Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I-miev har "havarert" etter første hurtiglading

Startet av Leafys, lørdag 26. mars 2016, klokken 09:04

« forrige - neste »

Leafys

Hei,

Jeg bygger for øyeblikket et hus i Oslo og diskuterer for øyeblikket med elektrikker hva som er mulig å få til av ladekapasitet i garasjen. På min ønskeliste står en ladeboks med mulighet for 32A (kjekt å ha da vi vil få dagsbesøk av familie/venner med behov for å lade raskt).

Elektrikk opplyser følgende: "Det anbefales ikke å lade med mer enn 16A hjemme. Det blir skjevbelastning og hovedsikring kan slå ut. Hovedsikring er på 3x40A 400V"

Er dette virkelig problematisk å installere dette gitt kapasiteten på hovedsikringene? Resten av huset vil ha et moderat strømforbruk (varmes opp med varmepumpe feks).

Takk for svar!

elektrolux

Be elektrikker sette opp et 3 fase 32A stikk i garasjen så slipper du hele diskusjonen.

Senere vil du kunne belaste denne kursen slik du selv ønsker. Velger du en ladestasjon fra oss er den plug and play og fritt justerbar i trinnene 10-16-24-32A. Leveres nå som standard med Jordfeilvern type B.

Du vil også kunne koble til en DC lader når de en gang blir fornuftig priset. Da får du ingen skjevlast og opp til 13 kW lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leafys

Takk Elektrolux. Det virker som et bra innspill. Vi får se om elektrikker aksepterer å installere dette.
Har du forresten en ladestasjonløsning som vil kunne brukes av både Nissan Leaf og Mercedes Benz B electric - og som kan kobles direkte på 3-fasen?

Homecast

#3
40A hovedsikring med 32A stikk?
Ingen elektriker som tillater det.
Samtidighetsfaktor når du legger på de vanlige 10-16 kursene i et hus blir da 0,2 eller noe sånt?
Nei jeg er enig med din elektriker, legg opp 16A lader. Men legg gjerne opp en 5G6 kabel ut dersom du faktisk har bruk for det en gang, men siden du ikke har behov nå og det bare er kjekt å ha syntes jeg det blir tullete.

Velg heller en 400V boks for mulighet til 11kw
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Leafys

Noen andre kreative løsninger for hvordan man kan få til 32A? Jeg kan meget lite om elektrisitet, men kan man feks. be om at selve hovedsikringene oppgraderes til større kapasitet eller er dette som regel begrenset av netteier? Elektrikker lurer på om Leaf kan lades med 3-fas 400V. Da kunne belastningen dras likt over alle fasene slik at man kan trekke ut 10kW med 16A. Antar at dette ikke går på Leaf gitt at det er 6.6kW lader?

elektrolux

#5
Sitat fra: Leafys på mandag 08. februar 2016, klokken 18:28
Takk Elektrolux. Det virker som et bra innspill. Vi får se om elektrikker aksepterer å installere dette.
Har du forresten en ladestasjonløsning som vil kunne brukes av både Nissan Leaf og Mercedes Benz B electric - og som kan kobles direkte på 3-fasen?

Ja. http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/ladestasjoner-med-type-2-stikk
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: Leafys på mandag 08. februar 2016, klokken 19:52
Noen andre kreative løsninger for hvordan man kan få til 32A? Jeg kan meget lite om elektrisitet, men kan man feks. be om at selve hovedsikringene oppgraderes til større kapasitet eller er dette som regel begrenset av netteier? Elektrikker lurer på om Leaf kan lades med 3-fas 400V. Da kunne belastningen dras likt over alle fasene slik at man kan trekke ut 10kW med 16A. Antar at dette ikke går på Leaf gitt at det er 6.6kW lader?

Leaf lader kun på 1 fase og til nøytral i ditt anlegg
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Sitat fra: Sven-E på mandag 08. februar 2016, klokken 18:53
Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 18:08
Be elektrikker sette opp et 3 fase 32A stikk i garasjen så slipper du hele diskusjonen.

Du vil også kunne koble til en DC lader når de en gang blir fornuftig priset. Da får du ingen skjevlast og opp til 13 kW lading.
Hvorfor får han bare 13kW?

Beklager. Fikk det for meg at han hadde IT nett. Med TN nett får han selvfølgelig opp til 22 kW.

Med et slike muligheter bør han vurdere Zaptec sin Smart som kan utnytte ledig kapasitet på både faser og hovedsikring . Ville uten tvil krevd et rødt 400V stikk i garasjen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: Sven-E på mandag 08. februar 2016, klokken 23:00
Sitat fra: Homecast på mandag 08. februar 2016, klokken 19:46
40A hovedsikring med 32A stikk?
Ingen elektriker som tillater det.
På hytta har vi 400V16A inn på hovedsikringen.
I sikringsskapet (i tillegg til overspenningsvern og jordfeilautomater) er det et rødt 400V16A stikk.
Så vidt jeg vet er skapet levert standard med denne løsningen.
Det er altså greit med 16A på 16A men ikke 32A på 40A?

(Det gikk ikke å lade Tesla på 400V16A der enda alt av strømbruk inne var avslått, hovedsikringen slo ut etter ca. 2 minutter, men 400V15A gikk fint.)

Like lite lovlig der, faktisk enda værre. Her har installatør brutt FEL (altså en forskrift og ikke en Norm, hvilket gjør det til noe man faktisk må følge). Anlegget skal være egnet til forutsatt bruk, forutsatt bruk er ikke å måtte stenge ned hele hytta for å kunne lade en elbil, når du i tillegg sier at kursen ikke kunne bli belastet fult ut før hovedsikringen røyk så er dette anlegget ikke godkjent.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:36
Tja, anlegget ble senest inspisert i 2014, og det er godkjent.
Slik jeg har forstått det, er det egentlig 1 kurs inn til hytta, på 400V16A, med eget rødt CEE.
Den kursen er deretter fordelt på 3 andre kurser.
Og dette er helt likt skap som det er på flere hytter bortover.

"Hoved"Sikringen slo jo ut når Tesla'en ble forsøkt ladet på 16A, men det kan jo like gjerne være at det var noe feil med Tesla'en, slik at den trakk for mye.  Det har ellers ikke vært noen som helst problemer med anlegget.

Så tilførselen til hytta er fordelt ifra en stikkontakt? dette hørtes mer og mer rart ut.
Inspisert? av elektriker som bygget dette?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. februar 2016, klokken 20:01
Med et slike muligheter bør han vurdere Zaptec sin Smart som kan utnytte ledig kapasitet på både faser og hovedsikring . Ville uten tvil krevd et rødt 400V stikk i garasjen. ;)
Det vil uten tvil også kreve sentralt tilleggsutstyr for at Zaptec sin Smart skal kunne ha nødvendig informasjon om ledig kapasitet på både faser og hovedsikring. Det den kan vite noe om, uten å få informasjonen fra forankoblet utstyr, er det som er koblet etter ladestasjonen altså elbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stemmer det. Vil ha behov for informasjon fra AMS måler, egen 3 fase strømmåler, eller f.eks et Smartly anlegg: https://www.smartly.no/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

overter

Hvorfor har ikke flere biler 3 fas lading? Viser vel hvor håpløst denne 32A enfas (tofas) ladingen er. Flere netteiere som ikke tillater mer enn 16A til lading av bil heime.
Både Mercedes, Renault og Tesla ser ut til å ha få problemer med levere det, selv om Renault ikke tillater lading på det spesielle IT nettet store deler av Norge er belemret med.
2-3 stk med 32A enfase ladere på samme nettstasjon vil potensielt kunne skape store skjevlaster i kretsen.
Og hvem vil kjøpe en DC lader til prisen av en god elbil bare for å kunne lade med 10-12kw. Må vel være mye bedre be om at laderen blir implementert i bilen, Og bruke standard AC ladestasjon til noen tusenlapper?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Leafys

Hei igjen,

Blir noe forvirret at begrepsbruken (1-fas, 3-fas osv).

Har jeg forstått følgende riktig:


  • Til min Leaf 6.6 kW, forutsatt ønske 32A lademulighet, så skal jeg be elektriker om å montere en rød 3-fas 32A 230V? Dette vil da være kompatibelt med feks denne ladestasjonen http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html? Må kunne lade både Leaf og MB B electric og således har jeg forstått at denne ladestasjonen ivaretar det.

Takk for alle svar!

elektrolux

Lett å bli forvirret.

Som grunnregel skal en alltid legge opp mest mulig strøm til garasjen. I ditt tilfelle er det naturlig å lehge ut et 32A 400V rødt Stikk.

På Leaf vil du da kunne lade med inntil 32A fra ene fasen.

På MB vil du kunne lade med inntil 16A fra alle 3 fasene.

Får du besøk av en Tesla eller en Zoe, som foreløpig ser ut til å være eneste bilmerker som tar lading seriøst, kan du lade med inntil 32A fra alle 3 fasene og få ombord 100 km for hver time du lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA