Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av sigurdi, onsdag 30. mars 2016, klokken 14:31

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

lunitiks

Sitat fra: OleJA på lørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.

Jepp. Sigurdis utlesning av ≈4.1v på 90%SOC og ≈4.2v på 100%SOC bekrefter dette. Maksimal cellespenning på 4.1v anses vel som det optimale kompromisset mellom tilstrekkelig cellekapasitet i bruk og redusert batteridegradering over tid
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sigurdi

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. mars 2016, klokken 10:15
Sitat fra: OleJA på lørdag 13. februar 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 13. februar 2016, klokken 08:16
Dette var interessant  :)
Men spm fra en batteri n00b, med 4.19V-4.20V ved 100%,  har ikke Tesla bygget inn noe buffer på topp i det hele tatt?
buffere her er nok at daglig lading kun går til 90%, og tillegg får man vel en advarsel om man lader til 100% flere dager på rad - Denne advarselen er da nok høyst reell.

Jepp. Sigurdis utlesning av ≈4.1v på 90%SOC og ≈4.2v på 100%SOC bekrefter dette. Maksimal cellespenning på 4.1v anses vel som det optimale kompromisset mellom tilstrekkelig cellekapasitet i bruk og redusert batteridegradering over tid
Selv har jeg satt ned daglig lading til 70% som er rett under 3.9v pr celle og da med god margin til cellespenninger da degenerering begynner å akselererer.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Da er det betenkelig at servicesenter lader bilen til 90% som det siste de gjør før de tar helg når bilen for alle praktiske formål skal stå i ei uke eller to. Jeg svidde av ~15% med klima via appen når jeg oppdaget det. Selv bruker jeg også 70% som standard, er nøye med at bilen i hovedregelen skal stå med 40-50% og lader opp til nødvendig soc like før kjøringen skal skje.

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på søndag 06. mars 2016, klokken 13:59
Da er det betenkelig at servicesenter lader bilen til 90% som det siste de gjør før de tar helg når bilen for alle praktiske formål skal stå i ei uke eller to. Jeg svidde av ~15% med klima via appen når jeg oppdaget det. Selv bruker jeg også 70% som standard, er nøye med at bilen i hovedregelen skal stå med 40-50% og lader opp til nødvendig soc like før kjøringen skal skje.
De fleste på service sentrene bare jobber der, de kjører ikke elbil selv engang og regner ikke med at Tesla ser på lading til 90% som noe stort problem.
De har svært god elektrolytt blanding som er svært mye bedre en mange andre.

Selv er jeg usikker om hva som er best ikke best når det gjelder lading til 50 og 60% vs 70-80%.

Her er det svært mye ulik info man kan finne om emnet.

Selv har jeg litium batterier som har vært ladet til 3.8v og lagret kalt i flere år og klarer ikke å måle forskjell på dem sammelingnet med da de var nye.
Men har noen som jeg ikke ladet opp til lagrins spenning og de har død for meg etter å vært lagret i et par år på 40-60% SOC.
Ingen av de som har vært lagret med 3.8v cellespenning har død i perioden og har fremdeles 3.8v pr celle. ;-)

Eks mål en ny telefon eller andre batterier du får når de er "nye" de jeg har målt har vært ladet til 3.8v. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

#21
Nissan Leaf har 100% ved 4,1 volt. De selger bilen nå med at det ikke lengre er nødvendig å lade til 80% (det valget i menyen er også tatt bort). Nytt og bedre batteri sier min selger er årsaken til at 80% er tatt bort, de har fått opplyst at en nå bare må lade til 100% og ikke tenkte på det:) De gir tross alt 8 års garanti så noe bedre må det nye batteriet være til å tåle 4,1 volt ellers tror jeg ikke rådet deres er så smart...

NÅ er det jo ikke overraskende om Nissan gjør dette for å selge flere biler ved å avkomplisere dette med lading enn at det faktisk stemmer at det nye batteriet tåler bedre høy volt enn før. Kun tiden vil vise om det er riktig. Så er vel den avgjørende grunnen til Nissan at EPA målingene blir bedre uten dette 80% valget i menyen, det er jo for dumt at EPA målingen skal påvirkes av dette, men tanken er vel at en ikke skal kunne booste batteriet for å få gode målinger (slik som Tesla gjøre da) og så si til kunden at du må ikke bruke 100%:)  På en Leaf hadde vi vel fått ca 2 kwh ekstra om en lot det ladet helt opp til 4,2 volt...

Personlig irriterer jeg meg over at 80% er borte, vi trenger ikke i nærheten av 100% i det daglige så hvorfor da måtte lade helt opp... Jeg stoler 0% på det Nissan sier her, de har nok regnet ut at det vil være god margin til 70% redusksjon innen 8 år, 160.000 km, men jeg tenker å ha denne bilen veldig lenge og vil ha best mulig kapasitet...

Her også er Tesla milevis foran og jeg tror ikke folk oppfatter at det er vanskelig å forholde seg til at en ikke bør landet helt fult... selv om gjennomsittskjøper av Tesla nok er litt mer opptatt av teknologi enn snitt kjøperen av Leaf:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Nissan har endret kjemi da de dreit skikkelig på draget med første batteriet sitt.

Har ikke vært noe problem i Norge siden vi har lave temperaturer, men det første batteriet deres tålte ikke høy temperatur sammen med høy SOC.
Arizona og Nevada hadde opp mot 20% tap på 1 år.

Den nye kjemien tåler høy temperatur bedre men om den tåler høy SOC, så mye bedre er det vel tiden som vil bekrefte.

Problemet deres er at mange Leaf vil da stå på 4.1v over stor del av tiden, siden de fleste bare plugger inn og lar den lade opp og stå der til den skal brukes neste gang.

Å gå ned til f.eks 4v eller 3.9v gir svært mange fler syklusser og for svært mange er dette mer en nok til daglig kjøring.

Man skal ikke undervurdere kundene og kunskap, f.eks så er det ikke alle som fyller tanken på bilen opp til det renner over hver gang man er innom stasjonen, er jo derfor vi har tankmåler. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lunitiks

Sitat fra: sigurdi på mandag 07. mars 2016, klokken 12:40
Å gå ned til f.eks 4v eller 3.9v gir svært mange fler syklusser og for svært mange er dette mer en nok til daglig kjøring.

Og jo flere sykluser (innafor 70%), jo bedre for et litiumbatteri? Det verste for disse batteriene er vel, foruten temperatur, langtidslagring på høy cellespenning og hyppig hurtiglading?

Lader selv Leafen vår til 100pst every day og er oftere nede i "nær null" enn Teslaen. Likevel har vi ikke mistet en eneste strek på batterilevetid-indikatoren siden vi begynte å kjøre Leafen ved årsskiftet 2013/2014. (Har heller ikke sjaddemoladet den heller da...)


Så Leafen har holdt godt med daglig 100%-lading i over 2 år nå
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner


ToreS

Hvis du har litt elektronikk/lodde kunnskap så er det ikke så vanskelig å bygge Canbus leseren selv
til en pris av ca.300,- Det som mangler på due er kun en Can-transceiver, selv har jeg bruker SN65HVD234D.

http://www.dx.com/p/due-development-board-32-bit-arm-microcontroller-w-usb-cable-compatible-with-arduino-cortex-m3-380741#.VuMzwpzhARk

Jeg har også laget SW(beta) for lesing/logging av data fra due sketch``en "TeslaModelSPackVoltages2

sigurdi

#26
Holder på å lage en ferdig pakke med due og både tranceiver og beskyttelses krets og eget grafisk grensesnitt for windows, er ikke alle som er vant med å bruke loddebolten og trenger en mer plugg and play løsning.

Og er lurt å endre til 3 tall bak komma siden celle ser veldig balanserte ut med kun to tall bak komma
(og det er de jo også men når du lader til 4.2v så er det mye bedre å vite om de er 4.191 eller 4.199. ;-)


Her er første alfa versjon av trend vinduet.
Man skal kunne velge alt fra batteri temperaturer, turtall, motor temperatur osv og få trendend det på samme graf.
Dermed kan man se at temp på motor går opp, fart går opp, cellespenning går ned osv.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Kan være interessant. Ikke fan av fonten som er brukt i eksempelet.

tho

Hm.. er ikke det labview?

Får rimelig heftige og dårlige flashbacks  :o
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på søndag 13. mars 2016, klokken 19:13
Kan være interessant. Ikke fan av fonten som er brukt i eksempelet.
Tesla fonten er morsom men ikke den mest lesbare.

Selv er jeg mest glad i Verdana og Arial.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA