Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ding Ding lyd, skal det være slik

Startet av Teslanewbie, fredag 25. mars 2016, klokken 18:04

« forrige - neste »

Teslanewbie

85kwh batteriet har bare 81kwh ser ut som nå...


http://electrek.co/2016/02/03/tesla-battery-tear-down-85-kwh/

In a new post on TMC this week, Hughes claims Tesla's advertised 85 KWh battery pack actually only has a capacity of up to 81 kWh and ~77 kWh usable range after accounting for 4 kWh of "anti-brick" buffer.

He pointed out that the battery cell counts in the now discontinued "60" kWh battery pack and the "85" kWh battery pack don't add up.

Hughes broke down the cell counts in each pack:

Tesla's "85" kWh pack consists of 16 modules of 444 cells for 7,104 total cells.
Tesla's "60" kWh pack consists of 14 modules of 384 cells for 5,376 total cells.
Based on this break down, the cells in the "60" kWh packs should contain 11.161 Wh of energy, while the "85" kWh packs should contain 11.965 Wh of energy, but when tested, cells from both packs averaged 11.36 Wh.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/61896-Tesla-s-85-kWh-rating-needs-an-asterisk-(up-to-81-kWh-with-up-to-77-kWh-usable)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

#1
Dette er da helt ok akkurat som det er ok å markedføre en modell målt med  0-100 tider og hk som er målt på en helt annen måte uten å oppgi det.

Tesla må få lov til å oppgi en annen type kWh sikkert beregnet når cellene er ladet til 4.35V som batteriene ikke tåler uten å poppe. Dette var for å kunne selge flere 85 kWh modeller som de tjener mer penger på enn 60 pakken som leverer som oppgitt.

Tar det som en selvfølge at ingen her vil klage på dette, selv om det nå også er dem selv som har blitt lurt av Tesla sin talltriksing for å kunne selge mer av modellene de tjener mer på :)
2015 P85D

Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. februar 2016, klokken 14:50
Dette er da helt ok akkurat som det er ok å markedføre en modell målt med  0-100 tider og hk som er målt på en helt annen måte uten å oppgi det.

Tesla må få lov til å oppgi en annen type kWh sikkert beregnet når cellene er ladet til 4.35V som batteriene ikke tåler på den tidligere største pakken. Dette var for å kunne selge flere 85 kWh modeller som de tjener mer penger på enn 60 pakken som leverer som oppgitt.

Tar det som en selvfølge at ingen her vil klage på dette, selv om det nå også er dem selv som har blitt lurt av Tesla sin talltriksing for å kunne selge mer av modellene de tjener mer på :)


Ha ha ha ha ha ha , ler meg ihjel

Hvorfor er jeg ikke forbauset ..,
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Genialt

Man selger en bil der man lover prestanda oppgradering gratis senere , når denne annonseres så krever man betaling av kundene for å oppgradere bilen til den prestanda som ble lovet i utgangspunkt

Samme med batteri , man selger kunden en 85kwh pakke som egentlig er en 81 kWh pakke .. Når en 85kwh pakke kommer på markedet selges denne som en 90 kWh pakke slik at kundene som trodde de hadde en 85 pakke kjøper denne og får en virkelig 85 pakke :-)

Ponzi done the Tesla way :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Djur1

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Lynet

Alle som produserer en vare prøve å tøye grensene litt, spesielt reklameavdelingen!
De er vel ingen produsent av fossilbil som greier forbruket den er oppgitt til, eller akselerasjonstallene den skal ha? Men det er relativt lite støy rundt den saken, bortsett fra noen enkeltsaker.
Så at Tesla runder opp til 85kWh fra 81kWh spiller ingen rolle for meg. Det er ingen problem å gjøre den kjøringen jeg skal gjøre uansett. 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Teslanewbie

Sitat fra: Lynet på mandag 08. februar 2016, klokken 16:12
Alle som produserer en vare prøve å tøye grensene litt, spesielt reklameavdelingen!
De er vel ingen produsent av fossilbil som greier forbruket den er oppgitt til, eller akselerasjonstallene den skal ha? Men det er relativt lite støy rundt den saken, bortsett fra noen enkeltsaker.
Så at Tesla runder opp til 85kWh fra 81kWh spiller ingen rolle for meg. Det er ingen problem å gjøre den kjøringen jeg skal gjøre uansett.


Åja , da runder vi ned din lønn til nærmeste 10tusentall , hilsen arbeidsgiver

Greit at du synes disse små 4 kWh ikke betyr noe når tesla selv priset 5 kWh ekstra til 22000kr ( oppgradering fra 85 til 90)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

gbzdoc

Så vidt jeg har skjønt var dette et batteri fra en av de første bilene med pakke med revisjon A eller B. Disse er nå oppe i F, og batteriet har tydeligvis vært lagret lenge. (Hadde vel kun gått i overkant av 2000 km).

Da kan man heller ikke forvente at dette batteriet gir det samme som en ny pakke. Selv om det ble lagret under optimale forhold vil det miste kapasitet. Og lagret med for høy eller lav SOC, eller for høy tempt vil gi enda mer tap.

Tar derfor denne testen med stor porsjon salt. Men interessant er det, og håper noen heller kan teste en pakke fra en så godt som ny bil som har blitt kondemnert. :)

Cookie Monster

#8
Sitat fra: gbzdoc på mandag 08. februar 2016, klokken 16:18
Så vidt jeg har skjønt var dette et batteri fra en av de første bilene med pakke med revisjon A eller B. Disse er nå oppe i F, og batteriet har tydeligvis vært lagret lenge. (Hadde vel kun gått i overkant av 2000 km).

Da kan man heller ikke forvente at dette batteriet gir det samme som en ny pakke. Selv om det ble lagret under optimale forhold vil det miste kapasitet. Og lagret med for høy eller lav SOC, eller for høy tempt vil gi enda mer tap.

Tar derfor denne testen med stor porsjon salt. Men interessant er det, og håper noen heller kan teste en pakke fra en så godt som ny bil som har blitt kondemnert. :)

Hva med det at selve BMS systemet i bilen ikke vet om disse manglene 4 kWh. Hvordan forklarer man det? Og at 60 pakken går opp i det eller faktisk 2% mer, men ikke 85 som bruker samme celler?
2015 P85D

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tho

Uff ja. Et 5% skjelett. Avdekket av en person, ikke verifisert eller sjekket. For alt vi vet kan det være 5% feilmargin på kapasiteten til panasonic cellene. Det sises heller ikke noe om maks cellespenning?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Teslanewbie

Sitat fra: tho på mandag 08. februar 2016, klokken 16:36
Uff ja. Et 5% skjelett. Avdekket av en person, ikke verifisert eller sjekket. For alt vi vet kan det være 5% feilmargin på kapasiteten til panasonic cellene.

Åja, inntil nylig fantes det et alternativ der tesla selv priset oppgradering av batteripakken med 5kwh til 22000kr ..

Du kan jo selv regne ut hva 4 kWh er verdt for å ikke snakke om tap i goodwill blandt  kundene så kort tid etter å blitt tatt med buksene nede for andre saker ( p85d kontroversen )

Dette ser mer ut som teslas foretaks policy enn tilfeldige abnormaliteter ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

HKS

Dette kommer vel sikkert til å "koke" ned til en diskusjon om hvordan man måler effekt på batteriet. Er det hvor mye strøm man teoretisk kan lade opp under optimale forhold, eller er det hva man typisk ser under en opplading i et eller annet klima.

For min del er ikke dette avviket stort nok til at jeg klarer å engasjere meg helt.

Men er jo en god anledning for Teslanewbie (aka. The Firestarter) til å lage en ny tråd for å provosere litt! ;)
Tesla Model S 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA