Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "During" i motorrommet

Startet av ommis, torsdag 12. august 2010, klokken 07:02

« forrige - neste »

ommis

Heisann.
Jeg vurderer Elbil for pendling fra Stavanger - Finnøy. Hver dag.
Det er lademuligheter mens bilen står på jobb.

Kjørelengden er ca 45 kilometer hver veg, gjennom tre rimelig dryge undersjøiske tuneller. Derfor regner jeg med at belastningen på bilen blir rimelig heftig.

Spørsmålet til dere erfarne el-bil-folk blir derfor tredelt. Dere svarer på det dere vil :)

1. Tror dere at elbilen fikser dette?
2. Hvilken elbil er det som er best egna for dette? (åpner veldig for synsing)
3. Kjøpe ny/brukt. Er det skjedd banebrytende ting det siste året som gjør at jeg vil få mye mer elbilglede av å kjøpe en ny bil, kontra en velholdt brukt?

setter enorm pris på alle svar!


Elmo

Jeg vil hevde at ny Think er tingen for ditt behov.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bosonic

#2
Sitat fra: ommis på tirsdag 29. juni 2010, klokken 11:01
Kjørelengden er ca 45 kilometer hver veg, gjennom tre rimelig dryge undersjøiske tuneller. Derfor regner jeg med at belastningen på bilen blir rimelig heftig.

Det fine med disse tunnelene er at de har krabbefelt. Har selv sittet på med kompisen i "Trekantsambandet", og da går det i ca 40 kmt. Med regenrering nedover gjennvinner han nok energi til å komme halvveis opp igjen.

Har du vurdert å lage din egen elbil?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

PSA klarer en slik tur, og flere bruker nettopp disse bilene mellom Finnøy og Stavanger.

Ulempen er at du kjører i 30 km/t opp bakkene.

Think Classic klarer samme turen med 45 km/t opp bakkene, men strømmåler annbefales for å ikke overbelaste bilen.

Nye Think klarer bakkene i 80 km/t.

Ta gjerne kontakt om du er interresert i en P106 til 99K som kan gjøre pendleturen din.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. juni 2010, klokken 13:08
PSA klarer en slik tur, og flere bruker nettopp disse bilene mellom Finnøy og Stavanger.
Vil ikke denne kjøringen skape uforholdmessig mye børsteslitasje ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Ikke om vi skal ta AX'en min som eksempel.  Den har snart pendlet 6 bakker opp hver dag i 1 år.

Det som gikk gale en gang var hele motoren røyk ide den kastet ut deler av kommutatoren; antakelig har sentrifugalkraften spillt enn viss rolle, og kanskje kombinert med varme.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

1. har jeg ikke forusetning for å svare på (bor  i Oslo).
2. Jeg tror Tesla Roadster er best egnet fordi den har 200 kW motor.
3. Definitivt ny elbil til krevende motbakker. Tesla eller Th!nk. (Tesla koster nesten 3 ganger så mye.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ommis

Kjempebra, tusen takk for svar.  Er det flere biler som kjører fra Finnøy, kan vi lage elbilkolonne :)

Et lite spørsmål til, hva krever elbiler av vedlikehold? Hva gjøres med bilen når den er inne på service?

El rayo

Vedlikehold? Husker nesten ikke hva det betyr. Fylle spylevæske og kontrollere lufttrykk i hjula hver måned.

Første service på ny Th!nk er etter 40.000 km, sjekke bremseklosser.

Seriøst: gamle elbiler som 1999-2002 Th!nk, og Peugeot Partner, 106 og Citroën Berlingo, Saxo må etterfylle vann på batteriet omtrent hver 3000-4000 km. Peugeot og Citroën må kontrollolere motorbørstene (dansk: motorkull) samtidig og kontrollere oljenivå på servostyring. Buddy har vedlikeholdsfritt batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg kan tilføye at jeg etter drøyt 40.000 km på vestlandska krøtterstier har trengt et sett med nye sommerdekk (de gamle var mer harde enn utslitte, egentlig), og en bærekule som NAF syntes hadde litt for mye slark. Utover dette er det nevnte batterivedlikehold og spylervæske det går i på min 2001 Think.  ;D  Ja, og så har jeg byttet pusserblad en gang, men etter at jeg startet å behandle bilrutene mine med ClearVue (fås på f.eks. Jula) så treng nesten ikke vindusviskeren heller. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA