Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde

Startet av znaky85, lørdag 26. mars 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

znaky85

Hei,

Finnes det ladestasjoner vi kan kjøpe for å bruke hjemme med jordfeilsikring type B? Bortsett fra Salto sin? Til 16 amp sikring.

Homecast

Salto har ikke jfb type b.
Men en dc rcm løsning som de kaller det.
Den løser ut på 6mA jordfeilstrøm (DC) og derfor kan den brukes med kombiautomat. Det er ikke ok med en vanlig type b jordfeilbryter ein først løser ut rundt 27 mA
(Vet det ikke er helt det du ber om men er til info)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

znaky85

Var ikke helt det jeg ville vite, men nyttig info. Noen andre som har samme løsning som Salto sin?

elektrolux

Sitat fra: Homecast på mandag 08. februar 2016, klokken 19:43
Den løser ut på 6mA jordfeilstrøm (DC) og derfor kan den brukes med kombiautomat. Det er ikke ok med en vanlig type b jordfeilbryter ein først løser ut rundt 27 mA

Men er den godkjent så lenge kravet er B vern?

Vi kjører forøvrig ekte B vern på alle våre 32A ladestasjoner. Priser fra 7000 kr inkl moms.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 20:16
Sitat fra: Homecast på mandag 08. februar 2016, klokken 19:43

Vi kjører forøvrig ekte B vern på alle våre 32A ladestasjoner. Priser fra 7000 kr inkl moms.

Ja.
Resten av installasjonen må ikke bli dårligere av at utstyr kobles til, hvilket da er problemet her med B type vernet, hvorfor er allerede beskrevet.

Edit: tilleggsinfo
DC beskyttelse er kravet, NEK beskriver da B type jordfeilvern siden det er "hyllevare" og enkel måte å løse det på.
DC RCM løsningen er en annen og bedre måte å løse det på (det er lov å gjøre det bedre enn kravet i NEK) =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Kravet er B-vern eller noe en kan dokumentere gir minst samme sikkerhet. Det er vel ingen grunn til å tro noe annet når Salto hevder dette. Salto DC jordfeilovervåking skal jo løse ut ved en lavere DC verdi enn et B vern. Type B setter minstekravet, Saltos løsninng er noe bedre.
(Salto har jo også ladestasjoner som krever B jofdfeilbryter i sikringsskapet)

Ps. Jeg vi gjette på at Zaptecs løsning er noe ala Saltos, altså en separat målekretst for glatt DC jordfeil etter AC kretsen, og ikke en hyllevare B jordfeilbryter som forøvrig er omtrent det samme. Ds.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stemmer det. Og nå husker jeg hvorfor Ratio gikk fra slikt DC vern til B vern; nemlig for å slippe å måtte dokumentere tilsvarende sikkerhet. Slik dokumentasjon kan koste svært så store beløp. ;)
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

nofuelno

Sitat fra: znaky85 på mandag 08. februar 2016, klokken 19:38
Hei,

Finnes det ladestasjoner vi kan kjøpe for å bruke hjemme med jordfeilsikring type B? Bortsett fra Salto sin? Til 16 amp sikring.
KEBA kommer nå også med modeller som har intern DC lekasje beskyttelse.
De ser ikke noen grunn til å putte inn en B-type jordfeilbryter i sine bokser.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

bno

Er i ferd med å installere ladeuttak. Har et par år gammel installasjon og der er det jordfeilsikring type C. I et underfordelingsskap i garasjen må det (krav) installeres type B vern. Har 230It/3 x40A der. Har funnet et B-vern som virker gunstig priset http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct Noen som kan anbefale andre eller er dette OK prismessig?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

KjellG

Hvor er det vernet montert? I ladestasjonen eller i sikringsskapet? Dersom det står i stasjonen, hva står i skapet?

elektrolux

Vernet står i ladestasjonen. Bare huseier vet hva som står i skapet. Noen ganger står det ingen vern der i det hele tatt. ;)
Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: bno på tirsdag 23. februar 2016, klokken 18:44
Er i ferd med å installere ladeuttak. Har et par år gammel installasjon og der er det jordfeilsikring type C. I et underfordelingsskap i garasjen må det (krav) installeres type B vern. Har 230It/3 x40A der. Har funnet et B-vern som virker gunstig priset http://elby.no/Sikringsmateriell/Jordfeilbryter/Jordfeilbryter-Type-B-63A-30mA-4-Pol-Ct Noen som kan anbefale andre eller er dette OK prismessig?

Det der er den billigste typen du får tak i, men jeg selger de for 1100,- :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Hvordan opplever dere kvaliteten på CHNT? Personlige erfaringer fra litt større anlegg der det er brukt vern og annet utstyr fra CHNT er ikke spesielt bra. Jeg vil nok aldri installere noe fra CHNT i mitt hjem, selv om jeg kan spare noen kroner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bno

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. februar 2016, klokken 05:08
Det der er den billigste typen du får tak i, men jeg selger de for 1100,- :)

Ser at man ikke har den beste erfaring med det merket jeg linket, men hva anbefales. Synes priser på 3-4 tusen som min installatør indikerte er drøyt. Salto sin til NOK 2000,- kjenner jeg heller ikke kvaliteten på. Noen som kan veilede litt?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrolux

Stavanger:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA