Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av JanØ, fredag 25. mars 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

JanØ

Hei, kjapt spm...koble til lader...først støpsel i stikk, så pluggen i bilen..eller omvendt..min onkel hadde visst fått beskjed av verksted om at det alltid skulle kobles til bilen før man satt inn i stikket...

kodalse

Da tror jeg din onkel har misforstått, eller at verkstedet ser de har alt for lite å gjøre med Leaf :)

De som har fastmontert lader i garasje har den koblet til strøm hele tiden og plugger i bilen med strømmen påslått.
Det er i øyeblikket man kobler noe til strømnettet at feil kan oppstå, ikke når man kobler til bilen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mazzbot

1. Først i veggen
2. Så i bilen

For å fjerne kabelen tar du først ut fra bilen så veggen .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Kjell Leaf

Sitat fra: Mazzbot på mandag 08. februar 2016, klokken 12:05
1. Først i veggen
2. Så i bilen

For å fjerne kabelen tar du først ut fra bilen så veggen .
Det er riktig, og vil legge til at den rekkefølgen også gjelder ved lading av mobiltelefonen, først kontakten, deretter koble ti mobilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

lifern

Tar jeg ikke helt feil så mener jeg Fortum sine på Lagunen er omvendt. Tror det står at du skal plugge i bilen først.De starter når du smeller luken igjen.
SVART EUROLEAF 2013

Homecast

Sitat fra: lifern på mandag 08. februar 2016, klokken 12:24
Tar jeg ikke helt feil så mener jeg Fortum sine på Lagunen er omvendt. Tror det står at du skal plugge i bilen først.De starter når du smeller luken igjen.

Det er ikke noen fasit på mode 3. da er det uansett kommunikasjon i kabelen som styrer

på Mode 2 derimot er det viktigere, ikke så farlig på vei inn. men om du trekker ut schuko fra veggben med 2,2kW belastning får du en liten lysbue som lager et belegg på kontaktflatene, dette blir dårligere og dårligere til det blir varmegang til slutt.
Dermed sier vi alltid ut med bilen først for å bryte strømmen med kommunikasjonspinnene istede.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

qualbeen

Når man lader på vanlig (schuko) kontakt, bør man egentlig ha laderen tilkoblet stømnettet først, for så å koble til/fra bilen.

Selv har jeg nappet ut støpselet først mange ganger, uten problemer. At dette kan være teoretisk skadelig, betyr ikke at det ofte skjer i praksis ...

Noen som har risikoanalyse her? Hvor mange hundre ganger må jeg dra ut stikken først, før jeg statistisk sett kan forvente meg lysbuer og større skader?

Carl Anton Stenling

#7
Har prøvd dette ut i praksis da jeg kjørte Kewet 5. Bilen var utstyrt med en sparsomt dimensjonert Defa-tilkobling. Jeg dro derfor alltid ut Schuko-støpselet først siden det hadde kraftigere dimensjon enn Defa-tilkoblingen i bil-enden. Kunne ikke observere oksydering el.l. i kontakten etter 3 års daglig lading. La imidlertid merke til at det kunne være en liten gnist noen ganger ved frakobling.

Det er jo greit å følge riktig rekkefølge, selv om et og annet avvik neppe har mye betydning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Homecast

Sitat fra: qualbeen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:40
Når man lader på vanlig (schuko) kontakt, bør man egentlig ha laderen tilkoblet stømnettet først, for så å koble til/fra bilen.

Selv har jeg nappet ut støpselet først mange ganger, uten problemer. At dette kan være teoretisk skadelig, betyr ikke at det ofte skjer i praksis ...

Noen som har risikoanalyse her? Hvor mange hundre ganger må jeg dra ut stikken først, før jeg statistisk sett kan forvente meg lysbuer og større skader?

Du kan gjøre det 1000 ganger eller så holder det med 10 ganger. Uten belastning er det ikke et problem, men feks de som har kjøpt uorg. 16 A schuko lading som drar ut under lading (gjelder også 10A) kan få problemer allerede etter få inn og utkoblinger.

Dette er langt ifra teoretisk, at du ikke har opplevd dette gjør det teoretisk?

Anbefaler en sjekk av motorvarmer stolper og kontakter der for eksempel. Der er dette et stort problem, og det er det i vanlige kontakter også.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Einar_S

Det kan ikke bli noen lysbue om du kobler ut bilen først.
Legg merke til hva som skjer når du trykker inn låseknappen på "fyllepistolen"!
Da slutter bilen å lade. Så når du så drar den ut har ladingen allerede blitt avbrutt.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Homecast

Ja akkurat. Derfor alltid avbryte med bilen, Ikke kontakten
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

qualbeen

Ja, det er ingen tvil om hva man bør gjøre.

Men igjen: finnes det noe statistisk grunnlag rundt hvor ofte man kan nappe ut et støpsel som trekker 10A før man opplever lysbuer og/eller større skader? Spør kun av nysgjerrighet, vil ikke oppfordre til støpsel-uttrekk uten å koble fra bilen først (selv om det har gått helt fint i mitt tilfelle - til nå).


Homecast

er nok ingen som har sittet med penn og papir og analysert antall kw og antall inn og uttrekk og laget en kurve nei.

men byttet mange stikkontakter med missfarging har jeg gjort. da kontakter montert på 80, 90, 2000 og tilogmed så nytt som en som var 2 år gammel =)

hilsen Elektriker
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA