Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilbud på parkeringsur i påsken!

Startet av Teslanewbie, onsdag 23. mars 2016, klokken 21:29

« forrige - neste »

Havebigfun

Det som er verre er utskiftning pga litasje. De fleste biler som kjører regelmessig på tysk autobahn har slitt- utskiftningsklar frontrute etter 60kkm. Med lavere hastigheter tar det muligens lengre tid i Norge - men det er mye strømateriale på veiene om vinteren som trekker den andre veien. Dette kan måles med et instrument- om slik måling blir påbudt under periodisk kjøretøykontroll kan det fort ryke mange penger selv om bilen er rel ny. Er det noen som aner prisdimensjonen av en slik frontrute- ca 100k ??

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sigurdi

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 18. februar 2016, klokken 18:00
Det som er verre er utskiftning pga litasje. De fleste biler som kjører regelmessig på tysk autobahn har slitt- utskiftningsklar frontrute etter 60kkm. Med lavere hastigheter tar det muligens lengre tid i Norge - men det er mye strømateriale på veiene om vinteren som trekker den andre veien. Dette kan måles med et instrument- om slik måling blir påbudt under periodisk kjøretøykontroll kan det fort ryke mange penger selv om bilen er rel ny. Er det noen som aner prisdimensjonen av en slik frontrute- ca 100k ??
Model S fruntrute koster 9500kr pluss monteirng.

Er viktig med forsikring på ruta. ;-)

Men hva med bobiler de har ruter som koster 35000 - 50000kr. ;-)

Men om ruta koster 20 000 - 30 000kr på en bil til 1 million så er det ikke den store reparasjonen sammenlignet med dyse skift osv på en tilsvarende diesel bil.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TorAtle

Sitat fra: sigurdi på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:12
Men om ruta koster 20 000 - 30 000kr på en bil til 1 million så er det ikke den store reparasjonen sammenlignet med dyse skift osv på en tilsvarende diesel bil.

Ruta kan sprekke den dagen du henter bilen hvis du er uheldig. Utgifter utover service på nye biler er omtrent 0kr de første 5 årene, uansett hvilken drivlinje bilen har.
2014 BMW i3

Havebigfun

Sitat fra: sigurdi på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:12
Er viktig med forsikring på ruta. ;-)

Men hva med bobiler de har ruter som koster 35000 - 50000kr. ;-)
sigurdi
Jeg vet ikke hva den koster men den virker forseggjort og det pleier å koste (-muligens flesk hos Tesla).
Hvilken forsikring betaler for ruten som er slitt men uten noen større steinsprutskader?

sigurdi

Sitat fra: Havebigfun på fredag 19. februar 2016, klokken 17:56
Sitat fra: sigurdi på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:12
Er viktig med forsikring på ruta. ;-)

Men hva med bobiler de har ruter som koster 35000 - 50000kr. ;-)
sigurdi
Jeg vet ikke hva den koster men den virker forseggjort og det pleier å koste (-muligens flesk hos Tesla).
Hvilken forsikring betaler for ruten som er slitt men uten noen større steinsprutskader?
Slitt rute før steinsprut da er man maximum pesimistisk, er vel bare å stikke innom en glassmester å høre hvor ofte de bytter rute pga at den er slitt på nye biler.
Jeg hørte da jeg var innom og repeterte en steinsprut skade da bilen var 1 måned gammel og det var svært uvanlig på nye biler.

Derfor jeg tok med dyseskift osv siden jeg ikke regnet med at dette skjer så raskt som 5 år, alternativet i det markedet er jo en annen stor bil og de tar blodpriser for rutenen de også, samt du har drivstoff utgifter på 4x.

Men selv tenker jeg at det er ekstremt viktig å få behandlet ruta slik at man slipper å bruke viskerene i noen serlig grad.

Min gikk direkte til lakk rute behandling, null behovfor viskere i hastigheter over 60-70km/h.

Men kasko forsikring dekker normalt rute om den er utslitt så da må en jo vurdere hva som lønner seg.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

Jeg vet at det ikke skiftes mange ruter pga. slitasje pdd- poenget mitt var at det er betydelig bruksslitasje på frontruta og at mange ruter er utslitt etter mindre en 100kkm om man forholder seg til kravene som allerede eksisterer men som ikke håndheves pdd. Så nettopp en reportasje på tysk TV om det.

Enig med deg at man bør behandle ruten varsomt og impregnere den slik at vannet renner av ved høyere hastigheter.
Poenget her var at frontruten til TMX sikkert stiller i en egen klasse og at utskiftning sannsynlig koster flesk- enten direkte eller via høye forsikringspremier.

sigurdi

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 20. februar 2016, klokken 10:35
Jeg vet at det ikke skiftes mange ruter pga. slitasje pdd- poenget mitt var at det er betydelig bruksslitasje på frontruta og at mange ruter er utslitt etter mindre en 100kkm om man forholder seg til kravene som allerede eksisterer men som ikke håndheves pdd. Så nettopp en reportasje på tysk TV om det.

Enig med deg at man bør behandle ruten varsomt og impregnere den slik at vannet renner av ved høyere hastigheter.
Poenget her var at frontruten til TMX sikkert stiller i en egen klasse og at utskiftning sannsynlig koster flesk- enten direkte eller via høye forsikringspremier.

Dette vil jo tiden vise, men Bobil med sine nesten flate ruter, vil jeg tro har mye større problem.
Model X sin aerodynamiske fasong, så vil man få en mye mer linjær strømning over ruten og slitasje skjer vel mest ved turbulent strømninger, da små partikler endrer retning og hastighet.

TMS har slike "sandblåsnings" problemer men på andre lokasjoner en frontruta, har kamerater som har kjørt sin P85D 66 000 på under 1 år og ruta ser ny ut.

Er helt andre ting jeg hadde vært mer bekymret for, eks dekkslitasje og dekkdimensjon på Model X. ;-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Nei, TMX er absolutt ikke beregnet for norsk klima. Kanskje vil den fungere greit nok, men en "nordic edition" bil ville nok hatt andre løsninger. Jeg tror mange dropper TMX på grunn av:

1. Frontruta. Det er ikke mange biler som har glass over hodet til fører eller passasjerer uten å ha mulighet for å trekke over et isolerende lag.
2. Bakdørene - is/snø på taket, regn/vind/snø inn i bilen og manglende takboks.
3. Løsningen for å slepe med seg ski eller snowboard bak bilen med tilhørende innsausing av skitt/salt som erstatning for takboks må være noe av det mest idiotiske jeg har sett.

Slik jeg ser det er TMX mer et forsøk på serieprodusert proof-of-concept enn en en bil med gode, solide og anvendbare løsninger i vinterklima. Det er veldig synd, for jeg tror denne ville solgt som hakka møkk med bedre løsninger - til tross for valutaeffekten vi ser nå.

Fastlane83

Ja, jeg skjønner at point of no return er passert mtp falconwing doors vs normale dører. Men tenk hvor mye enklere billigere og mer praktisk det hadde vært med vanlige elektriske dører (slik som fremdørene). Billigere å utvikle, mindre feil, mer holdbar og mulighet for skiboks.

Falconwingdoors er tøft, men jeg tror ikke det er holdbart i lengden.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

ludwig_holberg

Jeg har en Model X-reservasjon, men heller mer og mer i retning av eventuelt å bruke den til en Model S. Det er særlig forhold på vinterstid som tipper i favør Model S;

- 550 km teoretisk rekkevidde vs 470 km. Jeg har i dag en 85D, uten 90kwt-batteripakke, og det blir en del ganger hvor batteripakken er "akkurat nok". 470 km går nok greit - man får det til - men det er definitivt et solid pluss med 80km ekstra, særlig på vinteren.

- Mulighet for skiboks på Model S.

- Vanlige dører. Man mister ikke all varme i bilen av å slippe ut en passasjer i baksetet, slik jeg forventer at vil skje med Model X. Både pga av størrelse på døren, men også fordi den elektriske åpne-/lukkemekanismen bruker noe tid.

- Innstegspris for 90kwt-batteri på kr 750.000 på Model S vs. 842.000 for Model X som elbilforeningen i dag skriver.

Model X har hengerfeste og bedre bakkeklaring, som er gode pluss. Det er sikkert en egnet bil for norsk klima, men det er noen svakheter der som man slipper med Model S.


Blip

Sitat fra: SunSeeker på onsdag 23. mars 2016, klokken 14:08
Ser ut som flere hopper på dørene i statene. Her fra New York Auto Show.

http://www.theverge.com/2016/3/23/11288948/lincoln-navigator-concept-announced-new-york-auto-show-2016

Fra artikkelen:
SitatDon't expect the amazing (and amazingly silly) Tesla Model X-style doors to make it to production. Galhotra said there were never plans to bring it to fruition, but instead it's just there to make it easier to see the proposed interior.
Det virker uansett faktisk smartere at begge dørene er FWD, siden en kombinasjon av "vanlige" og FWD som på Model X virker som en tungvindt kombinasjon. Det er jo greit at ungene ikke bulker nabo-bilen på trange parkeringsplasser, men føreren skal jo også ut...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

satheesh.net

Hvis dere så videoen, så ble det informert at disse dørene garantert ikke skulle komme på produksjonsmodellen. De var der kun for å gi innblikk i innteriøret. ::)

Øyvind.h

Sitat fra: Blip på onsdag 23. mars 2016, klokken 14:39
Det virker uansett faktisk smartere at begge dørene er FWD, siden en kombinasjon av "vanlige" og FWD som på Model X virker som en tungvindt kombinasjon. Det er jo greit at ungene ikke bulker nabo-bilen på trange parkeringsplasser, men føreren skal jo også ut...

Med dobbel fwd ville man sittet med en takløsning hvor det bra helling bort fra døra i begge ender. Og man slipper to forskjellige løsninger på dørene.

Men jeg tror det ville vært upraktisk når jeg skal inn og ut av bilen. Tregere, kan ikke åpnes når man står foran døra mellom parkerte biler, nesten dobbelt så tunge som Model X fwd og solid utlufting av kabinen på vinteren.

Ikke uten grunn det er forskjell på spreke konseptbiler og hva man sender ut på markedet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA