Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknologien bak autopiloten og veien videre

Startet av fiskelandslaget, søndag 27. mars 2016, klokken 16:01

« forrige - neste »

fiskelandslaget

Forstår det slik at dette er noe som går igjen her inne med e-UP. Burde kanskje lese gjennom alle trådene, men fyrer løs allikevel.

Hatt min e-Up i kanskje to uker nå. Oppdaget i går at kladden kun lyste svakt rødt på noen av punktene. Leste her inne at mange anbefalte å slå av tidsstyrt forvarming. Denne funksjonen liker jeg såpass godt at jeg har latt være og bilen var jo "fulladet" allikevel i morges.

Nå derimot når jeg lader på jobb, blinker det om en annen i rødt og grønt på kladden. Lysdioden på selve bilen lyser jo grønt og fint. What to do?

Så noen snakket om å resette kladden? Er det mulig?

På forhånd takk.

(2014-modell, registrert høsten 2013. Bruktimportert.)

Elmo

Du resetter kladden ved å trykke på "0" til den slukker, og så på "1" igjen etter noen sekunder.

Kladdene er litt ømfintilig for ulike strømtilførsler (it's not a bug, it's a feature). Hvis du har ofte/alltid problem med ett spesiellt punkt men OK på andre så er det nok noe litt feil med punktet. Men hvis du har generelt problem (nesten) overalt så har du fått problem med kladden (the feature has become a bug).
Da har det vist seg at man ofte må låne ledningen fra noen andre og dukumentere at problemet følger kladden o ikke bilen eller ladestedet før Møller vil gi deg ny kladd.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Takk for svar. Skal prøve etterpå. Har tidligere hatt god erfaring med både hjemme og på jobb, men ville ikke hos mine foreldre. Da kom det kun et rødt lys på ikonet for tilførsel.

La oss si at kladden er defekt, noen tanker om hvem som erstatter denne? Møller eller importør?

Elmo

Sitat fra: fiskelandslaget på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:08
La oss si at kladden er defekt, noen tanker om hvem som erstatter denne? Møller eller importør?

What makes the difference ??   Har du bruktimportert bil ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:26
Sitat fra: fiskelandslaget på tirsdag 09. februar 2016, klokken 10:08
La oss si at kladden er defekt, noen tanker om hvem som erstatter denne? Møller eller importør?

What makes the difference ??   Har du bruktimportert bil ??

Sitat fra: fiskelandslaget på tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:09

(2014-modell, registrert høsten 2013. Bruktimportert.)



Jeg synes iallfall det er greit å vite på forhånd, om det er importør sitt ansvar eller om det er sett på som ekstrautstyr til bilen og det blir opp til VW generelt å erstatte defekt produkt.

turfsurf

Sitat fra: fiskelandslaget på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:16
Jeg synes iallfall det er greit å vite på forhånd, om det er importør sitt ansvar eller om det er sett på som ekstrautstyr til bilen og det blir opp til VW generelt å erstatte defekt produkt.

Man får vel ikke kjøpt bil uten kladd, så da er det vel samme garanti som på resten av bilen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elmo

Sitat fra: fiskelandslaget på tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:09
(2014-modell, registrert høsten 2013. Bruktimportert.)
Sorry, jeg overså den.

Jeg vet ikke hvordan Møller forholder seg generelt til bruktimporterte bilen.
Men akkurat når det gjelder "kladden" så har de vært generelt vanskelige med å godta reklamasjoner (med henvisning til at stømnettet hjemme hos folk er problemet) - så vil du nok få enda mere problemer mot dem enn deres egne kunder har.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Det er det inntrykket jeg også har, at du hvis du nevner parallellimport fra Tyskland, setter de bremsene på. Får høre med forhandler som jeg kjøpte den hos. Eneste er jo at bilen faktisk lader, så på en måte er jo alt som det skal utenom lysene i kladden..

nortrahof

Du har vel "Europa-garanti" på bilen?

Da kan det være at du kan reklamere der du kjøpte bilen. Så tar denne forhandleren kontakt med VAG sentralt - og du får innkalling på nærmeste verksted for å fikse feilen. Da blir Møller og det lokale verkstedet "instruert" av VAG om å utbedre dette - og VAG tar kostnadene.

Har selv kjøpt en del nye bobiler i Tyskland - og det er den måten jeg har måtte reklamere på. - Litt mer arbeid men like god service (bortsett fra "sure forhandlere" som allikevel blir "instruert" å gjøre dette).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fiskelandslaget

Prøvde litt på jobben i dag. Synes jeg hørte et lite klikk en av gangene. Nå lyser det kun svakt rødt på selve laderikonet og hvis jeg holder inne "0", blinker det rødt og oransje. Det kommer samtidig en slags summelyd.

Bilder vedlagt.

Det blir nok uansett til at jeg tar kontakt med min forhandler. Bare spent på om de fikser det selv eller dytter meg videre til Møller som sender meg tilbake osv osv.

nortrahof

Så ikke noe "gul plastikk" på UMCen din. - Vet ikke om VW har byttet type - men min var i gul plast før gummistrømpen ble montert.

Det kan være at biler som er solgt i Norge har en spesiell UMC? Dette fordi vi har IT (og TT)-nett som er ganske utbredt i Norge og Albania men ikke i Tyskland og ellers på Kontinentet der man har utelukkende TN-nett.
Da i i Norge har en blanding av TN og IT, kan det være at UMCen din er beregnet for TN og virker derfor kun på steder der det er TN.

Forskjellen mellom TN og IT er populært forklart at der det er 230V så er ene fasen alltid jord på TN mens begge faser skal "sveve" i forhold til jord på IT. "Svevende faser" på TN sier at noe er feil med tilkoblingen - og da vil ikke UMCen virke!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Gul plastik ??  Her er bilde av kladden på eUp levert av Møller jan. 2014
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Sitat fra: nortrahof på onsdag 10. februar 2016, klokken 10:51
Så ikke noe "gul plastikk" på UMCen din. - Vet ikke om VW har byttet type - men min var i gul plast før gummistrømpen ble montert.

Det kan være at biler som er solgt i Norge har en spesiell UMC? Dette fordi vi har IT (og TT)-nett som er ganske utbredt i Norge og Albania men ikke i Tyskland og ellers på Kontinentet der man har utelukkende TN-nett.
Da i i Norge har en blanding av TN og IT, kan det være at UMCen din er beregnet for TN og virker derfor kun på steder der det er TN.

Forskjellen mellom TN og IT er populært forklart at der det er 230V så er ene fasen alltid jord på TN mens begge faser skal "sveve" i forhold til jord på IT. "Svevende faser" på TN sier at noe er feil med tilkoblingen - og da vil ikke UMCen virke!

Dette er ikke et plassproblem da den har virket både hjemme og på jobb tidligere.

Forhandler har nå mottatt den og tester den hos seg, så får vi høre hva de sier.

nortrahof

- Husker feil. - Beklager!
Det var ledningen som var gul!
Har ikke brukt UMCen på over 2 år, så den er nedpakket.

Ligger den ene fasen til jord på et IT-nett, så kan UMCen "tro" at den er koblet til TN.
Jordfeilen behøver ikke å ligge i huset der du bor eller er tilkoblet men på samme trafokrets i nabolaget. - Utbedres denne jordfeilen så har du tilbake IT-nettet.
Derfor er IT-nett spesielt utbredt på skip og i offshore. Da får du ingen utkobling ved jordfeil på viktige kurser. Dette krever daglig tilsyn slik at første jordfeil utbedres fortløpende når situasjonen tilsier at det er forsvarlig å drive feilsøk.
Mange nettleverandører har endret IT-nett til TT ved å terminere stjernepunktet på trafoen da de ikke har klart å holde IT-nettet tilstrekkelig isolert fra jord.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fiskelandslaget

Hvis så er tilfelle, at en jordfeil setter kladden ut av spill, så burde det uansett være mulig å resette denne og lade på et sted det ikke er jordfeil. Har prøvd å holde inne "0" inne og holde inne "1" og "0" inne samtidig. Eneste som skjer, er en liten summelyd og ingenting mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA