Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknologien bak autopiloten og veien videre

Startet av fiskelandslaget, søndag 27. mars 2016, klokken 16:01

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg oppfattet det som om UMCen virket på jobb men ikke hjemme?
Da er jordfeil/nettfeil sannsynlig.
- Virker ikke UMCen noen steder så er den sannsynlig defekt?

At du ikke får resatt den ved vedvarende jordfeil kan virke plausibelt? Da "sjekker" UMCen nettet - og kobler ut dersom dette ikke er i orden. - Da kan det høres ut som en viss "summing" - først reset - så utkobling - i det uendelige.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: fiskelandslaget på onsdag 10. februar 2016, klokken 15:13
Har prøvd å holde inne "0" inne og holde inne "1" og "0" inne samtidig.

Å holde "0" og "1" inne samtidig er IKKE reset. Det er for å endre ladestrøm opp og ned (6-8-10A).
RESET er - først holde "0" inne til det sier klikk, ende 5-10 sekunder og så holde "1" inne en stund til kladden lyser opp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Reset, slik du beskriver, prøvde jeg først uten at noe skjedde. Det var forhandleren som kom med det forslaget om å holde begge inn. Uansett så hjalp det ikke.

Den har vært kranglete både hjemme og på jobb. Vil ikke si at den ikke virker, for den lader. Eneste er at det ser ut som innsiden på en thailandsk tuk-tuk når det lader og det skal det jo ikke. Savner de grønne lysene jeg.

Forhandler fikk den heller ikke til å virke i går, så får høre hva som skjer i dag.

fiskelandslaget

Et lite stemningsbilde mens vi venter på avklaring vedrørende ladekladd. e-UP med lånt ladekladd foran sin storesøster. :)


fiskelandslaget

Har fått ladekladd som fungerer. Møller vil ha inn både bil og lader for å finne ut hvorfor opprinnelig lader ikke virker.  :o

fiskelandslaget


fiskelandslaget

Ser jo ut som Møller har vært borti kranglete ladekladder før.  ;)

Red: Vedlagt fil er et skjema som blir utlevert før feilsøking.

Elmo

Tror nesten de har lært (stjålet idéen) av meg.
Møller Ryen nektet plent at det var noe feil med kladden på jobbens eUp for snart 2 år siden. Jeg ble forbanna og bomba dem med en masse bilder og forklaringer og eksempler.
Vi fikk ny kladd og et par uker etterpå fikk jeg mail om at "Tyskland" takket for veldig god dokumentasjon ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Ladekladd defekt. Bilen er fra oktober 2013 og garantien er ikke gjeldene fra Volkswagen lenger. Ny pris 5118,75.

Venter på svar fra forhandler.

Elmo

Sitat fra: fiskelandslaget på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:16
Ladekladd defekt. Ny pris 5118,75.
Da kjøper du heller en 6-10-16A kabel fra alternativ leverandør.  Elbilhjelpen / NoFuel / .. / ..  til rundt 3500,-
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Takk for tipset, men håper forhandler ordner opp i dette. Selv om VW sin garanti er utløpt, gjelder vel garantien fra forhandler.

Fin side forresten, lager nok en ny tråd når jeg tenker å gjøre innkjøp for lading hjemme.

fiskelandslaget

Jeg har troen på forhandler her, så det stusser jeg egentlig ikke på. Innlegget var litt ment som info og oppdatering vedrørende denne saken og prisinfo i tilfelle andre skulle være i en lignende situasjon.

fiskelandslaget

Ny ladekladd i eske mottatt fra forhandler. Jeg håpet egentlig at vi endelig var i mål, men er ikke helt på 100% ennå.

En bekjent av meg har hatt en dialog direkte med Møller vedrørende ladekladder. Siterer først uttalelse fra Møller:

SitatEtter det jeg forstår er dette en bil som er importert via annen importør en Harald A Møller.
Vi har registrert at flere av bilene som er beregnet på andre markeder har andre typer ladekabler.
Forskjellen er at de norske kablene er at de er tilpasset IT-nettet vi har i Norge, der jordingen er annerledes en TN-nett som benyttes i Europa. Derfor slår de importerte kablene ut langt oftere, fordi de mistolker normal jord i et IT anlegg som feil.

Da disse bilene var i utgangspunktet ment å gå i et annet marked enn Norge, vil ikke nye kabler bli dekket på garanti, det er ikke noe galt med disse kablene.

SitatHvordan ser jeg forskjell på en ladekabel tilpasset norske forhold og den som er originalt med bilen?

SitatForskjellen du ser er at kabel som leveres med hos oss er rett, mens de som ikke er levert gjennom oss har en vinkel.

Skuffelsen var nok litt tilstede da jeg så at min nye ladekabel var med vinkel på. Slik jeg tenker da, er at det går nok bra så lenge det ikke oppstår en jordfeil som slår ut ladekladden beregnet for TN-nett. Satser på at dette går bra. :)

Elmo

Sitat fra: fiskelandslaget på torsdag 17. mars 2016, klokken 20:23
Sitat fra: Møller
Forskjellen er at de norske kablene er at de er tilpasset IT-nettet vi har i Norge, der jordingen er annerledes en TN-nett som benyttes i Europa. Derfor slår de importerte kablene ut langt oftere, fordi de mistolker normal jord i et IT anlegg som feil.

Skuffelsen var nok litt tilstede da jeg så at min nye ladekabel var med vinkel på. Slik jeg tenker da, er at det går nok bra så lenge det ikke oppstår en jordfeil som slår ut ladekladden beregnet for TN-nett.

Grunnet diskusjon i en annen tråd så testet jeg igår om originalkladden på "Norsk" eUp (rett støpsel) fungerer på kurs uten jord. Brukte skjøt med jord i bare ene enden. FUNKET SOM BARE DET.
Det må vel bety an ingen jord = ikke feil på jord ;D
Så da hadde det vært interessant om en med en u-Norsk kabel som har problemer testen det samme som meg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fiskelandslaget

Link til den andre tråden?

Skulle jo tro dette var ganske vesentlig med tanke på den store andelen av bruktimporterte biler. Selvfølgelig, det er ikke alltid det er feil på IT-nettet du lader på og det er ikke sikkert det er IT-nett heller. Men for å være på den sikre siden, burde jo nesten parallellimporterte biler leveres med lader som kan gjøre jobben sin på alle nettverk i Norge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA