Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutstyr - ladekabel/kladd

Startet av Cookie Monster, onsdag 30. mars 2016, klokken 16:33

« forrige - neste »

sigurdi

Sitat fra: Salvesen på torsdag 11. februar 2016, klokken 09:42
Kjenner jeg er ganske fristet til å sniffe litt selv ja! Og om Tesla ikke bryr seg nevneverdig tør jeg nesten å prøve også. Har ikke så mye erfaring med ODBC porter og det interfacet der, men er det mulig å få tak i sendere slik at en ikke trenger å koble til hele tiden? Det greieste hadde jo vært å ha en sender som alltid står i bilen så har en lokal pc i huset som poller porten i ett gitt intervall og logger.

Tror jeg må søke meg mer opp på dette!

Du må ha en canbus leser som takler 500kb/s altså 0.5Mbit siden Tesla bruker denne hastigheten på Can3 som er er BMS kommuniserer.
Et par av de andre bussene kjører på 125kb/s
Ellers blir det mye lost frames og ubrukelige data.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:16
Er det interesse for et slikt produkt?
Usikker om vi gidder legge svært mye energi og tid om det er null interesse.

Jeg kjøper garantert en, så lenge den passer til min gamle '13 modell :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#17
Denne tråden passer best til de dataene jeg hentet ut i dag. ;-)

Ladet først til 100% for å lese batteri spenningene, så tok jeg meg en kjøretur for å få batteriet ned til under 90% så den kan stå parkert.

Da ble det noen 0-100 for å belaste og se hva data som kommer ut. ;-)

Bil: 70D km- 3140 - ved start 100% ved slutt 87%


Spenninger før start, varme osv var på strøm koblet fra så spenning falt fra 4.2 til 4.18

SitatPack Voltage:350.92    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:8.07C
 
  Cell  1 : 4.18v  Cell  2 : 4.18v  Cell  3 : 4.18v  Cell  4 : 4.18v  Cell  5 : 4.18v  Cell  6 : 4.17v 
  Cell  7 : 4.18v  Cell  8 : 4.18v  Cell  9 : 4.18v  Cell 10 : 4.18v  Cell 11 : 4.18v  Cell 12 : 4.17v 
  Cell 13 : 4.18v  Cell 14 : 4.18v  Cell 15 : 4.18v  Cell 16 : 4.18v  Cell 17 : 4.18v  Cell 18 : 4.18v 
  Cell 19 : 4.18v  Cell 20 : 4.18v  Cell 21 : 4.18v  Cell 22 : 4.18v  Cell 23 : 4.18v  Cell 24 : 4.18v 
  Cell 25 : 4.18v  Cell 26 : 4.18v  Cell 27 : 4.18v  Cell 28 : 4.18v  Cell 29 : 4.18v  Cell 30 : 4.18v 
  Cell 31 : 4.18v  Cell 32 : 4.18v  Cell 33 : 4.18v  Cell 34 : 4.18v  Cell 35 : 4.18v  Cell 36 : 4.18v 
  Cell 37 : 4.18v  Cell 38 : 4.18v  Cell 39 : 4.18v  Cell 40 : 4.18v  Cell 41 : 4.18v  Cell 42 : 4.18v 
  Cell 43 : 4.18v  Cell 44 : 4.18v  Cell 45 : 4.18v  Cell 46 : 4.18v  Cell 47 : 4.18v  Cell 48 : 4.18v 
  Cell 49 : 4.18v  Cell 50 : 4.18v  Cell 51 : 4.18v  Cell 52 : 4.18v  Cell 53 : 4.18v  Cell 54 : 4.18v 
  Cell 55 : 4.18v  Cell 56 : 4.18v  Cell 57 : 4.18v  Cell 58 : 4.18v  Cell 59 : 4.18v  Cell 60 : 4.18v 
  Cell 61 : 4.18v  Cell 62 : 4.18v  Cell 63 : 4.18v  Cell 64 : 4.18v  Cell 65 : 4.18v  Cell 66 : 4.18v 
  Cell 67 : 4.18v  Cell 68 : 4.18v  Cell 69 : 4.18v  Cell 70 : 4.18v  Cell 71 : 4.18v  Cell 72 : 4.18v 
  Cell 73 : 4.18v  Cell 74 : 4.18v  Cell 75 : 4.18v  Cell 76 : 4.18v  Cell 77 : 4.18v  Cell 78 : 4.18v 
  Cell 79 : 4.18v  Cell 80 : 4.18v  Cell 81 : 4.18v  Cell 82 : 4.18v  Cell 83 : 4.18v  Cell 84 : 4.18v 
  Cell 85 : 0.00v  Cell 86 : 0.00v  Cell 87 : 0.00v  Cell 88 : 0.00v  Cell 89 : 0.00v  Cell 90 : 0.00v 
  Cell 91 : 0.00v  Cell 92 : 0.00v  Cell 93 : 0.00v  Cell 94 : 0.00v  Cell 95 : 0.00v  Cell 96 : 0.00v 

  Module  1: 25.06v  Module  2: 25.06v  Module  3: 25.06v  Module  4: 25.05v 
  Module  5: 25.07v  Module  6: 25.07v  Module  7: 25.07v  Module  8: 25.06v 
  Module  9: 25.07v  Module 10: 25.07v  Module 11: 25.08v  Module 12: 25.07v 
  Module 13: 25.06v  Module 14: 25.08v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 8.89C  ModuleTemp  2: 9.53C  ModuleTemp  3: 8.92C  ModuleTemp  4: 9.64C 
  ModuleTemp  5: 8.76C  ModuleTemp  6: 9.59C  ModuleTemp  7: 8.69C  ModuleTemp  8: 9.47C 
  ModuleTemp  9: 9.06C  ModuleTemp 10: 10.04C  ModuleTemp 11: 8.88C  ModuleTemp 12: 9.67C 
  ModuleTemp 13: 8.45C  ModuleTemp 14: 9.48C  ModuleTemp 15: 8.78C  ModuleTemp 16: 9.33C 
  ModuleTemp 17: 8.88C  ModuleTemp 18: 9.47C  ModuleTemp 19: 8.71C  ModuleTemp 20: 9.37C 
  ModuleTemp 21: 9.15C  ModuleTemp 22: 9.76C  ModuleTemp 23: 8.82C  ModuleTemp 24: 9.50C 
  ModuleTemp 25: 9.10C  ModuleTemp 26: 9.47C  ModuleTemp 27: 8.82C  ModuleTemp 28: 9.85C 
  ModuleTemp 29: 0.00C  ModuleTemp 30: 0.00C  ModuleTemp 31: 0.00C  ModuleTemp 32: 0.00C 

Spenning ved 0-100 (Første)

Den detter faktisk 80v på Batteriet ved denne belastningen.
(Var det største jeg målte på denne turen)

SitatPack Voltage:270.40    Inverter:263.50v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:8.53C
  Cell  1 : 3.27v  Cell  2 : 3.15v  Cell  3 : 3.19v  Cell  4 : 3.15v  Cell  5 : 3.20v  Cell  6 : 3.25v 
  Cell  7 : 3.26v  Cell  8 : 3.14v  Cell  9 : 3.19v  Cell 10 : 3.15v  Cell 11 : 3.20v  Cell 12 : 3.26v 
  Cell 13 : 3.27v  Cell 14 : 3.15v  Cell 15 : 3.19v  Cell 16 : 3.16v  Cell 17 : 3.19v  Cell 18 : 3.25v 
  Cell 19 : 3.25v  Cell 20 : 3.13v  Cell 21 : 3.19v  Cell 22 : 3.15v  Cell 23 : 3.20v  Cell 24 : 3.26v 
  Cell 25 : 3.28v  Cell 26 : 3.15v  Cell 27 : 3.19v  Cell 28 : 3.16v  Cell 29 : 3.21v  Cell 30 : 3.26v 
  Cell 31 : 3.25v  Cell 32 : 3.14v  Cell 33 : 3.19v  Cell 34 : 3.16v  Cell 35 : 3.20v  Cell 36 : 3.27v 
  Cell 37 : 3.25v  Cell 38 : 3.12v  Cell 39 : 3.17v  Cell 40 : 3.13v  Cell 41 : 3.18v  Cell 42 : 3.23v 
  Cell 43 : 3.26v  Cell 44 : 3.14v  Cell 45 : 3.19v  Cell 46 : 3.15v  Cell 47 : 3.21v  Cell 48 : 3.26v 
  Cell 49 : 3.23v  Cell 50 : 3.10v  Cell 51 : 3.15v  Cell 52 : 3.12v  Cell 53 : 3.18v  Cell 54 : 3.23v 
  Cell 55 : 3.27v  Cell 56 : 3.14v  Cell 57 : 3.19v  Cell 58 : 3.15v  Cell 59 : 3.20v  Cell 60 : 3.26v 
  Cell 61 : 3.27v  Cell 62 : 3.15v  Cell 63 : 3.19v  Cell 64 : 3.15v  Cell 65 : 3.20v  Cell 66 : 3.26v 
  Cell 67 : 3.25v  Cell 68 : 3.13v  Cell 69 : 3.17v  Cell 70 : 3.13v  Cell 71 : 3.19v  Cell 72 : 3.25v 
  Cell 73 : 3.26v  Cell 74 : 3.13v  Cell 75 : 3.18v  Cell 76 : 3.14v  Cell 77 : 3.19v  Cell 78 : 3.25v 
  Cell 79 : 3.26v  Cell 80 : 3.14v  Cell 81 : 3.18v  Cell 82 : 3.14v  Cell 83 : 3.19v  Cell 84 : 3.26v 
  Cell 85 : 0.00v  Cell 86 : 0.00v  Cell 87 : 0.00v  Cell 88 : 0.00v  Cell 89 : 0.00v  Cell 90 : 0.00v 
  Cell 91 : 0.00v  Cell 92 : 0.00v  Cell 93 : 0.00v  Cell 94 : 0.00v  Cell 95 : 0.00v  Cell 96 : 0.00v 

  Module  1: 19.20v  Module  2: 19.20v  Module  3: 19.22v  Module  4: 19.18v 
  Module  5: 19.25v  Module  6: 19.20v  Module  7: 19.08v  Module  8: 19.21v 
  Module  9: 19.01v  Module 10: 19.21v  Module 11: 19.23v  Module 12: 19.13v 
  Module 13: 19.14v  Module 14: 19.18v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 9.45C  ModuleTemp  2: 9.97C  ModuleTemp  3: 9.50C  ModuleTemp  4: 10.09C 
  ModuleTemp  5: 9.36C  ModuleTemp  6: 10.04C  ModuleTemp  7: 9.30C  ModuleTemp  8: 9.98C 
  ModuleTemp  9: 9.61C  ModuleTemp 10: 10.52C  ModuleTemp 11: 9.49C  ModuleTemp 12: 10.20C 
  ModuleTemp 13: 9.06C  ModuleTemp 14: 10.02C  ModuleTemp 15: 9.35C  ModuleTemp 16: 9.82C 
  ModuleTemp 17: 9.48C  ModuleTemp 18: 9.96C  ModuleTemp 19: 9.32C  ModuleTemp 20: 9.87C 
  ModuleTemp 21: 9.71C  ModuleTemp 22: 10.24C  ModuleTemp 23: 9.39C  ModuleTemp 24: 10.02C 
  ModuleTemp 25: 9.65C  ModuleTemp 26: 9.93C  ModuleTemp 27: 9.39C  ModuleTemp 28: 10.28C 
  ModuleTemp 29: 0.00C  ModuleTemp 30: 0.00C  ModuleTemp 31: 0.00C  ModuleTemp 32: 0.00C 

Ved motorvei 110km og on ramp akselerasjon da fra 40-50 opp til 110, så var det ikke mer en rundt 40-50V i dropp

Her har jeg litt mistanke at ikke data blir lest og sendt kjapt nok, tok noen lesinger frø cellene var noen lunde like så dette er nok forsinkelse i avlesning som at cellene faktisk er så ulie.


SitatPack Voltage:290.44    Inverter:278.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:14.33C

  Cell  1 : 3.43v  Cell  2 : 3.31v  Cell  3 : 3.35v  Cell  4 : 3.31v  Cell  5 : 3.37v  Cell  6 : 3.42v 
  Cell  7 : 3.42v  Cell  8 : 3.30v  Cell  9 : 3.56v  Cell 10 : 3.54v  Cell 11 : 3.58v  Cell 12 : 3.61v 
  Cell 13 : 3.60v  Cell 14 : 3.51v  Cell 15 : 3.54v  Cell 16 : 3.52v  Cell 17 : 3.53v  Cell 18 : 3.57v 
  Cell 19 : 3.57v  Cell 20 : 3.48v  Cell 21 : 3.52v  Cell 22 : 3.49v  Cell 23 : 3.53v  Cell 24 : 3.58v 
  Cell 25 : 3.54v  Cell 26 : 3.44v  Cell 27 : 3.47v  Cell 28 : 3.45v  Cell 29 : 3.47v  Cell 30 : 3.52v 
  Cell 31 : 3.52v  Cell 32 : 3.42v  Cell 33 : 3.45v  Cell 34 : 3.42v  Cell 35 : 3.47v  Cell 36 : 3.52v 
  Cell 37 : 3.49v  Cell 38 : 3.38v  Cell 39 : 3.42v  Cell 40 : 3.39v  Cell 41 : 3.42v  Cell 42 : 3.47v 
  Cell 43 : 3.49v  Cell 44 : 3.38v  Cell 45 : 3.40v  Cell 46 : 3.37v  Cell 47 : 3.42v  Cell 48 : 3.47v 
  Cell 49 : 3.45v  Cell 50 : 3.33v  Cell 51 : 3.37v  Cell 52 : 3.34v  Cell 53 : 3.37v  Cell 54 : 3.42v 
  Cell 55 : 3.45v  Cell 56 : 3.33v  Cell 57 : 3.38v  Cell 58 : 3.35v  Cell 59 : 3.40v  Cell 60 : 3.46v 
  Cell 61 : 3.46v  Cell 62 : 3.35v  Cell 63 : 3.38v  Cell 64 : 3.35v  Cell 65 : 3.39v  Cell 66 : 3.44v 
  Cell 67 : 3.44v  Cell 68 : 3.32v  Cell 69 : 3.38v  Cell 70 : 3.35v  Cell 71 : 3.40v  Cell 72 : 3.45v 
  Cell 73 : 3.44v  Cell 74 : 3.32v  Cell 75 : 3.36v  Cell 76 : 3.33v  Cell 77 : 3.40v  Cell 78 : 3.45v 
  Cell 79 : 3.46v  Cell 80 : 3.34v  Cell 81 : 3.39v  Cell 82 : 3.36v  Cell 83 : 3.41v  Cell 84 : 3.46v 
  Cell 85 : 0.00v  Cell 86 : 0.00v  Cell 87 : 0.00v  Cell 88 : 0.00v  Cell 89 : 0.00v  Cell 90 : 0.00v 
  Cell 91 : 0.00v  Cell 92 : 0.00v  Cell 93 : 0.00v  Cell 94 : 0.00v  Cell 95 : 0.00v  Cell 96 : 0.00v 

  Module  1: 20.18v  Module  2: 21.02v  Module  3: 21.26v  Module  4: 21.16v 
  Module  5: 20.89v  Module  6: 20.79v  Module  7: 20.58v  Module  8: 20.54v 
  Module  9: 20.28v  Module 10: 20.37v  Module 11: 20.38v  Module 12: 20.34v 
  Module 13: 20.30v  Module 14: 20.42v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 16.15C  ModuleTemp  2: 16.52C  ModuleTemp  3: 16.09C  ModuleTemp  4: 16.73C 
  ModuleTemp  5: 15.96C  ModuleTemp  6: 16.56C  ModuleTemp  7: 16.09C  ModuleTemp  8: 16.65C 
  ModuleTemp  9: 16.20C  ModuleTemp 10: 17.10C  ModuleTemp 11: 16.21C  ModuleTemp 12: 16.91C 
  ModuleTemp 13: 15.84C  ModuleTemp 14: 16.88C  ModuleTemp 15: 16.01C  ModuleTemp 16: 16.42C 
  ModuleTemp 17: 16.26C  ModuleTemp 18: 16.69C  ModuleTemp 19: 16.07C  ModuleTemp 20: 16.47C 
  ModuleTemp 21: 16.17C  ModuleTemp 22: 16.69C  ModuleTemp 23: 16.07C  ModuleTemp 24: 16.62C 
  ModuleTemp 25: 16.19C  ModuleTemp 26: 16.36C  ModuleTemp 27: 16.02C  ModuleTemp 28: 16.67C 
  ModuleTemp 29: 0.00C  ModuleTemp 30: 0.00C  ModuleTemp 31: 0.00C  ModuleTemp 32: 0.00C 

Etter kjøring:
SitatPack Voltage:338.93    Inverter:339.50v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:19.16C

  Cell  1 : 4.04v  Cell  2 : 4.03v  Cell  3 : 4.04v  Cell  4 : 4.04v  Cell  5 : 4.04v  Cell  6 : 4.03v 
  Cell  7 : 4.04v  Cell  8 : 4.03v  Cell  9 : 4.03v  Cell 10 : 4.04v  Cell 11 : 4.04v  Cell 12 : 4.04v 
  Cell 13 : 4.04v  Cell 14 : 4.04v  Cell 15 : 4.04v  Cell 16 : 4.04v  Cell 17 : 4.04v  Cell 18 : 4.03v 
  Cell 19 : 4.03v  Cell 20 : 4.03v  Cell 21 : 4.03v  Cell 22 : 4.03v  Cell 23 : 4.03v  Cell 24 : 4.03v 
  Cell 25 : 4.04v  Cell 26 : 4.03v  Cell 27 : 4.03v  Cell 28 : 4.04v  Cell 29 : 4.03v  Cell 30 : 4.03v 
  Cell 31 : 4.04v  Cell 32 : 4.04v  Cell 33 : 4.04v  Cell 34 : 4.04v  Cell 35 : 4.04v  Cell 36 : 4.04v 
  Cell 37 : 4.03v  Cell 38 : 4.03v  Cell 39 : 4.03v  Cell 40 : 4.03v  Cell 41 : 4.03v  Cell 42 : 4.03v 
  Cell 43 : 4.04v  Cell 44 : 4.03v  Cell 45 : 4.03v  Cell 46 : 4.03v  Cell 47 : 4.04v  Cell 48 : 4.03v 
  Cell 49 : 4.03v  Cell 50 : 4.03v  Cell 51 : 4.03v  Cell 52 : 4.03v  Cell 53 : 4.03v  Cell 54 : 4.03v 
  Cell 55 : 4.03v  Cell 56 : 4.03v  Cell 57 : 4.03v  Cell 58 : 4.03v  Cell 59 : 4.03v  Cell 60 : 4.03v 
  Cell 61 : 4.04v  Cell 62 : 4.03v  Cell 63 : 4.04v  Cell 64 : 4.04v  Cell 65 : 4.04v  Cell 66 : 4.04v 
  Cell 67 : 4.04v  Cell 68 : 4.03v  Cell 69 : 4.03v  Cell 70 : 4.03v  Cell 71 : 4.04v  Cell 72 : 4.03v 
  Cell 73 : 4.03v  Cell 74 : 4.03v  Cell 75 : 4.03v  Cell 76 : 4.03v  Cell 77 : 4.03v  Cell 78 : 4.03v 
  Cell 79 : 4.04v  Cell 80 : 4.04v  Cell 81 : 4.04v  Cell 82 : 4.04v  Cell 83 : 4.04v  Cell 84 : 4.04v 

  Module  1: 24.21v  Module  2: 24.21v  Module  3: 24.21v  Module  4: 24.20v 
  Module  5: 24.21v  Module  6: 24.22v  Module  7: 24.20v  Module  8: 24.21v 
  Module  9: 24.20v  Module 10: 24.20v  Module 11: 24.21v  Module 12: 24.21v 
  Module 13: 24.20v  Module 14: 24.22v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 21.90C  ModuleTemp  2: 21.75C  ModuleTemp  3: 21.85C  ModuleTemp  4: 22.05C 
  ModuleTemp  5: 21.86C  ModuleTemp  6: 21.96C  ModuleTemp  7: 21.95C  ModuleTemp  8: 21.95C 
  ModuleTemp  9: 22.03C  ModuleTemp 10: 22.33C  ModuleTemp 11: 22.16C  ModuleTemp 12: 22.13C 
  ModuleTemp 13: 21.64C  ModuleTemp 14: 22.19C  ModuleTemp 15: 22.02C  ModuleTemp 16: 21.53C 
  ModuleTemp 17: 22.39C  ModuleTemp 18: 21.86C  ModuleTemp 19: 21.97C  ModuleTemp 20: 21.57C 
  ModuleTemp 21: 21.85C  ModuleTemp 22: 21.61C  ModuleTemp 23: 21.95C  ModuleTemp 24: 21.70C 
  ModuleTemp 25: 22.03C  ModuleTemp 26: 21.51C  ModuleTemp 27: 21.80C  ModuleTemp 28: 21.58C 
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

SunSeeker

#18
Vil ikke ødelegge tråden, men verdiene etter kjøring, så er temp på cellene ca 22°
Var batteriet da varmt, altså stiplet linje borte?
Interessert i å vite ideal tempen til batteriet.
Hva tror Dere?

rr2000

Sitat fra: sigurdi på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:16
Er det interesse for et slikt produkt?
Usikker om vi gidder legge svært mye energi og tid om det er null interesse.

En slik logger vil jeg gjerne kjøpe!
P85D

sigurdi

Sitat fra: SunSeeker på torsdag 11. februar 2016, klokken 17:22
Vil ikke ødelegge tråden, men verdiene etter kjøring, så er temp på cellene ca 22°
Var batteriet da varmt, altså stiplet linje borte.
Interessert i å vite ideal tempen til batteriet.
Hva tror Dere?

Kjørte like etter at bilen var ladet til 100% så hadde stiplet linje ved start men ingen effekt begrensning.

Den stiplede linjen på regen forsvant etter litt tid, blir en ny logging senere og da start med kalt batteri for å se hva temperatur som er nødvendig for å få hva regen.

Kommer vist en ny kulde periode så da blir det nye logginger med og uten forvarming osv.

Cookie Monster legger nok ut en info om temperatur oppnådd med batteri varming.
(Han har P85D og denne muligheten)

Tror han skulle logge litt med superlading også.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cookie Monster

#22
Fikk testet litt i kveld. Max power varmer opp batteri til ca 46 grader men det er kjent og er der Tesla mener batteri yter best men med den ulempe at man får power fade tidligere.

Jeg ladet til 90% og lot batteri max power stå på til det sto 20 min igjen. Lå da på rundt 37 grader som bør være ganske optimalt på ytelse uten at det går ut over lengre pådrag som jeg testet.

SitatPack Voltage:385.36    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:37.04C

  Cell  1 : 4.02v  Cell  2 : 4.01v  Cell  3 : 4.01v  Cell  4 : 4.01v  Cell  5 : 4.01v  Cell  6 : 4.02v 
  Cell  7 : 4.01v  Cell  8 : 4.01v  Cell  9 : 4.01v  Cell 10 : 4.01v  Cell 11 : 4.01v  Cell 12 : 4.01v 
  Cell 13 : 4.02v  Cell 14 : 4.01v  Cell 15 : 4.01v  Cell 16 : 4.01v  Cell 17 : 4.02v  Cell 18 : 4.02v 
  Cell 19 : 4.02v  Cell 20 : 4.01v  Cell 21 : 4.01v  Cell 22 : 4.01v  Cell 23 : 4.02v  Cell 24 : 4.02v 
  Cell 25 : 4.02v  Cell 26 : 4.01v  Cell 27 : 4.01v  Cell 28 : 4.01v  Cell 29 : 4.02v  Cell 30 : 4.02v 
  Cell 31 : 4.02v  Cell 32 : 4.01v  Cell 33 : 4.01v  Cell 34 : 4.01v  Cell 35 : 4.02v  Cell 36 : 4.02v 
  Cell 37 : 4.02v  Cell 38 : 4.01v  Cell 39 : 4.01v  Cell 40 : 4.01v  Cell 41 : 4.01v  Cell 42 : 4.02v 
  Cell 43 : 4.01v  Cell 44 : 4.01v  Cell 45 : 4.01v  Cell 46 : 4.01v  Cell 47 : 4.01v  Cell 48 : 4.01v 
  Cell 49 : 4.01v  Cell 50 : 4.01v  Cell 51 : 4.01v  Cell 52 : 4.01v  Cell 53 : 4.01v  Cell 54 : 4.01v 
  Cell 55 : 4.01v  Cell 56 : 4.01v  Cell 57 : 4.01v  Cell 58 : 4.01v  Cell 59 : 4.01v  Cell 60 : 4.01v 
  Cell 61 : 4.02v  Cell 62 : 4.01v  Cell 63 : 4.01v  Cell 64 : 4.01v  Cell 65 : 4.01v  Cell 66 : 4.02v 
  Cell 67 : 4.02v  Cell 68 : 4.01v  Cell 69 : 4.01v  Cell 70 : 4.01v  Cell 71 : 4.01v  Cell 72 : 4.02v 
  Cell 73 : 4.02v  Cell 74 : 4.01v  Cell 75 : 4.01v  Cell 76 : 4.01v  Cell 77 : 4.01v  Cell 78 : 4.01v 
  Cell 79 : 4.02v  Cell 80 : 4.01v  Cell 81 : 4.01v  Cell 82 : 4.01v  Cell 83 : 4.01v  Cell 84 : 4.02v 
  Cell 85 : 4.02v  Cell 86 : 4.01v  Cell 87 : 4.01v  Cell 88 : 4.01v  Cell 89 : 4.02v  Cell 90 : 4.02v 
  Cell 91 : 4.02v  Cell 92 : 4.01v  Cell 93 : 4.01v  Cell 94 : 4.01v  Cell 95 : 4.02v  Cell 96 : 4.02v 

  Module  1: 24.08v  Module  2: 24.08v  Module  3: 24.09v  Module  4: 24.09v 
  Module  5: 24.09v  Module  6: 24.09v  Module  7: 24.09v  Module  8: 24.07v 
  Module  9: 24.07v  Module 10: 24.08v  Module 11: 24.09v  Module 12: 24.09v 
  Module 13: 24.08v  Module 14: 24.09v  Module 15: 24.09v  Module 16: 24.09v 

  ModuleTemp  1: 37.01C  ModuleTemp  2: 36.62C  ModuleTemp  3: 37.27C  ModuleTemp  4: 36.94C 
  ModuleTemp  5: 37.65C  ModuleTemp  6: 37.14C  ModuleTemp  7: 37.66C  ModuleTemp  8: 37.38C 
  ModuleTemp  9: 36.98C  ModuleTemp 10: 37.83C  ModuleTemp 11: 37.21C  ModuleTemp 12: 37.17C 
  ModuleTemp 13: 36.61C  ModuleTemp 14: 36.84C  ModuleTemp 15: 37.72C  ModuleTemp 16: 36.88C 
  ModuleTemp 17: 38.67C  ModuleTemp 18: 36.82C  ModuleTemp 19: 37.34C  ModuleTemp 20: 36.17C 
  ModuleTemp 21: 37.26C  ModuleTemp 22: 36.73C  ModuleTemp 23: 37.47C  ModuleTemp 24: 36.87C 
  ModuleTemp 25: 37.43C  ModuleTemp 26: 35.89C  ModuleTemp 27: 37.39C  ModuleTemp 28: 35.11C 
  ModuleTemp 29: 37.50C  ModuleTemp 30: 36.21C  ModuleTemp 31: 37.32C  ModuleTemp 32: 36.15C 


Prøvde så et maks pådrag på ca 10-12 sekund

Ble disse tallene på det minste i v og høyeste temp. Gikk bare opp 3-4 grader på batteriet etter maks pådrag på den tiden. Så kjøling er ikke noe problem nå som det er -2 grader ute.

SitatPack Voltage:313.05    Inverter:309.50v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:36.88C

  Cell  1 : 3.34v  Cell  2 : 3.19v  Cell  3 : 3.25v  Cell  4 : 3.20v  Cell  5 : 3.26v  Cell  6 : 3.33v 
  Cell  7 : 3.33v  Cell  8 : 3.20v  Cell  9 : 3.25v  Cell 10 : 3.20v  Cell 11 : 3.26v  Cell 12 : 3.33v 
  Cell 13 : 3.32v  Cell 14 : 3.18v  Cell 15 : 3.24v  Cell 16 : 3.19v  Cell 17 : 3.25v  Cell 18 : 3.32v 
  Cell 19 : 3.34v  Cell 20 : 3.20v  Cell 21 : 3.26v  Cell 22 : 3.20v  Cell 23 : 3.26v  Cell 24 : 3.33v 
  Cell 25 : 3.37v  Cell 26 : 3.23v  Cell 27 : 3.28v  Cell 28 : 3.23v  Cell 29 : 3.29v  Cell 30 : 3.36v 
  Cell 31 : 3.35v  Cell 32 : 3.21v  Cell 33 : 3.27v  Cell 34 : 3.21v  Cell 35 : 3.27v  Cell 36 : 3.34v 
  Cell 37 : 3.34v  Cell 38 : 3.20v  Cell 39 : 3.25v  Cell 40 : 3.20v  Cell 41 : 3.26v  Cell 42 : 3.33v 
  Cell 43 : 3.32v  Cell 44 : 3.18v  Cell 45 : 3.23v  Cell 46 : 3.18v  Cell 47 : 3.25v  Cell 48 : 3.31v 
  Cell 49 : 3.31v  Cell 50 : 3.15v  Cell 51 : 3.21v  Cell 52 : 3.17v  Cell 53 : 3.23v  Cell 54 : 3.31v 
  Cell 55 : 3.34v  Cell 56 : 3.19v  Cell 57 : 3.25v  Cell 58 : 3.19v  Cell 59 : 3.26v  Cell 60 : 3.33v 
  Cell 61 : 3.34v  Cell 62 : 3.19v  Cell 63 : 3.25v  Cell 64 : 3.20v  Cell 65 : 3.27v  Cell 66 : 3.34v 
  Cell 67 : 3.35v  Cell 68 : 3.20v  Cell 69 : 3.26v  Cell 70 : 3.21v  Cell 71 : 3.28v  Cell 72 : 3.34v 
  Cell 73 : 3.34v  Cell 74 : 3.19v  Cell 75 : 3.25v  Cell 76 : 3.20v  Cell 77 : 3.26v  Cell 78 : 3.33v 
  Cell 79 : 3.35v  Cell 80 : 3.21v  Cell 81 : 3.26v  Cell 82 : 3.21v  Cell 83 : 3.27v  Cell 84 : 3.34v 
  Cell 85 : 3.35v  Cell 86 : 3.21v  Cell 87 : 3.27v  Cell 88 : 3.22v  Cell 89 : 3.28v  Cell 90 : 3.35v 
  Cell 91 : 3.35v  Cell 92 : 3.21v  Cell 93 : 3.27v  Cell 94 : 3.22v  Cell 95 : 3.28v  Cell 96 : 3.35v 

  Module  1: 19.57v  Module  2: 19.58v  Module  3: 19.51v  Module  4: 19.60v 
  Module  5: 19.76v  Module  6: 19.65v  Module  7: 19.57v  Module  8: 19.48v 
  Module  9: 19.37v  Module 10: 19.56v  Module 11: 19.60v  Module 12: 19.65v 
  Module 13: 19.58v  Module 14: 19.65v  Module 15: 19.68v  Module 16: 19.69v 

  ModuleTemp  1: 35.38C  ModuleTemp  2: 37.45C  ModuleTemp  3: 35.39C  ModuleTemp  4: 37.93C 
  ModuleTemp  5: 35.58C  ModuleTemp  6: 38.09C  ModuleTemp  7: 35.95C  ModuleTemp  8: 38.17C 
  ModuleTemp  9: 35.92C  ModuleTemp 10: 37.98C  ModuleTemp 11: 35.73C  ModuleTemp 12: 37.94C 
  ModuleTemp 13: 35.69C  ModuleTemp 14: 37.94C  ModuleTemp 15: 36.42C  ModuleTemp 16: 38.12C 
  ModuleTemp 17: 37.89C  ModuleTemp 18: 38.54C  ModuleTemp 19: 36.27C  ModuleTemp 20: 37.06C 
  ModuleTemp 21: 36.21C  ModuleTemp 22: 37.54C  ModuleTemp 23: 36.21C  ModuleTemp 24: 37.59C 
  ModuleTemp 25: 36.05C  ModuleTemp 26: 37.61C  ModuleTemp 27: 36.00C  ModuleTemp 28: 37.55C 
  ModuleTemp 29: 36.04C  ModuleTemp 30: 37.60C  ModuleTemp 31: 35.23C  ModuleTemp 32: 37.09C 

Spenningsfallet er ca 18-19%. Dette ligger ganske likt på rundt 20-25 grader også 

Passiv kjøling av batteri starter ikke før på 40 grader og på 55 grader starter viftene. Normal kjøring over lengre tid i rundt 0 grader ute virker det som batteriet ligger på rett over 20 grader.

Fikk ikke testet noe pådrag ved 100% SOC idag. 

En annen ting jeg er sikker på er endret er at bilen er nå betydelig tyngre på rattet i høye hastigheter enn hva den var før. Så servo er helt klart adaptiv etter hastighet. Min står på standard.
Den var ikke slik i fjor sommer som var sist jeg testet i noe særlig hastigheter.



2015 P85D

Muffinman

Hvis jeg forstår riktig er cellespenning ved 100% ~4,18v? Ikke rare marginen i topp i så fall.

hemi

4,18 er jo egentlig ganske safe, er der jeg hadde gjettet marginen vill være, så når man da lader til si 80% av det vanligvis... veldig safe

Cookie Monster

#25
4.18 hadde vært god margin. Men det lades faktisk til 4.2 ved 100%

Den beste SOC å ligge på med tanke på levetid er 70-75% verken mer eller mindre siden lav SOC er også skadelig for batteriet skal man tro de som har forsket på hva som er det optimale.

NASA har forsket på levetid siden de er avhengig av at batterier varer så lenge som mulig i satellitter.
SitatThe cathode (positive electrode) develops a similar restrictive layer known as electrolyte oxidation. Dr. Dahn stresses that a voltage above 4.10V/cell at elevated temperature causes this, a demise that can be more harmful than cycling a battery. The longer the battery stays in a high voltage, the faster the degradation occurs.

The build-up can result in a sudden capacity loss that is difficult to predict by testing the duration of a battery through cycling alone. This phenomenon had been known for some years and measuring the coulombic efficiency can verify these effects in a more scientific and systematic manner than mere cycling.

Similar to an EV, Li-ion in satellites must also endure a lifespan of eight years and more. To achieve this, the cells are charged to only 3.90/cell and lower. An interesting discovery was made by NASA in that Li-ion dwelling above 4.10V/cell tend to decompose due to electrolyte oxidation on the cathode, while those charged to lower voltages lose capacity due to the SEI buildup on the anode.

NASA reports that once Li-ion passes the eight year mark after having delivered about 40,000 cycles in a satellite, cell deterioration caused by these phenomenon progresses quickly. Charging to 3.92V/cell appears to provide the best compromise in term of maximum longevity, but this reduces the capacity to only about 60 percent. (See BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries)
2015 P85D

Cookie Monster

#26
70% = 3.92v
80% = 4.01v
90% = 4.11v
100% = 4.20v
2015 P85D

Muffinman

Med andre ord, null buffer i topp.

Da stemmer det vel kanskje at 85/90% på TMS tilsvarer 100% på i3, Leaf osv? Vet noe om det?

Lynet

Det er vel ikke nøyaktig samme kjemi i Tesla og Leaf? Og da er vel ikke spenningene helt like?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Nei, men man kan vurdere buffer ut fra benyttet spenning ved 100% opp mot cellenes spec.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA