Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ding Ding lyd, skal det være slik

Startet av Teslanewbie, fredag 25. mars 2016, klokken 18:04

« forrige - neste »

amund

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 12. februar 2016, klokken 00:53
Hvordan forklarer du da at feks 60 pakken har 61 kWh? Har den også enda mer da? Da kunne de jo solgt den som 65.

En ting som slo meg, 60 har færre celler å fordele belastningen på. Om vi tar utgangspunkt om at både 60 og 85 trenger like mye strøm for å cruise en gitt hastighet (minus en liten promille pga lavere vekt muligens), betyr det at vi må trekke mer strøm fra hver celle i 60'en. Det betyr også at vi får høyere spenningsfall, og dermed færre kWh, i direkte utregning.

I tillegg leverer de fleste batterier færre Ah ved høyere A. Så det KAN være en ærlig forskjell mellom 60 og 85. Just a thought.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Teslanewbie

#76
Har jeg fått Dette feil ? Heter ikke modellene 60,70, 85 , 90 på grunn av ar dette skal  indikere batterikapasiteten ?

Kul Andreas at mitt innlegg inspirerte deg til å skrive et fanboy innlegg .. :-)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 09:06
Nei, batteriene kan ikke levere 85kWh. Ved forsøk på å lade til så høy spenning popper cellene øyeblikkelig.

Å ha en agenda er en ting, men å argumentere uten å forstå enkle saksfakta blir for dumt.

Battericellene kan visst levere 85kWh alikevel, selv om man bare lader til 4.20V. Sjekk denne tråden:

https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=67721

3300mAh ved utlading helt ned. Og det ødelegger ikke cellene(!). Han som testet ladet en celle helt ut til 0V og lagret den over et halvt år. Etterpå ladet han den opp igjen og testet kapasiteten. Cellen leverte 94% av det det gjorde før forsøket.

Så, 3300mAh ganger 3,6 volt ganger 7104 celler er 84,4kWh.

Dette betyr også at vi neppe trenger å være veldig nervøse for å kjøre batteriet ned til 0tkm eller under. Disse cellene tåler dyputlading veldig, veldig bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Blir det riktig å bruke 3,6v ved utregning av kapasitet når man kjører cella helt ned til 0v?


jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 12. februar 2016, klokken 21:17
Blir det riktig å bruke 3,6v ved utregning av kapasitet når man kjører cella helt ned til 0v?

Du kan evt. bruke en måler som måler energien og ikke antall ampere. Men det er lite å hente under 3V så jeg tror ikke det påvirker gjennomsnittlig spenning mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA