Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Regnsensor hvordan åpne?

Startet av Jan Henrik, torsdag 24. mars 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

fonberg

Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.

Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.

Jan Henrik

Sitat fra: fonberg på mandag 15. februar 2016, klokken 11:21
Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.

Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
Ja, luftfjæring er jo kjekt mtp økt bakkeklaring, spes på vintern...

Vaske spy, er no' dritt uansett. Nå blir jeg og kjøre kun på dagtid, så slik griseri-risiko blir minimal. Det er uansett ikke ofte jeg opplever dette. Og det er veldig greit å rense tekstil, med rett utstyr. :)
Sitat fra: Muffinman på mandag 15. februar 2016, klokken 11:45
For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.
Får titte innom servicesenteret og se om de har en bil jeg kan prøvesitte...

Noen i Tromsø med de nye tekstilsetene??
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

N00b

Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D.  Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%.  Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut. Det er aldri gøy å gjøre det.

Med det bruksmønstret og de klimaforhold du har. En no brainer.

Mvh
Nordlending i eksil, klimaflyktning!

Jan Henrik

Sitat fra: N00b på tirsdag 16. februar 2016, klokken 00:20
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D.  Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%.  Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut. Det er aldri gøy å gjøre det.

Med det bruksmønstret og de klimaforhold du har. En no brainer.

Mvh
Nordlending i eksil, klimaflyktning!
Joda, men det var ikke min intensjon og kjøre et helt skift uten ladepause. Pauser er jo greit, selv i min bransje. En halvtimes kaffe/mat på statoil, mens man lader en 10-11mil på denne tiden. Én eller to slike pauser ser jeg for meg, i døgnet. Avhengig av dagen, klimaet og slikt. Så sette på lading hjemme (foreløpig kun schuko 16A), de 9-11 timer bilen står.

Jeg synes jeg har strekt meg langt, bestille bil til 715.000kr. Får jo 2 stk fullt utstyrt Prius + Seven til den prisen (den jeg har nå, kostet meg 303.000kr som taxi - premium m/alt utstyr + Defa).

Begynner nesten å vurdere og avbestille bilen...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

lunitiks

Vet ikke hva N00b mener med "250km om du strekker strikken helt ut". Selv kjører jeg 70D i nordlysbyen og med 90% SOC viser displayet mitt omlag 310-320 typical akkurat nå i disse dager. Å kjøre taxi med tesla er vel uansett hvordan du vrir og vender på det relativt "ukjent" så jeg ville forhørt meg med andre drosjesjåfører med tesla om hvordan den er i praksis contra eksosbiler. Tilgang på hurtiglading er åpenbart essensielt, så et ChaDeMo-adapter må du selvfølgelig ha / tilgang til. De har kanskje det på Statoil i Breivika? Så må du budsjettere med hjemmeladingsopplegg. Her har du et villt antall muligheter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fonberg

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:40
Å kjøre taxi med tesla er vel uansett hvordan du vrir og vender på det relativt "ukjent" så jeg ville forhørt meg med andre drosjesjåfører med tesla om hvordan den er i praksis contra eksosbiler.

Det går flere titalls Tesla-taxier i Trondheim/Værnes-regionen - både Stjørdal taxi og Trøndertaxi har flere biler. Jeg har hørt via venner at sjåførene er imponert over hvor godt bilene holder sammen etter + 150kkm så langt. Ut over det så ville jeg helt klart kontaktet taxiselskapene for å komme i direkte kontakt med Teslataxisjåførene for å melke dem for erfaringer om jeg var trådstarter.

http://stjordaltaxi.no

http://www.07373.no
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Jan Henrik

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 07:40
Vet ikke hva N00b mener med "250km om du strekker strikken helt ut". Selv kjører jeg 70D i nordlysbyen og med 90% SOC viser displayet mitt omlag 310-320 typical akkurat nå i disse dager. Å kjøre taxi med tesla er vel uansett hvordan du vrir og vender på det relativt "ukjent" så jeg ville forhørt meg med andre drosjesjåfører med tesla om hvordan den er i praksis contra eksosbiler. Tilgang på hurtiglading er åpenbart essensielt, så et ChaDeMo-adapter må du selvfølgelig ha / tilgang til. De har kanskje det på Statoil i Breivika? Så må du budsjettere med hjemmeladingsopplegg. Her har du et villt antall muligheter
Han tenker vel 250km reell rekkevidde, mtp drosjebruk i byen. Noe han nok har rett i. Går jo bort en del km på tomgangskjøringen vi har, spes på de kaldeste dagene. Det ser man jo bare på de fossilbilene i dag - jeg ligger på 0,62l/mila med Priusen til drosjebruk, mens privat kanskje ned mot 0,5..?
Men, jeg prøver nok dette med en 70D. De andre drosjene sier det holder, i bøtter og spann, med en 85.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

lunitiks

#68
Lykke til! Spennede å høre hva d blir til. ("Nei dette driter jeg i." eller "Fuck it, I only live once!") Går du for Model S vet jeg hvertfall hvilken drosje jeg skal ta når den kommer til byen  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

Sitat fra: N00b på tirsdag 16. februar 2016, klokken 00:20
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D.  Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%.  Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut.
Som Taxi med hovedsakelig bykjøring er det vel knapt nok mulig å kjøre 25 mil på ett skift.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Jan Henrik

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:02
"Fuck it, I only live once!")
Tror det blir denne...!  ;D
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:26
Sitat fra: N00b på tirsdag 16. februar 2016, klokken 00:20
Hvis du holder til i Tromsø så må du ha 90D.  Vinteren gir kortere rekkevidde og du lader i praksis til 90%.  Da har du en rekkevidde på 250km om du strekker strikken helt ut.
Som Taxi med hovedsakelig bykjøring er det vel knapt nok mulig å kjøre 25 mil på ett skift.
Nja... det er enkelte dager jeg bikker 27mil. Men normalt, ligger jeg rundt 20 mil pr skift, på hverdager, alene og rundt 12 timer - ink. pauser. Ligger på et snitt på en 20kr/km. Kjører jeg natt helg, og er gira, så har jeg  bikket 32mil. Men da blir det et 14-15 timers skift.   :D
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

N00b

Om du nå velger en 70D som jeg fraråder, så sørg for du har minimum et rødt 16A stikk tilgjengelig der du står mellom turer. Helst en 22kwh Salto boks.

Samme bør du ha hjemme for lading.

Med EL bil er leveregelen: Lad når du kan, ikke når du må

N00b

Og bestill en ekstra UMC, Tesla språk for orginal ladekabel. Du har ikke råd til å vente når den svikter

Kristian O

Sitat fra: N00b på onsdag 17. februar 2016, klokken 03:27
Og bestill en ekstra UMC, Tesla språk for orginal ladekabel. Du har ikke råd til å vente når den svikter
Er dette nødvendig om han vanligvis lader på Type2?
Hadde vært enig med deg om UMC var "charging as usual".
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Dandy

Sitat fra: Jan Henrik på mandag 15. februar 2016, klokken 13:15
Sitat fra: fonberg på mandag 15. februar 2016, klokken 11:21
Av utstyret du er usikker på ville jeg valgt med luft, slik at du har mulighet til å heve de nødvendige ekstra cm når veien er dårlig, du skal forsere en lav brøytekant osv.

Jeg ville droppet Next Gen seter i en taxi siden de er trangere å komme inn og ut av, noe du antakelig gjør ganske mange ganger i løpet av et skift. Standardsetene er etter min og manges mening mer komfortable enn NG når man skal sitte mange timer i strekk. Jeg har heldigvis ikke erfaring med hvordan det er å vaske spy av stoffsetene, så må ta forbehold om det :)
Ja, luftfjæring er jo kjekt mtp økt bakkeklaring, spes på vintern...

Vaske spy, er no' dritt uansett. Nå blir jeg og kjøre kun på dagtid, så slik griseri-risiko blir minimal. Det er uansett ikke ofte jeg opplever dette. Og det er veldig greit å rense tekstil, med rett utstyr. :)
Sitat fra: Muffinman på mandag 15. februar 2016, klokken 11:45
For all del, prøvesitt setene grundig. Jeg sliter veldig med nakkestøttene som er trukket veldig langt fram på mine (standard m/skinn av ny type, ikke lenger tilgjengelig), og må sikkert få sydd en eller annen pute som festes på setet for å få øverste del av ryggen litt fram. Å skulle sitte med krum nakke hver dag hele dagen ville jeg ikke greit. Andre melder at de sitter aldeles fortreffelig i disse setene, så gjør deg opp en mening selv.
Får titte innom servicesenteret og se om de har en bil jeg kan prøvesitte...

Noen i Tromsø med de nye tekstilsetene??

Har 85D med de nye tekstilsetene i Tromsø. Veldig fornøyd til daglig bruk, men kan jo se at sidestøtten ikke er all verdens for aktiv kjøring. Mye inn og ut som taxisjåfør er en annen historie, da vil jeg tro de er gull..

Blir ellers hurtig varme, og virker relativt greie å holde rene!
85D #108327

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA