Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av bosonic, søndag 27. mars 2016, klokken 01:30

« forrige - neste »

Lynet

Ser du bruker teslalog.com El Mundo. Er denne nettsiden relativt trygg? Og er det andre som har erfaringer med den?
Det var mye diskusjoner rundt linkmytesla for en tid tilbake, kan ikke finne noen dikusjon om teslalog.
Ser forøvrig bra ut  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El Mundo

#76
Jeg har brukt teslalog-siden uten å oppleve problemer ift sikkerhet. Bruker også teslafi.com. Her får du en mer kalenderbasert logg med endel lister over trips til andre brukere med annet. Gjorde etpar turer igår og idag som er blitt logget av begge nettstedene. Er litt avvik fra hverandre og tesla sin Trips-fane, men det er ikke mer enn at man føler det er nøyaktig nok. Noen utklipp fra teslafi.com

Sjøhyene

Er det bare jeg som innbiller meg at de har gjort noe med forbruks beregningen nå i løpet av våren eller tidlig sommer? F.eks på turer nå i sommer der jeg før lå på 190wh/km ligger jeg nå på 170wh/km. Virker gjevnt over som jeg har ca 10% lavere forbruk nå kontra tidligere sommere.

Dette er da en S85 som jeg har hatt i 2,5 år og 60 tusen km.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

DagfinnN

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 13. september 2016, klokken 08:29
Er det bare jeg som innbiller meg at de har gjort noe med forbruks beregningen nå i løpet av våren eller tidlig sommer? F.eks på turer nå i sommer der jeg før lå på 190wh/km ligger jeg nå på 170wh/km. Virker gjevnt over som jeg har ca 10% lavere forbruk nå kontra tidligere sommere.

Dette er da en S85 som jeg har hatt i 2,5 år og 60 tusen km.
Jeg har samme følelse.  Når jeg kjører hjem fra jobb i snitt 70 km/t og ca 20 km nesten helt flatt, ligger jeg nå på godt under 150 wh/km. Jeg bruker TACC. Før lå jeg over - også med TACC på.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Mao

Min P85D fra mars 2015 har brukt ca. 7 % mindre strøm denne sommeren enn i fjor sommer, på det jeg mener er temmelig lik kjøring. Merker det godt på rekkevidden på langturer, hvor jeg i år under gunstige forhold har hatt rundt 45 mil reell rekkevidde uten å drive noen form for sparekjøring. Snittforbruk denne sommeren ligger på 191 Wh, mot 205 i fjor sommer. Og langturer godt under 170 Wh var utenkelig sist sommer, men fullt oppnåelig i år.
Så noe må ha skjedd med software :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

cairnz

Sitat fra: Mao på onsdag 14. september 2016, klokken 23:01
Min P85D fra mars 2015 har brukt ca. 7 % mindre strøm denne sommeren enn i fjor sommer, på det jeg mener er temmelig lik kjøring. Merker det godt på rekkevidden på langturer, hvor jeg i år under gunstige forhold har hatt rundt 45 mil reell rekkevidde uten å drive noen form for sparekjøring. Snittforbruk denne sommeren ligger på 191 Wh, mot 205 i fjor sommer. Og langturer godt under 170 Wh var utenkelig sist sommer, men fullt oppnåelig i år.
Så noe må ha skjedd med software :)
Samme dekk som i fjor? Slitte dekk har lavere forbruk enn nye .. :)
Elbilist

Helge Alm

Hei
Min S70 D hadde i sommer et forbruk +/- 200 wh/km. Nå i høst med forvarming og klima på ligger den på rundt 240-250wh/km. Når jeg kjører hjem på ettermiddagen så er lysene på av en eller annen merkelig grunn(står på automatisk, men det er fortsatt lyst ut), men stopper jeg på turen og starter opp igjen slår de seg av. Temperaturen på ettermiddagen er +/- 10 grader. På morgenen opplever jeg samme forbruk  - rundt 0 grader. Øvrige forutsetninger samme sommer som senhøst, dvs. dekk med korrekt lufttrykk, tørt føre og cruise på 120 km/h.
Er dette normalt forbruk nå?

Lynet

Min P85 2014 autopilot fikk i sommer et forbruk på 172Wh/km på 12700km. Goodyear dekk med 3.3 bar. Kun kjørt i Norge.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

Sitat fra: Helge Alm på onsdag 05. oktober 2016, klokken 17:42
Hei
Min S70 D hadde i sommer et forbruk +/- 200 wh/km. Nå i høst med forvarming og klima på ligger den på rundt 240-250wh/km. Når jeg kjører hjem på ettermiddagen så er lysene på av en eller annen merkelig grunn(står på automatisk, men det er fortsatt lyst ut), men stopper jeg på turen og starter opp igjen slår de seg av. Temperaturen på ettermiddagen er +/- 10 grader. På morgenen opplever jeg samme forbruk  - rundt 0 grader. Øvrige forutsetninger samme sommer som senhøst, dvs. dekk med korrekt lufttrykk, tørt føre og cruise på 120 km/h.
Er dette normalt forbruk nå?

Kjenner igjen det der forbruket på min 70D ja... Tenker i mitt stille sinn at jeg er for hard på w00tpedalen men det er tydeligvis ikke bare meg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

Opplever ikke en slik økning på "gammel' S85 som dere rapporterer på S70/75D.

Jeg bruker typisk 5 -7 % mer i løpet av vintersesongen i forhold til sommersesongen. (Erfaring etter 3 sommersesongen og 2 vintersesonger)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

samotholt

På korte turer virker det som om forbruket er mye høyere ved lave temperaturer. Antar at dette er pga. oppvarming av batteriet (noe som kan slås av ved å bruke range mode).

På lengre turer vil forbruket (etter min erfaring) bli mer likt sommerforbruk, så lenge det ikke er spettkaldt da.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Muffinman

Sitat fra: GOS på onsdag 05. oktober 2016, klokken 18:15
Opplever ikke en slik økning på "gammel' S85 som dere rapporterer på S70/75D.
85D``en i signaturen bruker mindre enn P85``en på sommeren, og mer på vinteren. Det skjer noe med forbruket på D``en når temperaturen er lavere enn en eller annen verdi, uavhengig av føret. Tipper det er en slags "dum" sjalting av måten drivlinja fungerer på, f.eks. at den slår på permanent firehjulsdrift under en viss temperatur.

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:27
Sitat fra: GOS på onsdag 05. oktober 2016, klokken 18:15
Opplever ikke en slik økning på "gammel' S85 som dere rapporterer på S70/75D.
85D``en i signaturen bruker mindre enn P85``en på sommeren, og mer på vinteren. Det skjer noe med forbruket på D``en når temperaturen er lavere enn en eller annen verdi, uavhengig av føret. Tipper det er en slags "dum" sjalting av måten drivlinja fungerer på, f.eks. at den slår på permanent firehjulsdrift under en viss temperatur.

Mitt inntrykk er det samme, men naturligvis ikke vitenskapelig dokumentert. I varmt vær bruker 85D 10-15 Wh mindre pr km enn 85 RWD, ved kaldere enn rundt 5-8 grader(?) bruker D-en tilsvarende mer enn bakhjulstrekkeren.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

GOS

Sitat fra: fonberg på torsdag 06. oktober 2016, klokken 13:44
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:27
Sitat fra: GOS på onsdag 05. oktober 2016, klokken 18:15
Opplever ikke en slik økning på "gammel' S85 som dere rapporterer på S70/75D.
85D``en i signaturen bruker mindre enn P85``en på sommeren, og mer på vinteren. Det skjer noe med forbruket på D``en når temperaturen er lavere enn en eller annen verdi, uavhengig av føret. Tipper det er en slags "dum" sjalting av måten drivlinja fungerer på, f.eks. at den slår på permanent firehjulsdrift under en viss temperatur.

Mitt inntrykk er det samme, men naturligvis ikke vitenskapelig dokumentert. I varmt vær bruker 85D 10-15 Wh mindre pr km enn 85 RWD, ved kaldere enn rundt 5-8 grader(?) bruker D-en tilsvarende mer enn bakhjulstrekkeren.

Men det kan vel ikke være slikt om dere kjører med Range Mode on på D-bilene?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Kim Kim

#89
Startet dagen med fulladet batteri,og forvarmet bilen (85D-2015) i 20 minutter

-2 grader
Varmeapperat på 22C, setevarme(2) og rattvarme på.
Ikke rangemode
Musikkvolum på 8-9 som alltid :)
19" med nye Nokian R2 (3,4 bar)

Kjørte 4 mil 45 min pause - 80 kmt vei
Kjørte 2 mil - 1 time Pause - 80 kmt vei
Kjørte 14 mil hvor 10 mil var E6 110kmt på autopilot hele veien

Forbruk - 198wh/km i snitt, noe jeg syntes var meget bra, og bedre enn mine tall i fjor.
Siste turen på 14 mil var 199wh/km i snitt og tok 95 minutter.










Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA