Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reell rekkevidde

Startet av Niff123, søndag 27. mars 2016, klokken 11:56

« forrige - neste »

aaa3

Nei, hva er et problem.
Så lenge du har strøm går det kjempebra. Med tomt batteri må bensinmotoren jobbe på høye turtall for å generere nok strøm. Kjører du over 70 blir det bedre, for da er motoren koblet direkte på forhjulene (parallell hybrid), og turtallet er mye lavere. Men det blir vel ikke så mye over 70 med campingvogna på slep?

gebret

Har nå kjørt 16000 med vår 2016 Phev Instyle+
Bensinforbruket er helt hinsides, og stemmer langt fra oppgitt forbruk:
Eksempel:
T/R Hytta 64mil (Fredrikstad Trysil - 6 grader) 1.1 l/m ::) Starter med full tank i Fredrikstad og må fylle igjen når jeg kommer til trysil. Altså kjørt 30 mil og 33 nye litere med bensin må fylles opp....
Småkjøring fra hytta til butikken, ca 20 km Forbruk 1,6 liter :-\
Kjører max 2 mil med fulladet bil  (-7 grader)

På alle alle områder er bilen super og innfrir. God kjørekomfort. De nye setene er faktisk veldig gode på langkjøring., støysvak, grei akslerasjon, litt svampete styrerespons, god plass.

MikaelØ

Det var ikke særlig imponerende  :-\
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

aaa3

Sitat fra: aaa3 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 08:14
Jeg (vi) har kjørt ca. 30.000 km på snart 22 måneder, variert kjøring. 180 km til hytta, lader ikke underveis, lader på hytta. Noen turer dit med henger. 60 km til jobb, lader fullt der.
Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk (alle fyllinger logget) på 0,4 l/mil. Det er bra det!
Vi har også en Toyota Aygo - det er vel noe av det minste man får. Totalt gjennomsnittlig bensinforbruk for den er 0,44 l/mil.
Husk at når kameraten med Audi e.l. diesel skryter av 0,4-0,5 l/mil, så måler han bare langkjøring!
Reelle gjennomsnittsforbruk kan dere se her: http://www.spritmonitor.de/
Det var da skuffende høyt forbruk gebret. Men øving gjør mester; vi bruker (enda) mindre bensin nå på andre året med bilen enn vi gjorde det første år.
Gode råd for lavt forbruk:
- ikke bruk aircondition (*-knappen) hvis det ikke er nødvendig
- vær lett på foten - liker du "aktiv kjøring" så er bilen bra den, men ikke forvent lavere bensinforbruk en for en fosilbil
- forvarm alltid hvis det er lave temperaturer - vi forvarmer alltid hvis det er under + 10 grader
- slå av klimaanlegget (OFF-knappen) før du avslutter helt - når du skal kjøre neste gang setter du på ECO før du igjen aktiverer klimaanlegget (viktig når det er kaldt)
- hold så lav varme i kupeen som mulig - bruk setevarme

PhevVest

Det var da svært til forbruk.
Kjørte nettopp 28 mil delvis på nysnødekke.
4 personer, full last og full skiboks på taket.
Fylte opp tanken før start, tomt batteri.
Klima på, normal mode (ikke Eco) og temp på 22C.
Iflg. MMC ble forbruket 0,74l/mil.
Noe småkjøring i ettertid mest på batteri - fremdeles halv tank med bensin.
2015 instyle+.

erik e

1,1 L på mila ved langkjøring = akkurat det dobbelte jeg brukte med MB C klasse Oslo- Hafjell i helgen. ( 250 cdi 4x4 aut.)  Tror du skal tenke over kjøre stil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

gebret

Sitat fra: PhevVest på torsdag 25. februar 2016, klokken 10:40
Det var da svært til forbruk.
Kjørte nettopp 28 mil delvis på nysnødekke.
4 personer, full last og full skiboks på taket.
Fylte opp tanken før start, tomt batteri.
Klima på, normal mode (ikke Eco) og temp på 22C.
Iflg. MMC ble forbruket 0,74l/mil.
Noe småkjøring i ettertid mest på batteri - fremdeles halv tank med bensin.
2015 instyle+.

Kensam

Kjørt 26 mil i går. Tørre fine veier og rundt 0 grader. Vekslet mellom 30-50-60-70-80-90-100 fartsgrenser, 22 grader på klima og fikk et forbruk på 0.64 liter pr mil. Startet med 38 km rekkevidde på strøm.

gamleboyen

Er det noe bensinforbruk å snakke om når det kun er klimaanlegget som kjører på småkjøring? I andre biler står jo forbruket på 0.0l/100km når bilen går på tomgang selv om det jo egentlig brukes litt bensin da også.


Hva skjer forresten hvis det er tom bensintank og fullt batteri?  :o


PhevVest

Sitat fra: gamleboyen på fredag 26. februar 2016, klokken 12:50
Hva skjer forresten hvis det er tom bensintank og fullt batteri?  :o

Da kan du kjøre så lenge det er strøm - har prøvd det selv.
Gikk tom for bensin men hadde strøm igjen og kom meg til fyllestasjon på strøm.
Da fungerer bilen som om man hadde trykket en "el-mode" knapp - som dessverre mangler.
Kan gi så mye gass du vil - men siden motoren ikke har bensin er det kun el motorene som fungerer.

gamleboyen

Bra!

Merkelig at den elknappen mangler. Det må da være beskyttelse for å hindre ødelegging av batteriene på et vis.

rkiljet

Eureka! Dersom den fungerer som ren elbil om motoren går tom for bensin, så vil det i praksis si at om man selv lager en bryter i forbindelse med sikringen til bensinpumpa, eller liknende, så har man det på plass.

gamleboyen

Vil nok gå ut fra at for mye modding av kritiske komponenter vil gå hardt utover garantien. Men etter fem år, så...  8)

PhevVest

#43
Sitat fra: rkiljet på fredag 26. februar 2016, klokken 13:47
Eureka! Dersom den fungerer som ren elbil om motoren går tom for bensin, så vil det i praksis si at om man selv lager en bryter i forbindelse med sikringen til bensinpumpa, eller liknende, så har man det på plass.

Hehe - var inne på tanken. Men tviler på at det er manglende tilførsel som trigger dette, ville heller tro det var koblet til tankmåler eller noe slikt. Og så er det dette med garanti da - om man "tukler" med bilen. Man må også passe på å slå av bryteren før batteriet er tomt - ellers stopper bilen (f.eks. midt på motorveien). Men - finner noen frem til en god og enkel løsning (slik som å koble fra kontakten til beltevarsleren under førersete) så setter jeg pris på svar!  ;)

At elknappen mangler har ikke noe med batteribeskyttelse å gjøre. Bare en (eller flere) som har funnet ut at "slik gjør vi det". Flere andre hybrid biler har en slik knapp. Ikke verre enn at den blir overstyrt når batteriet er tomt.

ghabbe

Sitat fra: gebret på onsdag 24. februar 2016, klokken 23:04
Har nå kjørt 16000 med vår 2016 Phev Instyle+
Bensinforbruket er helt hinsides, og stemmer langt fra oppgitt forbruk:
Eksempel:
T/R Hytta 64mil (Fredrikstad Trysil - 6 grader) 1.1 l/m ::) Starter med full tank i Fredrikstad og må fylle igjen når jeg kommer til trysil. Altså kjørt 30 mil og 33 nye litere med bensin må fylles opp....
Småkjøring fra hytta til butikken, ca 20 km Forbruk 1,6 liter :-\
Kjører max 2 mil med fulladet bil  (-7 grader)

På alle alle områder er bilen super og innfrir. God kjørekomfort. De nye setene er faktisk veldig gode på langkjøring., støysvak, grei akslerasjon, litt svampete styrerespons, god plass.

Forbruket ditt hørtes veldig høyt ut! Vi har hatt bilen i to år, og kjører blandet både lange og korte turer. Forbruket er ca. 0,4 l/mil i gjennomsnitt over året. Du kan lese litt om erfaringer med forbruk her også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26748.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA