Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutstyr - ladekabel/kladd

Startet av Cookie Monster, onsdag 30. mars 2016, klokken 16:33

« forrige - neste »

Cookie Monster

Jeg og Sigurdi her på forumet har fått ordnet oss hver vår CAN logger for logging av batterispenning, temperaturer, motor og egentlig det meste på bilen så tenke det var greit å ha en litt teknisk tråd også for oss i Norge rundt dette ;)

Fremover kommer vi til å logge en del bla sjekke temperaturer ved superlading, ved lengre pådrag, spenningsfall osv.

Så tenkte å la dette være en tråd for teknisk prat rundt dette.


Slik som dette ser nå mitt batteri ut på 66% stående i garasjen. Som man ser. Så ser det ikke ut som det er noe ubalanse i batteripakken min. Men blir mer spennende å sjekke spenningstap, temperaturer ved pådrag osv i morgen.

Sitat
---- Cookie Monster - is Monitoring your battery ----

  Pack Voltage:373.16    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:13.89C

  Cell  1  : 3.89v  Cell  2  : 3.89v  Cell  3 : 3.89v  Cell  4  : 3.89v  Cell  5  : 3.89v  Cell  6 : 3.89v 
  Cell  7  : 3.89v  Cell  8  : 3.89v  Cell  9 : 3.89v  Cell 10 : 3.89v  Cell 11 : 3.89v  Cell 12 : 3.89v 
  Cell 13 : 3.89v  Cell 14 : 3.89v  Cell 15 : 3.89v  Cell 16 : 3.89v  Cell 17 : 3.89v  Cell 18 : 3.89v 
  Cell 19 : 3.89v  Cell 20 : 3.89v  Cell 21 : 3.89v  Cell 22 : 3.89v  Cell 23 : 3.89v  Cell 24 : 3.89v 
  Cell 25 : 3.89v  Cell 26 : 3.89v  Cell 27 : 3.89v  Cell 28 : 3.89v  Cell 29 : 3.89v  Cell 30 : 3.89v 
  Cell 31 : 3.89v  Cell 32 : 3.89v  Cell 33 : 3.89v  Cell 34 : 3.89v  Cell 35 : 3.89v  Cell 36 : 3.89v 
  Cell 37 : 3.89v  Cell 38 : 3.89v  Cell 39 : 3.89v  Cell 40 : 3.89v  Cell 41 : 3.89v  Cell 42 : 3.89v 
  Cell 43 : 3.89v  Cell 44 : 3.89v  Cell 45 : 3.89v  Cell 46 : 3.89v  Cell 47 : 3.89v  Cell 48 : 3.89v 
  Cell 49 : 3.89v  Cell 50 : 3.89v  Cell 51 : 3.89v  Cell 52 : 3.89v  Cell 53 : 3.89v  Cell 54 : 3.89v 
  Cell 55 : 3.89v  Cell 56 : 3.89v  Cell 57 : 3.89v  Cell 58 : 3.89v  Cell 59 : 3.89v  Cell 60 : 3.89v 
  Cell 61 : 3.89v  Cell 62 : 3.89v  Cell 63 : 3.89v  Cell 64 : 3.89v  Cell 65 : 3.89v  Cell 66 : 3.89v 
  Cell 67 : 3.89v  Cell 68 : 3.89v  Cell 69 : 3.89v  Cell 70 : 3.89v  Cell 71 : 3.89v  Cell 72 : 3.89v 
  Cell 73 : 3.89v  Cell 74 : 3.89v  Cell 75 : 3.89v  Cell 76 : 3.89v  Cell 77 : 3.89v  Cell 78 : 3.89v 
  Cell 79 : 3.89v  Cell 80 : 3.89v  Cell 81 : 3.89v  Cell 82 : 3.89v  Cell 83 : 3.89v  Cell 84 : 3.89v 
  Cell 85 : 3.89v  Cell 86 : 3.89v  Cell 87 : 3.89v  Cell 88 : 3.89v  Cell 89 : 3.89v  Cell 90 : 3.89v 
  Cell 91 : 3.89v  Cell 92 : 3.89v  Cell 93 : 3.89v  Cell 94 : 3.89v  Cell 95 : 3.89v  Cell 96 : 3.89v 

  Module  1: 23.32v  Module  2: 23.32v  Module  3: 23.32v  Module  4: 23.32v 
  Module  5: 23.32v  Module  6: 23.33v  Module  7: 23.32v  Module  8: 23.32v 
  Module  9: 23.32v  Module 10: 23.32v  Module 11: 23.33v  Module 12: 23.33v 
  Module 13: 23.32v  Module 14: 23.32v  Module 15: 23.32v  Module 16: 23.32v 

  ModuleTemp  1: 13.60C  ModuleTemp  2: 14.01C  ModuleTemp  3: 13.75C  ModuleTemp  4: 14.18C 
  ModuleTemp  5: 13.58C  ModuleTemp  6: 14.19C  ModuleTemp  7: 13.81C  ModuleTemp  8: 14.29C 
  ModuleTemp  9: 13.80C  ModuleTemp 10: 14.27C  ModuleTemp 11: 13.64C  ModuleTemp 12: 14.03C 
  ModuleTemp 13: 13.49C  ModuleTemp 14: 13.94C  ModuleTemp 15: 13.69C  ModuleTemp 16: 14.15C 
  ModuleTemp 17: 14.13C  ModuleTemp 18: 13.83C  ModuleTemp 19: 13.66C  ModuleTemp 20: 13.79C 
  ModuleTemp 21: 13.65C  ModuleTemp 22: 13.98C  ModuleTemp 23: 13.75C  ModuleTemp 24: 14.14C 
  ModuleTemp 25: 13.80C  ModuleTemp 26: 14.12C  ModuleTemp 27: 13.74C  ModuleTemp 28: 14.09C 
  ModuleTemp 29: 13.79C  ModuleTemp 30: 14.19C  ModuleTemp 31: 13.54C  ModuleTemp 32: 13.99C 


2015 P85D

sigurdi

Det man ser med en gang er at lagrings SOC blir rundt 60%. (3.8v)

Dette har vært vel brukt metode på LiPo batterier når de skal ligge lenge.
De fleste LiPo ladere har eget program for vedlikeholds lading.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jog

Hvordan får vi lest av disse dataene?  eller hvor skaffer man en can loggger?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

sigurdi

#5
Sitat fra: jog på torsdag 11. februar 2016, klokken 07:52
Hvordan får vi lest av disse dataene?  eller hvor skaffer man en can loggger?

Du kan i dag kjøpe en ekstremt overpriset fra evtv.me det var her undertegnede og Cookie Monster kjøpte.

Han tar $300 pluss $150 i frakt men den er overhode ikke vært så mye penger.

Han tar mildt sakt overpriser, vi fikk prutet ned fakt til $75 og han ble da sur når jeg spurte etter Tracking nummer på pakken.
Var sendt med US postal service som liten pakke til en pris av $22.5 så tok $52.5 som provosjon for å kjøre ned på posten for å sende pakken.
(US postal med Tracking til Europakoster $66.5)

Softwaren fungerer men er verken lett å bruke eller gir noe pent utlesning må gå gjennom flere program.

Modulene våre kom faktisk uprogramet, ligger en svært dårlig brusansning på nettsidne hans, så hele dagen i går gikk til å lære seg Androino for å få kompilert koden med alle tilhørende bibloteker.

Om noen kjøper denne har jeg laget en liten guide og samlet programmene man trenger for å få liv i enhenten.

Du kan og kjøpe deg en Andruino Duo med canbus leser og programere denne selv, samt lage riktig kontakt.
(Det er ulik kontakt på eldre biler og nye)

Min 70D med utleveirng i 2015 har en 20 pins blå kontakt de "gamle" har en 12pins kontakt.

Min leser er nå bygd om til å kunne lese begge typer. ;-)

Skal teste om vi får lest ut av ODBII pluggen, den har Can høy og lav og etter tegningene ser det ut som alle canbussen er samlet på denne men har ikke hatt tid å teste ennå.

Planen er å få produsert opp endel Androino etter enannen spekk, slik at de får de funksjonen en trenger og ikke 100 andre.

Det vil ta noen måneder før et ferdig produkt blir tilgjengelig, men målet er at det kun er å plugge til bilen og koble bilen til med wifi for så å få infoen rett opp på 17" gjennom web interface.
Minnekort til logge data hadde vært det greieste slik at man tar dette ut og plugger det inn i PC for å hente ut data over tid.

Alternativet er å koble til med lapptopp for de som ønsker å bruke mye tid på å dekode mer can data.

PR idag er det 6 canbuser og på diagnose kontakten er 2,3,4 og 6 tilgjengelig.

Siden Tesla har byttet til ny plugg tror jeg det kommer flere.

Målet er en ut pris på tusenlappen, men svært usikker på hva hardwaren egentlig kommer på.
Men en plass mellom 1k og 2k bør man klarer ink utviklings kostnader og investeirng.

Men Canbus, wifi, kortleser, netverk er vel basis fungsjonenne den må ha og nok minne til å kjøre webserver.

Mulig vi må opp på en dual modul med både androiono og atom prosessor de er mye dyrere.

Så kanskje en billig enkel med kun nettverks logging og en dyr gjør det selv modul.

Må nok kjøpe inn 100-200stk om vi får produsert opp med eget design.

Er det interesse for et slikt produkt?
Usikker om vi gidder legge svært mye energi og tid om det er null interesse.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

amund

Masse interesse her, men jeg vil gjerne programmere sjøl. Evt bidra? Har et opplegg med arduino -> wifi (UDP broadcast) -> android, som jeg bruker for logging og grafing av andre ting. Veldig enkelt, plug & play mot forskjellige data.

Har akkurat kjøpt BMS til elsykkelen min og tenkte å skreddersy en app for visualisering og styring av dette. Men hadde vært kulere å laget en app for teslaen :)

Eller det kuleste hadde kanskje vært en web-app så vi kunne sett visualiseringen på tesla-skjermen.

Hvor vanskelig er det å komme til å koble til canbus, er det oppunder skjermen et sted?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

sigurdi

Sitat fra: amund på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:36
Masse interesse her, men jeg vil gjerne programmere sjøl. Evt bidra? Har et opplegg med arduino -> wifi (UDP broadcast) -> android, som jeg bruker for logging og grafing av andre ting. Veldig enkelt, plug & play mot forskjellige data.

Har akkurat kjøpt BMS til elsykkelen min og tenkte å skreddersy en app for visualisering og styring av dette. Men hadde vært kulere å laget en app for teslaen :)

Eller det kuleste hadde kanskje vært en web-app så vi kunne sett visualiseringen på tesla-skjermen.

Hvor vanskelig er det å komme til å koble til canbus, er det oppunder skjermen et sted?
Diagnose kontaktne har to lokajsoner som jeg har funnet.
1.  Bak sidedeksel på passasjer siden mot mittkonsoll.  Trekk ut sidedeksel og lirk frem kabel.
2.  Bak skjermen, du kan kanskje lirke den ut med å ta av sidedeksel, jeg måtte ta ut hylla under skjermen for å finne den. Hovedgrunnen var at jeg fant den ikke pga de har byttet kontakt.

Har ikke fått kjøpt inn denne kontakten så er en spesial laget plugg slik at det er lett å koble til/fra.

Send PM om du vil ha pinne konfigurasjonen til nye og gamle pluggen er ikke all info jeg legger ut i det offentlige siden jeg ikke har testet ut at de er 100% riktige.

Legger ut info når jeg får inn Androino duo og får testet om de fungerer for de som ønsker å leke selv.

Produktet vi tenker på er to ulike.
En billig som er avhengig av PC osv og blir mer for de som ønsker å hjelpe til å dekode mer data.
En dyrer for hvermansen som er plugg and play (dyrer hardware) med wifi modul, micro sd kort og at man kobler til fra bilen og får data rett opp på 17" skjermen.
Denne krever mye mer programering så er større tids horisont på dette projektet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Sjøhyene

Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:16
Er det interesse for et slikt produkt?
Usikker om vi gidder legge svært mye energi og tid om det er null interesse.

sigurdi

Jeg er interessert.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OleJA

#9
Vær så snill å endre tittel, ingeniøren i meg fryser på ryggen.
Da blir den tekniske tråden litt mer .... teknisk.

Batteriene har en spenning, som måles i SI enheten Volt -> batterispenning.
Batterivolt, blir som en skulle skrevet batterigrader, istedenfor ..temperatur
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Salvesen

Utrolig spennende! Hvordan stiller Tesla seg til dette ift garanti og slikt? Har de kommet med noen uttalelser om dette? de er jo som kjent ganske firkantet på alle modifikasjoner som gjøres med bilen..
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sigurdi

Sitat fra: Salvesen på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:15
Utrolig spennende! Hvordan stiller Tesla seg til dette ift garanti og slikt? Har de kommet med noen uttalelser om dette? de er jo som kjent ganske firkantet på alle modifikasjoner som gjøres med bilen..
Vi kobler til en leser på en standard kommunikasjons protokollen i bilen.
Can protokollen er en gammel protokoll og ganske robust.

Den leser data, null skrivetilgang siden man ikke er en offesiell del av nettverket.

Se på det som en snffer på et data nettverk.

Men samtidig så vet man jo ikke når og om Tesla ender firmware i ulike moduler og dermed endrer verdier som blir sent mallom enheter.
Den dagen de krypterer data, så er det slutt på sniffing, i dag sendes det i klartkest for å si det på den måten.
(Klartekst er da dataverdier i blokker så er endel jobb å finne ut hva som er hva osv.)

Skal ut og teste ODBC pluggen etterpå og får vi lest ut på denne er det en offesiell port so er laget for at 3.part skal kunne lese ut data.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cookie Monster

Sitat fra: OleJA på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:06
Vær så snill å endre tittel, ingeniøren i meg fryser på ryggen.
Da blir den tekniske tråden litt mer .... teknisk.

Batteriene har en spenning, som måles i SI enheten Volt -> batterispenning.
Batterivolt, blir som en skulle skrevet batterigrader, istedenfor ..temperatur

Slik, fornøyd? :P Sjeldent jeg leser om batterier på norsk så ikke helt kontroll på det der ;)
2015 P85D

Cookie Monster

Har idag planlagt å teste ut battery max power, lade til 100% og logge hvor mye spenning faller ved maks pådrag på P85D ved tilnærmet 100% SOC.


Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:20
Men samtidig så vet man jo ikke når og om Tesla ender firmware i ulike moduler og dermed endrer verdier som blir sent mallom enheter.
Den dagen de krypterer data, så er det slutt på sniffing, i dag sendes det i klartkest for å si det på den måten.
(Klartekst er da dataverdier i blokker så er endel jobb å finne ut hva som er hva osv.)

Skal ut og teste ODBC pluggen etterpå og får vi lest ut på denne er det en offesiell port so er laget for at 3.part skal kunne lese ut data.

sigurdi

Blir nok aldri slutt på det, tar bare litt lengre tid hvis det blir kryptert :P Tror uansett ikke Tesla kommer til å gjøre det, siden det er enda en feilkilde inn i bilde under feks oppdatering som i verste fall kan gjøre bilen ubrukelig.
Har blitt prøvd på kryptering av ECU'er til vanlige biler også og tar ikke lange tiden før div tuning firmaer kommer seg forbi sperrene.
2015 P85D

Salvesen

Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:20
Sitat fra: Salvesen på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:15
Utrolig spennende! Hvordan stiller Tesla seg til dette ift garanti og slikt? Har de kommet med noen uttalelser om dette? de er jo som kjent ganske firkantet på alle modifikasjoner som gjøres med bilen..
Vi kobler til en leser på en standard kommunikasjons protokollen i bilen.
Can protokollen er en gammel protokoll og ganske robust.

Den leser data, null skrivetilgang siden man ikke er en offesiell del av nettverket.

Se på det som en snffer på et data nettverk.

Men samtidig så vet man jo ikke når og om Tesla ender firmware i ulike moduler og dermed endrer verdier som blir sent mallom enheter.
Den dagen de krypterer data, så er det slutt på sniffing, i dag sendes det i klartkest for å si det på den måten.
(Klartekst er da dataverdier i blokker så er endel jobb å finne ut hva som er hva osv.)

Skal ut og teste ODBC pluggen etterpå og får vi lest ut på denne er det en offesiell port so er laget for at 3.part skal kunne lese ut data.

sigurdi

Kjenner jeg er ganske fristet til å sniffe litt selv ja! Og om Tesla ikke bryr seg nevneverdig tør jeg nesten å prøve også. Har ikke så mye erfaring med ODBC porter og det interfacet der, men er det mulig å få tak i sendere slik at en ikke trenger å koble til hele tiden? Det greieste hadde jo vært å ha en sender som alltid står i bilen så har en lokal pc i huset som poller porten i ett gitt intervall og logger.

Tror jeg må søke meg mer opp på dette!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA