Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?

Startet av Ingeniøren, tirsdag 29. mars 2016, klokken 11:24

« forrige - neste »

Leaf_2014

#60
Med "ny" E18 som skal ha ytterligere tre bommer mellom Asker og Lysaker blir jo dette moro. Når antallet elbiler så øker og etterhvert overtar, arver disse avgiftene og fordelene mistes. Skatteinntektene fra engangsavgift, bompenger, tapte drivstoffavgifter, veiavgift, gratis parkering må da erstattes, dvs i snitt 20000-80000 (?) årlig avhengig av elbiltype?
Leaf 2014

MEM76

Det mangler noe i denne prismodellen.

* Hybridbiler over 3.5t
* Elbiler over 3.5t

Burde også være rabatt på vanlig hybrid (ikke start-stop-hybrid), har mye å si på stampekjøring.... Merker det veldig godt når jeg går fra bussen til jobb.

Elbil:

Hybridbil:
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Leaf_2014

#62
Tutti (innlegget slettet?),
mye tyder på at Norge går inn i en periode med betydelig reduserte skatteinntekter. Jeg tror statens og kommunenes evner til å redusere sine utgifter er mindre en evnen til å finne nye melkekyr. Vi forespeiles feks inntektsskatt på 65% i nær fremtid.

Man kan selvfølgelig skattlegge andre ting enn bil: bolig, konsertbilletter og fotformsko. Summen blir det samme for Average Joe.

Poenget er bare at man ikke skal bli overrasket over at skattebelastningen man nå har skjøvet over på andre kommer tilbake.
Leaf 2014

Sirup

Dette vil nok for mange være medvirkende til ikke å anskaffe seg elbil, og for dem som har 2 biler selge den ene. Veldig mange vil være avhengig av fleksibiliteten en fossilbil gir, og vil derfor kvitte seg med elbilen (alle har ikke Tesla).

Det er spesielt dem som pendler til/fra byen man ønsker skal benytte elbil istedenfor fossilbil. Det er disse som står i rushtrafikken hver dag, det er i rushtrafikken den store miljøgevinsten oppnås. Det er ikke dem som bor "på landet" og sjelden er i byen miljøgevinsten ved elbil er stor.

Disse bom/rush-avgiftene samt de nye p-avgiftene og fergebetalingen vil ramme nettopp dem man ønsker skal benytte elbil, dem som pendler til/fra jobb i byen. Politikken burde jo vært stikk motsatt, denne gruppen burde jo blitt stimulert til å velge bort fossilbilen mot elbil, nå skjer det stikk motsatte...

Dette er molbopolitikk på sitt verste.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Sirup

Månedskort koster 1224 kroner, gitt at du kjører 40 turer/måned koster det da 30,6 kroner per tur eller 61 kroner tur retur. Jeg ser helt klart at mange kommer til å velge vekk elbilen med dette avgiftsnivået.

61kr er ikke så mye isolert sett, men for en som jobber i byen, og er avhengig av å kjøre hver dag, så blir det mye. Disse 61kr om dagen gjør at elbilister nå må kjøpe seg abonement på lik linje med dem som kjører diesel/bensin. Dette abonementet vil koster 14688kr/år. For mange vil det da være mer formålstjenlig å bruke fossilbil, og slippe begrensningene som de fleste elbiler gir.

Denne avgiften er nok dråpen som får vektskålen til å helle mot fossilbil for mange.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Ingeniøren

Men bygger de ut kollektivtilbudet slik at dette blir så bra at det blir et reelt alterntiv og noe folk velger frivilling - NEI. Har de baller til å forby noe og noe som virker og ikke bare er symbolpolitikk - NEI. Avgifter som svir, men ikke svir nok til at virkningen er annen enn marginal - JAAAAAAAAAAAAAA
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Husky

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. februar 2016, klokken 06:48
Men bygger de ut kollektivtilbudet slik at dette blir så bra at det blir et reelt alterntiv og noe folk velger frivilling - NEI. Har de baller til å forby noe og noe som virker og ikke bare er symbolpolitikk - NEI. Avgifter som svir, men ikke svir nok til at virkningen er annen enn marginal - JAAAAAAAAAAAAAA

Follobanen kan jo nesten ses på som en utbygging av kollektivtilbudet... Bare synd den ikke ble satt i gang mange år tidligere.

tutti

#67
Sitat fra: Husky på torsdag 18. februar 2016, klokken 07:43
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. februar 2016, klokken 06:48
Men bygger de ut kollektivtilbudet slik at dette blir så bra at det blir et reelt alterntiv og noe folk velger frivilling - NEI. Har de baller til å forby noe og noe som virker og ikke bare er symbolpolitikk - NEI. Avgifter som svir, men ikke svir nok til at virkningen er annen enn marginal - JAAAAAAAAAAAAAA

Follobanen kan jo nesten ses på som en utbygging av kollektivtilbudet... Bare synd den ikke ble satt i gang mange år tidligere.
Er det noen som fortsatt tror at det blir flere tog i rush med Follobanen til 30 milliarder?? Eller at togene faktisk skal kjøre i 250 km/t??

Kapasiteten på Oslo- S er allerede sprengt i dag med underkant av 1000 togbevegelser i døgnet.

Når Follobanen blir åpnet i 2021 så er det ikke plass til flere tog. Togtilbudet blir akkurat det samme, bare at togene vil kjøre i forskjellige traseer. Dvs. setekapasitet blir lik og togene kommer til å bli enda fullere enn idag.

jkirkebo

#68
Sitat fra: tutti på torsdag 18. februar 2016, klokken 13:15
Er det noen som fortsatt tror at det blir flere tog i rush med Follobanen til 30 milliarder?? Eller at togene faktisk skal kjøre i 250 km/t??

Kapasiteten på Oslo- S er allerede sprengt i dag med underkant av 1000 togbevegelser i døgnet.

Når Follobanen blir åpnet i 2021 så er det ikke plass til flere tog. Togtilbudet blir akkurat det samme, bare at togene vil kjøre i forskjellige traseer. Dvs. setekapasitet blir lik og togene kommer til å bli enda fullere enn idag.

I tillegg kjøres togene i maks 60 km/t inn til Oslo S pga. dårlig kurvatur gjennom Gamlebyen.

Dette er feil. Når Follobanen åpner vil det bli kvartersrute i Ski-lokalen hele driftsdøgnet (slik som det er på Lillestrøm-lokalen) + ekstra innsatstog i rushtid. De ekstra togene trenger ikke å kjøre gjennom Oslo-tunnelen men kan snu på Oslo S (slik annenhver Lillestrøm-lokal snur på Asker istedenfor på Spikkestad). Snukapasiteten på Oslo S er god nok til disse togene.

60km/t er maks inn på Oslo S uansett (fra Brynsbakken er det 40km/t), så om togene må holde den hastigheten fra ca. Loenga har bortimot null betydning for reisetid.

Alle tog som kjører Follobanen vil få redusert reisetid med ca. 11 minutter. Maks hastighet blir 200km/t da det er det materiellet er bygget for. Å øke til 250km/t på en så kort strekning har liten innvirkning på reisetiden, det utgjør maks et halvt minutt.

Automatbane fra Fornebu ville dumpet alle passasjerene på Lysaker og ført til økt belastning på de andre transportmidlene. Å bygge bane helt inn til Majorstua virker derfor å være en mye bedre løsning.

Trikken er vel forøvrig det transportmiddelet med sterkest trafikkøkning for tiden, så det virker som om folk er tilfreds med hastigheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#69

Det blir verket mer kapasitet til å kjøre flere tog gjennom Oslo eller til å snu tog på Oslo S.

Antall spor og plattformer blir akkurat det samme som før.

Snur du flere tog fra f.eks. Ski, så blir det f.eks. plass til færre tog fra Gjøvikbanen.

Matematikken er enkel her.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på torsdag 18. februar 2016, klokken 13:46

Det blir verket mer kapasitet til å kjøre flere tog gjennom Oslo eller til å snu tog på Oslo S.

Antall spor og plattformer blir akkurat det samme som før.

Snur du flere tog fra f.eks. Ski, så blir det f.eks. plass til færre tog fra Gjøvikbanen.

Matematikken er enkel her.

Det er ledig sporkapasitet nok på Oslo S i buttsporene, det er ikke akkurat trangt om plassen på spor 15-19. Gjøviktogene bruker ett av sporene, Haldentoget legger beslag på ett av de ca. 15 minutter pr. time og så er det noen innsatstog til Rakkestad og Kongsvinger som går derfra. Ett og annet Trondheimstog også, men de kan fint flyttes til andre spor (f.eks spor 1 som står tomt nesten hele dagen). Å snu 2 tog ekstra i timen der går helt fint. Innsatstog til Kolbotn snur der allerede i rush, så det utgjør ingen ekstra tog.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaf_2014

#71
Godt noen har peil på tog, jkirkebo.

For meg fremstår det som litt merkelig at man har et flytog som ikke tillater av/påstigning på andre steder enn Gardermoen? Kunne man ikke fått mer folk på tog hvis folk fra feks Asker kunne hoppe av på Lysaker? Dyrere en vanlig tog men presist?
Leaf 2014

jkirkebo

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 18. februar 2016, klokken 18:51
Godt noen har peil på tog, jkirkebo.

For meg fremstår det som litt merkelig at man har et flytog som ikke tillater av/påstigning på andre steder enn Gardermoen? Kunne man ikke fått mer folk på tog hvis folk fra feks Asker kunne hoppe av på Lysaker? Dyrere en vanlig tog men presist?

Tja. Da får du ulempen med at Flytogene fylles opp av pendlere. Så blir de flyreisende irriterte fordi de ikke får sitteplass, og gidder derfor ikke å betale ekstra lengre for å bruke Flytoget. Personlig synes jeg en dedikert tilbringertjeneste er bra, men slik som kapasiteten er i Oslotunnelen kan det nok diskuteres om det er god ressursutnyttelse å kjøre Flytogene videre fra Oslo mot Drammen.

Flytoget kjører på de samme skinnene som NSB og det er ingen grunn til at de skulle være noe mer punktlige på strekningen Drammen-Lillestrøm enn Drammen-Dal-togene som starter på samme sted. Tog som starter i Skien eller Kongsberg er selvsagt mer utsatt for forsinkelser pga. lange strekningen med enkeltspor før de kommer til Drammen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA