Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av oivindw65, mandag 28. mars 2016, klokken 21:23

« forrige - neste »

oivindw65

Har hatt eUp i 2 mnd og er stort sett veldig fornøyd. Det som ikke er så bra er at det til tider, etter ca 15 min kjøring plutselig begynner å blåse kald luft fra varmeanlegget. Det kan da være -6grader ute og temp på varmeanlegget er stilt inn på 25grader. Det kommer bra med varmluft en stund, men så finner den ut at nå får det være nok og ut kommer kald luft. Klarer ikke å resette dette, selv om jeg stopper bilen og starter på nytt. Batteri er nesten fulladet, så det kan ikke være at den går i ECO+ heller. Noen andre som har vært bort i dette ?

nortrahof

Etter det jeg har erfart, kobler bilen ut all varme i ECO+. Da får du kun ut restvarmen i kjøle/varmevæsken som sirkulerer i varmeapparatet. Eneste måte å forbikoble denne funksjonen når du er i ECO+, er å trykke på knappen for defrosting. Da får du varme kun på front- og sideruter.
I ECO-mode er det satt en begrensing for hvor mye varmeelementet i kjøle/varmevæsken kan trekke. - Mener det er 1/2 effekt?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

oivindw65

#2
Er klar over at ECO og ECO+ reduserer/slår av varmefunksjonen. Min bil er ikke i ECO/ECO+ når dette skjer - har typisk igjen 70km på batteri og da kjører jeg jo med varmeapparatet på og temp på 25grader. Tenker at det kan være noen innstillinger jeg ikke vet om? eller at det faktisk er noe feil med bilen. Har forsøkt å finne noe mønster, men har ikke funnet det foreløpig. Veldig irriterende å få kald luft ut av varmeapparatet når det er -10 ute.
Kanskje det blir en tur til Møller for sjekke snart....

xelent

jeg har e-golf kjørt 30K på et år. Forrige vinter kunne jeg smelte av 10cm snø i flere minusgrader, var kun igjen litt is nederst på dørene og snø midt på panseret ( rart å se for helt motsatt av fosilbiler ) og det ble kun brukt 0.8kwh på en slik avsmelting.  Denne vinteren har jeg ingen mulighet til å klare noe slikt og om jeg trykker boost ( kjører altid i normalmode ) så blir det ofte nesten ingen varme. Jeg må kjøre med viften på laveste effekt for å få grei temperatur på luften inn men skikkelig varmt blir det ikke i bilen.  Verksted byttet en defekt servomotor, men mente ellers varmeapparat virket som det skulle.  Jeg vet jo at dette ikke stemmer for det skal jo være slik som forrige vinter, men siden bremsene svikter av og til , bremsepedalen knepper-knaker-smeller-blir helt hard, eller føles som man må skvse en appelsin før bremsene plutselig kommer så har jeg fokus på å prøve å få dette ordnet. Mekaniker har kjent det er noe galt, bilen gir feilkode , men likevel så var det faktisk en som sa han ikke trodde meg , det skulle bare være slik. Den er altid litt rar i pedalen, det føles om som den dunker i noe halveis inn til full brems. Slik er den hele tiden, men en dag var den slik at jeg måtte virkelig ta i for å få den til å bremse og så etter 1-2 sekunder så kom plutselig full brems med abs i full jobb. Veldig vanskelig å gjøre en kontrollert nødbrems.  Elektrisk brems har altid fungert helt utmerket så med vanlig kjøring er alt greit.  Tips til alle som har e-golf, prøv i god fart å simulere en nødbrems en gang i uken for både kjenne at ting virker som det skal og for å holde skivene rene.

Eman

#4
Sitat fra: oivindw65 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:10
Har hatt eUp i 2 mnd og er stort sett veldig fornøyd. Det som ikke er så bra er at det til tider, etter ca 15 min kjøring plutselig begynner å blåse kald luft fra varmeanlegget. Det kan da være -6grader ute og temp på varmeanlegget er stilt inn på 25grader. Det kommer bra med varmluft en stund, men så finner den ut at nå får det være nok og ut kommer kald luft. Klarer ikke å resette dette, selv om jeg stopper bilen og starter på nytt. Batteri er nesten fulladet, så det kan ikke være at den går i ECO+ heller. Noen andre som har vært bort i dette ?
Har opplevd nesten det samme fra dag 1, men min e up kan slutte å varme når som helst. Det er ikke noen spesielle tider den slutter å varme. Skal inn på service i morgen. Da skal de visst bytte varmelementet. For å resette fant jeg ut at en må stoppe bilen og ta ut nøkkelen. Så må en lytte til en svak surre/summelyd, den stopper etter en stund, tar ca 1-2 minutter tror jeg. Hva det er som lager lyden vet jeg ikke men når den stopper kan en bruke varmeapparatet igjen.  Fungerer alltid!
Søgne, Vest Agder. Fersk el bilmann med vw e-up! Bilen var ny 13.01.2016
Ny e-Golf 26.08.2016

snhansen

Har hatt 2 tillfeller hvor varmapparatet bare blåser kaldt, selv om temperaturen står innstilt på 22 grader... Begge disse gangene var etter at bilen sto parkert med forvarming hvor cupe temp var satt til 25 grader. Når jeg startet bilen kom det bare ut kald luft. Det var ikke hjelp i å ta ut nøkkelen for og så start igjen umiddelbart. Når bilen hadde stått parkert i noen timer, så virket alt helt fint :)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

nortrahof

Sitat fra: Eman på mandag 15. februar 2016, klokken 22:03
Så må en lytte til en svak surre/summelyd, den stopper etter en stund, tar ca 1-2 minutter tror jeg. Hva det er som lager lyden vet jeg ikke men når den stopper kan en bruke varmeapparatet igjen.  Fungerer alltid!

Summelyden er sikkert sirkulasjonspumpen til varmevæske? Den er nødt til å kjøre til varmeelementet er avkjølt for at dette ikke skal få overtemp.

Det kan også være flere årsaker til at varmeelementet slutter å virke. Mest sannsynlig er at SOC er for lav. Da prioriterer bilen kjøring fremfor varme.

En annen årsak kan være at varmevæskenivået er for lavt - eller at bilen oppfatter at sirkulasjonspumpen ikke går/ flow er for lav. Vet ikke om det er alarmer på dette - eller det er bare varmeelementet som kobler ut? Da det er svært begrenset væskemengde som sirkulerer og varmeelementet er på hele 6kW, tar det liten tid før varmevæsken koker eller elementet ødelegges dersom det er noe av dette som er feil.

Det kan også være luft i varmevæskesystemet slik at sirkulasjonspumpen kaviterer. Da er resultatet dårlig flow.
Det høres nesten slik ut da varmeapparatet virker etter pumpen har stoppet?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Eman

Fikk innmontert nytt varmelement i dag. Har fungert fint hele tiden etter det. Men får legge inn en tilbakemelding her etter noen dager sånn at dere vet hvordan dette gikk :) Bilens varmeelement var defekt fra bilen var brenn ny,, kom bare 5 kilometer før det konka ut første gangen!
Søgne, Vest Agder. Fersk el bilmann med vw e-up! Bilen var ny 13.01.2016
Ny e-Golf 26.08.2016

nortrahof

Sitat fra: Eman på tirsdag 16. februar 2016, klokken 22:34
Fikk innmontert nytt varmelement i dag. Har fungert fint hele tiden etter det. Men får legge inn en tilbakemelding her etter noen dager sånn at dere vet hvordan dette gikk :) Bilens varmeelement var defekt fra bilen var brenn ny,, kom bare 5 kilometer før det konka ut første gangen!

Virker merkelig på meg?
Varmeelementer av motstandstypen bruker ikke "å reparere seg selv". - Jeg forstår det som om det gamle varmeelementet virket periodevis?
Det kan være at Gumpen sier at de har byttet varmeelement men gjort noe annet i tillegg som har utbedret den reelle feilen? - Ofte bytter de mer en de skal - men det gjør vel ingenting så lenge det er garanti.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Eman

Sitat fra: nortrahof på onsdag 17. februar 2016, klokken 17:02
Sitat fra: Eman på tirsdag 16. februar 2016, klokken 22:34
Fikk innmontert nytt varmelement i dag. Har fungert fint hele tiden etter det. Men får legge inn en tilbakemelding her etter noen dager sånn at dere vet hvordan dette gikk :) Bilens varmeelement var defekt fra bilen var brenn ny,, kom bare 5 kilometer før det konka ut første gangen!

Virker merkelig på meg?
Varmeelementer av motstandstypen bruker ikke "å reparere seg selv". - Jeg forstår det som om det gamle varmeelementet virket periodevis?
Det kan være at Gumpen sier at de har byttet varmeelement men gjort noe annet i tillegg som har utbedret den reelle feilen? - Ofte bytter de mer en de skal - men det gjør vel ingenting så lenge det er garanti.
Varmeapparatet fungerer helt topp nå etter reparasjonen! Har kjøpt 3 nye biler på Gumpens Auto og alltid opplevd ekstremt god service oppigjennom årene. Hva som var feilen om det ikke var varmeelementet vet jeg så klart ikke. Men som du sier,, garanti er fine saker :)
Søgne, Vest Agder. Fersk el bilmann med vw e-up! Bilen var ny 13.01.2016
Ny e-Golf 26.08.2016

oivindw65

Har da hatt eUp inne på verksted hos Møller. Feilkoder tilsa at det ble byttet varmeelement også her. Har fungert fint etter dette, men trenger litt mer tid for å teste ut.

nortrahof

De fleste varmeelement inneholder en overtemperaturbeskyttelse. Denne termobryter kan fuske som alt annet.
Det er 2 typer slike overtemperaturbrytere, en som resettes og en type termosikring som blir ødelagt dersom den utsettes for overtemperatur. (Første type er i VV-beredere og siste type i kaffetraktere som eksempel.)

Ofte er slike temperaturbrytere inkorporert i selve varmeelementet. - Har ikke sjekket hvordan dette er på E-UP.
Vil også tro at det også er en strømningsvakt i varmeapparatet? Dette for å sikre gjennomstrømning før varmeelementet aktiveres. Det kan likegodt være denne som svikter?
Selges ikke løse brytere må alt skiftes. Dette fører til større kostnader da man må skifte et helt "assembly" i stedet for en liten og rimelig bryter.

Som sagt, er det lite som tyder på at det er selve varmeelementet som svikter dersom det periodevis virker. - Varmeelement bruker å brenne av og da virker de ikke siden.

Greit nok at Gumpen skifter hele varmeelementet på garanti! Det rammer ikke kunden!
Det ville være kostbart å gjøre dette utenfor garanti. Slikt er imidlertid dessverre praksis på de fleste bilverksteder i dag! - Man bytter ut mer enn det som faktisk er defekt - og selger hele "assembly" i stedet for å ta seg 5 minutter til å finne og å reparere det som egentlig er feil.

Skrekkens eksempel var for et par år siden å få reparert speilvarme på en MB. Det kostet nesten NOK 20.000 på verkstedet da de måtte bytte ut selve speilet og en computer i døren! Takket høflig nei til dette og hadde et kvarters arbeid med selv å skifte ut en korrodert pinne i en plugg. - Da kan man snakke om "heftig timebetaling"!
Det er  dessverre ikke eneste eksempel jeg har fra bilverksteder!

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cbx6-79

Hei oivindw65
Har samme problem med min E-UP. Fikk bilen ny i desember 2015, og har hatt problemer med varme som forsvinner fra dag 2. Kjører ca 6 mil (en vei) hver dag til jobb, og har hatt utallige ganger varmen har blitt borte. Skjer vanligvis etter ca 15 til 25 minutters kjøring. Hjelper ikke hva man prøver av settinger på kontrollpanelet, varmen kommer ikke tilbake. Bilen er IKKE i Eco eller Eco+ modus når dette skjer, har fulladet batteri til hver dag. Eneste måten å få tilbake varme, er å stoppe, slå av alt i ca 5-10 minutter, for så å starte opp igjen. Da virker varmen som den skal igjen. Har hatt bilen inne 5 ganger hos forhandleren. De har byttet kontrollpanelet på dashbordet, samt byttet varme element 2 ganger, men det har ikke hjulpet. De sier at saken nå ligger hos VAG i Tyskland. Får se om de kommer opp med en løsning....

oivindw65

Hei cbx6-79!
Jeg har som sagt fått skiftet varmeelement (kun 1 gang) og trodde at problemet var løst - men den gang ei.... her om dagen så skjedde det samme igjen - har kjørt en 10 minutters tid og så begynner det å blåse kald luft, kan ikke alltid bare slå av apparatet heller for da kan det dugge igjen på frontrute.
Får vel bare melde dette tilbake til Møller.... Håper du kan gi et pip dersom de finner noen løsning på din bil ?

Elmo

Jeg har aldri har problemer med varmeanlegget, men jeg lurer stadig på hvilken algoritme programmererne har brukt for å avgjøre hvor mye varmeapparatet skal gi. De har iallefall ikke brukt termostat.
Nå jeg starter hjemmefra med kald bil (minusgrader) så er 25gr alltid reltativt kaldt i kupeen selv etter 2 mil kjøring. Når jeg samme dag med samme utetemperatur starter fra +17gr garasje og kjører hjem så er 23gr betydelig varmere under hele turen, også etter 2 mil.
Jeg har funnet ut at den beste måten å få jevn temperatur uansett start-temp og ute-temp er å sette apparatet på nesten full varme (siste stepp før HI), og la det gå der til jeg syns det er greit varmt og så sette ned til ønsket temperatur (men det er godt mulig det bare er noe jeg innbiller meg)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA