, en smule tungt å si/lese?
Gleder meg imidlertid til å få vite mer om bilen.
eUp, eGolf og i3.
Logisk neste eAmpera.
[/quote]

Ville sewlv foretrukket e-Amp
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

Må den hete e-ettellerannet, da? Bolt, som den deler det meste med, er et like greit  navn.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eivhelle

Ampera 60.

Samme mønster som Tesla hvor man tar med batteristørrelse. (Eller som ICE bilene som ofte har med motorvolum)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

KjellG

Sitat fra: Takayama på fredag 12. februar 2016, klokken 12:07
Denne bilen burde hete Opel Omega... Men det klinger kanskje negativt hos folk og forbindes muligens mest med en senket bakhjulsdrevet slede som for der meste går sidelengs?  ;D

Kom lenger på vanskelig føre med min gamle Rekord D fra 1977 enn med en liten forhjulsdreven loppe.
Hvorfor kom fremveksten av 4WD noen år etter at bakhjulsdriften forsvant?

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:52

Hvilke objektive kriterier taler for Ampera-e?
Pris NEI
Rekkevidde  NEI
Forhåndsbetalt hurtiglading NEI
Tidligere salgsdato i Norge JA

Bortsett fra salgsdato er vel ingen av de påstandene noe annet enn akkurat det, påstander fra deg, og sånn det ser ut nå, alt annet enn objektivt.

Tok ikke tesla aksjene en skikkelig trøkk litt før også? Noe med kraftig økning av antatt pris?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA