Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?

Startet av Ingeniøren, tirsdag 29. mars 2016, klokken 11:24

« forrige - neste »

kodalse

Personlig kan jeg ikke fordra å få faktura i posten med en mengde tillegg.
Csautopass gir meg stålkontroll på hver eneste passering både for el og fossilbil.
Tilgjengelig fra PC, telefon, nettbrett...

Tidspunkt                      Operatør                       Bomstasjon                               Felt   Pris
15-02-2016 18:36:34    Miljøpakke sluppen     Bjørndalen (Oslovn.) M-snitt)      2       0,00

Spesielt liker jeg prisen på elbil :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

THE

Helt enig med kodalse. Autopass er fint, og blir enda bedre nå som antall bompengeselskaper reduseres.

Her på Vestlandet er det innført autopassbetaling på flere fergestrekninger. Riktignok er ikke utstyret på ferge/fergekai montert ennå, så det er manuell billettering fremdeles. Gleder med til Autopass-registrering blir innført til høsten, og jeg slipper å betale manuelt til billettøren som ofte registrerer eksosbil i stedet for elbil. Nå er det litt styr for å få rettet opp betalingen, med autopass vil det blir riktig sats hver gang. I tillegg slipper jeg å sveive ned ruta i vind, regn, snø og kulde for å betale.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

#47
Et annet gledelig aspekt ved Autopass på ferge er at i realiteten misser de omtrent 10% av trafikkgrunnlaget i nedetid på stasjonene og skiltgjenkjenning.
Du innvilges med andre ord 10% ekstra rabatt bare med å ha avtalen :)

ref: http://www.fosna-folket.no/nyheter/2015/11/02/Mener-fylkeskommunen-bagatelliserer-snik-problemer-p%C3%A5-Flakk-R%C3%B8rvik-sambandet-11760559.ece

"- Systemet fungerer mye bedre i dag, men det er fortsatt svakheter og feil ved systemet. Vi mener Autopass har livets rett, men dette var et prøveprosjekt fra 2006 til 2015, og det må være mye klarere hvem som sitter med ansvaret enn det som har vært tilfellet her.

- Det er fortsatt mulig å snike?

- Det er fortsatt mulig."

@Electrolux: Forøvrig er det jo også slik at så snart du har bestillt brikke og fått den for å ha passert noen ganger kan denne bare taes ut.
Bilen er registrert med brikke, det er bomveiselskapet som da plikter å holde orden via skiltgjenkjenning.
Du er jo selvsagt fullstendig uforstående til at selskapet ikke klarer å registrere brikken som står i bilen din.
Case closed, problem solved.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tutti

Hvis det blir bompenger på elbiler så bytter jeg til fossildrift igjen.

Blouberg

Sitat fra: tutti på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:10
Hvis det blir bompenger på elbiler så bytter jeg til fossildrift igjen.
Hvorfor det? Fortsatt mange andre goder, pluss at du bidrar til bedre luft lokalt..

tutti

Sitat fra: Blouberg på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:43
Sitat fra: tutti på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:10
Hvis det blir bompenger på elbiler så bytter jeg til fossildrift igjen.
Hvorfor det? Fortsatt mange andre goder, pluss at du bidrar til bedre luft lokalt..
Ikke ifølge MDG.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på tirsdag 16. februar 2016, klokken 20:21
Sitat fra: Blouberg på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:43
Sitat fra: tutti på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:10
Hvis det blir bompenger på elbiler så bytter jeg til fossildrift igjen.
Hvorfor det? Fortsatt mange andre goder, pluss at du bidrar til bedre luft lokalt..
Ikke ifølge MDG.

Hva da ikke i følge MDG? Luften blir udiskutabelt bedre pga. null NO2 og lavere partikkelutslipp (men ikke null pga. svevestøv fra vei og dekk). At du får fordeler i f.eks bomringen vil også udiskutabelt fortsette i lang tid. Antageligvis ikke null-sats på sikt, men mye lavere sats enn eksosbiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Premiering for piggfri kjøring burde kunne legges inn i autopass systemet. (Sviende bøter ved kontroll og avdekket fjusk)
Svevestøv fra opphakket veidekke fra piggdekk er betydelig. For ikke snakke om forurensing og kostnader ved legging av nytt veidekke.
Elbiler på piggfrie dekk burde passere fritt enn så lenge.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Sele

Hvis Norge som stat har visjoner om at man skal øke andelen elbiler så må man gå bort i fra økte avgifter på elbil. Bompenger er en av den største fordelen som elbileiere oppgir som grunn for kjøp av elbil.

Men er staten så opptatt av miljø som de gjør uttrykk for? Jeg mener nei og at dette er nok en skjult agenda,fordi staten ikke ønsker og gå glipp av avgifts kronene. Økte avgifter på fossilbiler samtidig som innføring av økte avgifter på elbil virker mot sin hensikt og er bare provoserende.

Hvis man fortsetter og bruke sin fossildrevet bil og betaler høye avgifter så gir ikke det bedre luftkvalitet/miljø. Utskifting av bilparken vil gjøre det,og da er det vanskelig og forstå at det ikke legges opp en plan for så. Det er vanvittig lett og stå og si at fra 2025 så forbyr vi biler drevet av fossilt drivstoff. Kom med en handlingsplan i stedet for fantasier som uoppnåelige.


timingbeltkiller

Den franske løsningen vil få fart på elbilsalget:
Alle som skroter en fossilbil og i stedet kjøper fabrikkny elbil,
får skrotningspremie NOK 50.000.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Falsum

Sitat fra: tutti på tirsdag 16. februar 2016, klokken 14:10
Hvis det blir bompenger på elbiler så bytter jeg til fossildrift igjen.

Hva slags resonnement ligger bak dette? Det vil jo bli vesentlig mye dyrere å kjøre fossilbil! For ikke å snakke om dine egne driftsutgifter (bensin vs. ladestrøm) som bare øker forskjellen enda mer.

Jeg synes tvert imot at det er riktig at elbilene også bidrar noe, da vi også bidrar til kø og press på parkeringsarealer i sentrum. Så kan man diskutere akkurat hvor mye rabatt elbiler skal ha sammenlignet med fossibiler. Før eller siden må vi forvente å betale noe.

THE

Med innføring av bompenger/rushtidsavgift for elbil vil man også oppnå at noen av de som ikke trenger å kjøre bil kanskje velger kollektiv eller sykkel i stedet for elbil. I alle fall hvis bomsatsene for elbil blir så høye at det blir dyrere å bruke elbilen enn det et månedskort med kollektivtransport koster. Hvis satsen for diesel/bensin i bomringene blir mye høyere enn for elbil, så vil forhåpentligvis mange av de som har et reelt behov for bil velge elbil i stedet for fossilbil. Hvis man får ned den totale biltrafikken, og får mest mulig av resterende trafikk over på elektrisk drift, så vil man redusere kø- og parkeringsproblemer og lokal luftforurensing i byområdene (ikke bare Oslo) mye.

Effektene av bompenger/rushtidsavgift forutsetter selvfølgelig at det er et godt kollektivtilbud og gode sykkelveier, samt gode muligheter for innfartsparkering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

Samtidig er det vel kun i Norge man kan føre argumentet om at hvis bare avgiftsnivået på alternativ transport er betraktelig mye høyere har vi ingen problemer med å akseptere avgifter på miljøvennlig kjøring.

Hva er det med denne holdningen til at avgifter er av det gode og alltid må til for at man skal ha nok inntekter til andre ting?

Hvorfor skal aleneforeldren belastes like mye som akademikeren med utflyttede barn, nedbetalt hus og bil samt to inntekter i husstanden?
For den ene er det en stor belastning for den andre har det null betydning.
Her kommer prinsippet rundt skatte og avgiftsnivået om å betale etter evne inn.
Det gjøres ikke med bomveier, men over skatteseddelen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

cra

Sitat fra: THE på tirsdag 16. februar 2016, klokken 11:39
jeg slipper å betale manuelt til billettøren som ofte registrerer eksosbil i stedet for elbil.

Løses enkelt vedå kjøpe kort for passasjerer i stedet for vanlig verdikort. Koster bare 350 kr å fylle på (men må selvsagt fylles på tilsvarende oftere), og det er ikek mulig å slå inn bil på det kortet. Har berget meg et noen ganger. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Med Autopassbetaling på ferga, så betales det kun for bil, og ikke for person, så passasjerkort er ikke en mulighet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA